Jingle bells, jingle bells, jingle all the way!
Ho-ho-ho i stugan alla glada!
Imorgon så går vi återigen in i julmånaden december med allt vad det innebär av kommers med julklappshandlande, köp av julmat och allmän stress. Företagarna gnuggar nu sina händer för nu ska det säkert slås nya rekord i handlande. Själv så har jag vare sig vilja, energi eller ekonomi för att bidra till denna kommers. För det är inte definationen av jul för mig. Jul är att umgås med familj och vänner, äta lite god mat och ge varandra någon klapp eller två, men även ett stämningstillstånd av glädje och välvilja mot sina medmänniskor och ett lysande tillfälle att se en massa härlig julfilm.
Med det sagt så tänkte jag återuppliva förra årets succe med Brents julkalender istället, där vi alla kan ta vår tillflykt bort från all stress och istället varva ned och komma i rätt stämning genom att se och dela med oss av filmer på antingen jul- eller feel-goodtemat.
Här är det alltså fritt fram att göra sina egna listor på filmer som man bör se under julmånaden. Vad som är en julfilm är ju subjektivt så välj vad ni vill och vad som andas jul för er. Själv så ska jag strax redogöra för de 24 filmer som klarade slutgallringen detta år. En del filmer hade jag med även på fjolårets lista, men antingen hann jag inte se dem eller så blir det helt enkelt en omtitt även detta år.
Dessa 24 klarade min gallring:
1. Uncle Buck (1988)
2. Frasier - Christmas Special (2001)
3. It's A Wonderful Life (1946)
4. Coming to America (1988)
5. The Office - Christmas Special (2001)
6. The Big Year (2011)
7. Harvey (1950)
8. Wall Street (1987)
9. Så som i Himmelen (2004)
10. Heaven Can Wait (1943)
11. The Apartment (1960)
12. Working Girl (1988)
13. Christmas Vacation (1989)
14. Mr. Smith Goes to Washington (1939)
15. Midnight Run (1988)
16. A Simple Plan (1998)
17. The Ice Storm (1997)
18. My Cousin Vinny (1992)
19. Love Actually (2003)
20. Planes, Trains & Automobiles (1987)
21. Sleepless in Seattle (1993)
22. Funny Farm (1988)
23. The Full Monty (1997)
24. Arsenic and Old Laces (1944)
Ordningen är inte fastställd, men jag ska iaf börja med underbare John Candy i Uncle Buck imorgon.
Nu är det fritt fram att köra på för de som vill delta och lägga upp sina listor, för från och med imorgon så kör vi en "julfilm" om dagen :) God jul på er allesammans i förskott förresten!
Hej och hopp, god jul!
Distinkt annorlunda jämför med förra årets lista Brent, trevligt! Många jag inte har sett där. Färdigställde min lista för ett par dagar sen, har inte sammanställt den med någon speciell ordning i åtanke, men detta blir säkert bra. Tänkte försöka se mestadels sådant jag inte sett innan, detta året.
1. Miracle on 34th Street (1947)
2. Love Actually
3. A Very Harold and Kumar Christmas
4. The Lion in Winter
5. Tokyo Godfathers
6. The Bishops Wife
7. White Christmas
8. Gremlings
9. Sleepless in Seattle
10. Holiday Inn
11. Die Hard
12. Joyeux Noel
13. Home Alone
14. Grumpy Old Men
15. Groundhog Day
16. The Star Wars Holiday Special
17. Planes, Trains & Automobiles
18. A Christmas Carol (2009)
19. Mickey's Christmas Carol
20. The Nightmare Before Christmas
21. The Muppet Christmas Carol
22. Tomten är far till alla barnen
23. Christmas Vacation
24. It's a Wonderful Life (1946)
Är lite osäker på om jag ska ha It's a Wonderful Life på julafton, osäkert om man kommer hinna se den då, och jag vill ju så gärna se den, var längesen. Ska eventuellt flytta den.
Distinkt annorlunda jämför med förra årets lista Brent, trevligt! Många jag inte har sett där. Färdigställde min lista för ett par dagar sen, har inte sammanställt den med någon speciell ordning i åtanke, men detta blir säkert bra. Tänkte försöka se mestadels sådant jag inte sett innan, detta året.
1. Miracle on 34th Street (1947)
2. Love Actually
3. A Very Harold and Kumar Christmas
4. The Lion in Winter
5. Tokyo Godfathers
6. The Bishops Wife
7. White Christmas
8. Gremlings
9. Sleepless in Seattle
10. Holiday Inn
11. Die Hard
12. Joyeux Noel
13. Home Alone
14. Grumpy Old Men
15. Groundhog Day
16. The Star Wars Holiday Special
17. Planes, Trains & Automobiles
18. A Christmas Carol (2009)
19. Mickey's Christmas Carol
20. The Nightmare Before Christmas
21. The Muppet Christmas Carol
22. Tomten är far till alla barnen
23. Christmas Vacation
24. It's a Wonderful Life (1946)
Är lite osäker på om jag ska ha It's a Wonderful Life på julafton, osäkert om man kommer hinna se den då, och jag vill ju så gärna se den, var längesen. Ska eventuellt flytta den.
Kul att ni gillar det och bidrar boys!
Ja, det blev en hel del nytt nu. En hel del filmer jag inte sett på åratal. Tokyo Godfathers har jag missat, kan bli att kolla in den :)
Ja julafton brukar man inte ha tid med film. Men jag brukar se ett Ett Päron till farsa då på kvällen om jag hinner, då den oftast visas på någon kanal.
Ja, det blev en hel del nytt nu. En hel del filmer jag inte sett på åratal. Tokyo Godfathers har jag missat, kan bli att kolla in den :)
Ja julafton brukar man inte ha tid med film. Men jag brukar se ett Ett Päron till farsa då på kvällen om jag hinner, då den oftast visas på någon kanal.
Ja Tokyo godfathers kan jag varmt rekomendera om. :) Nä på juafton blir det inte så mycket film men Kalle anka och Karl bertil Jonsson blir för min del att se varenda år för min del. Karl Bertil trötnar jag alldrig på.
Trevliga listor ifrån både Brent och Ljusbus, även om jag troligen kommer att blanda lite ifrån dessa listor. 19. Mickey's Christmas Carol 20. The Nightmare Before Christmas 21. The Muppet Christmas Carol är givna i mitt julefirande.
Annars så var det många filmer på Brents lista som jag inte sett alls så det blir nog flera där ifrån. Planes, Trains & Automobiles såg jag för någon dag sedan så den får jag nog skippa. :)
Annars så var det många filmer på Brents lista som jag inte sett alls så det blir nog flera där ifrån. Planes, Trains & Automobiles såg jag för någon dag sedan så den får jag nog skippa. :)
Ja det är rätt Blixt, blanda fritt och kör hårt :)
Ja, den ska jag kolla in Anton, tack för tipset! :)
Ja, den ska jag kolla in Anton, tack för tipset! :)
Låter riktigt roligt tycker jag, själv har jag en egen lista som inte är helt sammanställd än... Men jag snor nog åt mig 3-4 filmer från din lista, Brent! :)
Ja jag ska försöka ta mig i kragen och se lite vinter och julfilmer jag med i år, få lite stämning. Låter mig så klart inspireras av nämnda filmer här och så petar jag in några egna :) Kanske är läge att se "The Grey" snart tex? ;)
Gamla "Funny Farm" hade jag ju helt glömt bort att innehåller snö och stämning haha Yellow Dog för faen! och så släpper de ut rådjur lite snyggt där för att få kåken såld :) Härligt med lite Chevy Chase, den ska jag nog ta och se om nu december, var länge sedan nu. "The Big Year" passar ju också ypperligt, en av få nya komedier som verkligen är rakt genom mysig!
För min del blir det nog även lite Bronson i vinterlandskap iom "Mot Fort Humboldt" och "Death Hunt", då blir det stämning, ja och nostalgi, växte ju upp med dessa hårda filmer :)
Någon som minns ifall det var något snöigt avsnitt i "Deadwood", eller hanns det aldrig med? Detta borde ju jag veta som avgudar serien, men har helt enkelt glömt bort.
Gamla "Funny Farm" hade jag ju helt glömt bort att innehåller snö och stämning haha Yellow Dog för faen! och så släpper de ut rådjur lite snyggt där för att få kåken såld :) Härligt med lite Chevy Chase, den ska jag nog ta och se om nu december, var länge sedan nu. "The Big Year" passar ju också ypperligt, en av få nya komedier som verkligen är rakt genom mysig!
För min del blir det nog även lite Bronson i vinterlandskap iom "Mot Fort Humboldt" och "Death Hunt", då blir det stämning, ja och nostalgi, växte ju upp med dessa hårda filmer :)
Någon som minns ifall det var något snöigt avsnitt i "Deadwood", eller hanns det aldrig med? Detta borde ju jag veta som avgudar serien, men har helt enkelt glömt bort.
Ja, sno på bara Daniel :)
Hehe, ja Funny Farm är verkligen klockren!
The Grey hade nog passat bra, mycket snö iaf :)
Glömde The American President på min lista och även The Fugitive hade kunnat passa tycker jag. Får lägga dem på minnet till nästa år.
Bronson funkar alltid, särskilt de filmer som du nämner är riktigt bra och härliga!
Angående Deadwood så har jag för mig att jag såg lite snö i något avsnitt, så kör bara ;)
Hehe, ja Funny Farm är verkligen klockren!
The Grey hade nog passat bra, mycket snö iaf :)
Glömde The American President på min lista och även The Fugitive hade kunnat passa tycker jag. Får lägga dem på minnet till nästa år.
Bronson funkar alltid, särskilt de filmer som du nämner är riktigt bra och härliga!
Angående Deadwood så har jag för mig att jag såg lite snö i något avsnitt, så kör bara ;)
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Blir ingen adventskalender för mig!Ett lysande koncept dock Brent1Min tid och självdisciplin tillåter icke ett strikt schema!"Die Hard 2" MYCKET snö och julfeeling for me!"It`s A Wonderful Life" är given varje år!!:-)
Tack!
Ja det är svårt att hinna med en film om dagen. Har en fullspäckad dag imorgon så jag funderar på att tjuva lite redan ikväll med lucköppningen :)
Ja det är svårt att hinna med en film om dagen. Har en fullspäckad dag imorgon så jag funderar på att tjuva lite redan ikväll med lucköppningen :)
3462 inlägg
Ajaj, sånt är ju för småungar. Du vuxna människa borde väl kunna hålla dig, eller hur? ;)
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Att bli vuxen, är att välja sin tid hur man vill! THANK GOD!Är inte troende men det låter mer kraftfullt!
1593 inlägg
Vilka feta tips ni kommer med här! Tummen upp för det och tummen upp för Brents härliga initiativ och återkommande tradition! ;) Brent din lista ska jag gå igenom, flera titlar där som jag ännu ej sett!
Ljusbus din lista ska också inspekteras!! Tusen tack för tipsen!
Själv brukar jag av tradition peta in följande filmer under julen:
1. Bad Santa
2. Love Actually
Sedan förknippar jag julen med en viss ring så även om det kanske inte är en feel-good film direkt så andas den lite jul så jag brukar peta in den och se den med farsan! :) Hade alltid traditionen med att se den tecknade filmen men så kom Peter Jackson och sabbade det med sitt mästerverk! :)
3. Sagan om Ringen
I år är jag en riktigt bortskämd nisse då jag ska sätta tänderna i en film som jag precis har fått hem och som jag (hör och häpna Brent) aldrig har sett!! Älskar regissören bakom filmen, skådespelaren i huvudrollen och Brent har den på sin lista så inget kan väl gå fel?! :) Nedan kan ni se titeln på en film som kan komma att bli en julfilmsklassiker för mig! ;)
4. The Apartment
Inte missar jag årets julfilm på bio heller!
5. Bilbo
6. Ivanhoe
7. Ett Päron till Farsan
8. The Nightmare Before Christmas
9. Edward Scissorhands
10. Die Hard
11. Gremlins
12. Ensam Hemma
Ja listan växer säkert allteftersom men dessa kommer jag att se igen med "The Apartment" och "Bilbo" som två nya tillskott! :)
Sedan har jag alltid före och efter filmen klipp, speciellt då jag kollar med polare, och då är bland annat Rocky IV (när Stallone och Dolph tränar i Ryssland med efterföljande slutfight) ett måste. Just så kallade slutfighter brukar vara populära och har man precis sett "Die Hard" och känner blodad tand så är ju slutfighten i "Kill Bill" ute i snön ett måste den också! ;)
Ljusbus din lista ska också inspekteras!! Tusen tack för tipsen!
Själv brukar jag av tradition peta in följande filmer under julen:
1. Bad Santa
2. Love Actually
Sedan förknippar jag julen med en viss ring så även om det kanske inte är en feel-good film direkt så andas den lite jul så jag brukar peta in den och se den med farsan! :) Hade alltid traditionen med att se den tecknade filmen men så kom Peter Jackson och sabbade det med sitt mästerverk! :)
3. Sagan om Ringen
I år är jag en riktigt bortskämd nisse då jag ska sätta tänderna i en film som jag precis har fått hem och som jag (hör och häpna Brent) aldrig har sett!! Älskar regissören bakom filmen, skådespelaren i huvudrollen och Brent har den på sin lista så inget kan väl gå fel?! :) Nedan kan ni se titeln på en film som kan komma att bli en julfilmsklassiker för mig! ;)
4. The Apartment
Inte missar jag årets julfilm på bio heller!
5. Bilbo
6. Ivanhoe
7. Ett Päron till Farsan
8. The Nightmare Before Christmas
9. Edward Scissorhands
10. Die Hard
11. Gremlins
12. Ensam Hemma
Ja listan växer säkert allteftersom men dessa kommer jag att se igen med "The Apartment" och "Bilbo" som två nya tillskott! :)
Sedan har jag alltid före och efter filmen klipp, speciellt då jag kollar med polare, och då är bland annat Rocky IV (när Stallone och Dolph tränar i Ryssland med efterföljande slutfight) ett måste. Just så kallade slutfighter brukar vara populära och har man precis sett "Die Hard" och känner blodad tand så är ju slutfighten i "Kill Bill" ute i snön ett måste den också! ;)
Hehe, klockan är ju snart 24 och då är det tekniskt den 1:a och legitimt att öppna lucka ett. Två timmar kan jag nog ge mig till tåls :)
Härligt Latorre, vad kul att du gillar idén och hakar på! :)
Tror du kommer gilla The Apartment mycket, en riktig klassiker!
Härligt Latorre, vad kul att du gillar idén och hakar på! :)
Tror du kommer gilla The Apartment mycket, en riktig klassiker!
3462 inlägg
Helt rätt. Vår "lilla" julkalendern drar också igång vid midnatt då vi öppnar första luckan.
1593 inlägg
Hahaha den som väntar på nått gott... :p
Annars är Frozen rätt härlig och snö finns det gott om med. :) http://www.moviezine.se/film/frozen
Låter bra det Mats, tittar in för lucköppning ;)
Haha, ja visst är det så Latorre! Är som ett litet barn på julaftons morgon som spänt väntar på att få kasta mig över klappöppnandet, i detta fall lucköppnandet :)
Haha, ja visst är det så Latorre! Är som ett litet barn på julaftons morgon som spänt väntar på att få kasta mig över klappöppnandet, i detta fall lucköppnandet :)
1593 inlägg
Då ska du alltså kasta dig i "Uncle Buck" så hoppas du är förbered med snacks, varm filt och en pilsner en kväll som denna då du tjuvstartar innan första advent! ;)