Film

Skribent

Gunnar Rehlin

14 juli 2012 | 03:01

Exklusivt: Quentin Tarantino om "Django Unchained"

Äntligen är Quentin Tarantino tillbaka. I vinter kommer hans westernfilm "Django Unchained", ett brutalt hämnddrama med Jamie Foxx och Christoph Waltz i huvudrollerna.

MovieZine mötte den som alltid snabbpratande och entusiastiske Tarantino, för dagen iklädd en T-shirt som gjorde reklam för skräckfilmstidskriften Fangoria, vid ett lunchbord i Cancun.

Visst känns det som om hela din karriär har pekat fram mot att du en dag skulle göra en spaghettiwestern?

- I minst tio år har jag funderat på att göra en spagettiwestern, om en slav som blir prisjägare, men jag hade ingen story. Så var jag i Japan, där genren fortfarande är stor, dom kallar den makaroniwesterns, och jag började lyssna på en massa bra filmmusik och då fick jag inspiration till att sätta mig ner och skriva öppningsscenen.

Vad kan du säga om storyn?

- Det handlar om slaven Django, som spelas av Jamie Foxx, som blir fritagen av en europeisk, snabbskjutande tandläkare, som spelas av Christoph Waltz. Tillsammans beger de sig till en slavplantage för att frita Djangos fängslade hustru, som spelas av Kerry Washington. Plantagen drivs av en grym plantageägare, som spelas av Leo DiCaprio. Det är den värsta slavplantagen av alla. Det är som Auschwitz. Django ger sig in i helvetet för att hitta sin hustru.

Du gillar berättelser om hämnd?

- Vem vill inte se hur någon hämnas en oförrätt? Hämnd är en av grundingredienserna i allt drama. Att se hur en karaktär besegrar sina förtryckare, det är en sorts katarsis, om det görs rätt. Och i en spagettiwestern är de två teman som alltid är tyngst hämnd och jakten på guld.

Vem är din förebild inom spaghettiwestern-genren?

- Sergio Corbucci. Han och Sergio Leone skapade den spagettiwestern vi älskar. Dom landskap som Corbucci skildrade, det har aldrig funnits någon som kunnat matcha dom. Och det våld och den brutalitet som fanns i hans filmer, det var som ett inre landskap.

Hur jobbar du när du skriver dina manus?

- Jag börjar från scratch, på ruta ett. Sen handlar det bara om att göra jobbet. Jag har inte en aning om vad som ska hända när jag börjar skriva. Allt sker organiskt. Jag vet vart jag vill ta vägen, men jag vet inte vad som ska hända. När jag kommit till mitten av manuset vet jag inte längre vad som ska ske, det får berättelsen och karaktärerna tala om för mig.

Visste du från början att du ville ha Jamie och Christoph till huvudrollerna?

- Christoph visste jag. Jag skrev rollen för honom. Men Django, det visste jag inte. Jag hade inte en aning om vem som skulle spela rollen. Jag träffade sex olika skådespelare, bland annat Will Smith. Men när jag till sist träffat Jamie var det bara för mig att ringa de andra fem och säga "jag har hittat honom". Jamie var den cowboy som jag letade efter.

Franco Nero spelade titelrollen i den i Sverige censurförbjudna "Django" från 1966. Han har visst en roll i din film?

- Jag ville ha med honom i filmen och det som från början var en liten cameoroll blev större och större medan jag skrev.

Din film handlar om kampen mot slaveriet. Är det ett ämne som du känner för?

- Absolut. Jag har länge velat ta upp det ämnet, det finns djupt i mig, i mitt DNA. Jag har en rätt bra kunskap om vad som hände under andra världskriget, och de kunskaperna använde jag till "Inglourious Basterds" Jag tittade inte i några historieböcker när jag skrev det här manuset, det blev som det blev. Det har inte gjorts så många filmer på ämnet, även om jag minns "Mandingo", men jag hoppas att min film ska inspirera fler regissörer att skildra slaveriet i USA. Det är ju grunden till fantastiska berättelser, om hjältemod och förräderi och kärlek och hat.

Musik är väldigt viktigt för dig. Hur väljer du?

- Att välja musik är en viktig process, en ritual. Innan jag börjar skriva går jag igenom min skivsamling och hittar på det sättet den cement som ska kunna hålla samman det hus jag tänker bygga. Sen kommer jag på fler låtar medan jag skriver, och jag ser framför mig scenerna klippta till den musiken. En del kommer sent, som idén att använda David Bowies "Cat People" i "Inglourious Basterds", det kom två veckor innan vi filmade den scenen. Och jag kan göra vad jag vill. Jag bestämmer. Vill jag ha med James Brown på soundtracket till min western så kan jag ha det. Och det kommer jag nog också att ha.

I "Inglourious Basterds" skrev du om historien och tog livet av Hitler. Händer något liknande denna gång?

- Du menar om jag tänker låta Django ta livet av general Lee? Nej, det blir inga sådana omvälvande händelser den här gången.

"Django Unchained" får svensk biopremiär den 18 januari 2013.

| 14 juli 2012 03:01 |