Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Vilka filmer saknar ni på IMDb's Top 250 och vilka anser ni vara överflödiga där?

Saknas på listan:

[b:gak7g8w7]Babel
Lost In Translation
Irréversible
21 Grams
Revolver
Boogie Nights
Catch Me If You can
The Pursuit Of Happyness[/b:gak7g8w7]

Kommentar:[i:gak7g8w7] Jag saknar främst två mästerverk signerade Alejandro González Iñárritu i Babel och 21 Grams. Även Gaspar Noes Irréversible som är en film i samma stil som "Memento", fast bättre, förtjänar en plats. Övriga filmer på min lista anser jag vara bland de 250 bästa som gjorts. [/i:gak7g8w7]

Platsar inte på listan:

[b:gak7g8w7]Pan's Labyrint
Million Dollar Baby
The Thing
Kill Bill Vol 2
POTC 1
Big Fish
Batman Begins
The Dark Knight
Iron Man
Bourne Ultimatum[/b:gak7g8w7]

Enligt mig själv då.

Finns det redan en tråd som berör ämnet så ber jag om ursäkt.
2566 inlägg
för
2566 inlägg
edit
1721 inlägg
för
1721 inlägg
[b:1clmubu8]Dessa borde finnas på listan:[/b:1clmubu8]

Rocky
Mullholland Dr.
300
Mean Streets
Zodiac
The Last Samurai
From Russia With Love
American Psycho
Collateral
Boogie Nights
The Untouchables

[b:1clmubu8]Dessa borde inte får finnas[/b:1clmubu8]
The Silence of the Lambs
Amelie från Montmartre
Monty Python and the Holy Grail
Unforgiven
Into the Wild
Million Dollar Baby´
Ratatouille
Children of Men'
Iron Man
Crash
Twelve Monkeys
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Det beror helt och hållet på hur man ser det. Skulle jag peta alla som jag har gett lägre betyg så skulle flera sådana som räknas som klassiker ryka direkt. Samtidigt måste man erkänna att dessa filmer har haft en stor inverkan på filmhistorien och därför borde få stanna. Men äldre filmer som jag inte tycker ha kommit upp i tillräckligt hög standard är t.ex. Bonnie & Clyde, African Queen och The Big Sleep.

Vissa filmer förtjänar inte heller sin plats, som Shawshank Redemption som inte borde vara i närheten av förstaplatsen, eller Casablanca som är en bra film men inte topp 10-bra.

Det är rätt svårt att säga exakt vilka som ska petas eftersom att jag har sett ungefär 800 filmer totalt och bara 100 på listan, men filmer som absolut inte förtjänar en plats där är:
[list:2mlbte8e][b:2mlbte8e]Return of the King[/b:2mlbte8e] (2003) #14 - Seg, utdragen, tråkig och på det så jävla överskattad. Den mest överskattade filmen jag någonsin sett. Skönt att den sjunker på listan.
[b:2mlbte8e]Unforgiven[/b:2mlbte8e] (1992) #112
[b:2mlbte8e]The Wizard of Oz[/b:2mlbte8e] (1939) #116 - Hallucinationer från manusförfattare som käkat dåliga svampar.
[b:2mlbte8e]The Green Mile[/b:2mlbte8e] (1999) #118
[b:2mlbte8e]Million Dollar Baby[/b:2mlbte8e] (2004) #134 - GAH! Så förbannat average som det kan bli.
[b:2mlbte8e]8½[/b:2mlbte8e] (1963) #149 - Har visserligen inte sett hela, så kan inte fullt ut uttala mig om filmens kvalité, men de 40 minuter som jag såg var så frustrerande ointressanta att den måste väck.
[b:2mlbte8e]Little Miss Sunshine[/b:2mlbte8e] (2006) #197 - Lam.[/list:u:2mlbte8e]Filmer som jag saknar på listan är framförallt Disney-filmer. Ett tydligt exempel på att listan följer trend är att den är fullproppad med Pixars arbeten, som visserligen håller hög klass, men de kommer inte i närheten av Disney ändå. Aladdin, Skönheten & Odjuret, Aristocats, Djungelboken, Askungen och Snövit & De Sju Dvärgarna håller jag allihop högre än de flesta Pixar-produktioner.

Skulle inte må dåligt ifall en Kevin Smith-film kom in på listan heller, framförallt då Clerks som är hans bästa.

EDIT: Hahaha, Tupac: Resurrection. Ehehehehehe.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Rent spontant tycker jag så här:

Bort

Pans Labyrint
Batman Begins
Iron Man
Hotel Rwanda
Crash
Tllbaka till Framtiden
The Princess Bride
Crouching Tider, Hidden Dragon
Lttle Miss Sunshine
The African Queen

In

Mulholland Drive
JFK
Captain Blood
Dansar med Vargar
Reds
Doctor Zhivago
Fanny och Alexander
The Remains of the Day
The Big Blue

Och sen kan man diskutera i all evighet om diverse placeringar inom listan.
1215 inlägg
för
1215 inlägg
Bl.a. dessa ska in:

- The Blues Brothers
- True Romance
- Down by Law
- The Man Who Wasn't There
- Zatoichi

Bl.a. dessa ska ut:

- Pirates of the Caribbean
- The Wizard of Oz
- The Wild Bunch
- Million Dollar Baby
- Little Miss Sunshine

8 1/2 har jag iofs gett en 1:a, men jag vill tro att det är mig själv det är fel på och jag siktar på att se den igen nån gång i framtiden och även minst ett par av hans andra filmer.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Ska göra en lista senare, men jag kan bara hålla med carlchristian om att Revolver ska in på listan, 6.3 rating på IMDb? Stort nej. Helt klart bland dem snyggaste och smartaste filmer jag sett. Personlig favorit som kan ses hur många gånger som helst. Genialt.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Street Scum":3tqdohqk]
Bort

Tllbaka till Framtiden[/quote:3tqdohqk]Det där måste jag faktiskt fråga om, varför? Back to the Future är en riktigt bra film, smart och välskriven och bortser man från uppföljarna så blir den ännu bättre. En fantastisk äventyrsfilm, fylld med humor och spänning.
855 inlägg
för
855 inlägg
Bort:

Batman Begins
Citizen Kane
Requiem for a Dream
Kill Bill Vol.1
Pirates of the Caribbean: Cotbp
Pan's Labyrint

In:

The Boondock Saints
Collateral
Blood Diamond
Mullholland Dr.
Lost Highway
O brother, where art thou?
Jurassic Park

Sen finns det många filmer som ligger lång upp som inte förtjänar sin plats, men ändå bör vara med på listan. T.ex. The Godfather, The Shawshank Redemtion, A Clockwork Orange, Dr. Strangelove..finns säker fler.

Edit: Good Will Hunting ska naturligtvis komma in också
802 inlägg
för
802 inlägg
[b:19b1o4ku]Bort:[/b:19b1o4ku]
Million Dollar Baby
Pirates of the Caribbean
The Searches
Ratatouille
The Incredibles

[b:19b1o4ku]In:[/b:19b1o4ku]
Babel
The Untouchables

Det är vad jag kommer på spontant.
Finns förmodlingen fler som både ska bort och in på listan.
Annars tycker listan på det sättet att den innehåller alla sorters filmer, även gamla klassiker från 30-talet.
1203 inlägg
för
1203 inlägg
Fattar inte hur så många kan vilja få bort Little miss sunshine och Pan´s Labyrint! Era jävla retards.

[b:mpheihy0]IN[/b:mpheihy0]
Lost In Translation
Collateral
Ying xiong (Hero)
Brokeback Mountain. [b:mpheihy0]Skandal! Topp 20 för i helvete.[/b:mpheihy0]

[b:mpheihy0]UT[/b:mpheihy0]
The Incredibles
Batman Begins
Crash
The Thing

Rafe Fines: Jag blir helt seriöst illa till mods över du vill få bort Amelie från Montmartre. Man blir så sjuuuukt lycklig av den.
1721 inlägg
för
1721 inlägg
[quote="Rilopoz":2rzxsao6]

[b:2rzxsao6]UT[/b:2rzxsao6]

Batman Begins

Rafe Fines: Jag blir helt seriöst illa till mods över du vill få bort Amelie från Montmartre. Man blir så sjuuuukt lycklig av den.[/quote:2rzxsao6]

Tja.. jag blev inte om man säger så. Men att du, + många andra, inte vill se Batman Begins på listan får mig att må illa till mods om man säger så.
Och om jag vill se en film jag blir lycklig av så ser jag [i:2rzxsao6]It's a wonderful life[/i:2rzxsao6] eller dem två första [i:2rzxsao6]Rocky[/i:2rzxsao6] filmerna.
1203 inlägg
för
1203 inlägg
Mannen ge den en chans till. Den är kärlek i ett nötskal liksom. B

Batman begins känns lite väl mycket som en "hjärnlös actionrulle" för att den ska kunna titulera sig som en av de 250 bästa filmerna någonsin.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Tar ni inte IMDb:s lista på lite för stort allvar? Det handlar ju folks åsikter och det kan ju vara svårt att ändra på. Vad man själv tycker kan ju ingen topplista ändra på.

Ni ser ju själva hur olika ni tycker. En vill ha bort en film, medan nästa vill ha in samma film.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Tyler":ffux8m1u][quote="Street Scum":ffux8m1u]
Bort

Tllbaka till Framtiden[/quote:ffux8m1u]Det där måste jag faktiskt fråga om, varför? Back to the Future är en riktigt bra film, smart och välskriven och bortser man från uppföljarna så blir den ännu bättre. En fantastisk äventyrsfilm, fylld med humor och spänning.[/quote:ffux8m1u]

Det är en skön film och allt det där. Men den känns för "lätt" för att vara en av dem 250 bästa filmerna genom tiderna. Likaså Groundhog Day.

Men jag kan ha fel.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Tyler":eisqstwb]
Filmer som jag saknar på listan är framförallt Disney-filmer. Ett tydligt exempel på att listan följer trend är att den är fullproppad med Pixars arbeten, som visserligen håller hög klass, men de kommer inte i närheten av Disney ändå. Aladdin, Skönheten & Odjuret, Aristocats, Djungelboken, Askungen och Snövit & De Sju Dvärgarna håller jag allihop högre än de flesta Pixar-produktioner.
[/quote:eisqstwb]

Det är faktiskt ingenting annat än skandal att bara en Disneyfilm (förutom Pixarfilmerna) är med på listan. Är det meningen att listan i första hand ska innehålla filmer som haft stor inverkan på filmhistorien borde Snövit och de sju dvärgarna, Den lilla sjöjungfrun och Skönheten och Odjuret vara med i första hand. Är det bara "bra film" vi snackar om kan man gärna lägga till minst tjugo filmer till.
Nej, ta 250-listan på så stort allvar är inte så lätt för min del. Jag vet inte riktigt vad det är den egentligen speglar, och den går emot min egen filmsmak något enormt. Pulp Fiction ligger förvisso högt på imdb, men det är också det enda.
1721 inlägg
för
1721 inlägg
Just Snövit förtjänar en plats. Den ses jöe en som en av dem största millstolparna i filmhistorien.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag tycker faktiskt att alla filmer som jag har sett på den listan förtjänar att vara där. Det finns inte många filmer jag inte tycker om och många som jag älskar finns på listan.

Dem här tycker jag borde finnas med i listan:

[b:1a7ic7b5]The Rocky Horror Picture Show[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Starship Troopers[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Fanny och Alexander[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Edward Scissorhands[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Barton Fink[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Sweeney Todd[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]O Brother, Were Art Thou?[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Monsters Inc.[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Ondskan[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]The French Connection[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Dogville[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Delicatessen[/b:1a7ic7b5]
[b:1a7ic7b5]Braindead[/b:1a7ic7b5]

Och många fler.
699 inlägg
för
699 inlägg
imdb-listan funkar inte längre. De borde göra 2 stycken, en med filmer gjorda före exempelvis 2000 o en lista med filmer gjorda efter.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Vad är det som inte funkar?

Man kan ju inte göra två listor när det ska vara en topplista med filmhistoriens bästa filmer.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden