Visa första inlägg
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Seriöst, har inte hängt med i internet eller sociala medier, eller i den här tråden. Men antar att många har sagt att detta är en remake på första filmen? Vilket det nästan är. Typisk J.J Abrams film, svag 3/5. Lite seg och alldeles för förutsägbar. Gillade dock de nya karaktärerna, medans de gamla blev man lite trött på.
2249 inlägg
för
2249 inlägg
Såg om den och älskade den ännu mer. Stark stark fyra. 
54 inlägg
för
54 inlägg
Såg filmen tidigare idag och kan inte säga annat än att jag fullkomligt älskade den! Fantastiskt användande av praktiska effekter samt ett behagligt tempo och med nya, fräschare karaktärer. Ett stort minus är de många lösa trådar som lämnas (som troligtvis kommer att besvaras i uppföljarna) som får filmen mig att känneteckna filmen som "oavklarad". Men annars en riktigt häftig bioupplevelse, om inte den häftigaste och betyget landar slutligen på en fullpott 5/5.
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Haha ni är galna!
2249 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
2249 inlägg
För att?
3541 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
3541 inlägg
Ja, att storyn speglar A New Hope har diskuterats. Jag har tänkt mer på det sedan dess och har mindre och mindre problem med det.
386 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
386 inlägg
Såg den igår kväll och kom ut tillfredsställd. Har några problem med filmen men i överlag så tycker jag den levererade. Inte riktigt i nivå med original filmerna (som även de inte alls är perfekta) men något bättre än prequel-trilogin.

Kan börja med det positiva. De praktiska effekterna, dockorna, kostymerna och miljöerna var underbara och hjälpte verkligen fånga Star Wars känslan. De flesta karaktärerna var också bra och hade riktiga personligheter och visade genuina känslor. Vi snackar alltså inte monotona skyltdockor i bruna rockar som sitter och diskuterar i Jedirådet eller vandrar runt i greenscreen korridorer, tack och lov. Ingen Jar Jar binks karaktär heller, humorn känns mycket naturligare än så. I stil med originalfilmerna så skämtas det, men det går inte i överstyr som i Marvel filmerna där varenda karaktär är en wisecrack-maskin som tar bort all spänning ur filmen. Oscar Isaac var som vanligt underbar och karismatisk, gillade han och Boyegas interaktioner och hade nästan velat se mer. Förstår dock varför Isaacs karaktär blev pushad åt sidan då filmen redan hade sin huvudtrio med Rey, Finn och Han Solo. Är dock säker på att Poe Dameron kommer bli Solos ersättare i nästa film. Och på tal om Solo, Harrison Ford imponerar verkligen här och är inte alls like trött som i fjärde Indiana Jones filmen. En värdig svanesång för en av filmhistoriens mest ikoniska karaktärer. Bästa karaktären är dock hans son och eventuella baneman Kylo Ren. Karaktären är mer eller mindre vad Anakin från prequels borde ha varit och Adam Driver, som jag är mer van att se i komiska sammanhang, spelar skiten ur honom. Var orolig att det skulle bli för mycket av en Vader kopia, men Abrams och Kasdan lyckades forma en egen karaktär här. Sen har vi såklart Luke som man valde att spara på till den allra sista scenen. Ett bra val, då filmen redan hade lite för många karaktärer. Luke ser dessutom härligt sliten ut. Påminner om Oliver Reed i Gladiator.

Den bästa scenen i hela filmen var helt klart ljussabel duellen i slutet. Det var inte överkoreograferat och känslolöst som i prequels, men istället var det tungt och skitigt, folk blir skadade och utmattade på riktigt, precis som i episod 5 och 6. Man använder också miljön på ett häftigt sätt som man aldrig gjort tidigare. Den här duellen utspelar sig i en vinterskog, och man ser därför träd bli avhuggna konstant och ånga skapas från snön när den kommer i kontakt med svärden. Känns väldigt äkta och rått.
Nu till de mer negativa aspekterna. Strukturen på filmen var inte helt hundra. Hela delen med Maz Kanata kändes klumpigt placerad och hade kunnat skötas bättre. Sen som många säger så är filmen oerhört lik episod 4 i hur storyn är upplagd, vilket är legitimt klagomål då det gör att storyn blir förutsägbar. Hela grejen med "super Dödsstjärnan" som är mycket större än den förra Dödsstjärnan (de visar till och med upp de båda sida vi sida i ett hologram för att verkligen hamra in det) upplevs verkligen som ett onödigt sidospår. Allt det leder till är en rymdskepps-strid som inte alls är lika spännande som "trench-run" scenen i A New Hope och inte lika mäktig och imponerande som slaget vid Yavin i Return of the Jedi. Det är ett klimax som ej behövdes. Duellen med Kylo Ren funkar redan både som filmens emotionella klimax och action-klimax. När den nya super duper Dödsstjärnan till slut exploderar så kändes det bara marginellt.

Mitt andra stora klagomål är Rey. Det är inte så att jag direkt ogillade henne, men hon framstod lite som en fan-fiction karaktär. Helt plötsligt får hon Jedi-krafter när handlingen behöver det. Hon kan kontrollera en Stormtrooper att göra vad hon vill likt Obi-Wan och hon blir lägligt mäktig nog med ljussabeln att besegra Kylo Ren. Visst, Kylo Ren var redan skadad sen tidigare och det hintas att Rey är besläktad med Luke, och vi vet ju att kraften är stark i deras familj, men Luke behövde faktiskt träna i två filmer innan han blev en formidabel Jedi. Hela Empire Strikes Back tränar han med Yoda och då slutar ändå hans första duell i samma film med att han förlorar handen. Det var en lärande process vi fick följa med Luke, men här blir det bara billigt och hade vibbar av prequels "midichlorians" och "chosen one" trams.

Annars har jag bara mindre klagomål. Som att de praktiska varelsen var så fantastiska att när en karaktär var helt datoranimerad så tog det en ur filmen lite grann. Som de där tentakel monstren och även filmens huvudskurk, Snoke, som påminde om utomjordingarna i Indiana Jones 4, vilket aldrig är en bra jämförelse. Namnet Snoke är dessutom det fånigaste namnet på en Star Wars skurk sen det avslöjades att Palpatines förnamn är Sheev. Varenda gång de sa hans namn så klingade det falskt. Men, som sagt så är detta små klagomål. Tyckte filmen som helhet var riktigt bra och i sann Star Wars anda. Förstår dock varför den inte skulle falla en smaken, särskilt om man inte är ett vidare fan av Star Wars. Finns säkert nåt mer jag glömt nämna men det här är mina tankar kring filmen tills vidare i alla fall.
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Tyckte att filmen var okej, inte mer än så. Svag skurk, mycket förutsägbar, Han Solos död tex. + Att det där med att skurken var Han Solos/ Leias son var ganska off. Sen blir det lite drygt att man hela tiden försöker trycka in gamla star wars referenser istället för att satsa helt på att bygga nytt.
Men vore intressant att höra vilka actionsekvenser som var bra i denna filmen från er som gillade den så mycket, själv blev jag inte särskilt underhållen av någon actionbit.
3541 inlägg
för i svar på JBRs inlägg
3541 inlägg
Vilken fantastiskt bra text/recension av dig! Jag håller med om allt till 100%. Du och jag såg filmen EXAKT lika, det är uppenbart! Skulle kunna hänvisa alla som vill veta vad jag tyckte till din text. Sedan vet jag inte om våra slutbetyg är samma, men tankarna kring filmen är bulls eye :)
386 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
386 inlägg
Man tackar! Och vi har båda satt fyror så även betygen är vi överens om :)
3541 inlägg
3541 inlägg
Se där, då är det fullständigt klockrent då :)
12243 inlägg
12243 inlägg
Riktigt grym recension!
2249 inlägg
2249 inlägg
Håller också med om din text, väldigt bra sammanfattat. Dock skall jag säga att alla problem jag hade blev mindre andra gången jag såg den. De är inte så viktiga egentligen tycker jag. Visst, de finns där, men atmosfären och karaktärerna överskuggar alla problem så dramatiskt att det nästan blir helt oväsentligt. 
11101 inlägg
för
11101 inlägg
manuset är tydligen oväsentligt.
1264 inlägg
för i svar på Anton s inlägg
1264 inlägg
Anton
Kan man inte införa en funktion i forumet där man filtrerar bort bonk? Är så jävla trött på honom. Aldrig rolig och enbart störande. Måste var en sån bitter liten människa där bakom skärmen. Han förstör på riktigt forumet. 

Sätter ord på mina tankar.
1264 inlägg
för
1264 inlägg
Blablablablablablablabla

Har ni någon teori om Reys familj?
2249 inlägg
för i svar på marcuswillers inlägg
2249 inlägg
Finns väl inte så många olika vägar det kan ta om det är någon som finns med i Sagan redan. Obi-Wan eller Luke. Jag hoppas hon inte är någon speciell. Blir lite väl inavlat om aaaalla skall vara släkt hela tiden. 
11101 inlägg
för
11101 inlägg
klart hon är någon speciell, star wars handlar om familjeband och släktskap.

rey är dotter till luke.

vem är då hennes mamma? jag gissar på mara jade.
1264 inlägg
för
1264 inlägg
Obi-Wan, är du seriös?
2249 inlägg
för i svar på marcuswillers inlägg
2249 inlägg
Hehe, tror inte det är han. Men det finns ju i princip bara de två valen att välja mellan. Om JJ och co. ville mindfucka oss lite och inte välja det "obvious" dvs Luke, då är det Obi. 

Hoppas hon kan få vara en helt egen karaktär. Allt pekar på Luke dock, än så länge. 
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden