Var Psycho (1960), med sin berömda dusch-scen, verkligen så viktig för filmutvecklingen som ofta anges? Hur inflytelserik var Till Sista Andetaget (1960) med sina jump cuts och skakig handkamera? Och kan Rocky (1976), som populariserade användandet av steadicam, kvalificera sig på en lista över historiens viktigaste filmer? Vad tycker du?
UR börjar nu arbetet med en tv-serie om filmhistoria med sändning i SVT under 2015. Serien, med arbetsnamnet ”Filmerna som förändrade vita duken”, ska porträttera historiens viktigaste filmer och vi vill ge Dig möjlighet att vara med och påverka seriens innehåll.
Den här tv-serien kommer inte i första hand lyfta fram filmer bara för att de varit ekonomiskt framgångsrika, eller för att de pekats ut av kritiker som filmhistoriens ”bästa”. Vi vill istället hitta filmerna som verkligen satt sin prägel på mediets utveckling, de som infört något nytt - i både liten och stor skala - och påverkat det som kommit efter.
Titanic (1997) är en av filmhistoriens mest framgångsrika filmer, den första att dra in över en miljard dollar, men har den verkligen varit viktig för filmens utveckling? Stanley Kubricks 2001 (1968) är ofta med på kritikers topplistor och Nyckeln till frihet (1994) har högst betyg på filmsajten IMDb, men på vilket sätt har dessa konkret påverkat filmer som kommit efter?
Finns det i själva verket andra filmer som haft en större påverkan på utvecklingen och det som synts på vita duken? Kan man exempelvis hävda att Kyle Cooper’s förtexter till Seven (1995) blev stilbildande och satte en ny ribba för branschen? Och kan man säga att Enter the Dragon (1973) var viktig för att den tog Bruce Lee och kampsport till Hollywood?
Nu undrar vi om Du har några konkreta förslag på filmer som borde vara med i en sån här serie, såna som kanske glömts bort i den traditionella historiebeskrivningen? Släng ut ett förslag med en motivering så kan diskussionen starta – och kanske leda fram till ett inslag i ”Filmerna som förändrade vita duken”.
(PS: Serien har ett västerländskt perspektiv - dvs, vi letar efter filmer som påverkat den västerländska filmhistorien - och vi är främst intresserade av filmer från 1955 och framåt, av den enkla anledningen att vi vill ha en möjlighet att träffa personerna som var med och jobbade med dem.)
Här kommer ett par förslag från redaktionen. Tyck till!
Toy Story (1995)
Vad gjorde den?
Blev första filmen helt skapad med hjälp av datorer, kan ses som galjonsfigur för den moderna teknikens potential och föregångare i användningen av CGI.
Vad påverkade den?
Toy Story markerar brytpunkten där den animerade filmen gick in i en ny tidsålder, där tecknat blev till datorrenderat, och såväl studion Pixar själva, som exempelvis DreamWorks och Disney, har fortsatt på den banan.
Ringu (1998)
Vad gjorde den?
Populariserade vad som kallats New Asian Horror , en skräckfilmsgenre som fick stort genomslag internationellt. Erbjöd en återhållsam och tät spänning, grundad i influenser från gamla japanska folksagor.
Vad påverkade den?
Ringu influerade Hollywoods då lite stagnerande skräckfilmsutbud, och skapade globalt intresse för samtida japansk film. Den fick amerikanska remakes och lade grund för en våg av liknande asiatiska skräckisar som Ju-On, The Eye och Dark Water. Varianter av den, i japansk mytologi, klassiska vålnaden onryō (ett oftast kvinnligt spöke i vit kimono, med långt svart hår över ansiktet) blev vanliga efter dess breda genomslag i Ringu.
Akira 1988, 'Nough said
@Walther: Akira (1988) är intressant. Hur tänker du motiveringen, att den spred animén till väst? Definitivt! Ser du nån konkret påverkan på film som kom efter?
En annan kandidat inom genren skulle kanske kunna vara Ghost in the Shell (1995). Syskonen Wachowski har angett filmen som inspiration för The Matrix (1999) och lånat mängder av stilgrepp från den.
Fler förslag! Vilken är egentligen den mest inflytelserika animen?
En annan kandidat inom genren skulle kanske kunna vara Ghost in the Shell (1995). Syskonen Wachowski har angett filmen som inspiration för The Matrix (1999) och lånat mängder av stilgrepp från den.
Fler förslag! Vilken är egentligen den mest inflytelserika animen?
Som ni sa : Akira spred animen till väst och är den stora anledningen till att västärlden tog till sig anime på 90-talet.
Filmer som blivit influerade är bland annat Matrix och överlag hela Chronicle är Akira fast för kids. Referenser till Akira kan även ses i serier som South Park,Family guy och Simpsons.
Tydligen ska det finnas en referens till Akira i just Ghost in the shell men jag vet inte. Jag personligen har ladrig tänkt på det eller sett det.
Ghost in the shell har onekligen haft stor påverkan den med men kan vara så att utan Akira så hade den inte fått den breda release som den faktiskt fick.
Egentligen så hade jag väl tagit med bägge två då jag mer ofta hör personer prata om Ghost men utan Akira hade de nog inte ens hört talas om den om dessa personer inte varit nördar.
Filmer som blivit influerade är bland annat Matrix och överlag hela Chronicle är Akira fast för kids. Referenser till Akira kan även ses i serier som South Park,Family guy och Simpsons.
Tydligen ska det finnas en referens till Akira i just Ghost in the shell men jag vet inte. Jag personligen har ladrig tänkt på det eller sett det.
Ghost in the shell har onekligen haft stor påverkan den med men kan vara så att utan Akira så hade den inte fått den breda release som den faktiskt fick.
Egentligen så hade jag väl tagit med bägge två då jag mer ofta hör personer prata om Ghost men utan Akira hade de nog inte ens hört talas om den om dessa personer inte varit nördar.
Snövit och de sju dvärgarna (1937)
Disneys första tecknade långfilm. Tidigare hade man bara gjort två tecknade kortfilmsserier.
Disneys första tecknade långfilm. Tidigare hade man bara gjort två tecknade kortfilmsserier.
Franska nya vågen! Gärna lite filmer från Left Bank/Rive Gauche och sånna som inte snackas om så mycket med. T.ex. Hiroshima mon amour, La jetée, Last Year at Marienbad.
Kan nog komma på några filmer senare som mer påverkade filmhistorien, men jag ser definitivt fram emot erat program!
Kan nog komma på några filmer senare som mer påverkade filmhistorien, men jag ser definitivt fram emot erat program!
@Walther: Toppen! Akira känns absolut som ett självklart nedslag, där går det ju uppenbarligen att leda i bevis att den haft stort inflytande och fungerat inspirerande för vad som kommer efter. Tack!
@Aton Amnehagen: Ja, Snövit är definitivt en viktig hörnsten, Disneys avtryck är ju svårt att emotsäga. Dock kommer vi i det här fallet att fokusera på filmer gjorde efter 1955 (i runda slängar), då har vi större möjlighet att kunna träffa de som faktiskt varit inblandade i produktionen! Några andra funderingar?
@Kevin E: Franska nya vågen känns ju absolut givet, vi har börjat med att inkludera Till sista andetaget, som hittills fått fungera som någon sorts sammanfattande sinnebild för vad rörelsen i stort har betytt, utöver att vara väldigt viktig i sig (jump cuts och andra framställningsmässiga innovationer). Några invändningar på det? Som du säger är det ju dock roligare att ta upp filmer som kanske fått mindre uppmärksamhet, men egentligen förändrat i större utsräckning. Skulle du säga att exempelvis [color=#333333=#333333]Hiroshima mon amour är viktigare för utvecklingen än några av de välkända från, säg, Truffaut eller Godard?[/color]
@Aton Amnehagen: Ja, Snövit är definitivt en viktig hörnsten, Disneys avtryck är ju svårt att emotsäga. Dock kommer vi i det här fallet att fokusera på filmer gjorde efter 1955 (i runda slängar), då har vi större möjlighet att kunna träffa de som faktiskt varit inblandade i produktionen! Några andra funderingar?
@Kevin E: Franska nya vågen känns ju absolut givet, vi har börjat med att inkludera Till sista andetaget, som hittills fått fungera som någon sorts sammanfattande sinnebild för vad rörelsen i stort har betytt, utöver att vara väldigt viktig i sig (jump cuts och andra framställningsmässiga innovationer). Några invändningar på det? Som du säger är det ju dock roligare att ta upp filmer som kanske fått mindre uppmärksamhet, men egentligen förändrat i större utsräckning. Skulle du säga att exempelvis [color=#333333=#333333]Hiroshima mon amour är viktigare för utvecklingen än några av de välkända från, säg, Truffaut eller Godard?[/color]
Bonnie and Clyde var väl en av de första amerikanska filmerna som anammade den europeiska konstfilmstraditionen, däribland den franska vågen. Den var även i framkant när det gäller klippning, slow motion i skjutscener och mycket annat. Men den har ni säkert redan tänkt på.
Tyska expressionismen känns också given. Inspirerade regissörer som Hitchcock och Tim Burton, och lade grunden till film noir och skräckgenren. Utan The Cabinett of Dr. Caligari hade kanske inte filmer som Rebecca, Blade Runner, L.A Confidental och Batman existerat eller åtminstone sett ut som de gör.
Jaws, Star Wars och Jurassic Park om vi pratar blockbusters.
Gravity?
Tyska expressionismen känns också given. Inspirerade regissörer som Hitchcock och Tim Burton, och lade grunden till film noir och skräckgenren. Utan The Cabinett of Dr. Caligari hade kanske inte filmer som Rebecca, Blade Runner, L.A Confidental och Batman existerat eller åtminstone sett ut som de gör.
Jaws, Star Wars och Jurassic Park om vi pratar blockbusters.
Gravity?
@John: Gött, massa bra tips! Bonnie and Clyde har definitivt funnits på radarn, dock har vi inte dykt ner i den så aktivt än, så det är ett bra heads up. Infallsvinkeln med inspirationen från franska nya vågen är ju spännande, där finns det säkerligen massa bra kopplingar att göra - om inte annat för att stärka bevisen för just franska nya vågens influens.
Tyska expressionismen känns ju också väldigt intressant. Även om det säkert blir svårt att göra några fullständiga reportage om exempelvis Caligari (återigen tidsaspekten där, är filmerna för gamla blir det svårt att komma i kontakt med folk som var med och gjorde dem), är det ju jätteviktigt för oss att redovisa den fullständiga historieutvecklingen. Att då exempelvis prata om Blade Runner som ett viktigt nedslag, och sen kunna leda i bevis att den i sin tur är inspirerad av tysk impressionism och därför få tillfälle att gå igenom den strömingen känns snyggt!
Jaws/Star Wars/Jurassic Park kommer vi säkerligen att gå igenom, både i egenskap av att diskutera blockbusterfenomenet, men också specialeffekter - exempelvis blandningen av CGI och animatronics i Jurassic Park.
Hur tänker du med Gravity? Specialeffekter även där? Kameraarbetet?
Tyska expressionismen känns ju också väldigt intressant. Även om det säkert blir svårt att göra några fullständiga reportage om exempelvis Caligari (återigen tidsaspekten där, är filmerna för gamla blir det svårt att komma i kontakt med folk som var med och gjorde dem), är det ju jätteviktigt för oss att redovisa den fullständiga historieutvecklingen. Att då exempelvis prata om Blade Runner som ett viktigt nedslag, och sen kunna leda i bevis att den i sin tur är inspirerad av tysk impressionism och därför få tillfälle att gå igenom den strömingen känns snyggt!
Jaws/Star Wars/Jurassic Park kommer vi säkerligen att gå igenom, både i egenskap av att diskutera blockbusterfenomenet, men också specialeffekter - exempelvis blandningen av CGI och animatronics i Jurassic Park.
Hur tänker du med Gravity? Specialeffekter även där? Kameraarbetet?
Hmm. Godards 60 tal är extremt viktigt för filmen som medie att uttrycka sig genom symboler och olika stilar. Även Lynch borde man väl ta upp och Conenbergs bodyhorror filmer.
Abel Gances "Napoleon". Dock så var folk lite sena att haka på med ett antal decennier. Handkamera, sekvenser med lika högt klipptempo som en Michael Bay-film samt filma med tre kameror som sedan projicerades samtidigt, 25 år innan Cinerama (för att inte tala om att han gjorde det mycket bättre!)
De sovjetiska montaget med Sergei Eisenstein i spetsen och D.W Griffiths filmer som Birth of a Nation där han till exempel var en av de första att använda parallel klippning. Men just 1955 och framåt så skulle jag säga Franska nya vågen, men alla epoker har ju bidragit till sin del.
kommer dom som gör jobbet åt er att finnas med i eftertexterna till denna serie och få betalt?
@Danne: Ja, Godard och/eller franska nya vågen i stort verkar det ju råda konsensus kring att vi verkligen borde gräva ner oss i, vilket vi absolut ska ta och göra. Cronenberg och bodyhorror är ett intressant spår, om inte annat som ett exempel på subgenrer inom skräckfilmen och allt som hör den till. Det finns ju så många, med sina specifika egenheter. Lynch är ju en spännande figur och hör till de personliga favoriterna. Några mer konkreta funderingar vad han kan tänkas ha förändrat?
@hempo22: Spännande med Napoleon. Även där finns ju verkligen möjlighet att prata om någon nyare film med liknande tempo och klippning, och sedan referera tillbaka till att det gjordes långt tidigare. Som sagt viktigt för oss att vara så heltäckande som möjligt. Bra tips!
@Phip: Jo, väldigt många speciellt tekniska landvinningar och framställningsmässiga stilgrepp är ju förvånansvärt gamla, och mycket av vad som varit banbrytande händer ju innan 1955, däribland exempelvis sovjetiska montagetraditionen. Dock är det ju såklart värt att ta upp, och sätta nyare strömningar i en historisk kontext.
@Bonk: Jag förstår din implicita invändning, men att det skulle handla om att folk gör vårt jobb åt oss är inte riktigt korrekt. Vårt huvudsakliga, och ständigt pågående, researcharbete går såklart ut på att vi på redaktionen sammanställer listor och tar fram filmer som vi vill lyfta fram och kan argumentera för. Och vi har förstås redan en bra övergripande bild av den historieskrivning som finns, och vilka eventuellt alternativa spår vi skulle vilja fokusera på. Eftersom att film, och skrivandet av dess historia, kan vara så personligt och något man kanske känner starkt för, är syftet med att höra av sig till intresserade människor, i exempelvis ett sånt här forum, primärt att få ett hum om hur någon som eventuellt skulle vara intresserad av att faktiskt titta på serien faktiskt vill se. Att det sedan leder till att vi kan få oss en tankeställare, någon ny input, eller att era tankar bekräftar spår som vi själva redan fokuserat på, kan såklart vara välbehövligt - men det är ju självfallet inte en sånhär forumtråd hela projektet står och faller på.
@hempo22: Spännande med Napoleon. Även där finns ju verkligen möjlighet att prata om någon nyare film med liknande tempo och klippning, och sedan referera tillbaka till att det gjordes långt tidigare. Som sagt viktigt för oss att vara så heltäckande som möjligt. Bra tips!
@Phip: Jo, väldigt många speciellt tekniska landvinningar och framställningsmässiga stilgrepp är ju förvånansvärt gamla, och mycket av vad som varit banbrytande händer ju innan 1955, däribland exempelvis sovjetiska montagetraditionen. Dock är det ju såklart värt att ta upp, och sätta nyare strömningar i en historisk kontext.
@Bonk: Jag förstår din implicita invändning, men att det skulle handla om att folk gör vårt jobb åt oss är inte riktigt korrekt. Vårt huvudsakliga, och ständigt pågående, researcharbete går såklart ut på att vi på redaktionen sammanställer listor och tar fram filmer som vi vill lyfta fram och kan argumentera för. Och vi har förstås redan en bra övergripande bild av den historieskrivning som finns, och vilka eventuellt alternativa spår vi skulle vilja fokusera på. Eftersom att film, och skrivandet av dess historia, kan vara så personligt och något man kanske känner starkt för, är syftet med att höra av sig till intresserade människor, i exempelvis ett sånt här forum, primärt att få ett hum om hur någon som eventuellt skulle vara intresserad av att faktiskt titta på serien faktiskt vill se. Att det sedan leder till att vi kan få oss en tankeställare, någon ny input, eller att era tankar bekräftar spår som vi själva redan fokuserat på, kan såklart vara välbehövligt - men det är ju självfallet inte en sånhär forumtråd hela projektet står och faller på.
ni påminner mig om folk som sitter på nätet och vill att folk ska göra hemläxorna åt dom. ni registrerar er här med ett enda syfte att mjölka folk på idéer, feedback och utnyttjande som bollplank, givetvis helt utan credit eller ersättning.
men serru, den gubben går jag inte på. ni kan ta er tv-serie och stoppa upp nånstans.
men serru, den gubben går jag inte på. ni kan ta er tv-serie och stoppa upp nånstans.
@bonk .. och du påmminer mig om dem där kvinnorna som vill ha pengar efter att ha haft sex. Hmm... vad dem nu heter. Öh ja juste!
Men serru, sånt går jag inte på .. tror jag iaf ^^
Men serru, sånt går jag inte på .. tror jag iaf ^^
Annars Jurassic Park som tog ett enormt steg inom utvecklingen av CGI.
Väldigt intressant recension av Jurassic Park som jag hittade här. Han analyserar dock mest bara manuset så var berreda på det.
www.confusedmatthew.com/Jurassic-Park.php
www.confusedmatthew.com/Jurassic-Park.php
@bonk: Tråkigt att du känner så, jag kan nog dock inte göra mycket mer än att hänvisa till det föregående inlägget och mena på att det finns en funktion, och positiv intention, i att hålla en dialog med potentiella tittare, skapa initialt intresse för/vetskap om det kommande programmet, och vara transparent med våra redaktionella funderingar. Det är såklart också väldigt frivilligt att delta i diskussionen!
@ The Sad General / At the movies: Ja, Jurassic Park planerar vi att diskutera som viktig för utvecklingen av CGI, specifikt har vi tänkt att den är ett av de första exemplen på där CGI ska se verklighetstrogen ut. Någon sorts strävan efter, och teknisk möjlighet till datorrenderad fotorealism, där filmer som varit banbrytande innan (typ Termintator 2, eller The Abyss), kanske snarare handlat om spektakulära effekter.
Ska kolla in Jurassic Park-recensionen. Skummat igenom lite hittills och det verkar intressant!
@ The Sad General / At the movies: Ja, Jurassic Park planerar vi att diskutera som viktig för utvecklingen av CGI, specifikt har vi tänkt att den är ett av de första exemplen på där CGI ska se verklighetstrogen ut. Någon sorts strävan efter, och teknisk möjlighet till datorrenderad fotorealism, där filmer som varit banbrytande innan (typ Termintator 2, eller The Abyss), kanske snarare handlat om spektakulära effekter.
Ska kolla in Jurassic Park-recensionen. Skummat igenom lite hittills och det verkar intressant!
Blair witch project: Inte den första filmen som använder sig av "found footage" iden men har onekligen varit en av de största faktorerna till att genren idag är så jävla poppis (Cannibal Holocaust ocksp iof men fan den blev censurerad till sketan). Springa runt med en handhållen kamera och mycket ad-libing. Visade också att du kan dra in sjukt mycket pengar på lågproduktion utan att behöva visa "monstret" det bygger mer på suspensen som i äldre filmer då CGI inte bespottade allting.
Var väl också en av de första filmerna att bygga en buzz på internet om "The blair witch" och få många att tro att detta var en äkta sägen. Fick folk dra ut och campa i skogen och skit.
Detta är enbart spekulation men är ganska säker på att den dessutom visade för många unga filmskapare att du behöver inte en fet budget för att faktiskt göra en film som personer uppskattar. Detta har ju iof Troma gjort i flera år men ändå. Troma är lite mer grafiskt får man väl erkänna
Var väl också en av de första filmerna att bygga en buzz på internet om "The blair witch" och få många att tro att detta var en äkta sägen. Fick folk dra ut och campa i skogen och skit.
Detta är enbart spekulation men är ganska säker på att den dessutom visade för många unga filmskapare att du behöver inte en fet budget för att faktiskt göra en film som personer uppskattar. Detta har ju iof Troma gjort i flera år men ändå. Troma är lite mer grafiskt får man väl erkänna