Nu har det blivit dags att ta reda på vem i forumet som är den bästa oscarstipparen. Endast redan registrerade medlemmar får vara med och tävlingen pågår tills midnatt kvällen innan galan, alltså till den 24:e februari. Vinnaren/vinnarna presenteras dagen därpå.
Tävlingen går till så att ni skriver ned kategorin och den filmen ni tror kommer att vinna. Det enklaste är att kopiera min lista nedan och ta bort alla filmerna utom den ni tror på, men givetvis är det fritt fram att skriva ned allt själv om ni hellre vill det.
Kategorierna och de nominerade kan ses här under samt på:
[url:1r9zlahs]http://imdb.com/Sections/Awards/Academy_Awards_USA/2008[/url:1r9zlahs]
[b:1r9zlahs]Film[/b:1r9zlahs] - Atonement, Juno, Michael Clayton, No Country for Old Men, There Will Be Blood
[b:1r9zlahs]Manlig Huvudroll[/b:1r9zlahs] - Viggo Mortensen (Eastern Promises), Tommy Lee Jones (In the Valley of Elah), George Clooney (Michael Clayton), Johnny Depp (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street), Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood)
[b:1r9zlahs]Kvinnlig Huvudroll[/b:1r9zlahs] - Julie Christie (Away from Her), Cate Blanchett (Elizabeth: The Golden Age), Ellen Page (Juno), Marion Cotillard (La Vie en rose), Laura Linney (The Savages)
[b:1r9zlahs]Manlig Biroll[/b:1r9zlahs] - Casey Affleck (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford), Philip Seymour Hoffman (Charlie Wilson's War), Hal Holbrook (Inte the Wild), Tom Wilkonson (Michael Clayton), Javier Bardem (No Country for Old Men)
[b:1r9zlahs]Kvinnlig Biroll[/b:1r9zlahs] - Ruby Dee (American Gangster), Saoirse Ronan (Atonement), Amy Ryan (Gone Baby Gone), Cate Blanchett (I'm Not There), Tilda Swinton (Michael Clayton)
[b:1r9zlahs]Regi[/b:1r9zlahs] - Jason Reitman (Juno), Tony Gilroy (Michael Clayton), Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men), Julian Schnabel (The Diving Bell and the Butterfly), Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood)
[b:1r9zlahs]Orginalmanus[/b:1r9zlahs] - Diablo Cody (Juno), Nancy Oliver (Lars and the Real Girl), Tony Gilroy (Michael Clayton), Brad Bird (Ratatouille), Tamara Jenkins (The Savages)
[b:1r9zlahs]Manus Baserat På Annan Förlaga[/b:1r9zlahs] - Christopher Hampton (Atonement), Sarah Polley (Away from Her), Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men), Ronald Harwood (The Diving Bell and the Butterfly), Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood)
[b:1r9zlahs]Foto[/b:1r9zlahs] - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, Atonement, No Country for Old Men, The Diving Bell and the Butterfly, There Will Be Blood
[b:1r9zlahs]Kostym[/b:1r9zlahs] - Across The Universe, Atonement, Elizabeth: The Golden Age, La Vie en rose, Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
[b:1r9zlahs]Visuella Effekter[/b:1r9zlahs] - The Golden Compass, Pirates of the Caribbean: At World's End, Transformers
[b:1r9zlahs]Musik[/b:1r9zlahs] - 3:10 to Yuma, Atonement, The Kite Runner, Michael Clayton, Ratatouille
[b:1r9zlahs]Utländska Film[/b:1r9zlahs] - 12, Beaufort, Die Fälscher, Katyn, Mongol
[b:1r9zlahs]Animerade Film[/b:1r9zlahs] - Persepolis, Ratatouille, Surf's Up
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Som Richie säger blev den bortröstad, vilket du kan se i [url=http://moviezine.mine.nu/filmsnack/viewtopic.php?t=5057:5mho1iot]diskussionstråden[/url:5mho1iot].
Saknas
för
Inga inlägg
[b:1tg31ukl]Film [/b:1tg31ukl]- No Country for Old Men
[b:1tg31ukl]Manlig Huvudroll[/b:1tg31ukl] - Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood)
[b:1tg31ukl]Kvinnlig Huvudroll[/b:1tg31ukl] - Marion Cotillard (La Vie en rose)
[b:1tg31ukl]Manlig Biroll[/b:1tg31ukl] - Casey Affleck (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford)
[b:1tg31ukl]Kvinnlig Biroll[/b:1tg31ukl] - Cate Blanchett (I'm Not There)
[b:1tg31ukl]Regi[/b:1tg31ukl] - Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
[b:1tg31ukl]Orginalmanus [/b:1tg31ukl]- Diablo Cody (Juno)
[b:1tg31ukl]Manus Baserat På Annan Förlaga [/b:1tg31ukl]- Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
[b:1tg31ukl]Foto [/b:1tg31ukl]- The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
[b:1tg31ukl]Kostym [/b:1tg31ukl]- La Vie en rose
[b:1tg31ukl]Visuella Effekter[/b:1tg31ukl] - Transformers
[b:1tg31ukl]Musik [/b:1tg31ukl]- Atonement
[b:1tg31ukl]Utländska Film[/b:1tg31ukl] - Katyn
[b:1tg31ukl]Animerade Film[/b:1tg31ukl] - Persepolis
Ruggigt irriterande att jag inte har sett There Will be Blood då jag sett de flesta andra filmerna i de större kategorierna, bortsett från de i kategorin Kvinnlig Huvudroll.
Nu tror jag inte riktigt att Coens tar en trippel utan Paul Thomas Anderson lär knipa minst 1 Oscar, frågan är vilken. Orginalmanus-kategorin är svår då jag tycker mer om Nancy Oliver (Lars and the Real Girl) än Juno, som å andra sidan är nominerad till Bästa film och det tror jag kan vara till dess fördel. Svåraste kategorin är helt klart Bästa utländska film där jag knappt vet ett dyft om filmerna, så där kommer det bli en ren gissning.
[b:1tg31ukl]Manlig Huvudroll[/b:1tg31ukl] - Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood)
[b:1tg31ukl]Kvinnlig Huvudroll[/b:1tg31ukl] - Marion Cotillard (La Vie en rose)
[b:1tg31ukl]Manlig Biroll[/b:1tg31ukl] - Casey Affleck (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford)
[b:1tg31ukl]Kvinnlig Biroll[/b:1tg31ukl] - Cate Blanchett (I'm Not There)
[b:1tg31ukl]Regi[/b:1tg31ukl] - Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
[b:1tg31ukl]Orginalmanus [/b:1tg31ukl]- Diablo Cody (Juno)
[b:1tg31ukl]Manus Baserat På Annan Förlaga [/b:1tg31ukl]- Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
[b:1tg31ukl]Foto [/b:1tg31ukl]- The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
[b:1tg31ukl]Kostym [/b:1tg31ukl]- La Vie en rose
[b:1tg31ukl]Visuella Effekter[/b:1tg31ukl] - Transformers
[b:1tg31ukl]Musik [/b:1tg31ukl]- Atonement
[b:1tg31ukl]Utländska Film[/b:1tg31ukl] - Katyn
[b:1tg31ukl]Animerade Film[/b:1tg31ukl] - Persepolis
Ruggigt irriterande att jag inte har sett There Will be Blood då jag sett de flesta andra filmerna i de större kategorierna, bortsett från de i kategorin Kvinnlig Huvudroll.
Nu tror jag inte riktigt att Coens tar en trippel utan Paul Thomas Anderson lär knipa minst 1 Oscar, frågan är vilken. Orginalmanus-kategorin är svår då jag tycker mer om Nancy Oliver (Lars and the Real Girl) än Juno, som å andra sidan är nominerad till Bästa film och det tror jag kan vara till dess fördel. Svåraste kategorin är helt klart Bästa utländska film där jag knappt vet ett dyft om filmerna, så där kommer det bli en ren gissning.
[b:3iod5fzh]Film[/b:3iod5fzh] - No Country for Old Men
[b:3iod5fzh]Manlig Huvudroll[/b:3iod5fzh] - Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood)
[b:3iod5fzh]Kvinnlig Huvudroll[/b:3iod5fzh] - Marion Cotillard (La Vie en rose)
[b:3iod5fzh]Manlig Biroll[/b:3iod5fzh] - Javier Bardem (No Country for Old Men)
[b:3iod5fzh]Kvinnlig Biroll[/b:3iod5fzh] - Cate Blanchett (I'm Not There)
[b:3iod5fzh]Regi[/b:3iod5fzh] - Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
[b:3iod5fzh]Orginalmanus[/b:3iod5fzh] - Diablo Cody (Juno)
[b:3iod5fzh]Manus Baserat På Annan Förlaga[/b:3iod5fzh] - Ronald Harwood (The Diving Bell and the Butterfly)
[b:3iod5fzh]Foto[/b:3iod5fzh] - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
[b:3iod5fzh]Kostym[/b:3iod5fzh] - La Vie en Rose
[b:3iod5fzh]Visuella Effekter[/b:3iod5fzh] - Transformers
[b:3iod5fzh]Musik[/b:3iod5fzh] - Atonement
[b:3iod5fzh]Utländska Film[/b:3iod5fzh] - 12
[b:3iod5fzh]Animerade Film[/b:3iod5fzh] - Ratatouille
[b:3iod5fzh]Manlig Huvudroll[/b:3iod5fzh] - Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood)
[b:3iod5fzh]Kvinnlig Huvudroll[/b:3iod5fzh] - Marion Cotillard (La Vie en rose)
[b:3iod5fzh]Manlig Biroll[/b:3iod5fzh] - Javier Bardem (No Country for Old Men)
[b:3iod5fzh]Kvinnlig Biroll[/b:3iod5fzh] - Cate Blanchett (I'm Not There)
[b:3iod5fzh]Regi[/b:3iod5fzh] - Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
[b:3iod5fzh]Orginalmanus[/b:3iod5fzh] - Diablo Cody (Juno)
[b:3iod5fzh]Manus Baserat På Annan Förlaga[/b:3iod5fzh] - Ronald Harwood (The Diving Bell and the Butterfly)
[b:3iod5fzh]Foto[/b:3iod5fzh] - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
[b:3iod5fzh]Kostym[/b:3iod5fzh] - La Vie en Rose
[b:3iod5fzh]Visuella Effekter[/b:3iod5fzh] - Transformers
[b:3iod5fzh]Musik[/b:3iod5fzh] - Atonement
[b:3iod5fzh]Utländska Film[/b:3iod5fzh] - 12
[b:3iod5fzh]Animerade Film[/b:3iod5fzh] - Ratatouille
Film - There will be blood
Manlig Huvudroll - Daniel Day-Lewis (There Will Be Blood)
Kvinnlig Huvudroll - Julie Marion Cotillard (La Vie en rose)
Manlig Biroll - Tom Wilkinson (Michael Clayton)
Kvinnlig Biroll - Cate Blanchett (I'm Not There)
Regi - Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
Orginalmanus - Tony Gilroy (Michael Clayton)
Manus Baserat På Annan Förlaga - Christopher Hampton (Atonement)
Foto - Atonement
Kostym - Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
Visuella Effekter - Transformers
Musik - Atonement
Utländska Film - 12
Animerade Film - Ratatouille
Får inte Tom Wilkinson en Oscar så är det väldigt konstigt.
Kvinnlig Huvudroll - Julie Marion Cotillard (La Vie en rose)
Manlig Biroll - Tom Wilkinson (Michael Clayton)
Manus Baserat På Annan Förlaga - Christopher Hampton (Atonement)
Foto - Atonement
Musik - Atonement
Utländska Film - 12
Får inte Tom Wilkinson en Oscar så är det väldigt konstigt.
Saknas
för
Inga inlägg
Film - No Country for Old Men
Kvinnlig Huvudroll - Cate Blanchett (Elizabeth: The Golden Age)
Manlig Biroll - Casey Affleck (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford)
Manus Baserat På Annan Förlaga - Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
Foto - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Musik - 3:10 to Yuma
Utländska Film - 12
Kvinnlig Huvudroll - Cate Blanchett (Elizabeth: The Golden Age)
Manlig Biroll - Casey Affleck (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford)
Manus Baserat På Annan Förlaga - Ethan & Joel Coen (No Country for Old Men)
Foto - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
Musik - 3:10 to Yuma
Utländska Film - 12
[b:7nnpvbq1]Film[/b:7nnpvbq1] - There Will Be Blood
[b:7nnpvbq1]Manlig Huvudroll[/b:7nnpvbq1] - Day-Lewis (There Will Be Blood)
[b:7nnpvbq1]Kvinnlig Huvudroll[/b:7nnpvbq1] - Julie Christie (Away from Her)
[b:7nnpvbq1]Manlig Biroll[/b:7nnpvbq1] - Javier Bardem (No Country for Old Men)
[b:7nnpvbq1]Kvinnlig Biroll[/b:7nnpvbq1] - Cate Blanchett (I'm Not There)
[b:7nnpvbq1]Regi[/b:7nnpvbq1] - Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood)
[b:7nnpvbq1]Orginalmanus[/b:7nnpvbq1] - Tony Gilroy (Michael Clayton)
[b:7nnpvbq1]Manus Baserat På Annan Förlaga[/b:7nnpvbq1] - Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood)
[b:7nnpvbq1]Foto[/b:7nnpvbq1] - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
[b:7nnpvbq1]Kostym[/b:7nnpvbq1] - La Vie en rose
[b:7nnpvbq1]Visuella Effekter[/b:7nnpvbq1] - Transformers
[b:7nnpvbq1]Musik[/b:7nnpvbq1] - Atonement
[b:7nnpvbq1]Utländska Film[/b:7nnpvbq1] - 12
[b:7nnpvbq1]Animerade Film[/b:7nnpvbq1] - Persepolis
[b:7nnpvbq1]Manlig Huvudroll[/b:7nnpvbq1] - Day-Lewis (There Will Be Blood)
[b:7nnpvbq1]Kvinnlig Huvudroll[/b:7nnpvbq1] - Julie Christie (Away from Her)
[b:7nnpvbq1]Manlig Biroll[/b:7nnpvbq1] - Javier Bardem (No Country for Old Men)
[b:7nnpvbq1]Kvinnlig Biroll[/b:7nnpvbq1] - Cate Blanchett (I'm Not There)
[b:7nnpvbq1]Regi[/b:7nnpvbq1] - Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood)
[b:7nnpvbq1]Orginalmanus[/b:7nnpvbq1] - Tony Gilroy (Michael Clayton)
[b:7nnpvbq1]Manus Baserat På Annan Förlaga[/b:7nnpvbq1] - Paul Thomas Anderson (There Will Be Blood)
[b:7nnpvbq1]Foto[/b:7nnpvbq1] - The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford
[b:7nnpvbq1]Kostym[/b:7nnpvbq1] - La Vie en rose
[b:7nnpvbq1]Visuella Effekter[/b:7nnpvbq1] - Transformers
[b:7nnpvbq1]Musik[/b:7nnpvbq1] - Atonement
[b:7nnpvbq1]Utländska Film[/b:7nnpvbq1] - 12
[b:7nnpvbq1]Animerade Film[/b:7nnpvbq1] - Persepolis
Saknas
för
Inga inlägg
Då mitt internet varit nere i drygt 2 dygn vet jag inte när jag kan redovisa vinnarna för närvarande, utan det får ske när det sker.
Saknas
för
Inga inlägg
Och vinnaren är... [color=red:dlf41yb2=red:dlf41yb2][size=150:dlf41yb2=150:dlf41yb2][b:dlf41yb2]Flaskan[/b:dlf41yb2][/size:dlf41yb2][/color:dlf41yb2] som var ensam på 9 rätt.
[img:dlf41yb2]http://aycu30.webshots.com/image/46069/2002463900866833026_rs.jpg[/img:dlf41yb2]
Medel på de 20 deltagarna blev 5.65 av 14.
[img:dlf41yb2]http://aycu30.webshots.com/image/46069/2002463900866833026_rs.jpg[/img:dlf41yb2]
Medel på de 20 deltagarna blev 5.65 av 14.
Grattis, Flaskan!
Men oj, att jag hade 8 rätt ändå. Inte helt tokigt.
Men oj, att jag hade 8 rätt ändå. Inte helt tokigt.
Grattis Flaskan, [url=http://Flaskan.YouAreMighty.com/:9g6qmh18]you are indeed mighty.[/url:9g6qmh18]
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="WaltX":223ahy2r]Räknades inte svaren på tävling sidan?[/quote:223ahy2r]
Nej, varför skulle de göra det? Det är 2 skilda tävlingar, denna anordnade jag själv enbart för forummedlemmarna och den andra gjorde Mats/Alex för hela Moviezine. Kolla bara på vilka kategorier man ska gissa på så märks det ganska snabbt.
Nej, varför skulle de göra det? Det är 2 skilda tävlingar, denna anordnade jag själv enbart för forummedlemmarna och den andra gjorde Mats/Alex för hela Moviezine. Kolla bara på vilka kategorier man ska gissa på så märks det ganska snabbt.
Jag ger mig själv lite cred eftersom jag faktiskt inte har sett en enda av alla de nominerade filmerna än och ändå lyckades hamna i toppen (i alla fall strax bakom).
[quote="Thomas":3o64xvn3][quote="WaltX":3o64xvn3]Räknades inte svaren på tävling sidan?[/quote:3o64xvn3]
Nej, varför skulle de göra det? Det är 2 skilda tävlingar, denna anordnade jag själv enbart för forummedlemmarna och den andra gjorde Mats/Alex för hela Moviezine. Kolla bara på vilka kategorier man ska gissa på så märks det ganska snabbt.[/quote:3o64xvn3]
Jaha, jag trodde att det var samma. Här vinner man väl inget?
Nej, varför skulle de göra det? Det är 2 skilda tävlingar, denna anordnade jag själv enbart för forummedlemmarna och den andra gjorde Mats/Alex för hela Moviezine. Kolla bara på vilka kategorier man ska gissa på så märks det ganska snabbt.[/quote:3o64xvn3]
Jaha, jag trodde att det var samma. Här vinner man väl inget?
Saknas
för
Inga inlägg
Nope, bara äran. Det är mer utav en kul grej, MZs tävling får man inte reda på antalet rätt och därför tog jag saken i egna händer och gjorde en egen variant.
Saknas
för
Inga inlägg
Jahopp, där ser man hur värdelös man är på att tippa när det gäller film. Får dock tacka "Thomas" för färdigställning av listan.
Ojoj, jag var inte bra Får glädja mig med att jag var först att tävla...
Tack Thomas
Tack Thomas
Quotar mig själv!
[quote="vsr":t90f81qh]
Förra året hade mz en liten "gissa oscarvinnaren" endast inom forumet där priset var äran, det finns ju redan en mz-tävling med finfina priser, men det skulle vara roligt att se hur många rätt personerna på forumet får. Om ni inte har tid eller lust så ställer jag gärna upp med att skriva upp nomineringarna och sedan rätta och utse en vinnare, är detta något som önskas?[/quote:t90f81qh]
Tiden börjar närma sig så ett snabbt beslut skulle uppskattas.
[quote="vsr":t90f81qh]
Förra året hade mz en liten "gissa oscarvinnaren" endast inom forumet där priset var äran, det finns ju redan en mz-tävling med finfina priser, men det skulle vara roligt att se hur många rätt personerna på forumet får. Om ni inte har tid eller lust så ställer jag gärna upp med att skriva upp nomineringarna och sedan rätta och utse en vinnare, är detta något som önskas?[/quote:t90f81qh]
Tiden börjar närma sig så ett snabbt beslut skulle uppskattas.