Visa första inlägg
2140 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2140 inlägg
[b:mogkg5vq]The Fast & Furious[/b:mogkg5vq] (2009?)

En ganska bra film. Längesen jag såg första filmen och andra. Så jag vet inte riktigt vad jag tycker om dom idag. Men jag tror jag gillade första ganska mycket. Tvåan var säkert mindre bra och jag tror att denna är bättre än tvåan.

Vin Diesel är ganska grym i sin roll i denna filmen. Paul Walker är helt okej. En hel del fina bilar och effekterna/actionscenerna är riktigt bra.

2566 inlägg
för
2566 inlägg
[b:nvd1cq5b]Min Granne Totoro (Tonari no Totoro)[/b:nvd1cq5b]
[i:nvd1cq5b]Min Granne Totoro[/i:nvd1cq5b] är en strålande skildring av hur det är att vara barn, såväl som en hyllning till barns fantasirikedom och nyfikenhet. Den gav mig ett brett leende på läpparna vid filmens slut och det är jag nöjd över. Men trots att filmen är väldigt bra så berörde den mig inte lika mycket som de filmer av Miyazaki jag sett tidigare.

[img:nvd1cq5b]http://img83.imageshack.us/img83/2450/tot1.png[/img:nvd1cq5b]

Satsuki och Mei är två systrar på 8 och 4 år som flyttar in i ett gammalt hus på landet med sin pappa. Deras mamma ligger på sjukhus och systrarna längtar efter att hon ska bli frisk så att hon också kan flytta in. Huset visar sig inte vara helt obebott, där finns nämligen små sotkryp som återkommer i [i:nvd1cq5b]Spirited Away[/i:nvd1cq5b] från 2001. Efter ett tag upptäcker systrarna att flera märkliga varelser såsom trollet Totoro från Meis bilderbok bor granne med dem.

Även om historien är söt och charmerande så kändes det inte som att den hade alltför mycket att berätta. Jag önskar nog att Totoro och de andra fantasifigurerna fick lite mer speltid. Den där magin som brukar finnas i Miyazakifilmerna tyckte jag inte riktigt infann sig här. Men som drama är filmen bättre, karaktärsporträtten är starka och sättet som filmen skildrar barns synsätt på är som sagt fantastiskt.

Som jag hört många andra säga så störde även jag mig lite på tjejernas skrikande. Ibland var de såpass högljudda att jag fick sänka volymen på TV:n ganska rejält. Å andra sidan är det väl bara realistiskt att ivriga småbarn är skrikiga av sig.

[img:nvd1cq5b]http://img84.imageshack.us/img84/3113/tot2.png[/img:nvd1cq5b]

Musiken är fin och stämningarna som filmen skapar är oftast ljuvliga. En ganska stor och gemytlig mystik finns som gör att man aldrig vet helt säkert vad som försiggår, vad som är fantasi och vad som sker i verkligheten. [i:nvd1cq5b]Min Granne Totoro[/i:nvd1cq5b] tänker jag med största säkerhet se igen.

[b:nvd1cq5b]Kikis Expressbud (Majo no takkyûbin)[/b:nvd1cq5b]
Efter min nu femte sedda Miyazakirulle är jag ännu en gång mäkta imponerad. [i:nvd1cq5b]Kikis Expressbud[/i:nvd1cq5b] är en underbar film som man blir fullständigt överlycklig av. Ifall man känner sig deppig så kan filmen fungera som ett botemedel.

[img:nvd1cq5b]http://img54.imageshack.us/img54/4314/kik1.png[/img:nvd1cq5b]

Kiki är en 13-årig häxa som enligt tradition ger sig ut i världen för att klara sig lite på egen hand och utveckla sina häxkunskaper. Hon ger sig iväg med sin flygkvast och sin talande katt Jiji. I staden hon anländer till möts hon av förvånade blickar, häxor är uppenbarligen sällsynta. En bagerska låter Kiki få ett rum vid sitt bageri i gengäld mot att hon arbetar lite för henne, senare startar Kiki en egen liten budfirma och levererar paket åt folk med sin flygande kvast.

Berättelsen är relativt rak och tunn, men Miyazaki berättar den som vanligt på ett makalöst fängslande och varmt sätt, det är ren njutning från första till sista bildrutan. Man fastnar lätt för Kiki som är en bedårande och ytterst godhjärtad tjej. Filmens landskap påminner för övrigt en del om Stockholm, det kan hända att Miyazaki blev inspirerad när han åkte dit för att diskutera en eventuell Pippi Långstrump-film med Astrid Lindgren. Synd att Astrid tackade nej till en sådan, Miyazaki hade förmodligen kunnat göra någonting riktigt bra annars.

[img:nvd1cq5b]http://img258.imageshack.us/img258/4580/kik2.png[/img:nvd1cq5b]

Filmens genomsyrande feel-good-känsla ger bestående avtryck. För att inte tala om all humor som ofta lockar till skratt. [i:nvd1cq5b]Kikis Expressbud[/i:nvd1cq5b] ska definitivt ha ett mycket högt slutbetyg.

[b:nvd1cq5b]Eldflugornas Grav (Hotaru no Haka)[/b:nvd1cq5b]
[i:nvd1cq5b]Eldflugornas Grav[/i:nvd1cq5b] är den delvis sanna historien om två föräldralösa syskon som försöker klara sig på egen hand i ett krigsdrabbat Japan under WWII. Filmen är baserad på en någotsånär självbiografisk roman av Akiyuki Nosaka. Det hela börjar med orden ?Den 21 September 1945. Det var kvällen då jag dog.? Nosaka känner förmodligen att en del av honom dog den dagen.

[img:nvd1cq5b]http://img254.imageshack.us/img254/9687/grave1.png[/img:nvd1cq5b]

Syskonparet består av den 14-årige brodern Seita (Nosakas alter ego) och hans 4 år gamla syster Setsuko. Deras mamma dör i en av de allierades bombattacker, och deras pappa är ute och krigar till sjöss. Till en början får syskonen bo hos deras faster, men hon blir snart trött på dem och de ger sig ut för att bosätta sig någon annanstans. De hittar ett litet ställe vid en sjö som får duga som boplats. Maten tar dock slut snabbt och kampen för överlevnad blir hård.

Jag var tvungen att bita ihop ordentligt för att inte tappa fattningen helt vid filmens slut. En sorgligare och mer tragisk historia får man leta efter, den gjorde verkligen ett starkt intryck på mig. Det rör sig inte om någon ordinär krigsskildring med fartfyllda stridsscener, utan den demonstrerar istället det helvete som civilbefolkningen är tvungna att gå igenom under krig.

[img:nvd1cq5b]http://img84.imageshack.us/img84/1769/grave2.png[/img:nvd1cq5b]

Ingen onödig moralisering eller sentimentalitet finns att skåda, berättelsen är rå och rättfram skildring av vad som hände Akiyuki Nosaka och hans syster. Relationen mellan syskonparet är vackert framställd och överskrider den som finns mellan systrarna i Hayao Miyazakis [i:nvd1cq5b]Min Granne Totoro[/i:nvd1cq5b], en film som för övrigt hade biopremiär samma dag som [i:nvd1cq5b]Eldflugornas Grav[/i:nvd1cq5b]. Trots att dessa filmer har stora likheter så är de samtidigt som varandras raka motsatser. Till sist måste jag berömma den sagolika musiken. [i:nvd1cq5b]Eldflugornas Grav[/i:nvd1cq5b] är en fruktansvärt gripande film som berör hela hjärtat.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Härligt att du upptäckt Miyazakis magi, Voldo. Mannens CV är ruskigt imponerande. [i:2d6ddybc]Kaze no tani no Naushika[/i:2d6ddybc], [i:2d6ddybc]Mononoke-hime[/i:2d6ddybc]......... Man kan fortsätta rabbla i evigheter. Det är ingen tillfällighet att han kallas japans Walt Disney, även om han personligen inte är vidare förtjust över den benämningen.
2140 inlägg
för
2140 inlägg
[b:dped5ll6]Brokeback Mountain[/b:dped5ll6]
En riktigt jävla bra film. Skådespeleriet är mästerligt. Heath Ledger och Jake Gyllenhaal gör fenomenala rolltolkningar. Finns ingenting att klaga på. Eller kanske att den är lite små seg på vissa ställen.

Den känns så jävla konstigt att se Heath Ledger i den här där det blir en hel del snack om döden och sen speciellt i slutet [spoiler=:dped5ll6]när Jake's karaktär är död och Heath Ledger gråter.[/spoiler:dped5ll6]

Det blev lite mycket där i slutet och jag blev väldigt berörd av filmen och dessutom nu när Heath Ledger är död. Så jävla tragiskt att han är borta. Jag avslutar med ett citat från Gandalf:

[i:dped5ll6]"Many that live deserve death. And some die that deserve life."[/i:dped5ll6]

104 inlägg
för
104 inlägg
[quote="Remus":33v92fl7][b:33v92fl7]Brokeback Mountain[/b:33v92fl7]
En riktigt jävla bra film. Skådespeleriet är mästerligt. Heath Ledger och Jake Gyllenhaal gör fenomenala rolltolkningar. Finns ingenting att klaga på. Eller kanske att den är lite små seg på vissa ställen.

Den känns så jävla konstigt att se Heath Ledger i den här där det blir en hel del snack om döden och sen speciellt i slutet [spoiler=:33v92fl7]när Jake's karaktär är död och Heath Ledger gråter.[/spoiler:33v92fl7]

Det blev lite mycket där i slutet och jag blev väldigt berörd av filmen och dessutom nu när Heath Ledger är död. Så jävla tragiskt att han är borta. Jag avslutar med ett citat från Gandalf:

[i:33v92fl7]"Many that live deserve death. And some that die deserve life."[/i:33v92fl7]

[/quote:33v92fl7]
Du har så jävla rätt. Instämmer med allt du har skrivit!
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Tackar tackar! Såg du den filmen nyss också? Var svårt att hålla sig från tårar i slutet.
2140 inlägg
för
2140 inlägg
[b:iwn1zps6]Lord of War[/b:iwn1zps6]

Såg den nyss på kanal 1. Såg den en gång förut för längesen (2005) och satan vad den här filmen är bra. Ett jävla mästerverk. Jag hade glömt hur jävla bra den här filmen var! Fan vad bra den är! Jag vet inte vad jag ska skriva! Jag kan bara skriva att ni som inte sett den här måste se den här! Fan vad den är bra!

Bäst att sluta skriva innan det blir fler upprepningar!

178 inlägg
för
178 inlägg
Senaste filmen jag såg var Disctrict 9, såg den igår. Har ju hört så himla mycket bra om den så jag behövde bara se den! Och jag kan säga er att jag blev absolut inte besviken. Det var helt klart en riktigt cool och annorlunda Sci-fi film. Mitt betyg på den blev en 4/5 och för er som ännu inte har sett den, rekommenderar jag den starkt!
989 inlägg
för
989 inlägg
Remus: Vad bra du är på att uttrycka dig. Märks vilket oehört ordförråd du besitter.  Bra motivering förresten!
Yep, call me Mr. Irony
821 inlägg
för
821 inlägg
Och att dessutom kalla filmen ett mästerverk, men bara ge en 4 i betyg. Det går inte ihop för mig.
198 inlägg
för
198 inlägg
frågan är ju om man någonsin fattar sig på remus
4 inlägg
för
4 inlägg
Såg Julie & Julia igår. Den var vädligt skön och rolig och det var väldigt bra gjort och spelat. Man blev riktig glad men också väldigt sugen på att gå till köket och börja laga mat. Däremot var den lite för lång.
4 Mz. Vet inte hur man gör såna i inläggen...

25 inlägg
för
25 inlägg
Såg precis Död Snö (2009). Våra nordiska grannar har producerat en nazi-zombie-splatter film, kul idé, helt okej effekter, men räckte inte hela vägen för mig. Man får ingen riktig feeling för karaktärerna i filmen. Känns som ett försök till lite av en Shaun of the Dead (2004), med en blandning av skräck och komedi.
Betyg 2 av 5
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Du såg en norsk Zombie-Gore-Splatter (WTF?) film! Måste ha varit en gigantisk överaskning att man inte fick någon känsla för karaktärerna. Förstår inte varför man skulle få för sig att göra en sådan film, och jag fattar ännu mindre hur man kan tänka sig att SE på sådant äckligt, osofistikerat och löjligt skräp.
25 inlägg
för
25 inlägg

Förstår inte varför man skulle få för sig att göra en sådan film, och jag fattar ännu mindre hur man kan tänka sig att SE på sådant äckligt, osofistikerat och löjligt skräp.

Du får väl kontakta regissören, Tommy Wirkola tror jag namnet var och fråga honom varför han var sugen på att göra den? Ja, alla har vi ju olika smak och jag tyckte det kunde vara kul att se vad våra norska grannar kokat ihop och nej jag är ingen skräckfilmsgalning som sitter och tittar på zombie-gore-splatter filmer hela dagarna. Däremot tycker jag om att titta på äldre såväl som nya filmer från jordens alla hörn. Kul att se något annat än remakes från Hollywood. Att avfärda en fim som löjligt skräp utan att ha sett den är inte riktigt min grej, även om det verkar vara din grej. Att filmen är osofistikerad, det är mycket möjligt. Vad är i ditt tycke sofistikerad film?
802 inlägg
för
802 inlägg
Edit: Tydligen så kunde jag inte klistra in hela min recension här.
Den finns i alla fall att läsa här.
25 inlägg
för
25 inlägg
Nit89ram:
Ska definitivt köpa den efter att ha läst din recension. Läste lite om den för några dagar sedan, då jag snubblade över den inne på Discshop. Såg trailern och tyckte den verkade vara något i min smak.
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Sofistikerad film är i mitt tycke något som inte är dömt från början, något som inte från start är helt hopplöst och direkt hamnar i B-filmshyllan. Jag tycker inte om filmer i denna genre, som överlever tack vare de amerikanska ungdomarna som vill se blod och kroppsdelar på bio. Jag anser därför, att en film som avser att kötta så många zombie-nazister som möljigt, med så mycket blod som möjligt, som till och med marknadsförs rent och skärt som detta, är väldigt osofistikerad film. Jag tror nog att vi vet båda två att filmer av detta stuket aldrig har tagit sig fram någonstans i filmvärlden och klassas därför av många, mig inkluderat, som rent och skärt skräp.
25 inlägg
för
25 inlägg
TheSonOfMan:
Kan absolut förstå ditt resonemang och visst kan jag förstå att många inte gillar denna genre. Däremot blev jag lite stött av tonen i ditt inlägg. Jag respekterar att du inte gillar att se på norska zombierullar, däremot kan jag tycka att du kunde framfört din åsikt på ett något subtilare och hövligare sätt än vad du gjorde i ditt första inlägg där du totalsågar alla som någonsin sett en film ur denna typ av genre. Känner mig plötslig utpekad som någon jävla galning som sitter i tv-soffan och älskar att se våld dagarna i ända, vilket ej är fallet.  Jag vet inte, kanske överreagerar jag nu, kanske gör jag en höna av en fjäder?
Vill jag se en romantisk komedi gör jag det, vill jag se ett gripande drama gör jag det, och vill jag se en norsk zombierulle gör jag det. Gillar inte att få skit på grundval av vad jag väljer att se för film. Personligen skulle jag aldrig döma någon utifrån vad de ser för typ av film. Film är ju något högst subjektivt och alla har ju olika preferenser för vad de gillar att se på, det är ju det som är så underbart med film. Nu känns det också som att jag kanske har kommit ifrån trådens ämne.
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Jag förstår vad du menar också och jag ber om ursäkt om jag framförde min åsikt på ett dåligt sätt, har bara väldigt svårt för filmer av denna typen. Nu lägger vi ner denna diskussion, och låter andra medlemmar komma tillbaka till ämnet igen :)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden