Han klev av direkt i filmen ja, men det betyder inte att han kom på det i samma sekund. Han har kanske (förmodligen) tvivlat och funderat en lång period innan filmen tar vid. Så tänker jag. Vill man verkligen ha klara svar på precis allt? Det finns ju möjlighet att bygga backstoryn själv där.
Nej, det är klart. Tyckte bara att omställningen från ett helt liv under First Order och sedan Stormtrooper-skola gick lite väl smidigt. Tänker att han borde fått vissa men och varit traumatiserad. Man kunde gjort något intressant av den grejen. Men vem vet, Finn kanske kan fördjupas något i episod 8.
Striden i början var hans första strid, det säger han till Rey. Och tidigare jobbare han på Sanitation, så han är inte en supererfaren stormtrooper som helt plötsligt får samvetskval. Det var första gången han fick se med egna ögon hur The First Order arbetar förmodligen.
Brutaliteten i krig kan man knappast föreställa sig.
Se där ja, då var det ganska logiskt då. Att bägaren rann över när han fick se med egna ögon hur människor faller offer för The First Order. Jag missade nog vissa detaljer när jag såg filmen för jag var så spänd, men kom på nu när du säger det att han hade jobbat på sanitation.
Men du har en poäng Per, han borde kanske ha varit lite skadad känslomässigt. Men som sagt, vi har inte den fulla bilden än. Detta var bara första delen.
Men du har en poäng Per, han borde kanske ha varit lite skadad känslomässigt. Men som sagt, vi har inte den fulla bilden än. Detta var bara första delen.
Jo, jag vet att det var hans första strid. Tänkte mer på hans uppväxt i allmänhet under The First Order med drillningen i Stormtrooper-skola. Men vi vet ju egentligen inte vad exakt det innebär. Är det på typ arbetsläger i Nordkorea-nivå, rätt soft eller någonstans däremellan. Dock vet vi exempelvis att han aldrig har tilltalats med eller fått något riktigt namn, bara ett nummer. Det får mig att luta åt Nordkorea.
Marcus, om du är intresserad av Finns tidigare liv, kan du läsa om det i Disney-romanen Before the Awakening som officiellt utspelas före filmen. Nu snabbläste jag Finns Wookiepedia-biografi där man bl.a. sammanfattat handlingen i Before the Awakening, och fick en ny bild av den forne Stormtruppssoldaten.
Annars håller jag med dig att det är mer spännande om man bygger upp en egen backstory. Klonkrigen var t.ex. mer spännande när man inte visste mycket om den. Nu har vi en hel animerad serie om själva kriget mellan Separatisterna och Republiken.
Annars håller jag med dig att det är mer spännande om man bygger upp en egen backstory. Klonkrigen var t.ex. mer spännande när man inte visste mycket om den. Nu har vi en hel animerad serie om själva kriget mellan Separatisterna och Republiken.
Tack för tipset, men jag håller mig nog till filmerna. Jag känner inget behov av att nörda ner mig i allt som finns att ta del av. Kul att det finns dock :)
Ingen orsak Marcus. Jag håller mig också bara till filmerna, med undantag av vissa datorspel. :)
Tänkte bara visa att det finns bakgrundsmaterial för den som vill veta lite mer.
Tänkte bara visa att det finns bakgrundsmaterial för den som vill veta lite mer.
Ja, jag förstår. Schysst! Det är säkert någon som är intresserad :)
Läste din text lite i efterhand då jag såg filmen ikväll, men OJ vad du satte ord på mina känslor om filmen.
Riktigt bra.
Riktigt bra.
Läste det här inlägget som verkligen satte fingret på varför jag inte riktigt gillade filmen lika mycket som alla andra. Stämmer verkligen 100%.
https://medium.com/@tonyszhou/the-force-awakens-is-a-deeply-broken-film-b-c-one-character-shouldn-t-be-there-spoilers-b31e33a44ee6#.mgevev18u
https://medium.com/@tonyszhou/the-force-awakens-is-a-deeply-broken-film-b-c-one-character-shouldn-t-be-there-spoilers-b31e33a44ee6#.mgevev18u
låter vettigt. då hade ju remakekritiken uteblivit.
låter vettigt. då hade ju remakekritiken uteblivit.
Vilket intressant inlägg, Moviemaster!
Den där speciella (ökända?) scenen i "The Force Awakens" håller jag med om att den inte är riktigt bra/korrekt utförd. Jag skulle hellre se filmen ha en annorlunda handling med ett annorlunda öde för denna karaktär.
Men jag måste erkänna att jag efter mitt biobesök inte analyserade scenen lika djupt som författaren bakom inlägget gjorde.
Den där speciella (ökända?) scenen i "The Force Awakens" håller jag med om att den inte är riktigt bra/korrekt utförd. Jag skulle hellre se filmen ha en annorlunda handling med ett annorlunda öde för denna karaktär.
Men jag måste erkänna att jag efter mitt biobesök inte analyserade scenen lika djupt som författaren bakom inlägget gjorde.
Det är ju strukturen som nog flest människor klagat på. Men det är ju ganska typiskt för en Abrams-film. Han är ingen vidare story-teller och det ligger ungefär i linje med vad jag hade förväntat mig.
Sen så kan jag tycka att man överanalyserar filmen med råge. Det finns nog ingen film som analyserats så noga som Force Awakens på senare tid. Alltid är någon missnöjd. Hade filmen varit mer avskalad så hade vi säkert varit missnöjda med att det var för lite.
Sen så kan jag tycka att man överanalyserar filmen med råge. Det finns nog ingen film som analyserats så noga som Force Awakens på senare tid. Alltid är någon missnöjd. Hade filmen varit mer avskalad så hade vi säkert varit missnöjda med att det var för lite.
Jo, Han Solo skulle kanske inte varit med i den här filmen. Eller i alla fall inte haft en så stor del som han hade. För att de tre nya karaktärernas story är ju väldigt intressant att följa och för mig tappar det enormt att alla gamla karaktärer ska vara med så mycket.
Överanalyserar gör man ju nästan med alla filmer nu för tiden, till och med trailers.
Överanalyserar gör man ju nästan med alla filmer nu för tiden, till och med trailers.
Han Solo måste vara med för man ska över huvud taget sörja hans död. Går ju inte om han kommer in och ba "hej Rey, hej Finn" för att fem minuter senare dö.
Det var inte alls så jag menade. Antingen skulle han dött i Return of The Jedi eller så kunde han haft en kort cameo här och sen inte varit med mer. Hela storyn skulle inte kretsat kring honom.
Men det som hände var absolut nödvändigt för Kylo Ren. Jag gillade det.