Vi är bäst! 2013
Synopsis
Info
Moodysson tillbaka på trygg mark
Det tål att sägas om och om igen - det görs för få bra filmer för unga tjejer. Speciellt på svenska marknaden har de få försöken som "Prinsessa", "Tusen gånger starkare" och "I taket lyser stjärnorna" oftast hamnat i skuggan av mer kommersiell, mansdominerad film. Unga flickor eller kvinnor presenteras ofta som vacker hägring eller kärleksintresse. Att tonåringar överhuvudtaget är så underrepresenterade i svensk film är en tragik i sig.
Därför är det sådan befriande glädje att se Lukas Moodysson vara tillbaka på trygg mark. Fyra år efter oförtjänade men svårplacerade floppen "Mammut" så återvänder den oförutsägbare, smått kontroversielle regissören till det område som han inte bara slog igenom inom utan även bemästrar som bäst. Det handlar om ung, osäker och frustrerad ungdom som vill ta för sig av världen.
Filmen bygger på Coco Moodyssons (ja, regissörens fru) seriealbum "Aldrig godnatt", utspelas på 1980-talet och handlar om 13-åriga bästisarna Bobo (Mira Barkhammar) och Klara (Mira Grosin). När klasskamraterna, lärarna och föräldrarna påpekar att de rör sig i riktning och att punken är död så vänder de bestämt ryggen till och startar utan musikalisk kunskap ett rockband. De tar hjälp av en kristen, gitarrspelande enstöring och snart uppstår ljuv vänskap med kärlek, svartsjuka, fylla och allt vad det innebär.
Jämförelserna med Moodyssons "Fucking Åmål" och även Ulf Malmros "Tjenare kungen" (som skildrade samma stil och era fast med aningen äldre huvudkaraktärer) är självfallet oundvikliga. Den är inte lika mycket fullträff som regissörens starka debut - möjligen kan det bero på att han vuxit ifrån tonårsåldern ytterligare och valt en tid med mindre igenkänningsfaktor. Dessutom är det en svårskildrad ålder - samtidigt som de inte är barn (nyfikenheten på att bli vuxen finns där) så är de långt ifrån ungdomar (en kram räknas som otrohet).
Men med jämförelser av Moodyssons tidigare verk åt sidan så är det en varm, roande och gripande film som galant prickar in känslan av att vara arg, tonårig outsider. Karaktärerna blir aldrig pojkflickor men slipper även stereotypiska tjejdrag (som gärna inkluderas av filmskapare med större distans till både åldern och könet) även om sidohistorien med en kärleksintrig känns aningen konstad för att skapa drama i gruppen. Den förlösande humorn är även den närvarande, ofta i dräpande repliker som "Det är ju synd om honom, han bor i Solna".
Filmens starkaste sida är trovärdigheten. Inget är svart eller vitt, inte ens birollsfigurerna där till och med den kristna familjen förmänskligas utan parodi. Huvudrollstrion är aldrig överdrivet publikfriande charmig utan så pass spretiga och högljudda som tonåringar är. De tre unga skådespelerskorna känns helt naturliga och genuina i rollerna, inte helt olikt Alexandra Dahlström och Rebecka Liljeberg i "Fucking Åmål". Liksom med den filmen så har Moodysson återigen gett dagens unga tjejer en bra, svensk film att relatera till. Och David Dencik spelar tvärflöjt på toan i eftertexterna - bara en sådan sak!