Bridesmaids 2011
Synopsis
Info
Skönt grabbig tjejkomedi
Storyn är av simplaste sorten. Annie (Kristen Wiig) och Lillian (Maya Rudolph) är bästa vänner sedan barndomen. Annie är fattig, singel, hatar sitt jobb och tvingas bo inneboende med ett knäppt, brittiskt syskonpar. Därför blir det inte bättre av att Lillian berättar att hon ska gifta sig och vill att Annie ska vara brudtärna. Annie tar sig tveksamt an uppdraget men får konkurrens av Lillians nya väninna Helen (Rose Byrne) - en manipulativ överklassnobb som hotar att ta över Annies uppgift som både brudtärna och bästa vän.
Manuset av Wiig och Annie Mumolo (som har en kul cameo som paranoid flygpassagerare) är minst sagt spretigt och ojämnt. Man varvar slapstick och avföringsskämt med subtil humor och mer dramatiskt tyngda scener till höger och vänster. Men huvudberättelsen om Annie, en tragikomiskt misslyckad kvinna som bara inte verkar kunna få ett rätt i livet (hade filmen gjorts på 80-talet hade hon utan tvekan spelats av Goldie Hawn), berör och den fantastiska Wiig lyckas locka fram både skratt och sympati med en träffsäker prestation.
Inte oväntat är Judd Apatow inblandad och den är inte helt olik en av hans många bromance-komedier. Komedin har för övrigt länge varit en mansdominerad genre där kvinnliga försök oftast resulterat i magplask som "Snygg, sexig, singel" eller i bästa fall "Sex and the City". Här har man vägrat de värsta kvinnoklyschorna och låtar karaktärerna fula ner sig, göra bort sig och skita på sig och visst blir det lite roligare än om Adam Sandler eller liknande hade gjort detsamma (speciellt när de i finklänningar spyr ner varandra i en exklusiv modebutik).
Lyckligtvis har man inte offrat hjärnceller för den brutala humorn utan det finns även rara budskap om vänskap, respekt och att göra något av sitt liv. Man har även lyckats pricka in härlig igenkänningshumor kring rivalitet, offentliga tal, flygplansskräck och respektlösa KKs (Jon Hamms roll som manshora är en höjdpunkt). Annies kärlekshistoria med en irländsk polis (Chris O'Dowd) är dessutom lågmält charmig och känns inte meningslös och påklistrad som liknande ofta gör.
Filmen hade lätt kunnat bli en kalkon med fel namn inblandade men här har man prickat in alla rätt i minsta biroll. Byrne (som senast sågs som skräckfilmshjältinna i "insidious") är en oväntad bra komedienn medan birollsproffs som Ellie Kemper ("The Office"), Wendi McLendon-Covey ("Reno 911!") och Matt Lucas ("Little Britain") gör vad de ska. Den som sticker ut mest är dock Melissa McCarthy (som mest spelat överviktig bästis i TV-serier som "Gilmore Girls") som gör den "feta tjejen" till en kul, cool, vulgär och kaxig människa med hjärtat på rätta stället.
"Saturday Night Live"-skådespelares filmförsök brukar sluta lite hur som helst. Att senaste säsongernas kvinnor varit några av sin tids roligaste har inte minst Tina Fey och Amy Poehler bevisat med respektive TV-serier och den ojämna men underhållande mellanfilmen "Baby Mama". Nu har turen gått till Wiig och Rudolph (utmärkt i "Away We Go" och här minst lika rolig som Wiig även om hon ofta agerar bollplank) som tillsammans med kul biroller, smarta one-liners, skön slapstick och Paul Feig ("The Office", "Arrested Development") i registolen gör denna pärla till sommarens kanske roligaste komedi.