Skrev ner kort lite tankar om filmen här: http://letterboxd.com/marcuswiller/film/star-wars-the-force-awakens/
Ranking på alla sju filmer. (tryck på "Read Notes" så kan ni också se enskilda betygen) http://letterboxd.com/marcuswiller/list/ranked-star-wars/
Ranking på alla sju filmer. (tryck på "Read Notes" så kan ni också se enskilda betygen) http://letterboxd.com/marcuswiller/list/ranked-star-wars/
förstår att du redan sett filmen två gånger verkar som du måste se den åtskilliga gånger för du verkar ju inte fattat nånting.
Men skulle Obi-Wan vara farsan skulle han fått henne efter hans död, så nej. Helt omöjligt.
Att det är Luke skulle ha både fördelar och nackdelar. Orkar inte skriva ut allt kring det nu, men vad tycker du om det?
Att det är Luke skulle ha både fördelar och nackdelar. Orkar inte skriva ut allt kring det nu, men vad tycker du om det?
Det hade varit för uppenbart om hon har släktskap med någon av de tidigare karaktärerna. Dåligt storybyggande och ytterligare en grej som går att lägga till något som är för likt originaltrilogin. Rey kommer redan träna hos Luke i nästa del, precis som att Luke tränade hos Yoda i episod V. Jag hoppas innerligt att hon egentligen inte är någon speciell, för mig hade det varit den mest tillfredsställande vägen att gå.
En teori jag har om Rey är att hon är en av Lukes unga padawans, innan Kylo Ren gjorde uppror. Det skulle kunna förklara varför hon blev så stark med kraften så fort, för att hon redan lärt sig att använda den bara det att hon glömt bort det. När hon oavsiktligt stoppar Ren från att ta sig in i hennes huvud kommer det mesta tillbaka, eller iaf att hon inser att hon har det inom sig. Det sitter i kroppen, precis som att cykla eller simma.
En teori jag har om Rey är att hon är en av Lukes unga padawans, innan Kylo Ren gjorde uppror. Det skulle kunna förklara varför hon blev så stark med kraften så fort, för att hon redan lärt sig att använda den bara det att hon glömt bort det. När hon oavsiktligt stoppar Ren från att ta sig in i hennes huvud kommer det mesta tillbaka, eller iaf att hon inser att hon har det inom sig. Det sitter i kroppen, precis som att cykla eller simma.
Svar till JBR angående Rey:
Först och främst så är Kylo Ren en färsking inom den onda sidan, då han ju gick över som vuxen, och han brottas fortfarande mellan de två. Han är rejält skadad och vad säger att han är oerhört bra på att fäktas? Hans styrkor kanske är något annat, han behöver inte vara som Obi-Wan som var vansinnigt duktig och i stort sett omöjlig att besegra. Till och med Finn har ju en någorlunda chans mot honom. Och sen är Kylo Ren också "halvblod". Han Solo har inga krafter, Leia har aldrig använt dem. Det skapar inte jättegoda förutsättningar att kraften ska vara stark inom deras avkomma.
Men om vi övergår till Rey. Till skillnad från Kylo Ren vet vi ännu inget om hennes bakgrund. Hon kan ju ha haft två föräldrar som var starka i Kraften. I så fall har hon redan från början bättre förutsättningar än Kylo Ren. Men framför allt tänker jag på vem Rey är, eller vem hon INTE är. När Yoda träffar Luke är han mycket tveksam till om Luke ens går att träna, för hans huvud är redan fullt av så mycket annat. Han ska bli pilot, han har ett kompisgäng som tutar i honom idéer och han kommer inte alltid överens med sina fosterföräldrar som tvingar honom att jobba på gården fast han inte vill.
Rey har inget sådant. Hennes hela existens går enbart ut på att vänta på familjen och försöka överleva genom att skrotleta. Hela hennes inre är som en tom oskriven bok som behöver fyllas med något. Från Expanded Universe vet vi att Kraft kan överföras av objekt. Kanske "laddas" hon av kraft när hon tar i ljussabeln? Något händer i alla fall som ger henne flashbacks. Eller så är det Kylo Ren som "aktiverar" henne när han utsätter henne för Kraftangrepp. Att hon är märkbart påverkad av Kraften ser man ju i scenen med Stormtroopern då hon gör en min som talar om att hon börjar fundera på något. Man ser hur hon tvekar för att hon inte själv riktigt tror på det eller ens tänkt tanken att man kan göra så. Men Kraften talar till henne och får henne att använda Stormtroopern som en testdocka. Det är där det börjar.
I film nummer två i den nya trilogin antar jag att Luke kommer lära henne så hon blir starkare, samtidigt som Kylo Ren också kommer bli det nu när han gått djupare in i den mörka sidan. Det kommer bli intressant tycker jag hur de tar det vidare!
Först och främst så är Kylo Ren en färsking inom den onda sidan, då han ju gick över som vuxen, och han brottas fortfarande mellan de två. Han är rejält skadad och vad säger att han är oerhört bra på att fäktas? Hans styrkor kanske är något annat, han behöver inte vara som Obi-Wan som var vansinnigt duktig och i stort sett omöjlig att besegra. Till och med Finn har ju en någorlunda chans mot honom. Och sen är Kylo Ren också "halvblod". Han Solo har inga krafter, Leia har aldrig använt dem. Det skapar inte jättegoda förutsättningar att kraften ska vara stark inom deras avkomma.
Men om vi övergår till Rey. Till skillnad från Kylo Ren vet vi ännu inget om hennes bakgrund. Hon kan ju ha haft två föräldrar som var starka i Kraften. I så fall har hon redan från början bättre förutsättningar än Kylo Ren. Men framför allt tänker jag på vem Rey är, eller vem hon INTE är. När Yoda träffar Luke är han mycket tveksam till om Luke ens går att träna, för hans huvud är redan fullt av så mycket annat. Han ska bli pilot, han har ett kompisgäng som tutar i honom idéer och han kommer inte alltid överens med sina fosterföräldrar som tvingar honom att jobba på gården fast han inte vill.
Rey har inget sådant. Hennes hela existens går enbart ut på att vänta på familjen och försöka överleva genom att skrotleta. Hela hennes inre är som en tom oskriven bok som behöver fyllas med något. Från Expanded Universe vet vi att Kraft kan överföras av objekt. Kanske "laddas" hon av kraft när hon tar i ljussabeln? Något händer i alla fall som ger henne flashbacks. Eller så är det Kylo Ren som "aktiverar" henne när han utsätter henne för Kraftangrepp. Att hon är märkbart påverkad av Kraften ser man ju i scenen med Stormtroopern då hon gör en min som talar om att hon börjar fundera på något. Man ser hur hon tvekar för att hon inte själv riktigt tror på det eller ens tänkt tanken att man kan göra så. Men Kraften talar till henne och får henne att använda Stormtroopern som en testdocka. Det är där det börjar.
I film nummer två i den nya trilogin antar jag att Luke kommer lära henne så hon blir starkare, samtidigt som Kylo Ren också kommer bli det nu när han gått djupare in i den mörka sidan. Det kommer bli intressant tycker jag hur de tar det vidare!
kraften = trollerikraften.
jedimästare = trollmästare.
bonk wars: trolleriet uppstår.
jedimästare = trollmästare.
bonk wars: trolleriet uppstår.
Farsa lär Obi inte vara, men teoretiskt sett skulle de ju kunna vara släkt och det var mer det jag menade. Kylo Ren är Darth Vadars barnbarn, då skulle Rey kunna vara Obi-Wans barnbarn. Who knows maaan. Hoppas verkligen inte det ;)
rey är mamma till obi wan. i senare filmer kommer det visa sig att hon har en särskild förmåga - hon åldras inte.
Angående grejen att blablablablabla Luke skulle vara pappa till Rey:
30 år har gått sedan Imperiets fall och nu är Luke försvunnen. Någonstans däremellan har han startat en jediskola där han b.la. tränat sin systerson, Kylo Ren som är Vaders barnbarn. Han satte sedan stopp för jediskolan på något sätt efter han lockats till den mörka sidan av Snoke, right?
Daisy Ridley är 23 år så det är väl rimligt att hennes karaktär är det också. Adam Driver är 32 så Kylo Ren är väl då född strax efter episod 6. Rey född mellan 7-10 år efter det, karaktären kan ju lika gärna vara 20 år. Så troligen var jediskolan startad när hon var född.
Skulle älska om Rey var hans dotter och han lämnat henne där eftersom hans ansvar som jeditränare var större än att vara pappa. Men.. 1. Varför skulle han lämna henne på ett sämre ställe än det han själv befann sig på som han ville bort ifrån? 2. Skulle kunna köpt att han var för rädd att hon skulle lockas till den mörka sidan med Vader som farfar och därför inte varit villig att träna henne..men varför tränade han då Vaders andra barnbarn?
Det är framförallt det som är det stora hålet i den teorin, varför inte Rey men Kylo Ren?
Era tankar?
30 år har gått sedan Imperiets fall och nu är Luke försvunnen. Någonstans däremellan har han startat en jediskola där han b.la. tränat sin systerson, Kylo Ren som är Vaders barnbarn. Han satte sedan stopp för jediskolan på något sätt efter han lockats till den mörka sidan av Snoke, right?
Daisy Ridley är 23 år så det är väl rimligt att hennes karaktär är det också. Adam Driver är 32 så Kylo Ren är väl då född strax efter episod 6. Rey född mellan 7-10 år efter det, karaktären kan ju lika gärna vara 20 år. Så troligen var jediskolan startad när hon var född.
Skulle älska om Rey var hans dotter och han lämnat henne där eftersom hans ansvar som jeditränare var större än att vara pappa. Men.. 1. Varför skulle han lämna henne på ett sämre ställe än det han själv befann sig på som han ville bort ifrån? 2. Skulle kunna köpt att han var för rädd att hon skulle lockas till den mörka sidan med Vader som farfar och därför inte varit villig att träna henne..men varför tränade han då Vaders andra barnbarn?
Det är framförallt det som är det stora hålet i den teorin, varför inte Rey men Kylo Ren?
Era tankar?
Är mycket möjligt att det kommer finnas en förklaring till varför hon blir kraftfull så snabbt. Kraften är ju trots allt magi så där kan manusförfattarna göra lite som de vill. Problemet för mig blir dock att karaktären i slutändan inte blir särskilt intressant. Rey är en duktig pilot, mekaniker, skytt, användare av kraften, ljussabelskombattant, med mera, och hon har alla dessa färdigheter utan att vi får se henne lära sig några av dom. Luke var en duktig pilot, men det var allt, sen fick vi följa karaktären och lära oss med honom vilket gjorde det till en intressant protagonist. Till och med när han till slut blivit en Jedi och lyckas besegra Vader i strid så är han inte redo för hur mäktig Kejsaren är. Han är en karaktär med brister ända fram till slutet. Vad var Reys brister? Kändes det verkligen någonsin som att hon var i fara? När Luke stöter på sandfolket så känns det som han är i fara, när han stöter på snubbarna som vill bråka med honom i baren så känns det som han är i fara, när han ska spränga dödsstjärnan så glider han inte runt utan problem, utan han behöver slutändan hjälp från bland annat Han Solo. Tyckte Finn blev mycket mer intressant på grund av detta. Både när han slogs mot Stormtroopern och i slutstriden med Kylo Ren så kändes det som han var i mer fara än Rey någonsin var. Och återigen så är detta inte något klagomål mot logiska luckor eller nåt sånt. Rey har uppfostrat sig själv i en hård miljö så det är klart hon blivit tvungen att lära sig ta hand om sig själv och utveckla många färdigheter. Jag tycker helt enkelt att hon inte alls varit intressant att följa om det inte vore för karaktärerna runt om henne och mystiken kring hennes bakgrund.
Nyss hemkommen från biografen. Filmen är väldigt bra, men inget mästerverk i klass med originaltrilogin. Att Han Solo skulle dö hade jag inte väntat mig, tråkigt att förlora honom om han nu inte dyker upp igen.
Kul att du också gillade filmen! Tycker du inte att det var ganska vettigt att Han Solo fick möta sitt öde ändå? Jag menar, Harrison Ford är gammal och kan inte spela Han Solo hur länge som helst. Han fick ett värdigt avslut nu, en stor roll i filmen och en död som betydde något för storyn. Nu kommer förmodligen Luke (och R2D2?) ha en större roll i kommande filmer, det hade blivit väldigt packat med karaktärer. Jag tyckte det var rätt tidpunkt att döda Han Solo faktiskt.
Jag hade gärna sett honom i den kommande filmen också, så jag tycker spontant att hans död kom för tidigt. Men det ska bli spännande att se Luke igen i nästa film, förhoppningsvis kan han väga upp Solos död.
Jag håller helt med dig Marcus. Det var en lagom nivå av de gamla karaktärerna i Force Awakens. Alla tre samtidigt hade blivit för mycket och nu har Han spelat ut sin roll i den här sagan. Luke har fortfarande en del kvar att ge, men framför allt är det här den nya trions (Rey, Finn och Poe) film. Ska bli kul att se Poe ta plats mer i nästa film.
Helt rätt att blablablablabla döda karaktären nu. Synd bara att det inte riktigt fungerade känslomässigt när han dog, iaf inte för mig.
Btw, bilderna Rey ser när hon rör lasersvärdet, är det sånt som varit eller det som komma skall?
Btw, bilderna Rey ser när hon rör lasersvärdet, är det sånt som varit eller det som komma skall?
hur kan ni tycka det är rätt att han dör? jag ser ingen anledning till att han solo ska behöva dö i ett star wars universum.
Med tre nya karaktärer som introducerats vill man följa dem och då får alla tre från första trilogin inte plats. Och med Kylo Ren som son till Han är det rätt tidpunkt att låta honom dö nu.
Kom på en sak nyss.. Kylo Rens mask sprängdes ju, hur ska han se ut i episod 8?
men bara för nån inte får plats behöver man ju inte låta personen dö, varför kan inte han solo t ex slår sig till ro som pensionär på en planet och så i varje film kan dom landa där och sitta på verandan? och så kan han solo berätta en historia från förr "jo lyssna nu..." och så får man se en skön line 5-10 minuters sekvens från hans många äventyr samtidigt som dom dricker ett glas lemonad. visst låter det bättre än att han bara dör?