Tänker att det kan vara kul att spekulera kring vad och vilka som blir nominerade och vinnare när galasäsongen börjar i vinter!
T.ex. tror jag att Eddie Redmayne och Jake Gyllenhaal får Oscarsnomineringar för sina roller i The Danish Girl och Southpaw.
varför är inte star wars force awakens nominerad i flera kategorier och varför protesterar inte folk mot detta!
Svårt att vara positiv till en sådan här gala. Men det var väl kul att en film som Mad Max lyckas ro hem lite nomineringar. Alex Garland för Ex Machina var också väldigt kul. Best Cinematography verkar vara den hetaste kategorin tycker jag.
Jag tycker att mycket var positivt jämfört med tidigare år. Större bredd och variation bland filmerna än vanligt. Sedan älskar man kanske inte alla, men det är en positiv riktning tycker jag. Hela "dödgrävar"-stämpeln med endast historiska dramafilmer och biografier rök ju i år.
Ja, jag är sjukt positiv. Jag tycker galor är döden, men den här kan jag nog tänka mig att kolla på. Hejar på Mad Max, för om den vinner blir jag 1000 spänn rikare!
Spotlight eller The Revenant. Mad Max skulle vara mitt tredje val för Best Picture. (vad jag tror, inte tycker)
med bara tre nominerade i kategorin make up så känns väl chanserna för sverige rätt hyfsade för en gångs skull? för, rätta mig om jag har fel, men inte står väl mad max och revenant ut så väldans i den kategorin? det är ju inte en kategori där det är helt givet vem som ska vinna pga uppenbar överlägesenhet (som det ju kan vara ibland när man t ex snackar animerat eller special effekter eller liknande)
Tror "The Revenant" kommer ta hem det mesta. Kan mycket väl tänka mig att den kommer ta hem 7-8 priser. "Mad Max" tror jag får möjligtvis 1-2 teknikpriser som mest. Tror inte akademin sträcker sig längre än så. Men den som lever får se. Tycker det var halvtrista nomineringar överlag. Hoppas Sly vinner!! Vore underbart och en av få anledningar till att jag ens kommer se galan.
trycker revenant på samma knappar som dansar med vargar och braveheart tro? i så fall kan det ju mkt väl bli storslam!
stallone med en färsk golden globe i bagaget kan ju mkt väl ta oscarn här så vitt jag kan se, jag gillar rylance i spionernas bro men det ha mer att göra med karaktären han spelade snarare än prestationen i sig (det var en gubbe man tyckte om helt enkelt)
Jag är otroligt glad över att Stallone blev nominerad, som Brent säger så är det också en av få anledningar till att jag kommer se galan. Så det kommer bli riktigt spännande. Angående bästa film tror jag The Revenant eller Spotlight tar hem priset och DiCaprio som bästa huvudskådespelare, vilket han fanimej förtjänar efter alla fall på mållinjen för honom tidigare. Inarritu känns ganska given på bästa regi.
Inte oväntat men tråkigt att Sicario blev utan Best Picture-nominering samt att varken Blunt eller Del Toro inte fick en nominering. Kul med musiken och fotot. Weird att den inte fick nomineringar i båda ljudkategorierna.
en snabb koll på oddsen (william hill)
bästa film: spotlight 1.80. revenant 2.62 big short/martian 9 - resten skräll
bästa manliga: leo skyhög favorit till 1.14 gånger pengarna. fassbender 6.50 redmayne 11.
bästa kvinnliga: brie 1.33 ronan 5.50
bästa manliga biroll: stallone!! favorit till 1.73 rylance 2.62
bästa kvinnliga biroll: intressant kategori. rooney mara 1.50 med vikander och winslet båda på 4.50! då får man fan anse att vikander faktiskt på allvar är med i oscarsracet här.
regi: innaritu 1.57 mccarthy spotlight 4.0 adam mckay big short 7 miller mad max 9 och lenny för room 41 gånger pengarna
bästa film: spotlight 1.80. revenant 2.62 big short/martian 9 - resten skräll
bästa manliga: leo skyhög favorit till 1.14 gånger pengarna. fassbender 6.50 redmayne 11.
bästa kvinnliga: brie 1.33 ronan 5.50
bästa manliga biroll: stallone!! favorit till 1.73 rylance 2.62
bästa kvinnliga biroll: intressant kategori. rooney mara 1.50 med vikander och winslet båda på 4.50! då får man fan anse att vikander faktiskt på allvar är med i oscarsracet här.
regi: innaritu 1.57 mccarthy spotlight 4.0 adam mckay big short 7 miller mad max 9 och lenny för room 41 gånger pengarna
Bonk. Efter att ha sett The Revenant så trycker den defentivit inte på samma knappar som de två filmerna du nämnde. Det är snarare en storslagen film med heta skådespelare i huvudrollerna som samtidigt flörtar friskt med konstfilm i samma anda som Malick. Betydligt mer lättillgänglig, betydligt mer actionladdad samt rakare i sitt narrativ men fortfarande en film som tillåter psykologiska rum, minimal dialog och symbolism vilket får ses som ovanligt när det kommer till Oscarsgalan i modern tid. Även om jag personligen verkligen gillade The Revenant så tror jag aldrig i min värld att den hade fått samma genomslagskraft som nu om inte hans tidigare från förra året var Birdman samt att den har Leo och Tom i de stora rollerna.
Intressanta odds. Ska man måla ut två huvudkonkurrenter i de större kategorierna så tror jag att det står mellan dessa:
Bästa film: "The Revenant" och "The Martian". 80-20 i "Revenants" favör.
Bästa manliga: Leo och Damon. Trots att Leo är storfavorit så tror jag han kommer få en tuff match av Damon. Jag älskar Damon och har alltid gjort. Dock tycker jag inte att denna roll var en av hans bästa. Men han gick ned en massa i vikt, han vann GG och han har heller aldrig vunnit en Oscar tidigare och det spelar in. Leo och Damon möttes senast i "The Departed" och där tyckte jag Damon var den klart bättre av de två, men nu vinner nog Leo sin Oscar och han är grymt bra i "The Revenant". 60-40 i Leos favör.
Bästa kvinnliga: Brie Larson och Cate Blanchett. Blanchett är alltid fantastisk, så även här. Men hon har två Oscars och Brie Larson kommer vinna ganska ohotad, hon är klart bäst också i år och ska ha priset. 75-25 till Brie.
Bästa manliga biroll: Sly och Mark Rylance. Mark Rylance var det enda som var riktigt bra med "Bridge of Spies". Han är lysande och kommer bli en tuff utmanare till Sly. Hoppas och tror dock att Sly tar detta. Han är suverän i "Creed" och visar att han är riktigt jävla bra i rätt sammanhang och att han kan mycket mer än att "bara" vara en av de största actionikonerna i branschen. Sådan förvandling gillas även av juryn så Sly vinner. 60-40.
Bästa kvinnliga biroll: Kate Winslet och Rooney Mara. Vikander i all ära, tror dock det är mellan dessa två det står. Båda är riktigt bra. Personligen så håller jag Mara snäppet högre i år, men tror juryn gör tvärtom. 55-45 i Winslets favör.
Bästa regi: Innaritu och McCarthy. Känns som att Innaritu är en av hela galans säkraste vinnare, i samma nivå som "Inside Out" i animerade och "Amy" i dokumentära. Han är helt enkelt bäst och har gjort filmkonst under svåra yttre förhållande. Att se "The Revenant" är som att se Malick göra hämnddrama. Att han vann även förra året spelar nog bara in positivt, eftersom detta är en helt annan typ av film och bevisar vilken enorm bredd han har i sitt kunnande. 95-5 på att Innaritu vinner detta.
Bästa film: "The Revenant" och "The Martian". 80-20 i "Revenants" favör.
Bästa manliga: Leo och Damon. Trots att Leo är storfavorit så tror jag han kommer få en tuff match av Damon. Jag älskar Damon och har alltid gjort. Dock tycker jag inte att denna roll var en av hans bästa. Men han gick ned en massa i vikt, han vann GG och han har heller aldrig vunnit en Oscar tidigare och det spelar in. Leo och Damon möttes senast i "The Departed" och där tyckte jag Damon var den klart bättre av de två, men nu vinner nog Leo sin Oscar och han är grymt bra i "The Revenant". 60-40 i Leos favör.
Bästa kvinnliga: Brie Larson och Cate Blanchett. Blanchett är alltid fantastisk, så även här. Men hon har två Oscars och Brie Larson kommer vinna ganska ohotad, hon är klart bäst också i år och ska ha priset. 75-25 till Brie.
Bästa manliga biroll: Sly och Mark Rylance. Mark Rylance var det enda som var riktigt bra med "Bridge of Spies". Han är lysande och kommer bli en tuff utmanare till Sly. Hoppas och tror dock att Sly tar detta. Han är suverän i "Creed" och visar att han är riktigt jävla bra i rätt sammanhang och att han kan mycket mer än att "bara" vara en av de största actionikonerna i branschen. Sådan förvandling gillas även av juryn så Sly vinner. 60-40.
Bästa kvinnliga biroll: Kate Winslet och Rooney Mara. Vikander i all ära, tror dock det är mellan dessa två det står. Båda är riktigt bra. Personligen så håller jag Mara snäppet högre i år, men tror juryn gör tvärtom. 55-45 i Winslets favör.
Bästa regi: Innaritu och McCarthy. Känns som att Innaritu är en av hela galans säkraste vinnare, i samma nivå som "Inside Out" i animerade och "Amy" i dokumentära. Han är helt enkelt bäst och har gjort filmkonst under svåra yttre förhållande. Att se "The Revenant" är som att se Malick göra hämnddrama. Att han vann även förra året spelar nog bara in positivt, eftersom detta är en helt annan typ av film och bevisar vilken enorm bredd han har i sitt kunnande. 95-5 på att Innaritu vinner detta.
det brukar väl inte bli några större skrällar på oscars brukar det? man sitter där och hoppas, man kanske har slängt iväg en hundring på att nån logoddsare ska ta hem det och sen likt förbannat vinner i stort sett alla favoriter i af i slutändan...
har inte jämfört alla odds men både brie och leo verkar vara så skyhöga favoriter att det, nog, är lönlöst att tro något annat... däremot för birollerna, där ligger flera så pass nära varandra att det är mer svårtippat. tänk om sverige tar hem 2 av 2 oscars :)
har inte jämfört alla odds men både brie och leo verkar vara så skyhöga favoriter att det, nog, är lönlöst att tro något annat... däremot för birollerna, där ligger flera så pass nära varandra att det är mer svårtippat. tänk om sverige tar hem 2 av 2 oscars :)
så vi har 2 möjliga och faktiskt inte helt omöjliga oscarsmöjligheter för sverige. vi har flera filmer som är lite roligare och mer pang pang än man är van vid (mad max osv) vi har stallone på plats och sen chris rock som presentatör, detta sammanlagt bäddar för den kanske intressantaste oscarsgalan på många år!
Intressanta odds indeed. Mad Max är inte en sannolik vinnare, men med de oddsen är det klart spelvärt. Både för bästa film och regi. Ännu långt kvar till galan, vilket iofs kan vara till filmens nackdel. The Martian och Damon tror jag har ca. noll chans. Det är väl isåfall om den uteblivna reginomineringen skulle gynna filmen, som med Argo.
Tror inte att man kan räkna ut The Big Short heller. Nomineringar i många stora kategorier och bra "flow" på sistone i racet. Men den mest troliga duellen i slutändan är väl Spotlight vs. The Revenant.
Tror inte att man kan räkna ut The Big Short heller. Nomineringar i många stora kategorier och bra "flow" på sistone i racet. Men den mest troliga duellen i slutändan är väl Spotlight vs. The Revenant.
Damon gick inte ner något i vikt för The Martian. Det var trickfilmat och CGI-smink. Jag tyckte det var hur obvious som helst i biosalongen, men tydligen har många gått på det, för jag ser jättemånga som tror att han faktiskt gick ner i vikt på riktigt.
Möjligtvis lite bredare skurar i år, men självklart ska Lawrence vara nominerad igen...den nya Meryl Streep och då syftar jag absolut inte på talangen, utan på prenumerationen av nomineringar. Börjar bli smålöjligt, lika löjligt med Bale varenda år. Kom igen, jag tror nog det finns bättre insatser än dessa tus.
Nåväl, här är det väl ingen större hemlighet längre att jag håller stenhårt på Mad Max, för sakens skull. Känns dock skitskönt att The Revenant, som ju också är
en liten "udda" film att nominera sett till det vanliga böset, ändå också känns som en kul vinnare.
Sedan håller jag självklart alla tummar för gamle Sly, vore så jäkla kul. Hur var det nu, han var inte ens nominerad för Copland va? Å inte senaste Rocky, ja den innan Creed, heller? Nu tänker jag både på regi, manus och skådespelarinsats? Skamligt i så fall. Nä, hoppas det blir ordning och reda, ge Sly en skådespelaroscar! Han fick ju inget 1976 då det begav sig heller så det borde kunna ge utslag nu istället, han är värd det.
Nåväl, här är det väl ingen större hemlighet längre att jag håller stenhårt på Mad Max, för sakens skull. Känns dock skitskönt att The Revenant, som ju också är
en liten "udda" film att nominera sett till det vanliga böset, ändå också känns som en kul vinnare.
Sedan håller jag självklart alla tummar för gamle Sly, vore så jäkla kul. Hur var det nu, han var inte ens nominerad för Copland va? Å inte senaste Rocky, ja den innan Creed, heller? Nu tänker jag både på regi, manus och skådespelarinsats? Skamligt i så fall. Nä, hoppas det blir ordning och reda, ge Sly en skådespelaroscar! Han fick ju inget 1976 då det begav sig heller så det borde kunna ge utslag nu istället, han är värd det.