Din filmsmak är ganska mainstream, men med lite mer bredd och lite högre krav. Du gillar de välkända moderna klassikerna som så många andra, men de vanliga dussinfilmerna är du snabb att avfärda, filmer som görs för att tillfredsställa minsta genemsamma nämnare förtjänar ingen kärlek.
Du vill gärna se dig själv som lite mer seriös och cinefilig (?) är medelsvensson, men du är inte tillräckligt berest i världen eller historien, du tvekar inför en film utanför hollywood och som inte riktigt följer den klassiska dramaturgiska modellen.
Din smak känns som sagt ganska mainstream, kanske förutsägbar, men att du ändå har lite högre krav på en film än den övrige mainstream-publiken. Dock saknar din filmsmak en del i bredd, både historiskt och geografiskt sett.
En salig blandning. Både mainstreamfilmer och finsmakar-filmer. Modernt och klassiskt. Svårt att bedömma filmsmaken, men skulle säga en person som ser sig som en cineast och därför går, och medvetet söker sig, utanför mainstream för att hitta guldkorn och klassiker, men som samtidigt inte ryggar för en storbudget-film från Drömfabriken.
Ja, jag tycker Ljusbus fick till det rätt bra.
Du har sex titlar med betyget 5 där de talar något annat språk än engelska eller svenska så visst finns det en stor tyngd hos just Hollywood, eller Landet i väst. Så där har du en hel del fantastisk film att upptäcka om du vågar dig ut därifårn och utforksar resten av filmvärlden lite mer.
Du har en väldigt pop-kulturell smak skulle jag säga.
The Fountain, There Will Be Blood, Taxi Driver, Smala Sussie, Pan's Labyrinth, Edward Scissorhands, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Fear and Loathing in Las Vegas, Gökboet, Being John Malkovich och Into the Wild delar vi samma betyg på, så visst har du en hel del riktigt fina titlar på listan ;)
Sämst är Boondock Saints, Clerks, Lawless, Sagan om Ringen-filmerna och V for Vendetta tycker jag!
Du har sex titlar med betyget 5 där de talar något annat språk än engelska eller svenska så visst finns det en stor tyngd hos just Hollywood, eller Landet i väst. Så där har du en hel del fantastisk film att upptäcka om du vågar dig ut därifårn och utforksar resten av filmvärlden lite mer.
Du har en väldigt pop-kulturell smak skulle jag säga.
The Fountain, There Will Be Blood, Taxi Driver, Smala Sussie, Pan's Labyrinth, Edward Scissorhands, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Fear and Loathing in Las Vegas, Gökboet, Being John Malkovich och Into the Wild delar vi samma betyg på, så visst har du en hel del riktigt fina titlar på listan ;)
Sämst är Boondock Saints, Clerks, Lawless, Sagan om Ringen-filmerna och V for Vendetta tycker jag!
Ni är välkommna att bedöma mina 5:or om ni vill. Så ja jag känner mig manad.
Säger detsamma som Mr. Kane.
Får gärna min filmsmak bedömd!
Får gärna min filmsmak bedömd!
Ta och bedömer din filmsmak då Anton, även fast det egentlig är något märkligt att bedöma någons smak utan att höra motiveringarna. Det är mycket att kolla igenom dock, du har satt 5:or på cirka sexhundra filmer! Finns väldigt mycket amerikansk storfilm, en hel del actionfilmer som jag personligen ställer mig kritisk till vad dom gör bland högsta betyget så som ”Dödligt vapen 2” och ”Die hard 3” exempevis. Samtidigt finns det en bred allt från amerikansk action till kinesiskt lågmält drama till svensk svart humor, eller tyder bredden på ett allätande, gränsen är kanske i detta fallet något hårfin.
Det är något svårt att greppa vilken filmsmak du har då det är så otroligt många 5:or, och jag blir lite fundersam när jag tittar igenom dom i fall det är ett generöst utdelande med mästerverks stämpeln eller i fall det bara är ett synsätt och bedömande av film utefter genre och accepterande av uppenbara brister med fördelar utefter den genre den tillhör. I vilket fall finns det en mängd filmer som jag inte förstår mig på hur en kan dela ut betyg 5 till, så som Dödligt vapen-filmerna, Die hard-filmerna, Scream 4, och Taken som exempel, även fast en kan hävda ett stort underhållningsvärde och i vilket fall med dom första filmerna av ”Dödligt vapen” och ”Die hard” ha ett inflytelserikt värde för genren har jag svårt att inse vilka motiv det kan finnas för att kalla dom för mästerverk. Var några små tankar från mig kring dina högsta betyg.
Det är något svårt att greppa vilken filmsmak du har då det är så otroligt många 5:or, och jag blir lite fundersam när jag tittar igenom dom i fall det är ett generöst utdelande med mästerverks stämpeln eller i fall det bara är ett synsätt och bedömande av film utefter genre och accepterande av uppenbara brister med fördelar utefter den genre den tillhör. I vilket fall finns det en mängd filmer som jag inte förstår mig på hur en kan dela ut betyg 5 till, så som Dödligt vapen-filmerna, Die hard-filmerna, Scream 4, och Taken som exempel, även fast en kan hävda ett stort underhållningsvärde och i vilket fall med dom första filmerna av ”Dödligt vapen” och ”Die hard” ha ett inflytelserikt värde för genren har jag svårt att inse vilka motiv det kan finnas för att kalla dom för mästerverk. Var några små tankar från mig kring dina högsta betyg.
Jävligt spännande tråd! Skulle vara skitkul om någon kunde göra en liknande analys av mina toppbetyg.
1361 inlägg
Pseudosum: Du ser allt, men gillar väldigt få av dem du ser. Du har en förkärlek för musikdokumentärer och filmer som är filosofiska och krävande psykiskt. Men du gillar också filmer som är härligt urspårade såsom Filth. Jag ser en koppling till filmer innehållandes psykadeliska moment såsom David Lynch och A Field In England. Filmer som tar upp religösa frågor och använder symbolik såsom Antichrist. Filmerna ska kanske inte vara ultrarealistiska utan ska försöka gräva ner i det mänskliga och spirituella såsom Andrei Tarkovskys filmer. Filmer som ifrågasätter samhället såsom Godards Week End. Du gillar också filmer som är originella för tiden den kom ut. Du gillar animerade vuxenstorys inte Disneytrams.
Du begär mycket av en film. Du vill att filmen begär mycket av dig också.
Analysera mig!
Du begär mycket av en film. Du vill att filmen begär mycket av dig också.
Analysera mig!
Bra, Danne, känner verkligen igen mig! Ska analysera din filmsmak när jag har lite mer tid.
Inte helt säker vem det är jag ska analysera då det blev rätt rörigt här på slutet, antar att det är Danne jag ska analysera så, så får det bli!
Danne: Överlag får jag väll säga att du har bra filmsmak. Du har 5:or på en hel del filmer jag personligen tycker är överskattade antagligen pga all hype det byggts upp runt dom. Många av de filmer du har 5:or på är "smärtsamma filmer" som förmedlar starka känslor, alltså inga "popcorn rullar". Har inte ens sett hälften av de filmer du har 5:or på så är lite svårt för mig att bedömma ditt betyg helt och hållet.
Hoppas på att någon kan ta sig tid att kritisera min lista nu!
Danne: Överlag får jag väll säga att du har bra filmsmak. Du har 5:or på en hel del filmer jag personligen tycker är överskattade antagligen pga all hype det byggts upp runt dom. Många av de filmer du har 5:or på är "smärtsamma filmer" som förmedlar starka känslor, alltså inga "popcorn rullar". Har inte ens sett hälften av de filmer du har 5:or på så är lite svårt för mig att bedömma ditt betyg helt och hållet.
Hoppas på att någon kan ta sig tid att kritisera min lista nu!
Natte du verkar gilla blockbusters och popcorn underhallning. Du verkar aven gilla fimer som kommer i trilogier eller fler.
Danne, du har en väldigt bra filmsmak, jag har själv femmor och fyror satta på nästan alla dina 5:or, med ett fåtal undantag. Du älskar provokativa filmer, filmer som vågar bryta mot normer och får dig att ifrågasätta världen och samhället omkring dig. Du vill inte bli matad färdigmat från Hollywood's drömfabrik, du vill ha tuggmotstånd, ibland i form av psykiskt påfrestande upplevelser (se: Irréversible, Gå och se, Eden Lake). Du tycker om att känna att du sett en film - gärna ska känslan sitta kvar i kroppen en lång stund efter att eftertexterna rullat och skärmen slocknat. Du föredrar filmer med samhällskritik som tema framför filosofiska, existentialistiska filmer, även om det sistnämnda inte är något du backar för heller (din favoritfilm är ju trots allt Magnolia.)
Ibland tycker du dock att det kan vara skönt att bara se en film med ett riktigt härligt och urflippat manus (se: Big Lebowski).
Ibland tycker du dock att det kan vara skönt att bara se en film med ett riktigt härligt och urflippat manus (se: Big Lebowski).
Anton Amnehagen: [size=1=1]Ingen dålig analys alls stämmer att bli berörd och att tankar i filosofiska termer ska kunna väckas är mina främsta mål med mitt filmtittande, och det är oftast i kontext med detta jag finner ett underhållningsvärde, inte alls nödvändigtvis i att känna sig road utan snarare i den bemärkelsen att känna sig engagerad.[/size][size=1=1] Kör på ett par analyser själv tänkte jag:[/size]
Wugglabangs smak är mycket intressant och smaken verka kunna tänka sig allt från amerikans storfilm som osar mainstrem så som Sagan om ringen-trilogin, The Dark knight, och Inception, men smaken är ändå av den naturen att den bedömer den av filmens helhet och inte bara delar ut en femma i något fånigt fredagstittar-rus utan noga granskar och ser dom filmiska kvaliteterna (även i fall jag personligen har svårt att se dessa filmer som mästerverk acceptera jag det som ett seriöst cineast filmtittande snarare än något fredagskvälls underhållnings filmtittande) detta bero nog mycket på att wuggabang (som uppmärksammats ett flertal gånger här på MZ) har en slående talang för att motivera sitt filmtittande med större engagemang och karisma än flertalet av recensenterna som skriver på movizine. Nåväl det bero också på om vi tittar igenom femmorna på den stora bredden med femmor till mer svåra filmer så som Dogtooth, Vargtimmen, Du levande, Stalker, och Enter the woid. Jag anser att Wugglabangs 5:or utstrålar ett självständigt öga för filmmediet dels som en filosofisk och konstnärlig form men också som ett spänningsmoment och kanske framförallt att som tittare kunna beröras och inkluderas...
12 edsvurna män, A clockwork orange, American beauty, Big Lebowski, Dexter, Du levande, Elefantmannen, Fanny och Alexander, Fargo, Gudfadern, Gudfadern II, Gökboet, Koyaanisqatsi, Magnolia, Mandomsprovet, Mulholland drive, Offret, Taxi driver, och År 2001: Ett rymdäventyr delar vi båda 5:or på.
Borat, Chopper, Inception, Kill Bil, Matrix, Memento, Prisoners, Sagan om ringen-trilogin, Svamp Bob fyrkant, The dark knight, The place beyond pinec, och The wolff of wall street anser jag är dom sämsta bland femmorna.
Vad gäller nattes smak känns det som om det inte är jätte bred, mycket av den lättsammare storfilmen som tilltalar massorna hittar en här så som ett flertal Harry Potter filmer, forrest Gump, Goldfinger, och Rymdimperiet slår tillbaka. Något jag tycker är märkligt är att dela ut en 5:a till en såpas fjantig film med lam Hollywoods ungdomshumor som ”American pay” faktiskt innehar. Vi delar faktiskt inte en enda femma, men den jag har högst på av femmorna är pixars ”Upp”
Wugglabangs smak är mycket intressant och smaken verka kunna tänka sig allt från amerikans storfilm som osar mainstrem så som Sagan om ringen-trilogin, The Dark knight, och Inception, men smaken är ändå av den naturen att den bedömer den av filmens helhet och inte bara delar ut en femma i något fånigt fredagstittar-rus utan noga granskar och ser dom filmiska kvaliteterna (även i fall jag personligen har svårt att se dessa filmer som mästerverk acceptera jag det som ett seriöst cineast filmtittande snarare än något fredagskvälls underhållnings filmtittande) detta bero nog mycket på att wuggabang (som uppmärksammats ett flertal gånger här på MZ) har en slående talang för att motivera sitt filmtittande med större engagemang och karisma än flertalet av recensenterna som skriver på movizine. Nåväl det bero också på om vi tittar igenom femmorna på den stora bredden med femmor till mer svåra filmer så som Dogtooth, Vargtimmen, Du levande, Stalker, och Enter the woid. Jag anser att Wugglabangs 5:or utstrålar ett självständigt öga för filmmediet dels som en filosofisk och konstnärlig form men också som ett spänningsmoment och kanske framförallt att som tittare kunna beröras och inkluderas...
12 edsvurna män, A clockwork orange, American beauty, Big Lebowski, Dexter, Du levande, Elefantmannen, Fanny och Alexander, Fargo, Gudfadern, Gudfadern II, Gökboet, Koyaanisqatsi, Magnolia, Mandomsprovet, Mulholland drive, Offret, Taxi driver, och År 2001: Ett rymdäventyr delar vi båda 5:or på.
Borat, Chopper, Inception, Kill Bil, Matrix, Memento, Prisoners, Sagan om ringen-trilogin, Svamp Bob fyrkant, The dark knight, The place beyond pinec, och The wolff of wall street anser jag är dom sämsta bland femmorna.
Vad gäller nattes smak känns det som om det inte är jätte bred, mycket av den lättsammare storfilmen som tilltalar massorna hittar en här så som ett flertal Harry Potter filmer, forrest Gump, Goldfinger, och Rymdimperiet slår tillbaka. Något jag tycker är märkligt är att dela ut en 5:a till en såpas fjantig film med lam Hollywoods ungdomshumor som ”American pay” faktiskt innehar. Vi delar faktiskt inte en enda femma, men den jag har högst på av femmorna är pixars ”Upp”
Ja detta var kul läsning! Visste att min lista skulle bli krossad men det är väll charmen med det hela! Min lista är mainstream när det kommer till marioteten av folk som ser på film (alltså inte hard-core filmfans). Men personligen tycker jag mainstream på denna sidan är att ha 5:or på: A clockwork orange, Alien, gudfadern och there will be blood, jag har starka 3:or på samtliga av dom. 5:an på american pie filmen ligger nog mycket i nostalgi och att det blivit en riktig "feel-good" film för mig, det är något jag sätter stort värde på när det kommer till film.
Precis! finns inga rätt och fel när det kommer till filmer!
Jag är osäker på vems jag ska bedöma :s
Men iaf, ni får hemskt gärna analysera min. Vore skitkul om någon har ork! :)
Men iaf, ni får hemskt gärna analysera min. Vore skitkul om någon har ork! :)
Skulle bara säga att jag troligen inte kommer skriva något i denna tråd, analyser är en av mina svagaste sidor.
Och ändå så skrev du nu!!! INCEPTION!! THE COMPLICITY!!!!
@Walther. Suck....fattar du inget överhuvudtaget? Jag var ju tvungen att skriva det för att att få fram vad jag ville säga, hur skulle jag annars gjort?