Jingle bells, jingle bells, jingle all the way!
Ho-ho-ho i stugan alla glada!
Imorgon så går vi återigen in i julmånaden december med allt vad det innebär av kommers med julklappshandlande, köp av julmat och allmän stress. Företagarna gnuggar nu sina händer för nu ska det säkert slås nya rekord i handlande. Själv så har jag vare sig vilja, energi eller ekonomi för att bidra till denna kommers. För det är inte definationen av jul för mig. Jul är att umgås med familj och vänner, äta lite god mat och ge varandra någon klapp eller två, men även ett stämningstillstånd av glädje och välvilja mot sina medmänniskor och ett lysande tillfälle att se en massa härlig julfilm.
Med det sagt så tänkte jag återuppliva förra årets succe med Brents julkalender istället, där vi alla kan ta vår tillflykt bort från all stress och istället varva ned och komma i rätt stämning genom att se och dela med oss av filmer på antingen jul- eller feel-goodtemat.
Här är det alltså fritt fram att göra sina egna listor på filmer som man bör se under julmånaden. Vad som är en julfilm är ju subjektivt så välj vad ni vill och vad som andas jul för er. Själv så ska jag strax redogöra för de 24 filmer som klarade slutgallringen detta år. En del filmer hade jag med även på fjolårets lista, men antingen hann jag inte se dem eller så blir det helt enkelt en omtitt även detta år.
Dessa 24 klarade min gallring:
1. Uncle Buck (1988)
2. Frasier - Christmas Special (2001)
3. It's A Wonderful Life (1946)
4. Coming to America (1988)
5. The Office - Christmas Special (2001)
6. The Big Year (2011)
7. Harvey (1950)
8. Wall Street (1987)
9. Så som i Himmelen (2004)
10. Heaven Can Wait (1943)
11. The Apartment (1960)
12. Working Girl (1988)
13. Christmas Vacation (1989)
14. Mr. Smith Goes to Washington (1939)
15. Midnight Run (1988)
16. A Simple Plan (1998)
17. The Ice Storm (1997)
18. My Cousin Vinny (1992)
19. Love Actually (2003)
20. Planes, Trains & Automobiles (1987)
21. Sleepless in Seattle (1993)
22. Funny Farm (1988)
23. The Full Monty (1997)
24. Arsenic and Old Laces (1944)
Ordningen är inte fastställd, men jag ska iaf börja med underbare John Candy i Uncle Buck imorgon.
Nu är det fritt fram att köra på för de som vill delta och lägga upp sina listor, för från och med imorgon så kör vi en "julfilm" om dagen :) God jul på er allesammans i förskott förresten!
Jag ändrade namnet på tråden till endast "Brent och vänners julkalender", tog bort årtalet som var 2012 eller något sådant. På så vis funkar tråden namnmässigt varje år :)
Bra där Marcus! Tänkte göra det själv, men glömde bort det, senil som man är :)
Spirited Away är ett mästerverk och den bästa från Studio Ghibli i mitt tycke.
På tal om Misery och snö, så kom jag att tänka på Sam Raimis underbara A Simple Plan med Bill Paxton och Billy Bob Thornton... Var längesen jag såg den, så den ska jag klämma in nån dag framöver!
På tal om Misery och snö, så kom jag att tänka på Sam Raimis underbara A Simple Plan med Bill Paxton och Billy Bob Thornton... Var längesen jag såg den, så den ska jag klämma in nån dag framöver!
A Simple Plan...en sämre version av No Country For Old Men helt enkelt. ;)
Bakom lucka 1 dolde sig Salesman (1968) och idag var det Good Morning (1959) som lucka 2.
Bakom lucka 1 dolde sig Salesman (1968) och idag var det Good Morning (1959) som lucka 2.
Jag älskar A Simple Plan. Störtbra ju!
Dra åt hel.... det är redan december nu ja. Blir ingen julkalender i år, kommer inte klara av att se en film varje dag. Kommer dock bli några julfilmer under månaden, både nya och gamla. Ska försöka ta mig an Fanny och Alexander i 5-timmars versionen. Väntade in december redan förra året men blev aldrig av att jag såg den då, haha.. Får se om det går bättre i år.
Lucka 3 var rejält misslyckad för min del. Hittade en ny release, "Santa's Little Helper" med wrestlingstjärnorna Mike "The Miz" Mizanin och Paige i de bärande rollerna. Redan där så ringde ju varningsklockorna duktigt... Gav filmen 8 minuter innan jag höll på att kräkas upp allt julmys. Det var en fruktansvärd upplevelse som jag inte önskar någon människa. Nu blir det nog ett par vilodagar innan jag ger mig på nästa lucköppning. Känner att magen och hjärnan behöver vila efter denna traumatiska upplevelse :)
Lucka 4 för min del blir A Very Murray Christmas.
Fick ändra om i schemat för att hamna i fas. Var på rysarkväll igår och såg Nightmare on Elm Street, Paranormal Activity 5 och Crimson Peak. Alla var mer eller mindre dåliga.
Så det blir helt enkelt lucka #3, #4 och #5. Det roliga var att, förutom Nightmare on Elm Street, så passar de egentligen in rätt bra på kriterierna för kalendern. Paranormal Activity 5 utspelade sig på julen och Crimson Peak hade en massa snö.
Så det blir helt enkelt lucka #3, #4 och #5. Det roliga var att, förutom Nightmare on Elm Street, så passar de egentligen in rätt bra på kriterierna för kalendern. Paranormal Activity 5 utspelade sig på julen och Crimson Peak hade en massa snö.
Såg "A Very Murray Christmas" igår och den var inte så jättekul direkt. Älskar Bill Murray och karln är alltid helcool och skön, men jag är allergisk mot folk som brister ut i sång hela tiden och just det fick man i överflöd här. Några nummer var charmiga och småroliga, men i det stora hela så var det en besvikelse. Blev bara godkänt i betygsväg.
Crimson Peak var ju fantastisk! Ett visuellt mästerverk och är en riktig härlig blinkning till många äldre skräckfilmer.
Nä, det tycker jag inte. Den var väl hyfsat snygg, men tyckte den hade en väldigt plastig digital look och mycket greenscreen och CGI-feeling. Vilket är tråkigt eftersom mycket faktiskt är praktiskt. Charlie Hunnam och Jessica Chastain är riktigt dåliga. Romansen är så himla melodramatisk och platt. Mysteriet är förutsebart från första minuterna syskonen är med. Repetetiv... känns som att halva filmen var Mia W som gick ner för korridorer med en ljusstake. Din brorsa gav den rätt betyg ;)
Guillermo Del Toro kommer aldrig komma upp i samma nivå som med Pan's Labyrint igen känns det som.
Guillermo Del Toro kommer aldrig komma upp i samma nivå som med Pan's Labyrint igen känns det som.
Då tycker vi olika! Gillade verkligen filmens visuella stil, hur allt var uppbyggt, ljussatt och användandet av alla vackra färger. Jag stördes inte så mycket av den CGI som du nämner, förutom spökena kanske.Tycker ingen av skådespelarna är dåliga, tycker inte om Charlie Hunnam i vanliga fall, tyckte han var usel i Pacific Rim och gillade honom inte så mycket i Sons of Anarchy men här tycker jag han känns rätt.
Crimson Peak är kanske inte rätt val vid en rysarkväll då de inte är någon regelrätt skräckis. ;)
Bättre än Pan's Labyrint!
Crimson Peak är kanske inte rätt val vid en rysarkväll då de inte är någon regelrätt skräckis. ;)
Bättre än Pan's Labyrint!
Plz... Check yourself before you wreck yourself. Crimson Peak över Pans Labyrint?! Now I've heard it all.
Blir Raka spåret till Chicago idag! En av mina absoluta favoritfilmer, tröttnar aldrig på den! Steve Martin och John Candy i absolut toppform, en massa humor och fint vemod och John Hughes i registolen, blir det bättre??? Jösses vad jag saknar Candy, han verkade vara världens snällaste människa och en på alla sätt stor människa och skådis... Allra störst var hans hjärta som han i överflöd delade med sig av i varje rolltolkning och han var aldrig bättre än i just denna klassiker. Fun fact att en ung Kevin Bacon racar mot Martin om taxin i inledningen.