871 inlägg
för
871 inlägg
Det vankas filmfestival i dagarna, och det ser ut att finnas en hel del godbitar att grotta ner sig i. Har i förstahand satsat på att pricka av alla oscarsfilmer som visas, men ska självklart också kolla på lite annat. Missar däremot Inherent Vice helt och hållet tyvärr. Ska också arbeta i en av biografernas biljettkassor, så lär inte hinna se lika mycket som jag önskat. Fanns också en hel del intressanta filmer som antingen krockar med andra filmer eller mina arbetstider. Här listar jag i alla fall de jag spanat in hittills:

Sagan om prinsessan Kaguya (oscarsnominerad, bästa animerade)
Citizenfour (bästa dokumentär)
Wild Tales (bästa utländska)
Timbuktu (bästa utländska)
Still Alice (bästa kvinnliga huvudroll)
Men, Women & Children
Over Your Dead Body
The Voices

Och två stycken jag är osäker på:
Corrections class, kanske inte hinner då mitt pass börjar kort därpå
The Theory of Everyhting, som lär bli väldigt ont med platser, men i värsta fall har den vanlig biopremiär i veckan som kommer där jag kan se den.

Är det fler som ska på festivalen? Finns det några filmer som absolut inte får missa?
216 inlägg
för
216 inlägg
Jag såg Tokyo Tribe på festivalen ikväll och jag gillade den. Märklig Japansk hiphop-musikal med både kampsport och sköna karaktärer. Den  kan jag rekommendera för dem som gillar enormt skruvade japanska filmer med högt tempo! 
Jag ska se Theory of Everything på söndag och även Ex Machina nästa vecka. I morgon blir det den franska filmen "Hope", om två afrikanska flyktingar på väg till Europa som finner varandra

En annan film som verkar intressant är: The Kingdom of Dreams and Madness- dokumentären om Studio Ghibli och Miyazaki. Den har jag prickat in nästa vecka också.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden