Mitt projektarbete i skolan går ut på att jag ska visa hur olika filmer är uppbyggda och vad för teknik de använder sig av, vilka banbrytande dörrar de öppnade för filmer efter sig osv. Ett annan moment är att jag ska göra en omfattande redogörelse hur 3D-tekniken fungerar.
Så jag behöver tips på var man kan hitta mycket information om dessa två punkter. Jag har såklart googlat och tittat på wikipedia, men hittar ingen sida där de t.ex står hur de gamla Star Wars filmerna gick från dröm till förverkligande. Ni känner inte till några bra sidor? :)
1361 inlägg
Riktigt skoj projektarbete!
Empire postade en artikel för inte så länge sedan där de tar upp 17 filmer och på vilket sätt dessa var banbrytande (dock enbart på området CGI)
Artikeln finns här: [size=12=12]http://www.empireonline.com/features/history-of-cgi/[/size]
[size=12=12][size=13=13]Några exempel på andra banbrytande grejer som jag kommer på såhär på rak arm är ljusarbetet (nya kameralinser) i Barry Lyndon, Tarantino-stilens genombrott med Pulp Fiction, hur man för första gången på riktigt vågade porträttera homosexualitet och AIDS på ett realistiskt sätt med Philadelphia och även antihjältens framfart efter filmer som The Graduate. [/size][/size]
Empire postade en artikel för inte så länge sedan där de tar upp 17 filmer och på vilket sätt dessa var banbrytande (dock enbart på området CGI)
Artikeln finns här: [size=12=12]http://www.empireonline.com/features/history-of-cgi/[/size]
[size=12=12][size=13=13]Några exempel på andra banbrytande grejer som jag kommer på såhär på rak arm är ljusarbetet (nya kameralinser) i Barry Lyndon, Tarantino-stilens genombrott med Pulp Fiction, hur man för första gången på riktigt vågade porträttera homosexualitet och AIDS på ett realistiskt sätt med Philadelphia och även antihjältens framfart efter filmer som The Graduate. [/size][/size]
Var inte And the band played on ett år före Philadelphia med AIDS och homosexualitet?
Orson Welles arbete med Citizen Kane var också ganska banbrytande med kamerateknik, vinklar och liknande. Finns väl en del om det att hämta i filmen om Welles: RKO 281. Sen på 50-60-talet kom lättare handkameror som också banade vägen för ny filmstil, se Den nya Franska vågen på nätet. De satte sig i kundvagnar och körde runt i stan och filmerna blev mer dokumentäriska i stilen, lite mer levande.
Oh ja. Nästan varenda vinkel i Citizen Kane görs på ett oerhört snyggt sätt.
1361 inlägg
@Brent
Det är möjligt, borde väl skrivit en av de första kanske. Dock är det väl den film om just det (från den tiden) som nått ut till störst massa :)
Det är möjligt, borde väl skrivit en av de första kanske. Dock är det väl den film om just det (från den tiden) som nått ut till störst massa :)
Ja den fick störst genomslag. And the band played on var väl mer gjord för tv för den fick en jävla massa nomineringar på Emmygalan det året minns jag.
Tack för tipsen!
Jag tänkte också ha någon slags tidslinje över filmer, som börjar med de första ljudfilmerna och som slutar med 3-D filmer såsom Avatar. Tror ni det är en bra idé?
Sen undrar jag vad för olika slags specialeffekter det finns egentligen? Finns det något annat än CGI när det handlar om animationer? Skiljer det sig mycket mellan filmer med deras metoder och verktyg när de skapar special effekter på senare år? Tänker på typ Transformers, Sagan om ringen, Star Wars m.fl
Jag tänkte också ha någon slags tidslinje över filmer, som börjar med de första ljudfilmerna och som slutar med 3-D filmer såsom Avatar. Tror ni det är en bra idé?
Sen undrar jag vad för olika slags specialeffekter det finns egentligen? Finns det något annat än CGI när det handlar om animationer? Skiljer det sig mycket mellan filmer med deras metoder och verktyg när de skapar special effekter på senare år? Tänker på typ Transformers, Sagan om ringen, Star Wars m.fl
1361 inlägg
Du kan ju alltid fördjupa dig lite kring Chroma Key/Greenscreen, Photogrammetry, Matte Painting osv.
Jag är en sucker för stopmotion animering, är väll lite utdött på senare även om filmer som The Fanstastic Mr. Fox har kommit.
En tidslinje med neddykningar i 50 av de största milstolparna inom filmspecialeffekter? Varsågod; http://best.complex.com/lists/the-50-most-ground-breaking-movie-special-effects ; )
Just nu sitter jag och skriver om blue screen, dock är det en sak jag inte riktigt förstår. Efter man har filmat personen framför en blue screen samt filmat miljön som ska klippas in bakom skådespelaren så är det två moment kvar, likartade båda två. I en artikel så står det något om. "In the special effects department you can easily use special filters to form two mattes from the shot of the actress. One shows the actress's silhouette in black, and the other is the reverse, like this" Hela artikeln: [size=12=12]http://entertainment.howstuffworks.com/blue-screen2.htm [/size]
[size=12=12][size=13=13] Fattar inte helt vad det här med omvända filter och färg betyder eller är till för. Känns svårt att försöka beskriva vad det går ut på i projektet när jag knappt fattar själv. Någon som kan förklara det lite bättre? :)[/size][/size]
[size=12=12][size=13=13] Fattar inte helt vad det här med omvända filter och färg betyder eller är till för. Känns svårt att försöka beskriva vad det går ut på i projektet när jag knappt fattar själv. Någon som kan förklara det lite bättre? :)[/size][/size]
3462 inlägg
Ärligt talat så verkar det som att du har tagit dig vatten över huvudet. Försök att välja ett lättare projektarbete.
1361 inlägg
Håller med Mats.
Här kommer en enklare förklaring: För att kunna "klistra ihop" miljöbilden (eller vad det nu än är du vill ha där det blåa/gröna är) med ditt green/bluescreen-klipp så måste du använda en teknik/plugin som heter Chroma Key. Chroma Key kan känna igen olika färger, och om du då väljer grönt så försvinner det som är grönt i bild, och sedan kan du lägga precis vad du vill på det ställe där det gröna innan var.
Här kommer en enklare förklaring: För att kunna "klistra ihop" miljöbilden (eller vad det nu än är du vill ha där det blåa/gröna är) med ditt green/bluescreen-klipp så måste du använda en teknik/plugin som heter Chroma Key. Chroma Key kan känna igen olika färger, och om du då väljer grönt så försvinner det som är grönt i bild, och sedan kan du lägga precis vad du vill på det ställe där det gröna innan var.
Nejdå. Jag ska ju bara förklara de olika teknikerna på ett väldigt grundläggande sätt. Kommer inte lägga alltför mycket vikt på det eftersom det inte är så lätt att förstå på alla punkter. Kommer mer skriva om filmerna som blev revolutionerade tack vare sina tekniker. Vad som var så nytt med karaktären Gollum, the dead eye syndrome och vad som var problemet med ett flertal animerade filmer som använde sig av motion capture t. ex. Sen också om mjölkning i filmbranschen och att vissa filmer nu förtiden baserar sig mer på teknik snarare än manus.
Tack för svaret btw :)
Tack för svaret btw :)
Man datoranimerar ju som sagt väldigt mycket idag, men fortfarande har ju miniatyrer en väldigt stor roll. Har du tillgång till Sagan om Ringen-filmerna (Extended Version) så har du massa intressanta minidokumentärer om hur de skapade miljöerna där. Min favorit är när de pratar om hur de skapade Vattnadal på första boxen, och "Bigatures" som de använde i dagbrottet utanför Wellington för att spela in Helm's deep och Minas Tirith. Spana gärna in dessa om du har möjlighet.
Ämnet är gigantiskt, så bra att du är medveten om att du inte kan gå in så djupt på varje del. Det kan även vara bra att begränsa sig kanske till några få valda filmer och hur de jobbade med dem istället för att ta ett helhetsgrepp på filmens värld, för då blir du nog aldrig klar.
Ämnet är gigantiskt, så bra att du är medveten om att du inte kan gå in så djupt på varje del. Det kan även vara bra att begränsa sig kanske till några få valda filmer och hur de jobbade med dem istället för att ta ett helhetsgrepp på filmens värld, för då blir du nog aldrig klar.
Stämmer det du säger. Men tror du läraren tycker det är bättre en ett fåtal filmer man går mer in på djupet med eller ett flertal där man bara tar lite basic om dem. Känns ju mycket lättare att hitta lite information om många filmer snarare än mer information om få. Hittar inga sidor som verkligen har mycket informaton om hur en film är uppbyggd :/
Det får du fråga din lärare om. Hur djupt du ska gå kan bara du själv bestämma ju, så känns det bekvämare med lite allmänt om många filmer så tycker jag du ska köra på det.
[color=#000000=#000000][size=0=0]"The processing power used to create the giant gorilla and integrate him into the live-action footage equals the combined efforts of about 15,000 well-equipped PCs."[/size][/color]
[color=#000000=#000000][size=0=0]Kan det här verkligen stämma? Känns som det låter helt osannolikt.[/size][/color]
[color=#000000=#000000][size=0=0]Kan det här verkligen stämma? Känns som det låter helt osannolikt.[/size][/color]
1361 inlägg
Yes, det låter helt rimligt. För att rendera filmer med CGI-element används gigantiska så kallade renderfarms som du kan se på bilden nedan.
Här finns också ett mycket intressant klipp där du får en hel del info kring detta:
http://www.slashfilm.com/cool-stuff-a-look-at-pixar-and-lucasfilms-renderfarms/
Snubben i klippet berättar bland annat att det kan ta upp till 23 timmar PER FRAME/BILDRUTA (!!!) att rendera en krävande specialeffektssekvens. Helt sanslöst.
Här finns också ett mycket intressant klipp där du får en hel del info kring detta:
http://www.slashfilm.com/cool-stuff-a-look-at-pixar-and-lucasfilms-renderfarms/
Snubben i klippet berättar bland annat att det kan ta upp till 23 timmar PER FRAME/BILDRUTA (!!!) att rendera en krävande specialeffektssekvens. Helt sanslöst.