Har sett otroligt lite norska film och skulle vilja bredda mina vyer med att se n
Här har man ju inte bra med koll, har inte heller sett mycket norsk film. Kan tipsa om Flykten från Bastøy som troligen är den bästa norska film jag har sett. Det är lite Ondskan vibbar över den.
Sen finns det ju Kon-Tiki, Huvudjägarna och Trolljägaren, tyckte dock inte att alla de här var så himla bra, nämner dem men rekommenderar dem inte. ;)
Filmer som jag inte har sett men har haft mina ögon på är Död Snö, Insomnia och En ganska snäll man.
Sen finns det ju Kon-Tiki, Huvudjägarna och Trolljägaren, tyckte dock inte att alla de här var så himla bra, nämner dem men rekommenderar dem inte. ;)
Filmer som jag inte har sett men har haft mina ögon på är Död Snö, Insomnia och En ganska snäll man.
Har nog aldrig sett någon norsk film som jag skulle kunna räkna med ärligt talat. Men Ni liv (1957) verkar intressant.
Har inte heller sett så mycket, men två favoriter är Oslo, 31. august och Elling.
Ja Oslo, 31. august är riktigt bra! Även Kongen av Bastöy, Max Manus och Trolljegeren är klart sevärda filmer. Kon-Tiki och Hodejegerne är hyfsade men inte mycket mer än så i mina ögon. Nokas inget vidare.
Känns definitivt som att norsk film är på uppgång. Framför allt vågar man satsa på "osäkra kort", som Trolljegeren och Död Snö (inte sett), vilket är kul.
Känns definitivt som att norsk film är på uppgång. Framför allt vågar man satsa på "osäkra kort", som Trolljegeren och Död Snö (inte sett), vilket är kul.
[i][/i]Thale, Död snö, Trolljägaren och Kon-Tiki.
Elling är magisk, sedan stämmer jag in i hyllningarna till Oslo 31 augusti och Bastöy! Kon-Tiki gillade jag inte alls dock!
Kan rekommendera Innan snön faller, den börjar lite stelt pga några amatörskådisar i början men är i slutändan totalt sett en fantastisk film. Dessutom mycket snyggt filmad. Svårt att tro den är norsk... (är inte bortskämd med bra norska filmer)
Den vann för övrigt utmärkelsen "bästa nordiska film" på Göteborgs filmfestival 2013.
Den vann för övrigt utmärkelsen "bästa nordiska film" på Göteborgs filmfestival 2013.