Hostel 2005
Synopsis
Info
Årets äckligaste film
I kölvattnet av "Saw" kommer nu ytterligare ett blodsfyllt lågbudgetprojekt som redan spelat in tio gånger sin budget på de amerikanska biograferna.
I ”Hostel” får följa de tre amerikanska turisterna Paxton (Jay Hernandez), Josh (Derek Richardson) och Oli (Eythor Gudjonsson) som reser runt i Östeuropa på jakt efter nya upplevelser. Genom en främling får dom nys om en liten stad i Slovakien som ska ha de vackraste kvinnorna, som är mer än villiga att tillfredställa amerikanare då deras makar är ute i krig. Givetvis kan killarna inte motstå frestelsen och beger sig omedelbart dit. Till deras stora förvåning visar det sig att berättelsen är helt sann då de får två lättklädda snyggingar att dela rum med.
Efter en erotisk natt med kvinnorna är Oli plötsligt försvunnen. Paxton och Josh går till polisen men uppmanas att vänta på vandrarhemmet tills han hör av sig. Efter att det gått ytterligare en dag saknas även Josh, och Paxton är frustrerad då ingen tar hans vänners försvinnande på allvar. En av de kvinnliga rumskompisarna säger sig veta var de båda håller hus och Paxton gör sällskap med henne till en fallfärdig byggnad utanför stan. Allt för sent förstår Paxton att det är en fälla. Utrymmet visar sig användas av rika människor som mot pengar tillåts tortera och mörda turister som kidnappats. "Hostel" börjar inledningsvis lugnt och vi lär känna våra huvudkaraktärer som röker på en gång i kvarten och njuter av allt det fräcka bordell livet i Amsterdam har att erbjuda. Efter en timmas rullande tar filmen en annan ton då den fokuserar på långa och utdragna tortyrscener. Regissören Eli Roth, som senast var aktuell med "Cabin Fever", har möjligtvis redan nu gjort årets äckligaste film. Filmen har inte mycket till story och att mycket lämnas utan förklaring gör chockupplevelsen desto mer effektiv. För att marknadsföra filmen har Roth och producenten Quentin Tarantino sagt att filmen är löst baserad på verkliga händelser, vilket på något sätt alltid gör en film mer attraktiv att välja framför andra. I "Hostel" finns inget som talar för att detta inte skulle kunna hända på riktigt och i och med att vi inte får något riktigt avslut på storyn innebär det givetvis att denna tortyrklinik kan finnas kvar där ute någonstans för en eventuell uppföljare. Den relativt anonyme Jay Hernandez (”Crazy/Beautiful”) visar sig för övrigt vara en mycket skicklig skådespelare och förstärker den mardröm Roth förmedlar.
I filmen finns ingen ensam mördare utan en samling onda rika människor står för slaktandet, vilka endast får en kick utav att mörda oskyldiga turister som drogats och kidnappats. Roth skildrar till en början inget annat än kvinnobröst i närbild och under våldsscenerna väljer han att rikta kameran mot instrumentbrädan med diverse tortyrredskap samtidigt som vi hör hjärtskärande skrik. När det bara är en halvtimmas speltid kvar vänds det på steken och blir om möjligt mer blodigt än i huvudkonkurrenten "Saw". Vår enda överlevande huvudkaraktär går igenom en förvandling från en levnadsglad ung man till en känslokall torped som i ren desperation tvingas till det ena brutala våldsdådet efter det andra då polisen i stan redan är mutad.
"Hostel" saknar spänningstoppar men fyller sitt syfte som skräckfilm då man känner sig närmast mörbultad efter den vassa finalen som både skrämmer och chockar. Det är skitigt och blodigt utan att vara för tillputsat. Har du starka nerver och ska se en tortyrthriller i år så ska du se "Hostel" som är årets största överraskning hittills.
ONÖDIGT VETANDE Japanske regissören Takashi Miike har en cameoroll.