Visa första inlägg
5248 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
5248 inlägg
Nja, detta är den senaste rapporteringen (från augusti)
http://www.geeksofdoom.com/2012/08/21/media-rights-capital-close-to-distributing-ron-howards-ambitious-adaptation-of-the-dark-tower/
18 inlägg
för
18 inlägg
Ja, se där! Vad glad jag blev! Hoppas nu att det går hela vägen..
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Ja vi får hålla alla tummar! :)

30 inlägg
för
30 inlägg
böckerna är dom bästa som finns, men jag har bara svårt att tänka mig hur. (jag vet inte hur man döljer spoilers så ni som inte läst böckerna bör sluta läsa) [spoiler][/spoiler]dom ska filma det där med Stephen king när han kommer in i böckerna, själv tycker jag det tappa just där och kändes lite felplacerat med honom. Men han hade en plan med det hela, så det får man acceptera, tycker bara det kändes lite konstigt att han skulle plocka in sig själv i storyn. eller vad tycker ni andra?
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Haha ja King är ju lite egen :) Förstår vad du menar dock, men det fina med filmernas och seriernas värld är ju att man inte behöver ta med allt som finns med i böckerna. Kan ju kännas knepigt att bara plocka bort en karaktär sådär, det förstår jag, men det går ju att ändra på karaktären, dvs det behöver inte nödvändigtvis vara just Stephen King. Böckerna kommer att omarbetas av manusförfattare, de hittar säkert på någonting som passar. Det kan visserligen spara King också, men då gäller det ju att det hela fungarar film och seriemässigt.
Först ska ju allt bli av också, är fortfarande orolig för att det hela återigen läggs ned, mycket frustrerande detta.
30 inlägg
för
30 inlägg
ja de hela känns väldigt osäkert. Men det är kul att spåna lite i brist på annat ;) Jag tror som du säger att om det hela hade blivit film/tv adaption hade det nog varit bättre om manusskrivarna finslipa lite, särskilt mot de sista böckerna där det vart lite förhastat ibland kändes det som.
22 inlägg
för
22 inlägg
Om den nya versionen av Carrie blir en succé kanske det äntligen börjar hända saker på allvar med andra King-filmatiseringar som det snackats om länge nu, som tex Det mörka tornet, Det och Pestens tid.
871 inlägg
för
871 inlägg
Nu händer det saker igen! Idris Elba och Matthew McConaughey är färdiga för rollerna som Roland Deschain och The Man in Black. Fantastisk casting!
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Va fan säger du? McConaughey har det ju ryktas om ett tag nu, hade dock ingen aning om Elba, underbart! Antar att detta gäller främst film nu då? Ett tag var det väl uppdelat till först filmer för att sedan avsluta som tv-serie?
871 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
871 inlägg
Av vad jag kan utläsa är det inte bestämt hur det blir. Gissningsvis X antal filmer. Hur många beror förstås på hur bra den första filmen går. http://www.ew.com/article/2016/02/29/dark-tower-rises-stephen-king-idris-elba-and-matthew-mcconaughey
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Okej, jamen hursomhelst är det ju riktigt härligt detta, skönt det händer något, man har ju väntat ett x antal år menar jag :)
726 inlägg
för
726 inlägg
Har tänkt läsa dessa böcker massa gånger men har inte blivit av. Enligt artikeln eldunari länkar till står det att första filmen inte är en adaption av den första boken. Är varje bok fristående? I vilken ände ska man börja i (om jag nu skulle få tid)? :)
871 inlägg
för i svar på Willimons inlägg
871 inlägg
Böckerna är definitivt inte fristående. Rekommenderar att läsa dem i kronologisk ordning, annars kommer det att bli väldigt förvirrande. Min teori om att första filmen inte är en adaption av första boken är för att det inte är förrän i tredje boken som handlingen etableras på riktigt. Första boken är snarare en grov presentation utav huvudkaraktären. Jag fann den extremt svår att komma in i på grund av avsaknaden av en röd tråd. Andra boken etablerar övriga karaktärer som är av betydelse. Den röda tråden är tydligare, men man har fortfarande inget ordentligt grepp om handlingen.

Därför är de två första böckerna inte ultimata att starta en filmatisering på. I artikeln jag länkade står det att filmatiseringen kommer att starta någon gång i nutid, vilket är ganska vagt då karaktärerna ett flertal gång hoppar genom olika världar. Gissningsvis börjar de någonstans i tredje boken och kommer ha med mycket flashbacks, eller så inleder de runt slutet av andra boken. Det är egentligen omöjligt att säga då romanerna är väldigt komplext berättade. För mig är det verkligen en gåta om hur de tänker lägga upp filmerna.

Nåja, kronologisk ordning är det rätta sättet att läsa böckerna på så att du har koll på vilka karaktärerna är och deras relationer till varandra. Men som sagt, det är väldigt svårt att komma in i berättelsen. Som tur är är de två första böckerna inte särskilt tjocka, men du kommer behöva ha en del tålamod :)
726 inlägg
för i svar på Emerics inlägg
726 inlägg
Tack för informationen!

Tålamod är något man behöver med de flesta av Kings böcker då dom tenderar i att vara rätt långa, men det brukar i slutändan vara värt det. Antar att samma sak gäller i detta fallet. :)
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden