Jingle bells, jingle bells, jingle all the way!
Ho-ho-ho i stugan alla glada!
Imorgon så går vi återigen in i julmånaden december med allt vad det innebär av kommers med julklappshandlande, köp av julmat och allmän stress. Företagarna gnuggar nu sina händer för nu ska det säkert slås nya rekord i handlande. Själv så har jag vare sig vilja, energi eller ekonomi för att bidra till denna kommers. För det är inte definationen av jul för mig. Jul är att umgås med familj och vänner, äta lite god mat och ge varandra någon klapp eller två, men även ett stämningstillstånd av glädje och välvilja mot sina medmänniskor och ett lysande tillfälle att se en massa härlig julfilm.
Med det sagt så tänkte jag återuppliva förra årets succe med Brents julkalender istället, där vi alla kan ta vår tillflykt bort från all stress och istället varva ned och komma i rätt stämning genom att se och dela med oss av filmer på antingen jul- eller feel-goodtemat.
Här är det alltså fritt fram att göra sina egna listor på filmer som man bör se under julmånaden. Vad som är en julfilm är ju subjektivt så välj vad ni vill och vad som andas jul för er. Själv så ska jag strax redogöra för de 24 filmer som klarade slutgallringen detta år. En del filmer hade jag med även på fjolårets lista, men antingen hann jag inte se dem eller så blir det helt enkelt en omtitt även detta år.
Dessa 24 klarade min gallring:
1. Uncle Buck (1988)
2. Frasier - Christmas Special (2001)
3. It's A Wonderful Life (1946)
4. Coming to America (1988)
5. The Office - Christmas Special (2001)
6. The Big Year (2011)
7. Harvey (1950)
8. Wall Street (1987)
9. Så som i Himmelen (2004)
10. Heaven Can Wait (1943)
11. The Apartment (1960)
12. Working Girl (1988)
13. Christmas Vacation (1989)
14. Mr. Smith Goes to Washington (1939)
15. Midnight Run (1988)
16. A Simple Plan (1998)
17. The Ice Storm (1997)
18. My Cousin Vinny (1992)
19. Love Actually (2003)
20. Planes, Trains & Automobiles (1987)
21. Sleepless in Seattle (1993)
22. Funny Farm (1988)
23. The Full Monty (1997)
24. Arsenic and Old Laces (1944)
Ordningen är inte fastställd, men jag ska iaf börja med underbare John Candy i Uncle Buck imorgon.
Nu är det fritt fram att köra på för de som vill delta och lägga upp sina listor, för från och med imorgon så kör vi en "julfilm" om dagen :) God jul på er allesammans i förskott förresten!
Såg precis polarexpressen... Sjukt tråkig var ju bara förnamnet... "Voff" säger jag bara.
Sedan en fråga till alla er här som snackar om Love Actually. Tycker ni verkligen att den filmen är bra eller driver ni bara? Den är ju så sliskig så jag vill sticka ut ögonen på mig själv, grilla dem över en öppen brasa för att sedan servera till julbordet medans jag tänder eld på mig själv.
Sedan en fråga till alla er här som snackar om Love Actually. Tycker ni verkligen att den filmen är bra eller driver ni bara? Den är ju så sliskig så jag vill sticka ut ögonen på mig själv, grilla dem över en öppen brasa för att sedan servera till julbordet medans jag tänder eld på mig själv.
Nej vi "driver" inte. Tycker den träffar mitt i hjärtat. Skrev mer utförligt på filmens sida förra året vad det är som är så underbart med den.
Men smaken är ju som den berömda baken.
Men smaken är ju som den berömda baken.
Gillar den också skarpt. Brent skriver det bra, "träffar mitt i hjärtat" och "den ultimata feel-goodaren".
Love Actually är underbar. Den är allt som New years eve inte är.
1593 inlägg
Jag menar allvar! Love Actually e skitbra!! Tycker också Brent sammanfattar det hela fint! ;)
Jahopp, då vet jag det.
feel good går ju per automatik bort oavsett.
The Big Year var lika underbar nu som senast jag såg den. Den värmde bra i vinterkylan.
Imorgon så får det bli en lite mörkare film med en passande titel med tanke på vädret som råder här, The Ice Storm!
Imorgon så får det bli en lite mörkare film med en passande titel med tanke på vädret som råder här, The Ice Storm!
1593 inlägg
Ja The Ice Storm är ett mästerverk! Den kanske jag skulle ta mig en titt på igen, det var längesen! :)
Min 4:e lucka var "Midnight Run". Vad ska man säga? 5/5 - Ett mästerverk. Enough Said.
Nej, men seriöst. Älskade den verkligen. Om jag ska vara ärlig så låg den på en 3:a när halva filmen hade gått... Men efter halva rullen så höjdes bara omdömmet för varje minut. Sjukt bra manus, sjukt bra upplägg. Det som gav ett stort plus var soundtracket, OTROLIGT bra och passade in som fan! 5/5 HELT KLART.
Måste tacka Brent för just denna film. Hade tipsade den på sin egna kalender, och jag hade aldrig sett denna om inte Brent hade nämnt denna film. TACK, Brent, uppskattas verkligen!
Nej, men seriöst. Älskade den verkligen. Om jag ska vara ärlig så låg den på en 3:a när halva filmen hade gått... Men efter halva rullen så höjdes bara omdömmet för varje minut. Sjukt bra manus, sjukt bra upplägg. Det som gav ett stort plus var soundtracket, OTROLIGT bra och passade in som fan! 5/5 HELT KLART.
Måste tacka Brent för just denna film. Hade tipsade den på sin egna kalender, och jag hade aldrig sett denna om inte Brent hade nämnt denna film. TACK, Brent, uppskattas verkligen!
Så lite Daniel, kul att du gillade den! Det är verkligen en underbar action/komedi som är en ren njutning att se. Ska se den jag med snart. Älskar samspelet mellan De Niro och Grodin. Sedan så tycker jag att John Ashton är sjukt underskattad och smått förträfflig.
Ja, se den Latorre, så sjukt bra. Ett riktigt mästerverk från den fantastiske Ang Lee! :)
Ja, se den Latorre, så sjukt bra. Ett riktigt mästerverk från den fantastiske Ang Lee! :)
1593 inlägg
Mest är jag så klart nyfiken på hans senaste Berättelsen om Pi. Ang Lee är onekligen en av de mest spännande regissörerna som lever just nu och helt klart en av de största från öst! ;)
Har nu lagt till ytterliggare en klassisk actionfilm i min smak som jag tycker passar in i mitt feelgoodjuliga mode! :) Fortfarande är det Die Hard som tar förstaplatsen som actionrökare i juletider, men Dödligt Vapen 1 med en jultouch redan i inledningen och med en slutfight i julstressen efter att Murtaughs julgran blivit söndertrashad av polisbilen de tvingas ta in för att få ut tysken kan gott och väl avnjutas efter Die Hard över en ny kanna starkglögg! :p
http://www.youtube.com/watch?v=PnSHQHXvaTU
Har nu lagt till ytterliggare en klassisk actionfilm i min smak som jag tycker passar in i mitt feelgoodjuliga mode! :) Fortfarande är det Die Hard som tar förstaplatsen som actionrökare i juletider, men Dödligt Vapen 1 med en jultouch redan i inledningen och med en slutfight i julstressen efter att Murtaughs julgran blivit söndertrashad av polisbilen de tvingas ta in för att få ut tysken kan gott och väl avnjutas efter Die Hard över en ny kanna starkglögg! :p
http://www.youtube.com/watch?v=PnSHQHXvaTU
Min 5:e film i kalendern var "Christmas With The Kranks", skit film rent ut sagt. En 1:a i mina ögon. Inget hängde ihop kändes det som. Man blev helt enkelt bara förvirrad, en skit löjlig film. Huvudkaraktären ansågs vara jätte självisk och dum. Sedan 5 minuter innan filmens slut så bestämmer han sig för att vara världens snällaste person, man bara "VA?" Det känns som att någon har slängt ihop den här filmen på fyllan.
1/5. DÅLIG.
1/5. DÅLIG.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Grabbar ni är inne på rätt spår!"Die Hard","Lethal Weapon" och "Midnight run" är alla superklassiker actionrökare!Det "Midnight Run" inte har i julfeeling tar den ikapp på allt annat!Jeez nu blev jag sugen på att se alla tre för zillionte gången!:-)
Dödligt Vapen var ett bra tips Latorre, den har ju som du nämner lite jul i sig :)
The Ice Storm blev det igår och den är verkligen helt enorm! Känns som att den bara växer för varje gång man ser den. Jag skulle kunna skriva en mindre uppsats om hur bra den är, men jag ska bespara er :) En riktig pärla!
Ikväll så blir det komedi, My Cousin Vinny! Kanske inte så julig, men den får en ju iaf på bra humör i mörkret och kylan.
The Ice Storm blev det igår och den är verkligen helt enorm! Känns som att den bara växer för varje gång man ser den. Jag skulle kunna skriva en mindre uppsats om hur bra den är, men jag ska bespara er :) En riktig pärla!
Ikväll så blir det komedi, My Cousin Vinny! Kanske inte så julig, men den får en ju iaf på bra humör i mörkret och kylan.
Jag såg faktiskt också "Dödligt Vapen" härom dagen. Har hittills i december, utöver den, sett "Polarexpressen", "Joyeux Noël" och "A Simple Plan". Alla omtittar förutom "Joyeux Noël" som jag tyvärr inte tyckte om särskilt mycket.
Min "julkalender" ser ut ungefär så här:
1. The Polar Express
2. Lethal Weapon
3. Joyuex Noël
4. A Simple Plan
5. Tomten är far till alla barnen
6. The Holiday
7. Batman Returns
8. Groundhog Day
9. The Big Year
10. Miracle on 34th street
11. Nightmare Before Christmas
12. Bad Santa
13. Kiss Kiss Bang Bang
14. Die Hard 2
15. Little Women
16. Edward Scissorhands
17. The Muppet Christmas Carol
18. Misery
19. Dumb & Dumber
20. Narnia
21. Sleepless in Seattle
22. It's a Wonderful Life
23. Gremlins
24. Hugo
Placeringarna är dock preliminära. Jag kommer inte kunna se alla filmer men så många jag hinner med :)
Min "julkalender" ser ut ungefär så här:
1. The Polar Express
2. Lethal Weapon
3. Joyuex Noël
4. A Simple Plan
5. Tomten är far till alla barnen
6. The Holiday
7. Batman Returns
8. Groundhog Day
9. The Big Year
10. Miracle on 34th street
11. Nightmare Before Christmas
12. Bad Santa
13. Kiss Kiss Bang Bang
14. Die Hard 2
15. Little Women
16. Edward Scissorhands
17. The Muppet Christmas Carol
18. Misery
19. Dumb & Dumber
20. Narnia
21. Sleepless in Seattle
22. It's a Wonderful Life
23. Gremlins
24. Hugo
Placeringarna är dock preliminära. Jag kommer inte kunna se alla filmer men så många jag hinner med :)
Såg precis Moonstruck. Hyffsad. Mindes den som mycket bättre av någon anledning..
Imorgon smäller det och listan tar sig in på lite mer obskyra filmer!
[color=#333333=#333333]Santa claus conquers the martians! En klassiker som min far tvingade mig att se för x antal år sedan.[/color]
Imorgon smäller det och listan tar sig in på lite mer obskyra filmer!
[color=#333333=#333333]Santa claus conquers the martians! En klassiker som min far tvingade mig att se för x antal år sedan.[/color]
Jag känner verkligen hur lite koll jag egentligen har på på film när jag ser era listor. Har kikat på ett par filmer ni listat allesammans tror jag (The Big Year, The Ice Storm). Tack för dem, lite svart/vitt tänker ni på dem filmvalen men jag hade inte en aning om nån utav dem innan jag såg dom, haha.
Annars under julen brukar jag peta in Bad Santa, Home Alone och Albert och Herberts jul! :-)
Tack återigen för tipsen, god jul! :-)
Annars under julen brukar jag peta in Bad Santa, Home Alone och Albert och Herberts jul! :-)
Tack återigen för tipsen, god jul! :-)
Albert och Herberts Jul brukar jag med se, men nu fick jag kika på den tidigare i höstas eftersom jag jobbar som personlig assistent och min kund är lite halvrörig. Kul ändå, inte särskillt slitsamt arbete. :P
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Ibland får man en julklapp i förskott,som jag fick idag!Ner från brevlådan damp "State Of Grace" på blu-ray !Det är lika bra att jag säger det direkt!Lucköppning som barn följer en förväntad överraskning!Detta var väl ingen överraskning,snarare än bekräftelse på det jag trott!Denna film är det bästa kriminaldrama som gjorts sedan Elia Kazans "Storstadshamn".Hela filmen med manus,skådespelare,regi,foto och musik är som en pulserande enhet.Där inget överglänser det andra,utan allt är en perfekt enhet!Sean Penn,Gary Oldman(är en krutdurk som kan explodera när som helst),Robin Wright och Ed Harris skådespel är fantastiskt.Phil Joanous regi och Jordan Cronenweth foto är klanderfritt.I bakgrunden pumpar Ennio Morricones suggestiva musik"Detta är filmkonst!5/5