Warner Bros. The Jungle Book: Origins, screenwriter: Callie Kloves, directed by Andy Serkis with:
Andy Serkis will play Baloo the bear, Christian Bale is the panther Bagheera, Cate Blanchett will voice Kaa, Benedict Cumberbatch as the voice of Shere Khan, Rohan Chand as Mowgli, Tom Hollander as Tabaqui, Peter Mullan as Akela, Naomie Harris as Nisha, and Eddie Marsan as Vihaan.
Walt Disney Pictures. The Jungle Book, screenwriter: Justin Marks, directed by Jon Favreau:
Mowgli is played by Neel Sethi, Bill Murray will voice Baloo the bear, Christopher Walken as King Louie, Giancarlo Esposito will voice Akela, Ben Kingsley as Bagheera, Lupita Nyong'o as Raksha, Idris Elba as Shere Khan, and Scarlett Johansson as Kaa.
Vilket projekt verkar mest intressant? Både projekten har lockat väldigt bra skådespelare! Men med tanke på hur de tidigare live-adaptionerna som Disney har gjort så faller mitt val är helt klart på Andy Serkis-version! Vad mer finns det att säga om Djungelboken med tanke på hur många versioner av Djungelboken det redan finns blir ute? Kommer man orka med två historier till så tätt efter varandra eller kommer man bli mätt efter Jon Favreau's? Blir intressant att se hur pass mycket filmerna kommer att skilja sig åt. Målgruppen filmerna är anpassade för blir väl densamma. eller kommer Andy Serkis gå en "mörkare"/"vuxnare" riktning?
Vilket Djungelbok-projekt verkar mest intressant?
Ja, det var verkligen ett bra beslut att flytta fram datumet.
Hur kommer det sig att Kaa röstskådespelas av en kvinna i båda versionerna? I boken och Disneyfilmen är väl Kaa en manlig orm? Inte för jag har någonting emot det. Intressant om båda filmerna valt att casta om den karaktären till en kvinna.
Jag tror helt enkelt det är för att testa något nytt.
Men intressant att båda filmerna castade om samma karaktär. Antar att det var för att få in lite kvinnliga karaktärer och Kaa är väl mest passande då. Folk hade väl blivit förbannade om någon av de allra viktigaste karaktärerna fick byta kön.
Ja, det hade ju varit konstigt om tillexempel Baloo skulle bytas ut till kvinna.
Den har 95 % på Rotten tomatoes för tillfället, så det bådar ju gott. Peppen är fortsatt stor från min sida i alla fall :)
Såg den igår på bio, blev inte alls så imponerad som jag trott men den har sin lilla charm och humor. Den är godkänd i mitt tycke men ingen höjdare. Tycker dock att barnskådisen var rätt så hyfsad. Idris Elba's röst var dock lysande till Shere Kahn.