Film

Skribent

Alexander Kardelo

22 maj 2013 | 15:01

"Only God Forgives" delar publiken

Nicolas Winding Refn fick både burop och applåder efter premiärvisningen i Cannes.

Så mycket hajp, men är den berättigad? Cannes-publiken är splittrad efter premiärvisningen av "Only God Forgives", men överens om en sak: en ny "Drive" är det inte.

- Trailern var ett mästerverk i jämförelse med filmen. Har man förväntat sig en ny "Drive" blir man besviken! Ytlig och oengagerande, skriver Erik Dalström som bloggar för MovieZine från Cannes.

- Cannes första rejäla burop utdelat till "Only God Forgives". Refn ska kanske inte jäkta till nästa projekt, twittrar Cinezine.

- Lätta applåder, några buade, några visslade, en total mix. Den kommer att dela publiken, berättar Alex Billington från Firstshowing.

Medan några kritiker gick så långt att de lämnade salongen, verkar andra skribenter ändå hitta ljusglimtar i Refns blodiga thriller med Ryan Gosling åter i en tystlåten huvudroll:

- Den ligger närmare Refns andra filmer än "Drive" och "Pusher". Stillsam och surrealistisk, skriver RottenTomatoes reporter.

- Tänk er den blodiga finalen i "Django Unchained" omvandlad till en tvåtimmars Malick-film. Jag hatade den men publiken älskade den, twittrar Awards Daily.

- Refn tänjer på gränserna, inte vad gäller våldet men stilen. Det är en vacker, ytlig film, noterar Total Film.

"Only God Forgives" har svensk biopremiär 31 maj. MovieZines recension publiceras under nästa vecka.

Läs allt om årets festival på www.moviezine.se/cannes »

| 22 maj 2013 15:01 |