Jag tycker inte att jag har sett så många filmer som jag känner att jag vill lyfta fram....än. Jag har inte hunnit sett så enormt mycket heller p.g.a. mycket plugg. Det är bara två filmer som jag kan komma på hittills som är värda att lyfta fram och det är Ex Machina som jag älskade samt Cobain: Montage of Heck som jag tyckte var riktigt stark, fick ångest och tänkte på den ganska länge efteråt.
Sedan är det datumfrågan, Kingsman hade väl premiär 2014 i USA? Jag brukar gå efter datumet en film har premiär först, oavsett land så att säga. Skulle räkna den som 2014, men kan ändå säga att jag gillade den också, otroligt underhållande. Synd på Sam Jacksons tramskaraktär bara, jag har funderat på att se om den. Den kanske ska ha en fyra trots allt, satte en stark trea efter att jag hade sett den första gången.
Annars har jag sett en del filmer som har varit okej/bra, men inget som är värt att lyfta fram i ett sånt här sammanhang.
Intressant att du har Chappie där på andra plats Anton, den verkar ju vara ganska hatad annars. Ser trots det fram emot att se den jag också :) Lost River funkade inte alls för mig, får se om jag orkar ge den en chans till.
Var tvungen att läsa rubriken två gånger när jag såg Chappie på listan. ;) Kommer nog hamna på min sämsta lista istället.
Själv har jag inte sett så många från 2015 än, är väl Mad Max, Chappie, Kingsman och The Water Diviner tror jag. Mad Max: Fury Road gillade jag väldigt mycket och är den enda jag satt en 4/5 på.
Själv har jag inte sett så många från 2015 än, är väl Mad Max, Chappie, Kingsman och The Water Diviner tror jag. Mad Max: Fury Road gillade jag väldigt mycket och är den enda jag satt en 4/5 på.
Ja, som du varnade Marcus för så var ju Chappie alldeles för irriterande. Känns som han skulle kunna vara någon avlägsen släkting till Jar Jar Binks. Otroligt löjlig karaktär som förstörde filmen för mig, löjlig film överlag. Sedan Dev Patels karaktär... helt värdelös. Men Hugh Jackman var cool i alla fall, det lilla han var med.
Älskar fortfarande Neill Blomkamps stil och det är ju nästan därför jag går och ser hans filmer.
Älskar fortfarande Neill Blomkamps stil och det är ju nästan därför jag går och ser hans filmer.
Har sett alldeles för få 2015-filmer hittills för att kunna göra en lista. Gillade Ex Machina väldigt mycket, även om jag kanske hade hoppats på ännu lite vassare. Chappie tyckte jag också om, även om den var hopplöst ojämn.
Inte sett mycket från 2015.
It Follows och Ex Machina har jag tänkt att se, någon som har några tips? Förutom alla Blockbusters som går upp på bio.
It Follows och Ex Machina har jag tänkt att se, någon som har några tips? Förutom alla Blockbusters som går upp på bio.
Hittills så skulle jag nog säga att de bästa filmerna är, Mad Max Fury Road, Sicario och Inside Out. Tre bra filmer men de blir väl alla lite för mycket hyllade. Om A Most Violent Year räknas som 2015 så är den i topp.
jag väntar till bara dagar återstår innan oscarsgalan och då ser jag rubbet - en efter en, efter varandra dygnet runt.
Känns som om många av de vassaste filmerna för i år inte har släppts än, åtminstone sätter jag mina förhoppningar till att det är så.
De få jag kommer på nu som var utöver det vanliga är Dope och The Jinx. Kommer minnas delar av Mad Max, Lost River och It follows för dess visuella stil som jag verkligen uppskattar. Men som helgjutna filmer betraktat satte ingen av dem något större avtryck.
Annars har det återigen varit seriernas år för mig med Bloodline och Mr Robot i spetsen för nya produktioner 2015.
De få jag kommer på nu som var utöver det vanliga är Dope och The Jinx. Kommer minnas delar av Mad Max, Lost River och It follows för dess visuella stil som jag verkligen uppskattar. Men som helgjutna filmer betraktat satte ingen av dem något större avtryck.
Annars har det återigen varit seriernas år för mig med Bloodline och Mr Robot i spetsen för nya produktioner 2015.
http://letterboxd.com/marcuswiller/list/films-of-2015/
1. The wolfpack
2. Knight of cups
3. Anomalisa
4. Jag är Ingrid
5. Film i skogen
2. Knight of cups
3. Anomalisa
4. Jag är Ingrid
5. Film i skogen