Jingle bells, jingle bells, jingle all the way!
Ho-ho-ho i stugan alla glada!
Imorgon så går vi återigen in i julmånaden december med allt vad det innebär av kommers med julklappshandlande, köp av julmat och allmän stress. Företagarna gnuggar nu sina händer för nu ska det säkert slås nya rekord i handlande. Själv så har jag vare sig vilja, energi eller ekonomi för att bidra till denna kommers. För det är inte definationen av jul för mig. Jul är att umgås med familj och vänner, äta lite god mat och ge varandra någon klapp eller två, men även ett stämningstillstånd av glädje och välvilja mot sina medmänniskor och ett lysande tillfälle att se en massa härlig julfilm.
Med det sagt så tänkte jag återuppliva förra årets succe med Brents julkalender istället, där vi alla kan ta vår tillflykt bort från all stress och istället varva ned och komma i rätt stämning genom att se och dela med oss av filmer på antingen jul- eller feel-goodtemat.
Här är det alltså fritt fram att göra sina egna listor på filmer som man bör se under julmånaden. Vad som är en julfilm är ju subjektivt så välj vad ni vill och vad som andas jul för er. Själv så ska jag strax redogöra för de 24 filmer som klarade slutgallringen detta år. En del filmer hade jag med även på fjolårets lista, men antingen hann jag inte se dem eller så blir det helt enkelt en omtitt även detta år.
Dessa 24 klarade min gallring:
1. Uncle Buck (1988)
2. Frasier - Christmas Special (2001)
3. It's A Wonderful Life (1946)
4. Coming to America (1988)
5. The Office - Christmas Special (2001)
6. The Big Year (2011)
7. Harvey (1950)
8. Wall Street (1987)
9. Så som i Himmelen (2004)
10. Heaven Can Wait (1943)
11. The Apartment (1960)
12. Working Girl (1988)
13. Christmas Vacation (1989)
14. Mr. Smith Goes to Washington (1939)
15. Midnight Run (1988)
16. A Simple Plan (1998)
17. The Ice Storm (1997)
18. My Cousin Vinny (1992)
19. Love Actually (2003)
20. Planes, Trains & Automobiles (1987)
21. Sleepless in Seattle (1993)
22. Funny Farm (1988)
23. The Full Monty (1997)
24. Arsenic and Old Laces (1944)
Ordningen är inte fastställd, men jag ska iaf börja med underbare John Candy i Uncle Buck imorgon.
Nu är det fritt fram att köra på för de som vill delta och lägga upp sina listor, för från och med imorgon så kör vi en "julfilm" om dagen :) God jul på er allesammans i förskott förresten!
Saknade Nobody's Fool i din kalender Brent, men annars fick du med en massa bra filmer! Du fick med A Simple Plan till slut, kanon :)
Själv kommer jag jobba i stort sett hela december, så det blir precis som det här halvåret varit, tunt med film. Fast några julfilmer ska jag banne mig se!
Själv kommer jag jobba i stort sett hela december, så det blir precis som det här halvåret varit, tunt med film. Fast några julfilmer ska jag banne mig se!
Ja, detta blir nog min "julfilmslista" i år. Det kan bli några små förändringar! :)
1. Elf
2. Breakheart Pass
3. Coming To America
4. Midnight Run
5. Christmas With The Kranks
6. Death Hunt
7. Ett päron till farsa firar jul
8. The Grey
9. A Christmas Vacation
10. Frozen
11. Ombytta Roller
12. Cliffhanger
13. Jingle All The Way
14. Alive
15. Bad Santa
16. Die Hard 1
17. Ensam Hemma
18. Planes, Trains & Automobiles
19. The Santa Clause
20. Die Hard 2
21. Love Actually
22. A Simple Plan
23.Ensam Hemma 2
24. Kalla Anka (Gammal Jultradition)
1. Elf
2. Breakheart Pass
3. Coming To America
4. Midnight Run
5. Christmas With The Kranks
6. Death Hunt
7. Ett päron till farsa firar jul
8. The Grey
9. A Christmas Vacation
10. Frozen
11. Ombytta Roller
12. Cliffhanger
13. Jingle All The Way
14. Alive
15. Bad Santa
16. Die Hard 1
17. Ensam Hemma
18. Planes, Trains & Automobiles
19. The Santa Clause
20. Die Hard 2
21. Love Actually
22. A Simple Plan
23.Ensam Hemma 2
24. Kalla Anka (Gammal Jultradition)
1. america psycho (bateman går på julfest)
2. beverly hills 90210: a walsh family christmas
3. hardware
4. ombytta roller
5. promtheus. släpps denna dag och dags för en omtitt. juldagen 2093 i filmen.
6. ghostbusters 2 (utspelas jul-nyår)
7. gremlins
8. grumpy old men
9. manchurian candidate
10. täcknamn odessa
11. bourne identity (utspelas runt jul)
12. the proposition
13. rocky iv (rocky och ivan drago ska slåss på juldagen)
14. lagens änglar (l.a. law): christmas stalking
15. psycho
16. scrooged
17. knight rider: silent knight
18. el día de la bestia
19. dead end
20. casper's haunted christmas
21. walker texas ranger: a ranger's christmas
22. charlie brown christmas
23. grinchen
24. merry christmas mr lawrence
2. beverly hills 90210: a walsh family christmas
3. hardware
4. ombytta roller
5. promtheus. släpps denna dag och dags för en omtitt. juldagen 2093 i filmen.
6. ghostbusters 2 (utspelas jul-nyår)
7. gremlins
8. grumpy old men
9. manchurian candidate
10. täcknamn odessa
11. bourne identity (utspelas runt jul)
12. the proposition
13. rocky iv (rocky och ivan drago ska slåss på juldagen)
14. lagens änglar (l.a. law): christmas stalking
15. psycho
16. scrooged
17. knight rider: silent knight
18. el día de la bestia
19. dead end
20. casper's haunted christmas
21. walker texas ranger: a ranger's christmas
22. charlie brown christmas
23. grinchen
24. merry christmas mr lawrence
När jag hade skrivit 24 filmen blev det plötsligt nåt fel. Allt togs bort jävlar... Återkommer med lista i morgon nu blev jag förbanad.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Latorre som var först med "Bad Santa"! Tack" Given på min jullista!Den bästa icke feelgood julfilm som gjorts!HA,HA!"Bad Santa" for president!:-)
1593 inlägg
@ Daniel Wengelin där påminde du mig om en given julfilm som ja får damma av från hyllan och kika på... ja "Ombytta Roller" förstås! ;)
@ Bonk Tydligen inte bara jag som ser potentialen i Rocky IV när han möter Ivan Drago i den iskalla vintern i Ryssland under juletider! Gött mos! :)
@ slaffsy Hahaha eller hur! "Bad Santa" for president, hahaha det skriver jag under på! :p
@ Bonk Tydligen inte bara jag som ser potentialen i Rocky IV när han möter Ivan Drago i den iskalla vintern i Ryssland under juletider! Gött mos! :)
@ slaffsy Hahaha eller hur! "Bad Santa" for president, hahaha det skriver jag under på! :p
Okej gör listan en gång till på 24 filmer och tv avsnitt som passar vid jul. Alla är utspelar sig inte vid jule-tid men är med på grund av att dom förmedla det som för mig är julbudskapp.
1. Alive (snö och människor som äter upp andra levande vraelse det känns ju litte jul)
2. Arizona junior.
3. Madicken första jul avsnittet.
4. Guldfeber
5. Snuten i Hoolywood
6. The office jul special
7. Kalle och choklad febriken.
8. Mr Bean jul avsnittet
9. Ensam hemma
10. Fargo.
11. Skönheten och odjuret.
12. Simpsons första avsnittet
13. Denis (1993)
14. The Nightmare before christmas
15. Liar Liar
16. Seinfeld (spring tävlingen)
17. Rain man (1988)
18. Musse Pigg och hans vänner fria jul)
19. Tokyo godfathers
20. Stadens ljus
21. Skönheten och odjuret
22. Livet är undebart
23. Mupparnas julsaga
24. Musse Piggs julsaga.
1. Alive (snö och människor som äter upp andra levande vraelse det känns ju litte jul)
2. Arizona junior.
3. Madicken första jul avsnittet.
4. Guldfeber
5. Snuten i Hoolywood
6. The office jul special
7. Kalle och choklad febriken.
8. Mr Bean jul avsnittet
9. Ensam hemma
10. Fargo.
11. Skönheten och odjuret.
12. Simpsons första avsnittet
13. Denis (1993)
14. The Nightmare before christmas
15. Liar Liar
16. Seinfeld (spring tävlingen)
17. Rain man (1988)
18. Musse Pigg och hans vänner fria jul)
19. Tokyo godfathers
20. Stadens ljus
21. Skönheten och odjuret
22. Livet är undebart
23. Mupparnas julsaga
24. Musse Piggs julsaga.
1. The office jul-special
2. Santa with muscles (Hogan är ju så kass)
3. Trolltyg i tomteskogem
4. Polarexpressen
5. Tomten är far till alla barnen
6. Moonstruck
7. Santa claus conquers the martians
8. Black christmas
9. Ombytta roller
10. Jack Frost från 97... inte den skiten med Mr. Keaton
11. Jack Frost 2: Revenge of the mutant killer snowman
12. Scrooged
13. Död snö
14. Bad Santa
15. Rare exports: A christmas tale
16. Christmas evil
17. Gremlins
18. Miraklet i New York
19. The Ref
20. Die Hard
21. Santa Claus and the ice-cream bunny ( jag vet inte vart jag ska börja vad gäller denna film)
22. Mupparnas Jul
23. Nightmare before christmas
24. Ett päron till farsa firar jul (Tradition sedan man var en liten slyngel. Får inte missas!) / The spirit of christmas
2. Santa with muscles (Hogan är ju så kass)
3. Trolltyg i tomteskogem
4. Polarexpressen
5. Tomten är far till alla barnen
6. Moonstruck
7. Santa claus conquers the martians
8. Black christmas
9. Ombytta roller
10. Jack Frost från 97... inte den skiten med Mr. Keaton
11. Jack Frost 2: Revenge of the mutant killer snowman
12. Scrooged
13. Död snö
14. Bad Santa
15. Rare exports: A christmas tale
16. Christmas evil
17. Gremlins
18. Miraklet i New York
19. The Ref
20. Die Hard
21. Santa Claus and the ice-cream bunny ( jag vet inte vart jag ska börja vad gäller denna film)
22. Mupparnas Jul
23. Nightmare before christmas
24. Ett päron till farsa firar jul (Tradition sedan man var en liten slyngel. Får inte missas!) / The spirit of christmas
Härliga listor mina herrar, kul att ni deltar allihopa! :)
@Latorre
Det blev ingen julfilm vid midnatt faktiskt, somnade innan, har varit uppe runt 06.00 varje morgon denna vecka och somnade :) Vet inte om anspänningen blev för stor ;) Men nu ska jag strax dra igång lucköppningen med Uncle Buck. En underbar och varm komedi som jag inte sett på en 5-6 år. Älskar även John Candy! En underbar komiker som alltid levererade och som alltid hade en underbar mix av värme och humor i sina gestalningar. Något man saknar i dagens komedier, där det mest är slag under bältet och kiss och bajs-humor. Candy är djupt saknad.
Bad Santa är en riktig höjdare, men jag såg den under förra årets kalender så jag hoppar den detta år, men en klockren fyra är det tycker jag och Billy Bob är ju klockren som vanligt! :) Likadant med Nobodys Fool, såg den förra året och hoppar den detta år. Rocky IV gillar jag också skarpt och den är inget dumt val. Näst bästa Rocky-filmen i mitt tycke och jag älskar soundtracket.
Ombytta Roller hade varit given, men jag såg om den för bara någon månad sedan. Kunde inte hålla mig till lucköppnandet :)
Fargo funderade jag också på, men glömde bort den, så den har en given plats nästa år. Mycket snö där :)
@Latorre
Det blev ingen julfilm vid midnatt faktiskt, somnade innan, har varit uppe runt 06.00 varje morgon denna vecka och somnade :) Vet inte om anspänningen blev för stor ;) Men nu ska jag strax dra igång lucköppningen med Uncle Buck. En underbar och varm komedi som jag inte sett på en 5-6 år. Älskar även John Candy! En underbar komiker som alltid levererade och som alltid hade en underbar mix av värme och humor i sina gestalningar. Något man saknar i dagens komedier, där det mest är slag under bältet och kiss och bajs-humor. Candy är djupt saknad.
Bad Santa är en riktig höjdare, men jag såg den under förra årets kalender så jag hoppar den detta år, men en klockren fyra är det tycker jag och Billy Bob är ju klockren som vanligt! :) Likadant med Nobodys Fool, såg den förra året och hoppar den detta år. Rocky IV gillar jag också skarpt och den är inget dumt val. Näst bästa Rocky-filmen i mitt tycke och jag älskar soundtracket.
Ombytta Roller hade varit given, men jag såg om den för bara någon månad sedan. Kunde inte hålla mig till lucköppnandet :)
Fargo funderade jag också på, men glömde bort den, så den har en given plats nästa år. Mycket snö där :)
Haha "Bad Santa" är ju helt briljant! Jag brukar inte tjata så mycket i uppföljare men den filmen vill jag gärna se en uppföljare på, jag vill ha mer! Hoppas att den blir av :)
"Rocky IV" var ju ett härligt förslag också, nostalgi.
"Reindeer Games" tycker jag borde passa rätt så bra in också, visst det är träskallen Affleck, men den gillar jag faktiskt. Mycket tack vare en härlig Gary Sinise!
Sedan finns det väl ett par härliga gamla klassiker också som innehåller snö, tänker främst på "The Shining" och "Where Eagles Dare" (Örnnästet), varav den sistnämnda jag faktiskt sett ett par jular tidigare, passar skitfint. "The Thing" kan man väl också peta in, ja och "The Empire Strikes Back" om man är på det humöret :)
ELLER så skrattar man sig fördärvad åt då Jeff Daniels fastnar med tungan i "Dumb & Dumber" ;)
Själv så ska jag även, SJÄLVKLART, se julavsnittet av "3rd Rock From the Sun", helt fantastiskt då Lithgow sjunger "Oh Tannenbaum Oh Tannenbaum, thats christmastree in Geeerman!"
God Jul!
"Rocky IV" var ju ett härligt förslag också, nostalgi.
"Reindeer Games" tycker jag borde passa rätt så bra in också, visst det är träskallen Affleck, men den gillar jag faktiskt. Mycket tack vare en härlig Gary Sinise!
Sedan finns det väl ett par härliga gamla klassiker också som innehåller snö, tänker främst på "The Shining" och "Where Eagles Dare" (Örnnästet), varav den sistnämnda jag faktiskt sett ett par jular tidigare, passar skitfint. "The Thing" kan man väl också peta in, ja och "The Empire Strikes Back" om man är på det humöret :)
ELLER så skrattar man sig fördärvad åt då Jeff Daniels fastnar med tungan i "Dumb & Dumber" ;)
Själv så ska jag även, SJÄLVKLART, se julavsnittet av "3rd Rock From the Sun", helt fantastiskt då Lithgow sjunger "Oh Tannenbaum Oh Tannenbaum, thats christmastree in Geeerman!"
God Jul!
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Patrik "Dumb And Dumber" är klockren! Kalla det lucköppning om ni vill.Jag gör det iallafall!Började med "As Good As It Gets"En mer feelgoodfilm för mig finns inte!Det är pitchperfect casting och skådespel från första filmrutan.Sällan eller aldrig har jag settt sådan kemi mellan skådespelare!Jack Nicholson är ju så briljant som bara han kan vara!Helen Hunt är hans jämlike i denna pärla,När t.o m Cuba Gooding är bra så förstår man att man hamnat rätt.Förut har jag aldrig ens tänkt tanken,men FAN det blir inte bättre i denna genre 5/5!
Haha ja den är riktigt rolig, från en tid då bröderna Farrelly gjorde ROLIGA filmer. Kul när han får laxermedel också :)
"As Good As It Gets" är helt underbar, håller med dig. Nicholson i högform!
"As Good As It Gets" är helt underbar, håller med dig. Nicholson i högform!
Bra tips, ska lägga dem på minnet till nästa års kalender!
Jag har öppnat lucka ett nu och det blev faktiskt en ändring i programet, jag såg Coming to America /En Prins i New York istället. En bra och underhållande komedi med Eddie Murphy och Arsenio Hall i huvudrollerna och i regi av John Landis.
Det är kul att filmen har enbart mörkhyade i de bärande rollerna, det är verkligen inget som hör till vanlighterna, det ska den ha cred för. Det finns även en skön passning till Ombytta Roller som är ganska klockren. En hel del småtrevlig humor bjuds man på, även om filmen tar ganska väntade vägar. Jag hade en svag fyra på den, men det blev en liten sänkning till en halvstark trea istället. Sevärd film och nu är man igång. Imorgon så blir det definitivt Uncle Buck!
Jag har öppnat lucka ett nu och det blev faktiskt en ändring i programet, jag såg Coming to America /En Prins i New York istället. En bra och underhållande komedi med Eddie Murphy och Arsenio Hall i huvudrollerna och i regi av John Landis.
Det är kul att filmen har enbart mörkhyade i de bärande rollerna, det är verkligen inget som hör till vanlighterna, det ska den ha cred för. Det finns även en skön passning till Ombytta Roller som är ganska klockren. En hel del småtrevlig humor bjuds man på, även om filmen tar ganska väntade vägar. Jag hade en svag fyra på den, men det blev en liten sänkning till en halvstark trea istället. Sevärd film och nu är man igång. Imorgon så blir det definitivt Uncle Buck!
Kan väl ta och göra min egna kalender. Kan bli kul med lite film dagarna innan jul.
[list=1=1]
[*]Hugo - Får bli den första. Har en hel drös med fejksnö ;) Sen så är den ju underbar också.
[*]Nightmare Before Christmas - Julstämning har den och det var ett tag sen jag såg den nu.
[*]Ett Päron till Farsa Firar Jul - Standard vid juletid.
[*]South Park: Woodland Critter Christmas - Den absolut bästa och sjukaste South Park julspecialen.
[*]Skönheten och Odjuret - Lite Disney kan väl inte skada. En sjukt bra Disneyfilm dessutom.
[*]Gremlins - Var ett bra tag sen jag såg den här.
[*]Boardwalk Empire - Säsongsavslutningen på säsong 3 förtjänar helt klart en plats!
[*]Fargo - Har faktiskt inte sett den, tro det eller ej, men den har snö och mer Steve Buscemi kan ju inte skada.
[*]Sagan om Ringen - Ser alltid de förlängda versionerna kring juletid. Finns få saker som ger mig mer julstämning än dessa.
[*]Sagan om de Två Tornen
[*]Sagan om Konungens Återkomst
[*]The Hobbit - På premiären!
[*]The Shining - Världens bästa skräckfilm + mer snö!
[*]A Christmas Carol (1984) - Har ej sett, men vad kan gå fel med George C. Scott som Scrooge.
[*]Ensam Hemma - En hel drös med julstämning, nostalgi och Joe Pesci.
[*]Gremlins 2 - Var längesen jag såg den här också. Dessutom så är Christopher Lee med.
[*]Citizen Kane - Kanske inte så jättejulig men den utspelar sig devis på julen. Dessutom så har jag nyss fått hem den på Blu-ray.
[*]Love Actually - Den här är minst sagt julig.
[*]Goodfellas - http://www.youtube.com/watch?v=UV8x7H3DD8Y
[*]Life of Brian - Jesu födelse är med så varför inte.
[*]Musse Piggs Julsaga - Hela Charles Dickens historia på 30 minuter och ändå lyckas den träffa rätt på alla noter.
[*]Blackadder's Christmas Carol - Älskar, älskar, älskar Blackadder! Rowan Atkinson briljerar!
[*]It's a Wonderful Life - Självklar!
[*]Kalle Anka - Med alla släktmiddagar och annat så lär jag inte ha tid för en film så det får bli Kalle.
[/list]
Då blir det Hugo ikväll.
[list=1=1]
[*]Hugo - Får bli den första. Har en hel drös med fejksnö ;) Sen så är den ju underbar också.
[*]Nightmare Before Christmas - Julstämning har den och det var ett tag sen jag såg den nu.
[*]Ett Päron till Farsa Firar Jul - Standard vid juletid.
[*]South Park: Woodland Critter Christmas - Den absolut bästa och sjukaste South Park julspecialen.
[*]Skönheten och Odjuret - Lite Disney kan väl inte skada. En sjukt bra Disneyfilm dessutom.
[*]Gremlins - Var ett bra tag sen jag såg den här.
[*]Boardwalk Empire - Säsongsavslutningen på säsong 3 förtjänar helt klart en plats!
[*]Fargo - Har faktiskt inte sett den, tro det eller ej, men den har snö och mer Steve Buscemi kan ju inte skada.
[*]Sagan om Ringen - Ser alltid de förlängda versionerna kring juletid. Finns få saker som ger mig mer julstämning än dessa.
[*]Sagan om de Två Tornen
[*]Sagan om Konungens Återkomst
[*]The Hobbit - På premiären!
[*]The Shining - Världens bästa skräckfilm + mer snö!
[*]A Christmas Carol (1984) - Har ej sett, men vad kan gå fel med George C. Scott som Scrooge.
[*]Ensam Hemma - En hel drös med julstämning, nostalgi och Joe Pesci.
[*]Gremlins 2 - Var längesen jag såg den här också. Dessutom så är Christopher Lee med.
[*]Citizen Kane - Kanske inte så jättejulig men den utspelar sig devis på julen. Dessutom så har jag nyss fått hem den på Blu-ray.
[*]Love Actually - Den här är minst sagt julig.
[*]Goodfellas - http://www.youtube.com/watch?v=UV8x7H3DD8Y
[*]Life of Brian - Jesu födelse är med så varför inte.
[*]Musse Piggs Julsaga - Hela Charles Dickens historia på 30 minuter och ändå lyckas den träffa rätt på alla noter.
[*]Blackadder's Christmas Carol - Älskar, älskar, älskar Blackadder! Rowan Atkinson briljerar!
[*]It's a Wonderful Life - Självklar!
[*]Kalle Anka - Med alla släktmiddagar och annat så lär jag inte ha tid för en film så det får bli Kalle.
[/list]
Då blir det Hugo ikväll.
La visst in skönheten och odjuret. Fanny och Alexande lägger jag in i stället. Uncle buck blir det att se för mig också håller på att ladda ner den nu men det går lånsamt så blir nog inte att se den i dag. I går såg jag på (h)järngänget vilket jag kan rekomendera så här på jule tid trots att det inte är jul i den passar den ändå.
Vilken film är mest "Juligast" tycker ni? - Die Hard 1 eller Die Hard 2?
Har båda på min lista, men jag skulle vilja byta ut någon av dem mot Rocky IV. Blev så sugen på den när jag såg att några av er hade den på eran lista!
Har båda på min lista, men jag skulle vilja byta ut någon av dem mot Rocky IV. Blev så sugen på den när jag såg att några av er hade den på eran lista!
Nej, det får bli 2an som blir utbyten. Gillar 1an så STARKT.
Såg klart på min första film i min "kalender". Elf heter den, med Will Ferrell i huvudrollen. Det kanske inte vara det bästa manuset, men det är en fin julfilm. Den får en 2:a.
Roligt att läsa era listor och kalendrar, man får en del bra tips.
Ja, det är lika bra att göra sin egen julkalender. SVT har ju hoppat på remaketåget och kör min gamla favorit Mysteriet på Greveholm igen. Den gick 1996, då var jag 8 år. Kommer ihåg att jag älskade serien. Tragiskt att de inte ens julkalendern kan få vara ett original längre.
Ja, det är lika bra att göra sin egen julkalender. SVT har ju hoppat på remaketåget och kör min gamla favorit Mysteriet på Greveholm igen. Den gick 1996, då var jag 8 år. Kommer ihåg att jag älskade serien. Tragiskt att de inte ens julkalendern kan få vara ett original längre.
Såg precis [color=#333333=#333333]Santa with muscles... lika kass som jag minns den. Hogan knows best va![/color]