Visa första inlägg
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Hittills för mig och brorsan har det sett ut såhär.

1. The Salesman
2. Good Morning
3. Red Beard
4. Cronos
5. Close Encounters of the Third Kind
6. The Foot Fist Way
7. Burn After Reading

och idag blir det Hitchcocks "Marnie".
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Varit dåligt med julfilmer på slutet, men ska försöka pressa in Scent of a Woman idag. En favorit som jag aldrig tröttnar på.
552 inlägg
för
552 inlägg
Det får bli en julvecka med tidigare osedda julfilmer (nån måtta får det va..)

Santa Claus Conquers the Martians (1964)
White Christmas (1954)
Un conte de Noel (2008)
Remember the Night (1942)
A Christmas Carol - Scrooge (1951)
The Snowman (1982)
Reisen til julestjernen (2012)
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Blev inte att jag körde vidare med kalendern, blev mycket och lite för stressigt. Men planerar nog att klämma in någon julfilm. Hur går det för er?
4340 inlägg
för
4340 inlägg
Samma här. Haft fullt upp med serier, dokumentärer och filmer inför galasäsongen. Ska försöka hinna se It's a Wonderful Life innan julafton.
2249 inlägg
för
2249 inlägg
Samma även för mig. Kalendern jag snickrade ihop hade dessutom inga re-watches, och runt jul brukar jag alltid bli sugen på några sådana.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Synd att jag inte såg denna tråd tidigare! Hade varit kul att göra en film-julkalender. Jag får göra en filmlista till mellandagarna :).
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Såg A Very Murray Christmas och den var väl inte så bra. Har inget emot musikaler eller filmer där folk börjar att sjunga men denna var bara tråkig och deprimerande. De enda positiva jag kan komma på var att speltiden var endast 52 minuter så de hela var över ganska kvickt.
552 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
(inlägget har redigerats)
552 inlägg
Luca Canali
Det får bli en julvecka med tidigare osedda julfilmer (nån måtta får det va..)

Santa Claus Conquers the Martians (1964)
White Christmas (1954)
Un conte de Noel (2008)
Remember the Night (1940)
A Christmas Carol - Scrooge (1951)
The Snowman (1982)
Reisen til julestjernen (2012)

OK till skillnad från er andra sillmjölkefjortizar  ;) så fullföljde jag mitt projekt, och inte bara det utan det utökades till och med!

Avrapportering:
Santa Claus conquers.. (1-) precis så dålig som förväntat, tyvärr inte dålig på rätt sätt så den blev snabbt långtråkig, men isbjörnen var fin!

White Christmas (1+)          Sötsliskig till förbannelse och till råga på allt ackompanjerad av stöveltramp. Blev något av en mardröm att ta sig igenom. Bingen bränner av sin slagdänga 2 gånger med det hjälper föga i en film med noll julkänsla.

Un Conte de Noel (3+)        Fransk julfilm med en storfamilj i sönderfall över mastiga 2,5h var välgjord och sevärd, även om det krävdes hela julhelgen att se den färdigt.

Remember the Night (4)     Yes! Så här ska en julfilm göras! Barbara Stanwyck och Fred MacMurray är mycket bra i den här charmiga historien med manus av Preston Sturges.         Visst mitt betyg är antagligen påverkat av att jag blev så positivt överraskad av filmen (relativt okänd som den är) och det faktum att Barbara S  är en av mina absoluta favoritskådisar men en sevärd film från Hollywoods guldålder är det. 4 år senare skulle Stanwyck-MacMurray verkligen komma att skriva filmhistoria...

A Christmas Carol - Scrooge (3)  Av filmkanon utsedd till den ultimata versionen av Dickens julberättelse, och visst är den bra men för egen del så är jag trött på historien, så mera än OK ger jag den inte.

The Snowman (3)                 Flygsekvensen med sången "walking in the air" är ren magi, i övrigt kanske något av en besvikelse-men förväntningarna var höga!.

Reisen til julstjernen (2+)      Gaup kan bättre men filmen är vad den är: en julfantasy för ungdomar så jag är inte precis målgruppen... 

Extranummer:

The Thin Man (1934) (3)       Börjar så bra men faller sen allt för mycket, för min smak, ner i komediträsket och historien är inte heller helt lätt att få grepp om. Jag skulle nog kunna uppskatta den mer efter en omtitt.          

552 inlägg
för
552 inlägg
dags för en rejäl julbonanza.
stenhårt upplägg med 19 filmer som ska va avverkade senast 27 dec.
inleder lite försiktigt med några rullar julskräck, sen blir det stegrad julkänsla med gamla klassiker och tecknat
och avslutar med några riktiga stinkare. vore nog bäst om det hinner bli 28 dec innan det är dags för arnold & co....
jag brukar normalt köra det tuffaste av upplägg med bara tidigare osedda filmer, men bryter i år den traditionen med några som jag sett förr (*).

stalled (2008)
christmas evil (1980)
the children (2008)
fiendeland (2005)
det var två glada gesäller (1934)
att älska så (1944)
rare exports - en annorlunda julhistoria (2010)
scrooged - spökenas hämnd * (1988)
musse piggs julsaga * (1983)
julaftonsnatt (1941)
rudolph the red-nosed reindeer (1948)
peace on earth (1939)
miraklet i new york (1994)
en friare i societéten (1938)
musses jul i ankeborg (2004)
nötknäpparen och muskungen (1990)
värdshuset fritiden (1942)
allt jag vill ha i julklapp (1991)
klappjakten (1996)

318 inlägg
för
318 inlägg
För mig är äventyrsfilmer symbiotiskt med julen. Varför vet ja inte. Så årets lista har ett helt gäng äventyrsfilmer men även lite annat gott och blandat. 

1. Lawrence of Arabia
2. Borta med vinden
3. Ben Hur
4. Den siste mohikanen
5. Bad Santa (ses varje år) 
6. Butch Cassidy and the Sundance kid

Det får nog räcka så! 
318 inlägg
för
318 inlägg
För mig är äventyrsfilmer symbiotiskt med julen. Varför vet ja inte. Så årets lista har ett helt gäng äventyrsfilmer men även lite annat gott och blandat. 

1. Lawrence of Arabia
2. Borta med vinden
3. Ben Hur
4. Den siste mohikanen
5. Bad Santa (ses varje år) 
6. Butch Cassidy and the Sundance kid

Det får nog räcka så! 
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden