INTERVJU

Skribent

Jakob Åsell

24 juli 2019 | 12:00

Intervju: "Crawl"-regissören såg vartenda alligator-klipp på Youtube

"Det har aldrig funnits en bättre tid för skräckfilms-regissörer".
Sommarens blötaste skräckfilm "Crawl" släpper lös ett gäng hungriga alligatorer i en villakällare mitt under en stormande orkan. Den franske skräckfilmaren Alexandre Aja följer upp "Piranha 3D" och "The Hills Have Eyes" med en alligatorrysare som blandar home invasion-skräck med minnesbilder från "Cujo" och "Alien". Vi fick en pratstund med regissören som menar att en krisande samtid behöver skräckfilm mer än någonsin tidigare.
 
Hur föddes idéen att göra en skräckfilm med alligatorer i Florida under orkansäsongen?
 
- Egentligen känns det väl rätt uppenbart! Efter "Piranha 3D" som var mer av en komedi så hoppades jag hitta en historia som kändes läskig på riktigt. Jag läste igenom en stor mängd manus och hittade "Crawl"-manuset med en enkel logline om en ung kvinna som, mitt i en orkan i Florida, försöker att rädda sin pappa från en villakällare som är dränkt i vatten och full med alligatorer. Det var kärlek vid första ögonkastet! Jag älskade tanken av att se alligatorer i en vardaglig miljö där de blir mer och mer hemmastadda, alltmedan vattennivån bara stiger.
 
Det är ett piggt grepp inom monsterfilm att blanda alligatorskräck med ett upplägg som känns hämtat från "home invasion"-skräckfilmer som "Don't Breathe". Vilka andra (icke-alligator-relaterade) skräckfilmer inspirerades du av under arbetet med "Crawl"?
 
- Skräckfilmer som är väl sammanhållna och har en konstnärlig prägel, såsom "Alien" (1979). En annan film om människans kamp mot naturen som jag tänkte mycket på var "Cujo" (1983), den filmen traumatiserade mig verkligen när jag var liten.
 
Så "Crawl" var ett sätt för dig att processa ett barndomstrauma?
 
- Haha, ja!
 
 
Det finns en rad snygga skräckfilms-bilder i den här filmen. Jag tänker till exempel på den när Haleys ansikte filmas genom ett öppet alligatorgap. Hur hittade du filmens visuella stil?
 
- Jag ville skapa upplevelsen av att det här hade kunnat hända på riktigt. Så jag gick ut på nätet och såg vartenda klipp som fanns av alligator- och krokodilattacker. Jag hade ingen lust att göra en film om gigantiska alligatorer som var ute efter hämnd – det var läskigt nog att fånga dem precis som de är i verkligheten. Men jag ville samtidigt att de skulle prestera! Jag menar, väldigt många klipp på nätet visar bara timme efter timme av lata alligatorer som tar det lugnt i solen. Det blir ingen bra skräckfilm.
 
Du sätter onekligen en distinkt prägel på dina Hollywood-filmer. Å ena sidan skildrar du ett verkligt USA, å andra sidan refererar du ofta till populärkulturen för att bygga upp en fiktiv men bekant filmvärld. Håller du med?
 
Ja! Det finns en stor fascination för Amerika. Man kan titta på verk från en fotograf som Gregory Crewdson som fångar ett hyperrealistiskt Amerika inspirerat av den Oscarsbelönade filmfotografen Vilmos Zsigmond ("Närkontakt av tredje graden") och verkligen känna hur den där "Americana"-stämningen har sin egen dragningskraft! Det är, rent visuellt, oerhört fascinerande. 
 
Jag tyckte även att ämnet i filmen passade bra in i den världen. Vi har den unga starka kvinnan Haley som måste rädda sin pappa nere i källaren, och pappan är verkligen en symbol för all konservatism som old school-Amerika står för. Så det fanns en djupare tanke där bakom.
 
 
De senaste åren har vi sett en ny storhetstid för smart drama-skräck som tacklar samhällsfrågor på ett annat vis än vad t.ex. slasherfilmen traditionellt har gjort. Filmer som "The Babadook", "Get Out", "Raw" och "Us" har flyttat fram positionerna för skräckfilmen i arthouse-sammanhang. Vad skulle du säga om hur skräckfilmen mår som genre just nu?
 
- Jag upplever att det aldrig har existerat en bättre period för den sortens filmer än den vi ser just nu. Dessvärre kan det nog finnas trista skäl bakom detta. Vår värld är på många vis i ett uselt skick så behovet av den sortens filmer, för reflektion över sakers tillstånd, bara växer. 
 
Samtidigt så lever vi i en period där enorma blockbusters och Disneyproduktioner dominerar biograferna, vilket absolut är toppen! Men det behövs annat också. Lyckligtvis har skräckfilmen varit en av få genrer som har utvecklats och funnit sin plats i dagens bioklimat. Publiken är fortfarande ute efter den där fysiska bioupplevelsen. Så det är en bra tid för skräckfilm just nu!
 
MovieZines recension av "Crawl": Tight alligatorrysare med lagom tuggmotstånd
 
Alexandre Ajas "Crawl" har biopremiär 24 juli.
| 24 juli 2019 12:00 |