Tänker att det kan vara kul att spekulera kring vad och vilka som blir nominerade och vinnare när galasäsongen börjar i vinter!
T.ex. tror jag att Eddie Redmayne och Jake Gyllenhaal får Oscarsnomineringar för sina roller i The Danish Girl och Southpaw.
Håller tummarna för George Miller och hans Mad Max.
De viktiga nomineringarna från PGA (Producers Guild of America) har nu släppts. Brukar vara den bästa vägvisaren inför Oscars även om det kan diffa på 1-2 filmer.
The Big Short
Bridge of Spies
Brooklyn
Ex Machina
Mad Max: Fury Road
The Martian
The Revenant
Sicario
Spotlight
Straight Outta Compton
Kul att "Sicario" och "Ex Machina" fick en varsin, de har inte varit förhandstippade direkt. "Mad Max: Fury Road" är också skitkul, men inte lika otippad, det har surrats mycket om den i dessa sammanhang. Väldigt besviken över att "Room" inte är med, hoppas att Oscars rättar till det misstaget. Överlag känns filmerna för en gångs skull varierade, det är inte samma såsiga lineup som det brukar vara. Det är olika genrer, både blockbusters och indies. Riktigt kul!
Ger mig fan på att Oscars byter ut "Ex Machina" mot "The Danish Girl" dock. Och typ "Sicario" mot "Carol". Hoppas inte!
Annat värt att notera: "The Hateful Eight" fick ingen nominering. Den är precis som "Carol" en Weinstein-film så nu är Harvey elak kan jag tänka mig.
The Big Short
Bridge of Spies
Brooklyn
Ex Machina
The Martian
The Revenant
Sicario
Spotlight
Straight Outta Compton
Kul att "Sicario" och "Ex Machina" fick en varsin, de har inte varit förhandstippade direkt. "Mad Max: Fury Road" är också skitkul, men inte lika otippad, det har surrats mycket om den i dessa sammanhang. Väldigt besviken över att "Room" inte är med, hoppas att Oscars rättar till det misstaget. Överlag känns filmerna för en gångs skull varierade, det är inte samma såsiga lineup som det brukar vara. Det är olika genrer, både blockbusters och indies. Riktigt kul!
Ger mig fan på att Oscars byter ut "Ex Machina" mot "The Danish Girl" dock. Och typ "Sicario" mot "Carol". Hoppas inte!
Annat värt att notera: "The Hateful Eight" fick ingen nominering. Den är precis som "Carol" en Weinstein-film så nu är Harvey elak kan jag tänka mig.
Häftiga nomineringar ändå. Vitt spridda genrer precis som du säger. Tror inte heller att Ex Machina eller Sicario lyckas knipa oscarsnomineringar, Room, Inside Out och Carol känns alla troligare.
Skulle de där filmerna bli de Oscarsnominerade, ja med den spridningen, då LOVAR jag att jag ska börja titta på Oscars igen ;) Men ja...det lär inte finnas någon risk, de lär såsa, söva och domna till det rejält, dvs vaska bort och lägga dit riktiga sövande död-filmer innan det är färdigt. Men kul att åtminstone PGA visar på lite variation.
Ja, riktigt kul att se. "Room" hoppas jag som sagt på, den är värd en nominering. Tror att det är större sannolikhet att de plockar in "The Danish Girl" och "Carol", känns som klippt och skurna för Oscars. Men men, vi får se. Jag tror att Mad Max, The Revenant och The Martian kommer att bli Oscarsnominerade i alla fall. Den sistnämnda gav jag en trea men tycker ändå att det är kul om den blir nominerad just för variationens skull. Lite större bredd än vanligt lär det nog bli.. men hoppas verkligen att "Sicario" eller "Ex Machina" kan få nomineringar också. Helst båda två, men det är väl att gapa efter för mycket :P
Haha, ja då blir det till att sitta uppe för dig också! Som sagt lär de säkert byta ut några stycken, men det här känns ändå som något sorts trendbrott. Nu visar Hollywood prov på att de kan lyfta fram annat än biografier och historiska dramer i alla fall.
Har betat av de flesta filmerna i racet nu. Blev nyss klar med Brooklyn som landade på en stabil fyra. The Revenant och The Big Short har jag kvar.
Room, Trumbo och Inside Out tycker jag är de bästa filmerna som är med i racet, av de jag sett, så de får gärna bytas in och ut kan de ta sömnpillren Bridge of Spies och The Martian. Ex Machina och Mad Max skulle jag aldrig för mitt liv nominera heller. Två bra filmer, men inte ett dugg mer än så i min bok.
Room, Trumbo och Inside Out tycker jag är de bästa filmerna som är med i racet, av de jag sett, så de får gärna bytas in och ut kan de ta sömnpillren Bridge of Spies och The Martian. Ex Machina och Mad Max skulle jag aldrig för mitt liv nominera heller. Två bra filmer, men inte ett dugg mer än så i min bok.
Haha, men vafan Brent! Nu kommer du här och plockar bort all bredd och variation istället ;)
Även om inte "The Martian" är en toppfilm så tycker jag att det är kul för hela awards-grejen. Det blir ju så jäkla tråkigt om det bara är biografier som "Trumbo" och historiska dramer som "Brooklyn" som dominerar hela fältet varje år. "Ex Machina" och "Mad Max" är fantastiska filmer tycker jag, men även om de bara var bra så skulle jag tycka att det var uppfriskande om de blev nominerade. Det är roligare om det finns plats för alla sorters filmer även om jag själv måste acceptera några som bara är okej eller bra, men det är bara hur jag känner såklart :)
Vi är överens om "Room" i alla fall. Alltid något ;)
Även om inte "The Martian" är en toppfilm så tycker jag att det är kul för hela awards-grejen. Det blir ju så jäkla tråkigt om det bara är biografier som "Trumbo" och historiska dramer som "Brooklyn" som dominerar hela fältet varje år. "Ex Machina" och "Mad Max" är fantastiska filmer tycker jag, men även om de bara var bra så skulle jag tycka att det var uppfriskande om de blev nominerade. Det är roligare om det finns plats för alla sorters filmer även om jag själv måste acceptera några som bara är okej eller bra, men det är bara hur jag känner såklart :)
Vi är överens om "Room" i alla fall. Alltid något ;)
Hehe jo för breddens skull så kan Mad Max och Ex Machina få vara med, visst är det kul om det rörs om lite i den stela grytan, så det kan jag gå med på. Men mitt tips på de 10 om det nu blir 10 som nomineras på oscars är:
The Revenant
Carol
Spotlight
The Martian
Brooklyn
Inside Out
The Danish Girl
The Hateful Eight
Room
Så tippar jag att det kommer se ut.
The Revenant
Carol
Spotlight
The Martian
Brooklyn
Inside Out
The Danish Girl
The Hateful Eight
Room
Så tippar jag att det kommer se ut.
Har varit himlans dålig på att följa detta den här säsongen. Är inte Joy med i racet? Kan den ersätta Mad Max? Är Oscars verkligen tillräckligt våghalsiga för att variera utbudet år? Har ju inte hänt sedan 2010 då t.ex Black Swan och Inception var nominerade. Är väl bara fem filmer som kan nomineras för bästa film i år? Då kan vi väl genast utesluta ett flertal filmer från Marcus lista ovan så att det bara är såsiga dramer och sömnframkallande biografier kvar? Vilket datum kommer nomineringarna?
Bra att du offrar dig för laget Brent :)
Ja det där var inte så tokigt tippat. Jag tror nog inte att "Inside Out" kniper en nominering dock, den får nöja sig med den animerade kategorin. Jag skulle kunna tänka mig att "Room blir utan också, men hoppas verkligen inte det. I övrigt har jag inga invändningar direkt.
Ja det där var inte så tokigt tippat. Jag tror nog inte att "Inside Out" kniper en nominering dock, den får nöja sig med den animerade kategorin. Jag skulle kunna tänka mig att "Room blir utan också, men hoppas verkligen inte det. I övrigt har jag inga invändningar direkt.
"Joy" har fått alldeles för dåligt mottagande och recensioner. David O. Russell är ju visserligen en Oscarsfavorit, men han får nog vara utan nomineringar i år. Jennifer Lawrence kanske kan få en nominering för sin roll dock.. för att, ja... hon är Jennifer Lawrence och de älskar att nominera henne för allt.
Nej, det är precis som förra året maxgräns på 10 nomineringar. Sedan vet jag inte exakt hur systemet ser ut, men en film måste få en viss mängd förstahandsröster (de rangordnar när de röstar) för att bli nominerad. Hur många som blir nominerade beror på hur rösterna fördelas, enkelt uttryckt, men maxgränsen är 10.
Nomineringarna kommer 14 jan tror jag.
Nej, det är precis som förra året maxgräns på 10 nomineringar. Sedan vet jag inte exakt hur systemet ser ut, men en film måste få en viss mängd förstahandsröster (de rangordnar när de röstar) för att bli nominerad. Hur många som blir nominerade beror på hur rösterna fördelas, enkelt uttryckt, men maxgränsen är 10.
Nomineringarna kommer 14 jan tror jag.
Glömde helt bort The Big Short, den lär nog vara given.
Haha mig kan man lita på, offrar mig 😀 Trumbo lär ändå inte ha en chans i filmkategorin tyvärr.
Haha mig kan man lita på, offrar mig 😀 Trumbo lär ändå inte ha en chans i filmkategorin tyvärr.
"The Big Short" är given, glömde den jag med. Vissa börjar peka på den som frontrunner till att vinna faktiskt, tillsammans med "Spotlight".
För breddens skull kanske man skulle nominera någon annan än bara amerikanska filmer också. Märkligt 2013, när Amour vann bästa utländska film samtidigt som den som enda utländska också var nominerad för, det finaste priset, bästa film.
Ex Machina är brittisk så den kanske vi kan hoppas på. En av mina favoriter från i år.
Ex Machina är brittisk så den kanske vi kan hoppas på. En av mina favoriter från i år.
Ja visst vore det kul med nåt annat än bara amerikanskt, det håller jag med om.
Det hade varit så jävla uppfriskande om Mad Max vann. Jag tycker helt klart George Miller ska vinna regi i alla fall. 75 år och sticker ut i Namibias öken med 100 fordon och gör allt praktiskt. Det är sjukt hur det ens funkade.
The Big Short, från mannen (träskallen) bakom Moneyball (hated it) och The Blind Side (HATED it even more). Självklart ska sådant nomineras. Nä, jag backar nog ur, jag orkar inte med någon rövslickargala i år heller.
Mitt intresse är sjukt lågt i år också, till och med lägre än ifjol som var ett bottenrekord i likgiltighet vad det gällde Oscars från min sida. Jag har inte sett en enda film av de förhandstippade. Jag håller dock på Mad Max (om den nu blir nominerad) för sakens skull. Annars är självklart säkert The Revenant grymt bra också. Men som sagt, Mad Max för sakens skull. Vore gött ifall den vann. Sist en sådan skräll hände var för 20 år sedan då Braveheart med svarta fåret Mel Gibson vann och sopade mattan med rövslickareliten. Lär ju knappast hända igen tyvärr, det är ju så stelknullat så.
Men hur kan jag hålla på Mad Max osv. ifall jag inte sett den, inte någon av favoriterna? Jamen kom igen, som om det nu spelade någon roll. Det är århundraden sedan årets bästa film, i mina ögon, vann så det kvittar liksom. Jag vill ha en skräll, jag vill se Oscarsrövslickarna svälja sina dyngbruna tungor och jag vill ha lite drag!
Faktum är och detta har jag sagt varje år, att man inte ens behöver se några filmer innan galan för att ändå lista ut hur det ska sluta. Det räcker med att läsa vad filmerna handlar om, vilka pellejönsar som står bakom dem och vilka som har huvudrollerna. Sedan är det bara att do the math och du har rätt så hyggligt prickat in de nominerade innan de nominerade ens avslöjas. Sedan återstår då att sålla mellan just dessa vilka som kommer att slutligen vinna. Ja och det är ungefär bara att göra om samma träliga procedur igen och sedan hålla koll på vilka som kampanjar (slickar mest röv), sedan har du oftast svaret. Vissa år kan man visserligen stå och väga mellan "hela" TVÅ kandidater ooooh vad spännande, nä, not. Jag betackar mig.
Det enda som är svårt att pricka in i Oscarssammanhang är kortfilmer, kortdokumentärer, kortanimerade osv. Kort, kort, kort och who cares? Kort, DÄR har de något att ta till sig, korta ned den där jävla galan. De kan ju börja med att skicka den där förbannade två-timmarsmodeuppvisningen på kölhalning och då har inte galan ens börjat...haha, skjut mig. Folk som visar upp sig, tror de är oumbärliga, fiser hallon och nyss har frälst världen. Kär nån, fäll ned den berömda och landa.
Så, det var min årliga gnällventilering rakt i fejjan på Oscars det. Tack för mig, nu ska jag ta och stagediva rakt ned i orkesterdiket (som inte finns kvar, men ändå).
Mitt intresse är sjukt lågt i år också, till och med lägre än ifjol som var ett bottenrekord i likgiltighet vad det gällde Oscars från min sida. Jag har inte sett en enda film av de förhandstippade. Jag håller dock på Mad Max (om den nu blir nominerad) för sakens skull. Annars är självklart säkert The Revenant grymt bra också. Men som sagt, Mad Max för sakens skull. Vore gött ifall den vann. Sist en sådan skräll hände var för 20 år sedan då Braveheart med svarta fåret Mel Gibson vann och sopade mattan med rövslickareliten. Lär ju knappast hända igen tyvärr, det är ju så stelknullat så.
Men hur kan jag hålla på Mad Max osv. ifall jag inte sett den, inte någon av favoriterna? Jamen kom igen, som om det nu spelade någon roll. Det är århundraden sedan årets bästa film, i mina ögon, vann så det kvittar liksom. Jag vill ha en skräll, jag vill se Oscarsrövslickarna svälja sina dyngbruna tungor och jag vill ha lite drag!
Faktum är och detta har jag sagt varje år, att man inte ens behöver se några filmer innan galan för att ändå lista ut hur det ska sluta. Det räcker med att läsa vad filmerna handlar om, vilka pellejönsar som står bakom dem och vilka som har huvudrollerna. Sedan är det bara att do the math och du har rätt så hyggligt prickat in de nominerade innan de nominerade ens avslöjas. Sedan återstår då att sålla mellan just dessa vilka som kommer att slutligen vinna. Ja och det är ungefär bara att göra om samma träliga procedur igen och sedan hålla koll på vilka som kampanjar (slickar mest röv), sedan har du oftast svaret. Vissa år kan man visserligen stå och väga mellan "hela" TVÅ kandidater ooooh vad spännande, nä, not. Jag betackar mig.
Det enda som är svårt att pricka in i Oscarssammanhang är kortfilmer, kortdokumentärer, kortanimerade osv. Kort, kort, kort och who cares? Kort, DÄR har de något att ta till sig, korta ned den där jävla galan. De kan ju börja med att skicka den där förbannade två-timmarsmodeuppvisningen på kölhalning och då har inte galan ens börjat...haha, skjut mig. Folk som visar upp sig, tror de är oumbärliga, fiser hallon och nyss har frälst världen. Kär nån, fäll ned den berömda och landa.
Så, det var min årliga gnällventilering rakt i fejjan på Oscars det. Tack för mig, nu ska jag ta och stagediva rakt ned i orkesterdiket (som inte finns kvar, men ändå).
American Society of Cinematographers, nomineringar:
Bridge of Spies
Carol
The Revenant
Sicario
Jag har inget att klaga på här. Alla är värdiga. Har inte sett "The Revenant" men det räcker liksom med trailern :)
Bridge of Spies
Carol
The Revenant
Sicario
Jag har inget att klaga på här. Alla är värdiga. Har inte sett "The Revenant" men det räcker liksom med trailern :)