648 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
648 inlägg
Gott nytt år, alla kära filmälskare på MovieZine!
Mitt första inlägg för filmåret 2014 skulle jag vilja tillägna det magiska föregående filmåret 2013. För mig, som är ett stort fan av svensk film, var det kanske det bästa svenska filmåret på år, med fler höjdpunkter än många gånger annars. Trots att jag inte lyckades med att se en biofilm varje månad, lyckades jag komma över genomsnittet, och såg hela 15 filmer sittandes i en biosalong det här året.(!)
Här är listan som jag suttit på och finslipat genom hela året (endast baeserade på filmer som hade premiärer under 2013):
Bästa manliga skådespelare: Adam Lundgren som Pål i "Känn ingen sorg"
Bästa svenska film: Känn ingen sorg
Bästa kvinnliga skådespelare: Edda Magnason som Monica Zetterlund i "Monica Z"
Bästa utländska film: The Hunger Games: Catching Fire
Bästa regi: Björn Stein & Måns Mårlind - Känn ingen sorg
Roligaste rollfiguren: Alan Gardner i "Baksmällan del III"
Sorgligaste avskedet (tillägnat alla fina filmarbetare som gick bort under 2013): Rolv Wesenlund (1936-2013)
Bästa musik: James Newton Howard - The Hunger Games: Catching Fire
Årets svensk i världen: Mikael Persbrandt i "The Hobbit: Smaugs ödemark"
Bästa manus: Lisa Langseth för "Hotell"
Bästa foto: Eric Kress för "Monica Z", eller Erik Sohlström för "Känn ingen sorg"
Årets skurk/rival/fiende: President Snow i "The Hunger Games: Catching Fire"
Årets hjälte: Katniss Everdeen i "The Hunger Games: Catching Fire"
Bästa kostym: Kicki Ilander för "Monica Z", eller Ulrika Själin för "Känn ingen sorg"
Bästa ensemble: The Hunger Games: Catching Fire
Bästa specialeffekter: Oz: The Great and Powerful
Bästa dokumentär: Kärleken till en plats

Annars då... vad tyckte ni?
648 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
648 inlägg
[size=1=1]Uppdatering:[/size]
[size=1=1] [/size][size=1=1]Bästa manliga huvudroll: Christian Bale, i rollen som Irving Rosenfeld i "American Hustle"[/size]
 [size=1=1]Andra plats: Adam Lundgren, i rollen som Pål i "Känn ingen sorg"[/size]
[size=1=1]Bästa svenska film: "Känn ingen sorg"[/size]
[size=1=1] Andra plats: "Monica Z"[/size]
[size=1=1]Bästa kvinnliga huvudroll: Amy Adams, i rollen som Sidney Prosser/Edith Greensley i "American Hustle"[/size]
[size=1=1] Andra plats: Edda Magnason, i rollen som Monica Zetterlund i "Monica Z"[/size]
[size=1=1]Bästa utländska film: "American Hustle"[/size]
[size=1=1] Andra plats: "The Hunger Games: Catching Fire"[/size]
[size=1=1]Bästa regi: Björn Stein och Måns Mårlind, för "Känn ingen sorg"[/size]
[size=1=1] Andra plats: David O. Russel, för "American Hustle"[/size]
[size=1=1]Bästa manliga biroll: Bradley Cooper, i rollen som Richard "Richie" DiMaso i "American Hustle"[/size]
[size=1=1] Andra plats: David Dencik, i rollen som Rikard i "Hotell"[/size]
[size=1=1]Bästa kvinnliga biroll: Mira Eklund, i rollen som Ann-Sofie i "Hotell"[/size]
[size=1=1] Andra plats: Jennifer Lawrence, i rollen som Rosalyn Rosenfeldt i "American Hustle"[/size]
[size=1=1]Bästa musik: James Newton Howard, för "The hunger Games: Catching Fire"[/size]
[size=1=1] Andra plats: Matti Bye, för "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann"[/size]
[size=15=15]Sorgligaste avskedet: Rolv Wesenlund (1936-2013)[/size]
[size=15=15] Ingen andra plats, eftersom jag ogillar att rangordna förlusterna efter begåvade filmskapare och skådespelare[/size]
[size=15=15]Bästa manus: David O. Russel och Eric Warren Singer, för "American Hustle"[/size]
[size=15=15] Andra plats: Lisa Langseth, för "Hotell"[/size]
[size=15=15]Bästa foto: Erik Sohlström, för "Känn ingen sorg"[/size]
[size=15=15] Andra plats: Jo Willems, för "The Hunger Games: Catching Fire"[/size]
[size=15=15]Årets skurk/rival/fiende: President Snow, i"The Hunger Games: Catching Fire"[/size]
[size=15=15] Andra plats: Aldrich Killian, i "Iron Man 3"[/size]
[size=15=15]Bästa hjälte: Katniss Everdeen, i "The Hunger Games: Catching Fire"[/size]
[size=15=15] Andra plats: Tony Stark, i "Iron Man 3"[/size]
[size=15=15]Bästa kostym: Ulrika Sjölin, för "Känn ingen sorg"[/size]
[size=15=15] Andra plats: Trish Summerwille, för "The Hunger Games: Catching Fire"[/size]
[size=15=15]Roligaste rollfiguren: Allan Karlsson i "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann"[/size]
[size=15=15] Andra plats: Alan Gardner, i "Baksmällan del III"[/size]
[size=15=15]Bästa ensemble: "American Hustle"[/size]
[size=15=15] Andra plats: "Känn ingen sorg"[/size]
[size=15=15]Bästa specialeffekter: "Känn ingen sorg"[/size]
[size=15=15] Andra plats: "Iron Man 3"[/size]
[size=15=15]Årets svensk i världen: Mikael Persbrandt, i "The Hobbit: Smaugs ödemark"[/size]
[size=15=15] Andra plats: Mikael Håfström, för "Escape plan"[/size]
[size=15=15]
[/size]
[size=15=15]ÅRETS SPECIAL:[/size]
[size=15=15]Bästa smink:[/size][size=15=15] Love Larson och Eva von Baum, för "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann"[/size]

[size=15=15]ja, det gjordes många missar på årets Guldbaggegala.[/size]
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden