2140 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
2140 inlägg
De allierade landsteg i Normandie den 6 juni 1944. Tre dygn senare inledde röda armén med förkrossande övermakt sin storoffensiv på Karelska näset. Finnarna tvingades till reträtt och förlorade på en och en halv vecka merparten av Näset, inklusive Viborg efter en kort strid. Efter den första finska avvärjningssegern vid Tienhaara kraftsamlade ryssarna sina styrkor nordost om Viborg vid byn Tali där de rasande striderna vid Tali-Ihantala inleddes efter midsommar. I dessa strider, de största som någonsin utkämpats i Norden, deltog sammanlagt ca 50 000 finska soldater och 150 000 ryska.

Med Jesper Malm
Regi Åke Lindman, Sakari Kirjavainen

Jag som är halvfinne finner denna film ganska intressant. Regissören har jag aldrig hört talats om dock. Vad tror ni om denna film?

Filmens hemsida finner ni här: http://www.tali-ihantala.fi/
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Jag har sett denna film och som krigsfilm och historiskt sett var den mycket bra. Dock väldigt lite personutveckling.

Åke Lindman har gjort flera filmer, hans senaste som är föregångaren till tali heter "Frammom främsta linjen" och följer en finlandssvensk officer och hans trupp i tienhaara. Den är enligt min mening bättre och klart sevärd! Vill ni se det bästa finland har att bjuda på i filmväg så se den.
Jag bor i Finland och är ganska fosterländsk så jag har koll på dethär
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Aha! Okej! Så den här filmen är bra alltså? Trailern var ju ganska bra. Ser ut att vara mycket krig och folk som stupar. Blir att ta en närmare titt på den här filmen så snart som möjligt.
428 inlägg
för
428 inlägg
Denna film går ju på bio nu, ska själv gå och se den. Den verkar bra iallafall.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden