Visa första inlägg
3541 inlägg
för i svar på Emerics inlägg
3541 inlägg
Det är gott om lättsamma dialoger och humor i originalfilmerna också, jag tycker att det låg på samma nivå. Helt perfekt balans där. Det fanns ett par andra saker som jag hade lite problem med, men ingenting enormt som stör helhetsintrycket allt för mycket.

Hade skitkul! En riktigt underhållande biostund, känslan satt perfekt. Skönt att se praktiska effekter i stor utsträckning. Alla skådespelare skötte sig fantastiskt bra, utom en som är ett av problemen jag nämnde förut.

Adam Drivers Kylo Ren var min favoritkaraktär, lätt! Det bästa med hela filmen bortsett från hela Star Wars-feelingen överlag. Riktig bra skurk! Oslipad och okontrollerad, en vilsen själ som jag faktiskt kunde förstå. Det gick att känna med honom utan att för den sakens skull försvara honom. Sånt gillar jag.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
A small droid carrying classified data crash lands on desert planet. Meets teenage characters. Rebel Alliance needs the data to fight the Empire's new planet-destroying weapon. Rinse and repeat.

Sound familiar? That was the plot to both Episode IV: A New Hope, and Jar-Jar Abrams latest calamity that just found its way onto cinema screens across the country.

I REALLY REALLY REALLY wanted to like this movie-- but alas, we got yet another one of Abrams' typical mind-numbing explosion-fests. It has ALL of Jar-Jar Abrams normal movie failings:

* A cast of characters almost entirely made up of pre-adolescents trying to play adult roles.

* Dialogue/screenplay that seems like it was written by an 8-year old.

* Nothing that even slightly resembles a plot. I am surprised Abrams didn't put "Red Matter" in this movie to fill in all the gaps between his weak story-telling and the plot loopholes it creates, like he did with Star Disaster XI.

As is the case with most of the reboots he has done to date-- Abrams lacks the creativity and writing ability to come up with an original and compelling plot on his own, so he just plagiarizes an existing story and makes "some changes" to better fit his "vision" (as in LSD-induced) of it. He props up these mindless stories by inserting a bunch of unnecessary homage moments to famous lines and clichés from the previous established films in the mythos to try and give his creation validity ("He's dead, Jim").

Really? Another movie about destroying a death star? A droid carrying the plans that the Empire wants to stop from falling into Alliance hands? How original....

He doesn't care if his stories makes sense or not, or if he breaks his own rules; in Star Trek XI, like when the Enterprise could not beam up Spock's mother (because she was falling), but later in the movie, Scotty and Kirk beamed onto the Enterprise from another solar system while it was moving at warp speed with no problems! The Force Awakens had PLENTY of these "Abrams' moments".

A wise man once told me-- "The litmus test for good and bad storytelling comes down to this: do the actions of the characters in your story fit the background and motivations you gave them in your story history? If not-- it is GARBAGE." For instance, a Romulan captain, so enraged his home planet got destroyed-- would not sit on his hands for 25 years, waiting for Spock (who, given the complexity of time travel-- might NEVER have appeared) to show up, so he can blow up the entire galaxy (obviously Abrams does not understand interstellar distances) just to show everyone just how mad he really is!! Now there is a story that will be remembered over the ages....

The actors in this movie were so poor-- it was difficult to tell what exactly their motivations, passions, and driving ideals were. They all had about as much emotional content as Hayden Christiansen (little or none) from the prequels.

* Explosions and guns ablazing, pretty much from the moment the beginning credits close until the end credits start rolling. By the time you are 5 minutes into the movie-- you are already bored and desensitized to it.

I am not surprised to find that many of the people who thought Star Trek XI and XII (the one with a Caucasian Khanoonian Singh) were good movies, also think this movie was in any way memorable (other than the humongous sense of disappointment I walked out of the theater feeling).

Jar-Jar Abrams should be banned from ruining any more legendary movie franchises. The fans themselves could have written a better story and backdrop for this film.
3541 inlägg
för i svar på bonks inlägg
3541 inlägg
bonk googlar fram en negativ text om filmen och klistrar in i forumet. Vilken skräll! 

Själv har han inte sett den såklart.

549 inlägg
för
549 inlägg
Tror inte Bonk kan göra mycket mer annat än att gnälla och klaga!
2249 inlägg
för
2249 inlägg
Kan man inte införa en funktion i forumet där man filtrerar bort bonk? Är så jävla trött på honom. Aldrig rolig och enbart störande. Måste var en sån bitter liten människa där bakom skärmen. Han förstör på riktigt forumet. 
2249 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
2249 inlägg
Håller med om Adam Driver. Grym var han! Så skall en vilsen jedi spelas. Han får en verkligen att inse (ännu  mer) hur jävla kass Hayden var. Fast du gillar ju prequelsen så... ;)
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Tunt manus visste jag sedan tidigare, men är alltså även denna film packad med snorungar och dryga tonåringar alltså? Bevare mig väl i så fall, jaja det är ju Disney numer...Som sagt, ser den då den kommer på tv...
2249 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
(inlägget har redigerats)
2249 inlägg
Till skillnad från Luke, Leia och Han i originaltrilogin menar du? Okej. 
11101 inlägg
11101 inlägg
missnöjet växer över tusen har gett den 1/10 på imdb nu
1316 inlägg
1316 inlägg
över 32 000 har gett "The Godfather" 1/10 på IMDB. Är det också en dålig film? :)
549 inlägg
549 inlägg
De är samma ålder som Luke, Han och Leia var i original trilogin, de är unga men inte tonåringar.
11101 inlägg
för i svar på FredrikOlssons inlägg
11101 inlägg
poängen är att det är viktigt för balansens skull att belysa att långt ifrån alla är positiva till nya star wars, vilket lätt blir intrycket när en massa barn och tonåringar okritiskt ger den högsta betyg, för dom kritiska rösterna måste man ta sig utanför mz som numera närmast liknar en star wars-sekt och inte en filmsite. 
1316 inlägg
1316 inlägg
Haha känns mer som att du vill sprida hat över filmen, tror nog de flesta håller med mig. Absolut så gillar inte alla filmen, så är det ju med all film. :)  Att det talas så mycket om Star Wars är ju inte konstigt , och att den dessutom är riktigt bra(jag vet att du inte håller med). Kan belysa dig att X antal respekterade kritiker har gett Star Wars höga betyg.
1316 inlägg
1316 inlägg
Kolla istället på Rotten Tomatoes.
2249 inlägg
för i svar på FredrikOlssons inlägg
2249 inlägg
Eller varför inte: Se filmen själv?? Så kan han sätta sin egen etta och motivera den med hjälp av simpel och ogrundad kritik som alltid. Men nej, det går ju inte. Bonk gör som han alltid gör. Eftersom MZ inte inför ett bonk-filter får jag installera ett i min egen hjärna. Från och med nu INGEN mer respons från mig på något bonk skriver här på forumet ;) 

Och nej, det har ingenting med just Star Wars att göra. Det har med att bonk är ett trollkonto att göra, med enda intention att provocera och irritera. 
11101 inlägg
för
11101 inlägg
om star wars hade haft 13-års gräns då hade ni blivit stoppade i dörren va?
3541 inlägg
för i svar på Anton s inlägg
3541 inlägg
Eller hur' Adam Driver var grymt bra, mycket bättre än Hayden. Helt klart! Manuset var bra tycker jag, om man jämför med andra blockbusters. Det speglar A New Hope, det är sant, men det är också hela tanken. Man kan såklart ha synpunkter på det, det förstår jag. För mig var det inga problem. Feelingen är tillbaka, det är välgjort och de nya karaktärerna fungerade kanon. 

Några snorungar är inte med, de är precis som du säger lika gamla som originaltrion var. Star Wars har alltid varit filmer för både ungdomar och vuxna, det är exakt samma ton och känsla tycker jag. Disney har inte alls gjort det mer "Disney". Jag såg hela originaltrilogin dagen innan jag såg The Force Awakens och jag tycker att de ligger på samma nivå.

Och ja, bonk tänker inte jag heller integrera med någe mer, inte förrän han slutar vara jävlig och dryg åtminstone.
2249 inlägg
(inlägget har redigerats)
2249 inlägg
Du nämnde några problem du hade, vilka var dem? Jag hade också några problem, skall se om jag minns dem alla.

Rey's resa att lära som kraften gick för fort. Luke har två filmer på sig innan han är mogen nog att kunna gå upp emot någon som Darth Vader/Kylo Ren. Ren är visserligen skadad i slutet, men hade lite problem med det faktiskt. Även Finn var lite för bra i den fighten. Hade varit coolare om Ren bara spöade skiten ur honom totalt utan några problem och så fick Rey ta över där. Hade velat att Kylo Ren fick vara mer badass där så man bygger upp honom mer inför kommande filmer. 

Sen att storyn är exakt som The New Hope... det är rätt tråkigt faktiskt. Speciellt hela Star Killer Base, som inte bara känns kopierat utan också alldeles för rushat och löjligt enkelt att förstöra. 

Hm, vad mer. Jo just det. Supreme Leader Snoke! Han var lite för mycket Marvel-skurk för mig, både till utseende och hur han används i filmen. Men vi får se var den karaktären fortsätter i resterande filmer. 

Sen var scenen på Han Solos fraktskepp lite löjlig, och kände mer Guardians of the Galaxy än Star Wars. 

Allt annat älskade jag. 
3541 inlägg
för i svar på Anton s inlägg
3541 inlägg
Snoke var ett av mina problem också, hade förväntat mig en cool karaktär. Det var precis som du säger en karaktär som kändes hämtad från vilken Marvel-film som helst. Det fanns inget Star Wars över honom. Hoppas de kan lyckas fixa honom på något sätt, täck hans ansikte!! Haha! På med en mask eller huva.

General Hux var problem nummer två. Gleeson spelade över och det kändes som att den karaktären kom från en annan film. Hitler-inspirationen blev lite för övertydlig också.

Kan hålla med till viss del i dina andra synpunkter, att storyn speglar A New Hope nämnde jag tidigare. Det gjorde inte mig så mycket faktiskt. 

Angående fighten mot Kylo Ren så är ju inte han "färdig" heller, det är väl det som är poängen. Han är okontrollerad och oslipad, precis som jag skrev innan. Han slets ju emellan sig själv och den mörka sidan, så riktigt kraftfull var han inte... än. Nu efter mordet så fullföljer han väl till den mörka sidan och blir starkare, dessutom är han väl inte färdigtränad heller. Men visst, den fighten skulle kanske gjorts lite svårare för Finn/Rey.
1316 inlägg
1316 inlägg
Älskade att Kylo Ren var en "människa" med känslor, brister och lite kött på benen som även kan svettas lite. Men om Kylo Ren lyckades med att kaosa för Jedi akademin så borde han väl vara rätt stark? Snoke känns spännande , finns mycket att hämta kommande filmer. :)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden