Inte för att jag egentligen bryr mig så värst mycket. Men varför är t.ex. filmen "Crash" nominerad, en film som bara fått en trea i betyg här på MovieZine?
Vore det inte bättre att först ha en omröstning och dom saker som får flest röster blir nominerade istället? Bara en tanke...
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
1753 inlägg
Det är hela redaktionen som har valt ut de nominerade filmerna, medan "Crash"-betyget är bara en persons åsikt (min, faktiskt). Det finns många filmer vi önskar kunde vara med på listan, bl.a Star Wars III eller Broken Flowers, men vi var tvungna att välja de med flest röster.
Att ha två omröstningar, först för att plocka ut nominerade och därefter vinnare, tror jag snarare skulle göra att folk tröttnar. Men vi får se om vi gör det annorlunda till nästa år.
Att ha två omröstningar, först för att plocka ut nominerade och därefter vinnare, tror jag snarare skulle göra att folk tröttnar. Men vi får se om vi gör det annorlunda till nästa år.
Crash har ju fått grymt bra kritik av andra siter och tidningar,iaf av vad jag sett,enligt mig kan den gärna vinna,tror jag röstade på den:)
Saknas
för
Inga inlägg
Ja tror King Kong lr Narnia kommer bli årets film på MZ
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Koppmeister":oawfjzu7]Ja tror King Kong lr Narnia kommer bli årets film på MZ [/quote:oawfjzu7]
det går inte eftersom ingen av dom är nominerade i den kategorin.
[url:oawfjzu7]http://www.moviezine.se/sidor/0512/arets_filmer_2005.shtml[/url:oawfjzu7]
det går inte eftersom ingen av dom är nominerade i den kategorin.
[url:oawfjzu7]http://www.moviezine.se/sidor/0512/arets_filmer_2005.shtml[/url:oawfjzu7]
Saknas
för
Inga inlägg
tråkigt att inte star wars är med ,,fast de e klart att då skulle de inte bli nån spänning i omröstningen
Och varför är kalle och chokladfabriken nominerad till årets besvikelse? Den var ju cool ju! Och pistvakt borde vara med i årets sämsta film. Ja ja det är mina åsikter.
Saknas
för
Inga inlägg
Många frågetecken här. Blir så när det endast är ett par personer som gör nomineringar. För enkelhetens skull hade nog en omröstning varit det bästa trots allt. Då hade man lättare kunnat "legitimera" nomineringarna och gett bra svar på alla dessa frågor (varför vissa filmer är nominerade i vissa kategorier och andra inte). Så som det är nominerat nu är det ju bara ett fåtal personers åsikter av vilka som ska ha chans att bli årets film och då är denna omröstning egentligen ganska meningslös överhuvudtaget.
Alternativt kunde man kanske ha ett femte blankt alternativ där alla får välja ett eget alternativ.
Alternativt kunde man kanske ha ett femte blankt alternativ där alla får välja ett eget alternativ.
3462 inlägg
Många frågetecken att reda ut ja
För det första är omröstningar helt meningslösa om man bortser från att det är kul grej att anordna. MovieZine har ingen ambition att dela ut priser till vinnarna i respektive kategori.
Att köra två omröstningar är bara onödigt jobb, jag har aldrig förstått varför man gör det, förutom själva vinstintresset.
Det finns två alternativ med en omröstning anser jag, antingen får man rösta på valfri film eller också väljer man ut ett fåtal som man får rösta på.
Eftersom fördelarna väger upp nackdelarna i det senare alternativet så valde vi det alternativet.
Framför allt är det relativt enkelt att sammanställa 4 alternativ än kanske 30-50 olika gånger 12 kategorier.
Varför just dessa 4 alternativ i varje specifik kategori är nominerade är pga att vår redaktion på 10 personer har valt just dem.
Visst är det en subjektiv bedömning som alla andra nomineringsprocesser där personlig bedömning är det avgörande.
Men lite vill jag allt pusha för vår redaktion som ser extremt mycket film och därmed kan nominera rättvist. Därmed inte sagt att någon annan skulle göra ett sämre jobb.
Sedan ska man inte stirra sig blind på varje specifik film har fått för betyg eftersom det baseras på EN persons bedömning. De här nomineringarna baseras på 10 personers bedömning och de som fått flest nomineringar hamnar också bland de fyra främsta som alla besökare kan rösta på.
Men eftersom alla inte kan hitta sin favorit bland de fyra tog vi med ett femte alternativ där man avstår från att rösta så ingen film får en orättvis röst och drar ned eller upp en film för slutresultatet.
Jag hoppas jag har gett svar på alla funderingar nu
För det första är omröstningar helt meningslösa om man bortser från att det är kul grej att anordna. MovieZine har ingen ambition att dela ut priser till vinnarna i respektive kategori.
Att köra två omröstningar är bara onödigt jobb, jag har aldrig förstått varför man gör det, förutom själva vinstintresset.
Det finns två alternativ med en omröstning anser jag, antingen får man rösta på valfri film eller också väljer man ut ett fåtal som man får rösta på.
Eftersom fördelarna väger upp nackdelarna i det senare alternativet så valde vi det alternativet.
Framför allt är det relativt enkelt att sammanställa 4 alternativ än kanske 30-50 olika gånger 12 kategorier.
Varför just dessa 4 alternativ i varje specifik kategori är nominerade är pga att vår redaktion på 10 personer har valt just dem.
Visst är det en subjektiv bedömning som alla andra nomineringsprocesser där personlig bedömning är det avgörande.
Men lite vill jag allt pusha för vår redaktion som ser extremt mycket film och därmed kan nominera rättvist. Därmed inte sagt att någon annan skulle göra ett sämre jobb.
Sedan ska man inte stirra sig blind på varje specifik film har fått för betyg eftersom det baseras på EN persons bedömning. De här nomineringarna baseras på 10 personers bedömning och de som fått flest nomineringar hamnar också bland de fyra främsta som alla besökare kan rösta på.
Men eftersom alla inte kan hitta sin favorit bland de fyra tog vi med ett femte alternativ där man avstår från att rösta så ingen film får en orättvis röst och drar ned eller upp en film för slutresultatet.
Jag hoppas jag har gett svar på alla funderingar nu
1753 inlägg
Inga priser till vinnarna? Du hade lovat jag skulle få träffa Peter Jackson...