Jingle bells, jingle bells, jingle all the way!
Ho-ho-ho i stugan alla glada!
Imorgon så går vi återigen in i julmånaden december med allt vad det innebär av kommers med julklappshandlande, köp av julmat och allmän stress. Företagarna gnuggar nu sina händer för nu ska det säkert slås nya rekord i handlande. Själv så har jag vare sig vilja, energi eller ekonomi för att bidra till denna kommers. För det är inte definationen av jul för mig. Jul är att umgås med familj och vänner, äta lite god mat och ge varandra någon klapp eller två, men även ett stämningstillstånd av glädje och välvilja mot sina medmänniskor och ett lysande tillfälle att se en massa härlig julfilm.
Med det sagt så tänkte jag återuppliva förra årets succe med Brents julkalender istället, där vi alla kan ta vår tillflykt bort från all stress och istället varva ned och komma i rätt stämning genom att se och dela med oss av filmer på antingen jul- eller feel-goodtemat.
Här är det alltså fritt fram att göra sina egna listor på filmer som man bör se under julmånaden. Vad som är en julfilm är ju subjektivt så välj vad ni vill och vad som andas jul för er. Själv så ska jag strax redogöra för de 24 filmer som klarade slutgallringen detta år. En del filmer hade jag med även på fjolårets lista, men antingen hann jag inte se dem eller så blir det helt enkelt en omtitt även detta år.
Dessa 24 klarade min gallring:
1. Uncle Buck (1988)
2. Frasier - Christmas Special (2001)
3. It's A Wonderful Life (1946)
4. Coming to America (1988)
5. The Office - Christmas Special (2001)
6. The Big Year (2011)
7. Harvey (1950)
8. Wall Street (1987)
9. Så som i Himmelen (2004)
10. Heaven Can Wait (1943)
11. The Apartment (1960)
12. Working Girl (1988)
13. Christmas Vacation (1989)
14. Mr. Smith Goes to Washington (1939)
15. Midnight Run (1988)
16. A Simple Plan (1998)
17. The Ice Storm (1997)
18. My Cousin Vinny (1992)
19. Love Actually (2003)
20. Planes, Trains & Automobiles (1987)
21. Sleepless in Seattle (1993)
22. Funny Farm (1988)
23. The Full Monty (1997)
24. Arsenic and Old Laces (1944)
Ordningen är inte fastställd, men jag ska iaf börja med underbare John Candy i Uncle Buck imorgon.
Nu är det fritt fram att köra på för de som vill delta och lägga upp sina listor, för från och med imorgon så kör vi en "julfilm" om dagen :) God jul på er allesammans i förskott förresten!
Härligt Slaffsy! Tycker också att den är riktigt bra och det är sannerligen en bunt fantastiska skådespelare! :)
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
David skönt att ha en i sin hörna som tycker likadant!:-)
Den 6:e luckan i min kalender visade "Death Hunt" med Charles Bronson. I denna film är han riktigt badass! (som vanligt...) Denna film har gått om snö och passar perfekt till december.
Filmen var bra, jag ger den en 3/5 - Ett välförtjänt betyg!
Filmen var bra, jag ger den en 3/5 - Ett välförtjänt betyg!
är inte riktigt lika lyrisk över state of grace som nu är, har en trea på den, nån femma tror jag inte blir aktuellt men kanske kan den hamna på en fyra vid en omtitt, i synnerhet en blu ray-utgåva.
var bra många år sedan jag såg den. oldman gör väl en av sina bättre roller vill jag minnas.
var bra många år sedan jag såg den. oldman gör väl en av sina bättre roller vill jag minnas.
Så lite Jonas! :)
Jag avnjöt en omtitt på My Cousin Vinny igår och den var lika härlig som jag mindes den.
Joe Pesci är klockren och Marisa Tomei gör en lysande insats. Förut fattade jag aldrig att hon kunde vinna en Oscar för rollen, men denna omtitt fick mig att ändra lite på det resonemanget. Hon briljerar verkligen. Dessutom så finns det en hel drös med fantastiska birollshjältar som alltid legat mig varmt om hjärtat. Tänker främst på Lane Smith, James Rebhorn, Austin Pendleton och Maury Chaykin. Men även Fred Gwynne och Bruce McGill.
Härlig komedi som står på en svag fyra i betygsväg!
Idag så blir det en svensk modern filmklassiker i Så Som I Himmelen!
Jag avnjöt en omtitt på My Cousin Vinny igår och den var lika härlig som jag mindes den.
Joe Pesci är klockren och Marisa Tomei gör en lysande insats. Förut fattade jag aldrig att hon kunde vinna en Oscar för rollen, men denna omtitt fick mig att ändra lite på det resonemanget. Hon briljerar verkligen. Dessutom så finns det en hel drös med fantastiska birollshjältar som alltid legat mig varmt om hjärtat. Tänker främst på Lane Smith, James Rebhorn, Austin Pendleton och Maury Chaykin. Men även Fred Gwynne och Bruce McGill.
Härlig komedi som står på en svag fyra i betygsväg!
Idag så blir det en svensk modern filmklassiker i Så Som I Himmelen!
Har öppnat de 6 första luckorna i min kalender. Först blev det Hugo, Scorseses underbara hyllning till filmmediet. Detta var andra gången jag såg den och femman står såklart fast lika stark som alltid!
Lucka 2 blev The Nightmare Before Christmas. En film som gör sig perfekt på både julen och halloween fylld med kreativitet och utsökt stop motion.
När det var dags för lucka 3 blev det Ett Päron Till Farsa Firar Jul som har blivit väldigt standard att se till jul för mig och den håller fortfarande.
Lucka 4 blev en South Park-julspecial, nämligen South Park: Woodland Critter Christmas, en av mina abosluta favoriter bland julspecialer. Galet rolig och sjukt bisarr.
Lucka 5 blev Skönheten och Odjuret, En av Disneys absolut bästa filmer och den första animerade filmen att bli nominerad till bästa film. Den här är, tillsammans med Lejonkungen och grovt underskattade Ringaren i Notre Dame, bevis på att Disney var bäst på 90-talet.
Till sist blev det Gremlins, en film som det var så sjukt längesen jag såg. Jag hade nästan glömt hur skön den är. Blir att se del 2 senare i månaden.
Nu är det dags för dagens lucka som är säsongens sista avsnitt av underbara Boardwalk Empire. Är sjukt taggad!
Lucka 2 blev The Nightmare Before Christmas. En film som gör sig perfekt på både julen och halloween fylld med kreativitet och utsökt stop motion.
När det var dags för lucka 3 blev det Ett Päron Till Farsa Firar Jul som har blivit väldigt standard att se till jul för mig och den håller fortfarande.
Lucka 4 blev en South Park-julspecial, nämligen South Park: Woodland Critter Christmas, en av mina abosluta favoriter bland julspecialer. Galet rolig och sjukt bisarr.
Lucka 5 blev Skönheten och Odjuret, En av Disneys absolut bästa filmer och den första animerade filmen att bli nominerad till bästa film. Den här är, tillsammans med Lejonkungen och grovt underskattade Ringaren i Notre Dame, bevis på att Disney var bäst på 90-talet.
Till sist blev det Gremlins, en film som det var så sjukt längesen jag såg. Jag hade nästan glömt hur skön den är. Blir att se del 2 senare i månaden.
Nu är det dags för dagens lucka som är säsongens sista avsnitt av underbara Boardwalk Empire. Är sjukt taggad!
Härligt JBR!
Har faktiskt sparat hela senaste säsongen av Boardwalk till efter jul. Tänkte se allt i ett svep då när man är lagom däst och soffliggande efter all julmat! :) Kul att höra att serien fortsätter leverera iaf!
Har faktiskt sparat hela senaste säsongen av Boardwalk till efter jul. Tänkte se allt i ett svep då när man är lagom däst och soffliggande efter all julmat! :) Kul att höra att serien fortsätter leverera iaf!
Hade faktiskt tänkt spara säsong 3 till när jag hade tid att se hela i ett svep men kunde helt enkelt inte hålla mig så länge. Finalen var i alla grym som väntat, dock så tycker jag fortfarande att säsong 2 är starkast i överlag. Väntan på säsong 4 lär bli outhärdlig.
Låter bra det! :)
Ja, säsong två var riktigt grym, så förväntningarna är höga på fortsättningen!
Ja, säsong två var riktigt grym, så förväntningarna är höga på fortsättningen!
Den 7:e luckan i min kalender blev "Runaway Train". Jag ger den en stabil 3:a. Jon Voight var helt klart bäst och briljerade stort! Tycker även att Kyle T. Heffner var riktigt duktigt. Han verkar vara väldigt underskattad, men kan inte säga säkert då jag inte sett några andra filmer med honom. Jag älskar verkligen slutet som höjer betyget till en STARK 3:a, men den når inte till en 4:a för mig. Inte alls en julfilm, men som passar bra till december nu när det är mycket snö.
Det blev ingen lucköppning för mig igår och jag tror inte det blir någon idag heller, då jag har en massa annat inplanerat.
Imorgon däremot så ser det bättre ut och då tänkte jag passa på att se den absolut bästa film som gjorts på temat och även en av de bästa filmer som överhuvudtaget gjorts, jag pratar så klart om Frank Capras mästerverk It's a Wonderful Life (1946). James Stewart är enorm i denna film och överträffar nästan sig själv, vilket inte säger lite. Var ett par år sedan jag såg filmen, så det lär bli en riktig högtidsstund att se samarbetet mellan en av världens genom tiderna bästa regissörer och den näst bäste skådisen som vi haft! :)
Imorgon däremot så ser det bättre ut och då tänkte jag passa på att se den absolut bästa film som gjorts på temat och även en av de bästa filmer som överhuvudtaget gjorts, jag pratar så klart om Frank Capras mästerverk It's a Wonderful Life (1946). James Stewart är enorm i denna film och överträffar nästan sig själv, vilket inte säger lite. Var ett par år sedan jag såg filmen, så det lär bli en riktig högtidsstund att se samarbetet mellan en av världens genom tiderna bästa regissörer och den näst bäste skådisen som vi haft! :)
Lucka 8 blir en film som verkar ha en hel del snö. En mycket prisad film som jag otroligt nog aldrig sett, vilket är väldigt konstigt eftersom att jag älskar mycket av det bröderna Coen har gjort. Det är alltså Fargo jag pratar om. En av Coen brödernas mest hyllade filmer som jag länge velat se och är väldigt nyfiken på.
För mig, så blev lucka 8 "The Grey". Jag har sett denna film innan, men betyget har inte förändrats ett dugg, en 4:a fortfarande. Det som kanske gör så att 4:an blir lite svagare är nog slutet på filmen. Jag tycker att just slutet kunde gjorts bättre, men allt annat är riktigt bra, väldigt bra upplagt! Detta är varken en julfilm eller en "feel good film". Men det är ju en jävla massa snö i denna film, och det kan man ju inte undvika nu i december, :).
Den 9:e luckan visade "The Big Year". En otroligt bra film. Jag höjde mitt betyg från en 3:a till en stabil 4:a vid denna omtitt. Hela denna idén med en fågeljakt låter jävligt korkad, men det är egentligen genialiskt! Detta är varken en jul film eller inhåller snö (eller jo, lite). Men det är en riktig "Feel-Good" film som jag nu tror att jag ska försöka se varje jul. 4/5 - Väldigt bra.
Bra där Daniel, en fyra är den verkligen värd, underbar!
Jag ska se klart It's a Wonderful Life (1946) idag. Har en halvtimme kvar, men jag kan redan nu säga att denna omtitt golvat mig totalt! Jag har redan högsta betyg på den, men det känns ändå nästan snålt faktiskt, för den här gången så golvade den mig mer än någonsin tidigare!
Filmen bubblar verkligen över av värme och välvilja. Älskar budskapet att pengar inte är allt, det finns andra ideal som väger tyngre än alla pengar i världen. Kan känna igen mig otroligt mycket i att man ska följa sitt hjärta och sina principer oavsett vad som lockar och vad andra tycker och tänker. Gör man inte det och börjar tumma på vad man anser är rätt och viktigt, så kan jag tänka mig att det är ganska svårt att se sig i spegeln efteråt. Så är det iaf för mig och även för Stewarts karaktär George Bailey och det belyser denna film på ett mästerligt sätt!
Capra var en genialisk filmskapare som alltid lade fokus på vardagsmänniskan och dennes strävan att göra rätt för sig och för sin omgivning. En fullkomligt unik regissör och en stilbildare och föregångare i feelgood-genren. Att han har James Stewart till sitt förfogande gör ju inte slutprodukten sämre direkt. Han hade samma ideal och principer som Capra och detta genomsyrade nästan alla karaktärer han spelade under den mest imponerande och fantastiska filmkarriär som setts på vita duken. Här gör han dessutom en man som håller på att krevera inifrån och varenda känsla och tanke syns och känns, utan att det för den delen ser ut som Stewart anstränger sig det minsta för att förmedla detta till oss. En helt enorm prestation, en av de bästa jag sett! Finns ingen som Jimmy Stewart och det kommer aldrig göra det . En Mästare med stort M!
Donna Reed är underbar som Stewarts förälskelse och senare fru. En kvinna som inte bara är vacker, hon har även fått ta plats i storyn och hon gör en lysande insats! Skillnaden mot dagens filmer där kvinnorna mest ska vara vackra, men sällan får något vettigt att säga, är ju slående.
Manuset är även det något utöver det vanliga. Så otroligt välskrivet och vackert. Bara scenen där Stewart vill ta ned månen åt Reed med ett lasso, är ju så vacker att man häpnar... Dessutom så får alla biroller ordentligt med plats för att de ska bli mer än ett anonymt ansikte för oss, de blir människor av kött och blod och man engarerar sig i deras öden.
Denna film är fullständigt enorm på alla sätt och den placerar sig definitivt topp-5 genom alla tider, så otroligt bra är den!
Se denna pärla om ni inte gjort det, eller se om den om ni har sett den, för jag kan inte tänka mig någon film som är mer passande än denna i juletid!
Jag ska se klart It's a Wonderful Life (1946) idag. Har en halvtimme kvar, men jag kan redan nu säga att denna omtitt golvat mig totalt! Jag har redan högsta betyg på den, men det känns ändå nästan snålt faktiskt, för den här gången så golvade den mig mer än någonsin tidigare!
Filmen bubblar verkligen över av värme och välvilja. Älskar budskapet att pengar inte är allt, det finns andra ideal som väger tyngre än alla pengar i världen. Kan känna igen mig otroligt mycket i att man ska följa sitt hjärta och sina principer oavsett vad som lockar och vad andra tycker och tänker. Gör man inte det och börjar tumma på vad man anser är rätt och viktigt, så kan jag tänka mig att det är ganska svårt att se sig i spegeln efteråt. Så är det iaf för mig och även för Stewarts karaktär George Bailey och det belyser denna film på ett mästerligt sätt!
Capra var en genialisk filmskapare som alltid lade fokus på vardagsmänniskan och dennes strävan att göra rätt för sig och för sin omgivning. En fullkomligt unik regissör och en stilbildare och föregångare i feelgood-genren. Att han har James Stewart till sitt förfogande gör ju inte slutprodukten sämre direkt. Han hade samma ideal och principer som Capra och detta genomsyrade nästan alla karaktärer han spelade under den mest imponerande och fantastiska filmkarriär som setts på vita duken. Här gör han dessutom en man som håller på att krevera inifrån och varenda känsla och tanke syns och känns, utan att det för den delen ser ut som Stewart anstränger sig det minsta för att förmedla detta till oss. En helt enorm prestation, en av de bästa jag sett! Finns ingen som Jimmy Stewart och det kommer aldrig göra det . En Mästare med stort M!
Donna Reed är underbar som Stewarts förälskelse och senare fru. En kvinna som inte bara är vacker, hon har även fått ta plats i storyn och hon gör en lysande insats! Skillnaden mot dagens filmer där kvinnorna mest ska vara vackra, men sällan får något vettigt att säga, är ju slående.
Manuset är även det något utöver det vanliga. Så otroligt välskrivet och vackert. Bara scenen där Stewart vill ta ned månen åt Reed med ett lasso, är ju så vacker att man häpnar... Dessutom så får alla biroller ordentligt med plats för att de ska bli mer än ett anonymt ansikte för oss, de blir människor av kött och blod och man engarerar sig i deras öden.
Denna film är fullständigt enorm på alla sätt och den placerar sig definitivt topp-5 genom alla tider, så otroligt bra är den!
Se denna pärla om ni inte gjort det, eller se om den om ni har sett den, för jag kan inte tänka mig någon film som är mer passande än denna i juletid!
Härligt Brent, längtar tills jag ska öppna samma lucka ;)
Jag missade två dagar nu i helgen, får se om jag tar igen de; men igår blev det iallafall Sleepless in Seattle. Skrev lite på filmens sida, men i grunden tyckte jag det var en orealistisk och långsökt representation av kärleken och jakten på kärleken, jag kunde aldrig fullt engagera mig och svälja alla klichéerna eftersom jag inte köpte själva historien. Den var dock charmig och stundtals trevlig, så fick bli en tvåa i betyg.
Jag missade två dagar nu i helgen, får se om jag tar igen de; men igår blev det iallafall Sleepless in Seattle. Skrev lite på filmens sida, men i grunden tyckte jag det var en orealistisk och långsökt representation av kärleken och jakten på kärleken, jag kunde aldrig fullt engagera mig och svälja alla klichéerna eftersom jag inte köpte själva historien. Den var dock charmig och stundtals trevlig, så fick bli en tvåa i betyg.
David Brent: Bra skrivet! Håller med dig om att Livet är underbart är en fantastisk film med oehört vackert budskapp.
Tack grabbar, ja den är underbar! :)
Ska försöka hinna klämma in dagens lucköppning som är den härliga komedin Funny Farm med Chevy Chase!
Ska försöka hinna klämma in dagens lucköppning som är den härliga komedin Funny Farm med Chevy Chase!
Brent- Kan inte annat än instämma! Såg precis Its a wonderful life för första gången, helt fantastisk film!
Lucka 10 blev "Frozen", även denna har jag sett förut, andra gången jag ser den. Jag tycker att det är spännade igenom hela filmen, det som gör mig väldigt besviken är dock slutet, det gillar jag inte alls. Det är en massa snö i den här filmen, och det gillar jag under juletider. Jag tycker att 3/5 är ett ganska skapligt betyg för denna film. Inte jätte bra, men inte dåligt för det.