Vi lever i en tid där många filmer är envist hetsiga med snabb MTV-klippning och så många hopp mellan bilder att man närapå tappar andan. Då kan det vara skönt att blicka tillbaka på gamla, trygga klassiker där unika kombinationer av regissör och fotograf vågat, och lyckats, med långa och utdragna scener helt utan klipp.
Regissörer som Orson Welles, Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick, Andrei Tarkovsky och Martin Scorsese har skapat några ikoniska sekvenser på detta sätt men även moderna filmskapare som Paul Thomas Anderson, Ruben Östlund och Alfonso Cuarón. Här är våra favoriter - vilka är dina?
10. De ofrivilliga - 4 min, 5 sek
Fenomenet långa tagningar brukar oftast relateras till en kamera som förflyttar sig från en plats till en annan. Vår svenska Ruben Östlund har dock gjort det till sin egen specialitet med långa, stillastående tagningar, ofta från annorlunda kameravinklar för att ge skenet av att närvara vid situationen. När några fulla tonåringar mobbar en stackars spårvagnspassagerare i "De ofrivilliga" är en av de mest plågsamma.
9. Stalker - 3 min, 20 sek
Den ryske regissören Andrei Tarkovsky var känd för sitt mästerliga, egensinniga foto i sina filmer som kanske aldrig lockat någon större mainstream-publik men är desto rikare på tung symbolism och konstnärlig ambition. "Stalker" är en av hans mest kända och analyserade verk, om en man som guidar folk genom en zon för att hitta ett rum som uppfyller besökarens önskningar. Drömsekvensen är inte filmens enda långa tagning men kusligt välkomponerad med psykadeliska färger.
8. Yrke: Reporter - 6 min, 33 sek
Oförtjänt bortglömt 1970-talsdrama om en krigskorrespondent (Jack Nicholson) som i Sahara-öknen byter identitet med en nyligen avliden man och tvingas hantera konsekvenserna. Upplösningen som växlar mellan en gård utanför ett hotell och Nicholsons rum ger subtila ledtrådar om vad som sker men huvudkaraktärens exakta öde förblir oklart. En fantastiskt utförd kameraåkning som även bidrar till en hypnotisk och poetisk stämning till en laddad films final.
7. Repet - 10 min
Alfred Hitchcocks första färgfilm baserades på en pjäs som i sin tur sägs ha inspirerats av ett verkligt fall där två studenter i Chicago mördar en klasskamrat för att bevisa sin överlägsenhet och sedan har en fest där de serverar tilltugg på kistan de gömt liket i. Utspelar sig på en och samma plats under filmens gång och Hitchcock har snitsigt satt ihop filmen med flertal tio minuter långa tagningar som ger skenet av en hel film utan klipp alls.
6. I am Cuba - 1 min
Sovjetisk-kubansk film som höll på att helt falla i glömska efter ett svalt mottagande i hemländerna innan profiler som Martin Scorsese och Francis ford Coppola uppmärksammade den. Ett starkt drama som utforskar tiden i Kuba innan den utvecklades till ett post-revulotionärt samhälle. I en häftig sekvens följer vi en begravningsprocess nere vid gatunivå innan kameran tar oss med upp och in i ett höghus innan vi återvänder till gatan.
5. Spelaren - 7 min, 50 sek
En av de mest berömda inledningsscenerna och långa tagningarna, signerad Robert Altman i sitt esse. Inte bara lyckas han följa diverse personer kring en filmstudio i den här Hollywood-satirens öppning utan petar även in cameo-roller av bekanta ansikten, smart (och delvis improviserad) dialog samt referenser till andra långa tagningar (Fred Ward gnäller över dagens MTV-filmer och nämner "En djävulsk fälla" med dess inledande sex minuter).
4. Gravity - 17 min
Okej, Alfonoso Cuaron hade minst sagt en hel del digital hjälp för sin Oscarsnominerade science fiction men det är inte mindre imponerande för det. Redan första kvarten följer vi Sandra Bullock och George Clooney i rymden, från introduktionen av deras karaktärer till att deras uppdrag går snett och paniken börjar. När själva huvudintrigen börjar så är vi redan tack vare fantastiskt foto, effekter och 3D redan svävande ute i rymden med våra hjältar.
3. Hard Boiled - 2 min, 49 sek
Actionrökaren som blev John Woos ultimata, välförtjänta biljett till Hollywood (där han hittills inte nått upp till samma explosiva nivå som sina Hong Kong-rullar). Chow Yun-Fat och Tony Leung skjuter sig igenom ett sjukhus av skurkar och inget av vare sig smällar eller stridseld är digitalt. Dynamiken växer av det faktum att Woo på grund av tidspress inte hade råd att misslyckas och helt enkelt var tvungen att få till scenen - vilket hade gjorde med buller och bång.
2. Maffiabröder - 3 min, 3 sek
Martin Scorseses gangsterklassiker är ett filmiskt mästerverk på många nivåer men huvudkaraktären Henry Hills (Ray Liotta) entrée tillsammans med date på Copacabana är i en klass för sig. Från gatan genom bakdörr via köket och ut i restaurangen tack vare den starka men illavarslande maffiastatusen ger känslan av att vi är där på plats med Liotta & co. Scorsese fick till scenen med enbart sju tagningar - resultatet är filmhistoria.
1. En djävulsk fälla - 3 min, 20 sek
Innan Scorsese, Kubrick och de andra mästarna gjorde ikoniska långa tagningar så satte Orson Welles tonen för hur man bäst utnyttjade en lång scen för att både skapa stämning, spänning och introducera en films unika stil. Den här film noir-klassikerns inledning är lika simpel som genial: en bomb placeras i en bil som sedan kör genom de mexikanska, befolkade gatorna till USA:s gräns. Kameran rör sig elegant genom gatan och följer bilen vi vet kan explodera när som helst. När. Som. Helst...
Bubblare:
Play, Försoning, Kill Bill, Boogie Nights, Oldboy, Werckmeister Harmonies, Den ryska arken, Children of Men, Utflykt i det röda, Kärlekens hus, Snake Eyes, Strange Days, The Shining, Hämnarna (1946), Det började i Berlin, Last Days, Satantango, Tom Yung Goong, Timecode, The Mirror, Panic Room, Magnolia, Carlitos Way, Breaking News, The Protector, Fåfängans fyrverkeri.
Se också:
Topp 10: Årets bästa filmscener
Topp 10: Alternativa slut
Topp 10: Inledningsscener
Topp 10: Fejkfilmer vi vill se
Topp 10: Skräckfilmstwistar
Fler topp 10-listor...
Vilka är dina favoriter? Kommentera nedan.