Visa första inlägg
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[b:2ppexb41]Roman Holiday [/b:2ppexb41](Prinsessa på vift)

Klassiker av William Wyler från 1953. Tog mig som en blöt handduk, kunde inte slita mig ifrån den och fick fukt i ögonen. En ruskigt bra komedi/drama av mannen som är mest känd för Ben-Hur. Det är detaljerna som gör filmen, de dröjande blickarna, reaktionerna och den finputsade dialogen som gör denna film till en sådan höjdare. Storyn i sig är även den mkt bra, som har gjorts i liknande filmer i efterhand, tänker snarast på Notting Hill som har en snarstucken story. Och Audrey Hepburn är sötare än sötast. Se den!

1721 inlägg
för
1721 inlägg
[quote="Mats":3f2ayeem]För att klargöra vad en superhjälte är så bör man ha superkrafter för att hamna i den kategorin. Batman har visserligen inga och ligger i en gråzon, men enligt mig är han heller ingen superhjälte, utan mer som en maskerad hjälte.[/quote:3f2ayeem]

Iron Man är också i samma gråzon
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:22l7tple]L.A Konfidentiellt[/b:22l7tple] En riktigt bra och spännande thrillerfilm om korruptionen inom poliskåren. Alla skådespelarna är riktigt duktiga och dom känns väldigt naturliga. Betyget stannar på en . Den hade fått en fyra och en halv om den inte var så extremt seg vid vissa tillfällen.

[b:22l7tple]Danny The Dog[/b:22l7tple] Wow, jag älskar verkligen Jet Li och hans filmer. Jag gillar att dom gjorde att det blev mer drama och mindre fightscener(som jag förövrigt ÄLSKAR, men ibland är det skönt med omväxling) så folk får se att han faktiskt kan agera. Den får en
802 inlägg
för
802 inlägg
[img:1662isj5]http://images.filmtipset.se/posters/20702.jpg[/img:1662isj5]
[b:1662isj5]Batman Begins[/b:1662isj5]

Laddar inför den 25:e. Den här filmen tar sig an Batman på ett mer realistiskt sätt än sina föregångare och det ger den ett djup som har saknats i de tidigare filmerna. Filmen fokuserar nästan enbart på Bruce Wayne och hans förvandling till Batman. Jag gillar detta för det är konstigt nog inte vanligt för att vara en Batman film. Skurkarna brukar stjäla showen.

Man får även reda på Bruces historia och orsakerna till varför han senare gör som han gör med det psykologiska spelet mellan rätt och fel.
Alla inblandade presterar klanderfritt, ingen roll är för liten för att glömmas bort.

Slutet gav mig ståpäls. På fredag smäller det.
456 inlägg
för
456 inlägg
[b:1dczg0eh]V For Vendetta[/b:1dczg0eh]

Det är typ sjunde gången jag ser filmen och den blir bara bättre och bättre. Den är fullkomligt briljant, vacker och spektakulär. James McTeigue och Wachowski-bröderna har gjort en perfekt film.

Det som sticker ut mest är fotot som är hur snyggt som helst. Varje scen förtjänar att ramas in och hängas upp på en vägg, det är konst. [url=http://youtube.com/watch?v=GPfI9oxZuEo:1dczg0eh]Scenen där alla dominobrickor faller[/url:1dczg0eh] är så vacker. Så otroligt vacker.
Wachowski-brödernas manus är riktigt smart, storyn är aningen komplicerad men det är lätt att hänga med. I slutet är det alltid lika spännande att se hur allting hänger ihop och när allt förklaras.
Även dialogen som bröderna skrivit håller hög klass, hur kan man klämma in så många smarta citat utan att det blir tjatigt?

Hugo Weaving är perfekt som V. Även om hans ansikte döljs av en mask så sköter han kroppsspråket på ett mycket bra sätt. Han änvänder sin röst bra också, det är så att han nästan väcker liv i masken. Natalie Portman gör också riktigt bra ifrån sig, men det är svårt att fokusera på hennes skådespel när hon är så fantastiskt vacker.

Den sista pusselbiten, det som verkligen knyter ihop allt som är briljant med filmen är soundtracket. Dario Marianelli kompletterar de vackra scenerna med sin musik.

V For Vendetta är en film som man kan se om hur många gånger som helst utan att tröttna på. Den känns alltid lika snygg och är alltid lika kraftfull. En solklar femma.

3198 inlägg
för
3198 inlägg
Den gröna milen

Vad kan man säga? Darabont och King går liksom ihop. Inte lika bra som Shawshank, men en förbannat bra adaption. Grymma skådespelare coh snyggt plåtat.
3462 inlägg
för
3462 inlägg
[quote="Rafe Fines":2iwhebdo][quote="Mats":2iwhebdo]För att klargöra vad en superhjälte är så bör man ha superkrafter för att hamna i den kategorin. Batman har visserligen inga och ligger i en gråzon, men enligt mig är han heller ingen superhjälte, utan mer som en maskerad hjälte.[/quote:2iwhebdo]

Iron Man är också i samma gråzon[/quote:2iwhebdo]

Nja, jag håller inte med dig faktiskt av flera anledningar. Först och främst är Iron Man med i superhjältegruppen Avengers och sedan gör dräkten att han får övermänskliga förmågor. Så visst är Iron Man en superhjälte. Men jag kan ändå förstå ditt argument.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[i:209yhqqm][b:209yhqqm]The Kid Stays in the Picture[/b:209yhqqm][/i:209yhqqm]

Dokumentär om producenten Robert Evans baserad på hans självbiografi. Evans gör själv berättarrösten och talar öppet om sina år i Hollwood när han tog fram filmer som Gudfadern, Chinatown, Love Story för att nämna några. Från uppgången på 60-talet, till peaken under 70-talet med Gudfadern och Chinatown, till 80-talet när Cotton Club floppade och Evans missbrukade kokain. Helt klart en film om du, som jag, gillar när folk från insidan snackar om industrin.

2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:dkyitzjd]Saw 2[/b:dkyitzjd]
Når inte riktigt upp till ettans nivå. Den saknar en del av smartheten och spänningen. Kul att Jigsaw fick mer utrymme denna gång. Övriga karaktärer bryr man sig inte om och de saknar karaktärsdjup. Skådespeleriet har dock förbättrats sedan första filmen, Donnie Wahlberg slår Cary Elwes med hästlängder. Jag förväntade mig naturligtvis en tvist mot slutet som i föregångaren, och det fick jag. Den var inte helt förutsägbar, men långt ifrån lika chockerande som den i första filmen.
Visa spoiler
känns bara fånigt egentligen.

[b:dkyitzjd]Gangs of New York[/b:dkyitzjd]
Riktigt bra och aningen underskattad film, i alla fall hos publiken. Egentligen borde väl Daniel Day-Lewis ha fått en Oscar för sin roll som "The Butcher". En mera karismatisk och hänsynslös skurk får man leta efter. Den gick istället till Adrien Brody som var bra, men inte tillräckligt bra för en Oscarstatyett enligt mig. Men ingen annan skådespelare skulle ju ha en chans om Day-Lewis faktiskt fick en Oscar varje gång han gör en sån där otrolig prestation som bara han kan. Då skulle det bara bli tråkigt i slutändan om man visste att han skulle vinna varje gång. Men å andra sidan så är hans prestation inte lika bra som den han gör i [i:dkyitzjd]There Will Be Blood[/i:dkyitzjd]. Jaja nog om det.

Filmens imponerande scenografi och kostymer gör att allt känns väldigt trovärdigt. Man kan nästan själv känna lukten av skit, blod och döda djur. Underhållningsfaktorn är hög, men gillar man inte våldsamma och blodiga filmer bör man hålla sig borta. Annars så rekommenderas den varmt.
[i:dkyitzjd]Gangs of New York[/i:dkyitzjd] är dock långt ifrån Scorseses bästa film. Den kommer absolut inte upp i samma nivå som [i:dkyitzjd]Goodfellas[/i:dkyitzjd] eller [i:dkyitzjd]Taxi Driver[/i:dkyitzjd].

802 inlägg
för
802 inlägg
[img:14flew3r]http://images.filmtipset.se/posters/1107.jpg[/img:14flew3r]
[b:14flew3r]The Bridge on the River Kwai[/b:14flew3r]

En klassiker som jag äntligen har fått fingrarna loss för att se.
Filmen bygger upp en intressant historia kring en grupp krigssoldater och hur de hanterar situationen med stränga övervakare.

Spänningen är tät mellan två olika kulturer som symboliseras av Alec Guinness och Sessue Hayakawa, Storbritanninen respektive Japan.
De bästa scenerna i filmen är när dessa två herrar spelar mot varandra och hur spänningen tätnar emellan dem båda.
Filmen tar även upp på ett bra sätt soldaternas principer och vem man egentligen kämpar för i ett krig. Vad som är viktigast att skydda.

Miljöerna i djungeln är otroligt vackert och man kan känna den klibbiga värmen under filmens gång.
Bron, som titeln berättar om, är klassiskt i filmsammanhang och när soldaterna marscherar över visslandes på filmens ledmotiv, så njuter man i fulla drag.

Det mest negativa med filmen är längden. Den kunde har kortats ner för ibland blir det lite väl segt.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:a9bjzl4r]The Transporter[/b:a9bjzl4r]
Underhållande popcornaction som inte tar sig själv på så stort allvar. Jason Statham passar perfekt i rollen som transportören Frank Martin. Actionscenerna är mycket snygga och bra koregraferade. Även drama scenerna är ganska bra. En sådan här film passar mycket bra när man inte orkar tänka och bara vill se på någon skön action rulle. Något som inte var så bra däremot var längden, kunde gärna få vara lite längre.

[b:a9bjzl4r]Transporter 2 [/b:a9bjzl4r]
Frank är tillbaka! Denna gången i Miami. Lika underhållande som ettan även om den faktiskt kändes lite bättre. Först och främst ska man inte ta den på för stort allvar då kan kännas som ett skämt, se det som en överdriven popcorns rulle istället. Den har faktiskt det mesta man kan begära av en sån här film, Väldigt snygga actionscener och bra skådespelare... Matthew Modine, Jason Flemyng, Keith David och sist men inte minst Statham såklart som gör mer eller mindre samma rolltolkning som han gjorde i den första filmen. Tar man denna film på stort allvar kan jag förstå varför man inte gillar den.
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Chicken Run

Underhållande från DreamWorks och skaparna av Wallace & Gromit. Kan nästan ses som en remake till The Great Escape de nästan allt är en parodi/hyllning till klassikern. allt från handlingen till musiken och vad karaktärerna gör. men man ser även nods till stalag 17, indianan jones och braveheart. även mel gibson som gör en av rösterna får sig en personlig känga.
-6 inlägg
för
-6 inlägg
[b:2lg74qyw]Shutter[/b:2lg74qyw]
Ny skräckfilm som handlar om ett par som kör över en kvinna på deras smekmånad i Japan. Kvinnan försvinner och börjar synas i fotografier som mannen & kvinnan tar. Helt okej film. Handlingen var lite halvskum och inga direkt hoppa till scener. Börjar ge upp hoppet på nya skräckfilmer efter ha sett denna, The Cave och The ruins.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:3acwpbkk]Never Back Down[/b:3acwpbkk]

En till typsik Hollywood-teen movie. En kille (tror hans namn var Jake) har precis fölorat sin pappa och hamnar ständigt i bråk. Strax efter filmen börjar så flyttar famlien från en stad till Orlando mot hans vilja eftersom att hans lillebror fick tennis stipendium till en skola där.
Nu är jake den nya killen i skolan och är en "nobody" fast snabbt så sprids en video när hans slogs i sin förra hemstad och han blir lite mer populär. Han bjuds till en fest där de håller en "fight club" wannabe. Han får styk och nu måste han träna för att hämnas...... Låter trevligt eller?

Nej, det är det inte. Den här filmen känns som en ripp-off från Rocky, Fight Club, och alla andra filmer som har nått med fighting att göra.
90% av filmen består av Jake när han tränar. Vilket definitivt blir väldigt långdraget och tråkigt. Skådespeleriet är inget som direkt hyllas heller. Det enda den här filmen har att erbjuda är ett par snygga fightingscener och inget mer

[b:3acwpbkk]Sleepy Hollow[/b:3acwpbkk]

En till underbar Johnny Depp och Tim Burton film. Filmen har en skön känsla från börja till slut.
Depp spelar en detektiv med som hela tiden försöker övertala forntidens New York att försöka lösa brott istället för att bara ta den första misstänkte. För att bevisa att hans metod fungerar skickas han till staden Sleepy Hollow för att reda ut ett par mord som involverar huvudlösa offer.
Tyvärr så blir den något utdragen ibland och lite för mycket. Men allt som allt är det här en bra och underhållande film

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[b:sffr49if]Reservoir Dogs[/b:sffr49if] Trots att hela filmen utspelar sig till 80 % i ett enda rum så är den ruskigt spännande, oförutsägbar och händelserik. Det känns som allting Tarantino gör blir till ruskigt bra filmer. Den får en

[b:sffr49if]The Cave[/b:sffr49if] Jag vet inte varför jag ser om den här hela tiden. Den är ju trots allt rätt så usel. Skådespelarna är usla, monstren är uselt gjorda, musiken är skit dålig och manuset är uselt. Men det jag tycker riktigt mycket om med den här filmen är själva idén. Även om den hade varit bättre om det inte fanns några monster och själva handlingen var att man fick följa personernas väg ut från den väldiga grottan. Den får en

[b:sffr49if]Saw 2[/b:sffr49if] Faktiskt väldigt underhållande film, liksom alla andra i Saw-sagan. Skådespelarna är rätt så usla, ja, men det är en sån film när man ska koppla av hjärnan och bara njuta. Den får en svag

[b:sffr49if]Batman Begins[/b:sffr49if] Asså, shit. Jag kan verkligen inte förstå att det är första gången jag ser den här filmen. Den är så pass bra att jag rös så många gånger tills det började göra ont (första gången det händer). Allting är så fantastiskt jävla bra gjort och jag kan säga utan att tveka att den är den bästa Batman filmen som någonsin gjorts (känner på mig att det kommer ändras när jag ser The Dark Knight). Jag kan dock inte säga att den är den bästa superhjälte-filmen för där står Spiderman på Nr. 1. Den får en solklar
-6 inlägg
för
-6 inlägg
[quote="Bigproof":37u74umh][b:37u74umh]Reservoir Dogs[/b:37u74umh] Trots att hela filmen utspelar sig till 80 % i ett enda rum så är den ruskigt spännande, oförutsägbar och händelserik. Det känns som allting Tarantino gör blir till ruskigt bra filmer. Den får en [/quote:37u74umh]

Sjukt bra film ja. En av hans första om jag inte har fel? Den är i alla fall en av mina favorit filmer. Dialogerna är helt onödiga ibland men ändå helt fantastiska, gotta love Tarantino.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Det var Quentins debutrulle.
802 inlägg
för
802 inlägg
[quote="dirtypoison":3nrig59f][quote="Bigproof":3nrig59f][b:3nrig59f]Reservoir Dogs[/b:3nrig59f] Trots att hela filmen utspelar sig till 80 % i ett enda rum så är den ruskigt spännande, oförutsägbar och händelserik. Det känns som allting Tarantino gör blir till ruskigt bra filmer. Den får en [/quote:3nrig59f]

Sjukt bra film ja. En av hans första om jag inte har fel? Den är i alla fall en av mina favorit filmer. Dialogerna är helt onödiga ibland men ändå helt fantastiska, gotta love Tarantino.[/quote:3nrig59f]

Den första.
Man ska komma ihåg att dialogerna är aldrig onödiga i en Tarantino film.
De kanske tar upp relativt onödiga ämnen, men det är ju den stora tjusningen med Tarantinos dialog. Ingenting är för litet för att uteslutas i manuset.
-6 inlägg
för
-6 inlägg
[quote="Nit89ram":233h1b19]
Den första.
Man ska komma ihåg att dialogerna är aldrig onödiga i en Tarantino film.
De kanske tar upp relativt onödiga ämnen, men det är ju den stora tjusningen med Tarantinos dialog. Ingenting är för litet för att uteslutas i manuset.[/quote:233h1b19]

Menade inte att dom var helt onödiga och att de inte behövs, men sättet han gör dialogerna får dem att kännas onödiga även fast dom har en viktig roll. Så känner jag i alla fall.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[i:2jlaiuln][b:2jlaiuln]Batman Begins[/b:2jlaiuln][/i:2jlaiuln]

En bra film där Bale och Nolan lägger grunden för den nya Batman-serien. Storfilm som det är så finns det många fina skådespelare (och Katie Holmes) i rollerna som gör det dem ska. Förutom redan nämnda K Holmes så fanns det en del saker som jag inte gillade. Dialogen var lite cheesy ibland med några one-liners som kunde klippts bort eller nått. Dessutom hände det flera gånger att karaktärerna sa det uppenbara, lite mindre [i:2jlaiuln]säga[/i:2jlaiuln] och lite mer [i:2jlaiuln]göra[/i:2jlaiuln] hade varit bättre i mitt tycke. Jag gillar Chris Nolan så vi kan skylla detta på David S Goyer.

Men men slutet är bäst där det bästa händer och dem största actionscenerna finns. Regissören planterar en del fin fina grejer på slutet som gör att man vill se uppföljaren. Och även om jag definitivt inte är en fanboy så reser håret på armarna när dem antyder att Jokern har kommit.

Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden