Tänker att det kan vara kul att spekulera kring vad och vilka som blir nominerade och vinnare när galasäsongen börjar i vinter!
T.ex. tror jag att Eddie Redmayne och Jake Gyllenhaal får Oscarsnomineringar för sina roller i The Danish Girl och Southpaw.
"Spotlight" tycker jag också var lite överskattad. Har en fyra på den, men den var inte så bra som många i Amerikat vill göra gällande. Tyckte faktiskt även att annars alltid lysande Mark Ruffalo spelade över lite i vissa scener. "Carol" tycker jag dock förtjänar berömmet.
Men tre regissörer som jag tycker är väldigt överskattade och halvt avdankade numera är Spielberg, Tarantino och Ridley Scott. Antar att det tar hus i helvete på forumet nu, men det kan jag leva med... Man ska stå för sina åsikter och det gör jag och har alltid gjort med glädje. Så nu är det dags för gamle Brentan att kill three of his old darlings...
Tarantino gör samma sak over and over och vägrar förnya sig. Det är lååååååååååååååånga filmer med mycket dialog och mycket nigger och fuck och en massa övervåld och blod... Vi har sett det nu Quentin, kanske dags att förnya sig lite. "Reservoir Dogs" är ett mästerverk och "Pulp Fiction" och "Inglourious Basterds" är klara fyror, men resten lämnar mig ganska likgiltig och oberörd. Han vill så gärna chocka och vara edgy, men chockeffekten försvinner per automatik när han levererar samma koncept gång på gång. Been there done that liksom. Dessutom så snor han ju extremt mycket från Sam Peckinpah. Kolla slutuppgörelsen i Peckinpahs fantastiska "The Wild Bunch" så ser ni var han hämtat sin "originalitet" ifrån. Nej, jag skulle aldrig för mitt liv ranka Tarantino ens bland topp-100 av regissörerna genom tiderna. Särskilt när man som jag betat av typ alla gamla klassiker från 30-talet och framåt och har en hel del namn att jämföra med.
Spielberg och Scott har rätt mycket gemensamt. De var båda fantastiska och nyskapande på 70- och 80-talet och de gjorde både riktigt bra filmer in på 90-talet som jag alltid kommer vara djupt tacksam för. Men de senaste 15 åren så har de stagnerat helt och levererar förutsägbart och galafjäskigt trams med pekpinnar, övertydligt berättande, en massa påtvungen moral och sentimentalitet som främsta riktmärke. Detta gäller dock i mycket högre grad Spielberg än Scott. Spielbergs "War Horse", "Bridge of Spies", "Lincoln", "A.I.", "Munich". "Amistad" från -97 är ännu en sådan film. Scott har med undantag för lysande "Gladiator" (2000) gett oss skräp som "Hannibal", "Kingdom of Heaven", "A Good Year", "Body of Lies", "Robin Hood", "Exodus: Gods and Kings" och "The Martian". Vissa av er kanske tycker att vissa av titlarna jag nämner med de här regissörerna är jättebra och smaken är ju som baken, men det är ju inte direkt några "Jaws", "E.T.", Raiders of the Lost Arc", "Alien", "Blade Runner" och "Gladiator".
Vad jag vill säga med detta inlägg är väl att när det är en ny film på g med någon av dessa tre regissörer så vattnas det inte direkt i munnen längre. Känns redan som man vet vad man kommer att få, något ganska förutsägbart i gamla invanda hjulspår och som inte lever upp till potentialen som dessa herrar en gång hade när de satte ribban för stort filmskapande.
P.S. Detta inlägg var inte riktat till dig Marcus, men började med att svara dig och fortsatte skriva av mig :)
Men tre regissörer som jag tycker är väldigt överskattade och halvt avdankade numera är Spielberg, Tarantino och Ridley Scott. Antar att det tar hus i helvete på forumet nu, men det kan jag leva med... Man ska stå för sina åsikter och det gör jag och har alltid gjort med glädje. Så nu är det dags för gamle Brentan att kill three of his old darlings...
Tarantino gör samma sak over and over och vägrar förnya sig. Det är lååååååååååååååånga filmer med mycket dialog och mycket nigger och fuck och en massa övervåld och blod... Vi har sett det nu Quentin, kanske dags att förnya sig lite. "Reservoir Dogs" är ett mästerverk och "Pulp Fiction" och "Inglourious Basterds" är klara fyror, men resten lämnar mig ganska likgiltig och oberörd. Han vill så gärna chocka och vara edgy, men chockeffekten försvinner per automatik när han levererar samma koncept gång på gång. Been there done that liksom. Dessutom så snor han ju extremt mycket från Sam Peckinpah. Kolla slutuppgörelsen i Peckinpahs fantastiska "The Wild Bunch" så ser ni var han hämtat sin "originalitet" ifrån. Nej, jag skulle aldrig för mitt liv ranka Tarantino ens bland topp-100 av regissörerna genom tiderna. Särskilt när man som jag betat av typ alla gamla klassiker från 30-talet och framåt och har en hel del namn att jämföra med.
Spielberg och Scott har rätt mycket gemensamt. De var båda fantastiska och nyskapande på 70- och 80-talet och de gjorde både riktigt bra filmer in på 90-talet som jag alltid kommer vara djupt tacksam för. Men de senaste 15 åren så har de stagnerat helt och levererar förutsägbart och galafjäskigt trams med pekpinnar, övertydligt berättande, en massa påtvungen moral och sentimentalitet som främsta riktmärke. Detta gäller dock i mycket högre grad Spielberg än Scott. Spielbergs "War Horse", "Bridge of Spies", "Lincoln", "A.I.", "Munich". "Amistad" från -97 är ännu en sådan film. Scott har med undantag för lysande "Gladiator" (2000) gett oss skräp som "Hannibal", "Kingdom of Heaven", "A Good Year", "Body of Lies", "Robin Hood", "Exodus: Gods and Kings" och "The Martian". Vissa av er kanske tycker att vissa av titlarna jag nämner med de här regissörerna är jättebra och smaken är ju som baken, men det är ju inte direkt några "Jaws", "E.T.", Raiders of the Lost Arc", "Alien", "Blade Runner" och "Gladiator".
Vad jag vill säga med detta inlägg är väl att när det är en ny film på g med någon av dessa tre regissörer så vattnas det inte direkt i munnen längre. Känns redan som man vet vad man kommer att få, något ganska förutsägbart i gamla invanda hjulspår och som inte lever upp till potentialen som dessa herrar en gång hade när de satte ribban för stort filmskapande.
P.S. Detta inlägg var inte riktat till dig Marcus, men började med att svara dig och fortsatte skriva av mig :)
Hehe, något hus i helvete tar det inte för mig. Jag tycker att du har klara poänger även om jag kanske inte håller med fullt ut. Jag tycker att alla dessa herrar fortfarande levererar hyggligt bra, jag tycker det blir lite orättvist att hela tiden döma dem mot deras absoluta mästerverk och förvänta sig sådant. De har haft sin era där de bröt ny mark och influerade hela branschen, ingen gör det för alltid liksom. Det är lite som i sport, det kommer alltid ett generationsskifte och nya talanger börjar sätta avtryck. Nu förstår jag att du inte menar att du förväntar dig en ny Jaws eller Alien varje gång givetvis, men ja.. Jag skulle exempelvis sätta en 3/5 på både Bridge of Spies och The Martian, vilket är bra liksom. Två bra filmer, men dömer jag dem mot Jaws och Alien så är det givetvis monumental skillnad. Därför försöker jag att inte göra det direkt, utan ta varje film för vad den är. Clint Eastwood är en regissör som är i ett liknande läge tycker jag (Senaste 7-8 åren: American Sniper, Jersey Boys, J. Edgar, Hereafter, Invictus). Även David Finchers senaste filmer har varit "endast" bra/okej.. jämför jag med Seven och Fight Club är det inte mycket att hänga i julgranen. Tarantinos senaste har jag inte sett än men många är väl överens om att han upprepar sig väldigt mycket. Jag själv tenderar att gilla det ändå, återstår att se med den nya filmen.
Kollar man på exempelvis Hitchcocks karriär så var det väl inte så mycket att hurra över efter Psycho och The Birds heller, ja om man ställer filmerna mot hans allra bästa. De sista tio åren går inte att jämföra med när han var som bäst direkt.
Säg det som varar för evigt.. jag tror säkert att de gamla rävarna kommer att slå till med någon/några kanoner till innan det är god natt men de har sin bästa tid bakom sig.
Vi har mycket att tacka dem för :)
Kollar man på exempelvis Hitchcocks karriär så var det väl inte så mycket att hurra över efter Psycho och The Birds heller, ja om man ställer filmerna mot hans allra bästa. De sista tio åren går inte att jämföra med när han var som bäst direkt.
Säg det som varar för evigt.. jag tror säkert att de gamla rävarna kommer att slå till med någon/några kanoner till innan det är god natt men de har sin bästa tid bakom sig.
Vi har mycket att tacka dem för :)
Du är en klok man Marcus och jag tänkte faktiskt ta med Clintan som exempel. Woody Allen är ju en annan som ofta upprepar sig, men han får fortfarande ur sig en hel del guldkorn mellan varven som "Match Point" och "Midnight in Paris" för att två exempel. Malick är ju en annan som ofta kör på samma sak, men säga vad man vill om Malick, han är iaf inte lättillgänglig och han tar inte den enkla vägen ut. Lite därför som jag älskar den mannen.
Och nej, jag förväntar mig inte guldkorn från dessa herrar varje gång och det är givetvis lite orättvist att jämföra med vad de gjorde för 20-30 år sedan. Det var ett annat filmklimat då. Men jag tycker att de tar den lite väl enkla vägen ut, iaf Spielberg och Tarantino. De kör på det de vet funkar. Scott har väl lite högre ambitioner, men det blir nästan bara mellanmjölk numer tycker jag.
Håller helt med om att vi har mycket att tacka dem för, särskilt Spielberg och Scott. De har gett mig och många andra några av de bästa filmerna i historien och det går inte att återuppfinna hjulet hur många gånger som helst... Men ville bara skriva av mig lite om något som jag tänkt på ett tag :)
Och nej, jag förväntar mig inte guldkorn från dessa herrar varje gång och det är givetvis lite orättvist att jämföra med vad de gjorde för 20-30 år sedan. Det var ett annat filmklimat då. Men jag tycker att de tar den lite väl enkla vägen ut, iaf Spielberg och Tarantino. De kör på det de vet funkar. Scott har väl lite högre ambitioner, men det blir nästan bara mellanmjölk numer tycker jag.
Håller helt med om att vi har mycket att tacka dem för, särskilt Spielberg och Scott. De har gett mig och många andra några av de bästa filmerna i historien och det går inte att återuppfinna hjulet hur många gånger som helst... Men ville bara skriva av mig lite om något som jag tänkt på ett tag :)
Ja, exakt! Då är vi på helt samma blad trots allt. Nu har Spielberg The BFG som kommer härnäst, det är ju ändå någonstans tillbaka till där allt startade. Många har ju klagat på att Spielberg har gjort för mycket "vuxna" och "tråkiga" filmer, de har velat ha tillbaka barnet i Spielberg.. de roliga familjeäventyren. Det är väl precis det som THE BFG är, skriven av Melissa Mathison som skrev E.T. dessutom (RIP). Efter det blir det ungdomlig sci-fi i Ready Player One så det är väl också mer den gamla Spielberg. Återstår att se om det kan bli något bra någon av dem. Vore kul om han kunde göra avtryck hos en ny generation barn och ungdomar :)
Ridley Scott å sin sida ska fortsätta på Alien-sagan. Jag vet inte, Prometheus var väl okej men hoppas att han kan få till något lite bättre i den kommande filmen.
Ridley Scott å sin sida ska fortsätta på Alien-sagan. Jag vet inte, Prometheus var väl okej men hoppas att han kan få till något lite bättre i den kommande filmen.
Absolut, hoppas han hittar tillbaka till sitt ursprung igen :)
Scott's Alien-saga är jag däremot ganska likgiltig inför. Tyckte inte "Prometheus" var något speciellt, och absolut inte 10/5 som Ronny Svensson utbrast. Jösses, teflonmössa på där :)
Scott's Alien-saga är jag däremot ganska likgiltig inför. Tyckte inte "Prometheus" var något speciellt, och absolut inte 10/5 som Ronny Svensson utbrast. Jösses, teflonmössa på där :)
Hahah, teflonmössa. Ja 10/5 var kanske att ta i.....en aning.
Med all respekt för Ronny, så ja lite grann kanske...
Kollat runt lite angående Golden Globe, verkar inte som att NBC erbjuder någon livestream mot avgift eller utan avgift.. Så jag vet inte riktigt hur det skall lösas men lösas skall det. Någon som har bättre koll?
Själv är jag bara så glad att Idris Elba får den uppmärksamhet som han förtjänar. Även om jag inte har sett Beasts of No Nation är det fortfarande riktigt kul :) Makalös skådespelare. Självklart är jag också jätteglad att Ridley Scott och Matt Damon uppmärksammas då jag gillade The Martian som fasen. Ridley Scott's bästa film sedan American Gangster och Matt Damon's bästa prestation sedan Good Will Hunting :)
Självklart är jag glad att The Bridge of Spies får stor uppmärksamhet, då jag gillade filmen väldigt mycket (kan ej uttala mig kring de andra då jag inte har sett övriga filmer i "bästa film"). Själv är jag mycket nöjd med vad Spielberg, Scott, Tarantino och Clintan har presterat sistone, inte med allt såklart - i synnerhet inte när det kommer till Clintan och Scott, men till största delen i alla fall :)
Visst, Spielberg har kanske inte varit sådär vansinnigt spännande med sina filmer på senaste tiden med War Horse, Lincoln och The Bridge of Spies. Men jag finner mig fortfarande njutandes av mannens filmer till 100%. Detsamma gäller Tarantino. Nä, vi snackar inte om Jaws, Indiana Jones, E.T., Schindler's List, Pulp Fiction, Reservoir Dogs och Kill Bill, men som ni säger det är inte riktigt rättvist att jämföra med filmerna som de gjorde för herrans massa år sedan sedan.
Vet inte riktigt var mina argument tar vägen, men försöker bara säga att jag tycker om vad dessa gamla rävar levererar idag.
Självklart är jag glad att The Bridge of Spies får stor uppmärksamhet, då jag gillade filmen väldigt mycket (kan ej uttala mig kring de andra då jag inte har sett övriga filmer i "bästa film"). Själv är jag mycket nöjd med vad Spielberg, Scott, Tarantino och Clintan har presterat sistone, inte med allt såklart - i synnerhet inte när det kommer till Clintan och Scott, men till största delen i alla fall :)
Visst, Spielberg har kanske inte varit sådär vansinnigt spännande med sina filmer på senaste tiden med War Horse, Lincoln och The Bridge of Spies. Men jag finner mig fortfarande njutandes av mannens filmer till 100%. Detsamma gäller Tarantino. Nä, vi snackar inte om Jaws, Indiana Jones, E.T., Schindler's List, Pulp Fiction, Reservoir Dogs och Kill Bill, men som ni säger det är inte riktigt rättvist att jämföra med filmerna som de gjorde för herrans massa år sedan sedan.
Vet inte riktigt var mina argument tar vägen, men försöker bara säga att jag tycker om vad dessa gamla rävar levererar idag.
Dina argument tar vägen rakt ut genom skärmen och når mina ögon, processas sedan av min hjärna som kommer fram till att du har rätt ;) Hehe, jag håller med dig. Jag njuter också fortfarande av många av deras filmer. Jag njöt av Bridge of Spies och The Martian.. men inte lika mycket i jämförelse med deras tidigare filmer. Lincoln njöt jag verkligen av, det är en riktigt bra film tycker jag.
Vi får försöka hålla varandra uppdaterade här om vi ser något.. klart att det måste finnas något sätt att se galan på.
Sökt runt efter någon svensk kanal som visar galan, men det verkar vara stendött tyvärr... Får väl bli att se den tidigt imorgon istället på annan väg. Surt, hade laddat lite för en uppesittarnatt med Ricky Gervais.
Måste väl finnas någon stream som ligger ute eller? Inte för att jag vet någon, men det borde ju finnas tycker jag...
EDIT: Nä, tydligen inte.
EDIT: Nä, tydligen inte.
Nä man har väl skärmat av sig totalt, precis som de gör med allt annat menlöst som trailers osv. Är man utanför Amerikat räknas man inte, men filmerna, serierna etc. ska man köpa och betala för sen. Med en sådan här attityd kan de glömma det. Att inte ens kunna bjussa på prisgalor och trailers haha, ja det säger väl sig självt. Branshen mår inte bra, men de har ju sitt Star Wars med dagliga nya (ointressanta) rekord så jag antar att allt är frid och fröjd i deras ögon...
Nåväl, jag gråter knappast blod, ytterligare en natt med de årliga interna ryggdunkningarna klarar jag mig ändå rätt bra utan. Får väl kolla på de enda intressanta, Gervais spydigheter, på youtube efteråt. Trist för er andra dock.
Nåväl, jag gråter knappast blod, ytterligare en natt med de årliga interna ryggdunkningarna klarar jag mig ändå rätt bra utan. Får väl kolla på de enda intressanta, Gervais spydigheter, på youtube efteråt. Trist för er andra dock.
Ja det känns märkligt... Hade mest sett fram emot Gervais show. Där har vi ju en som vågar säga vadd han tycker iaf, brukar vara oerhört underhållande och berfiande.
Det borde dyka upp streams på nätet när galan närmar sig, det brukar det alltid göra.
Nånstans kommer det väl dyka upp nån stream? Har ju laddat inför golden globe ett tag nu. Brukar alltid sitta uppe o kolla! Golden Globe är ju lite mer avslappnat och kan vara roligare än oscars..
Det måste dyka upp nån stream nånstans inatt va?
Det måste dyka upp nån stream nånstans inatt va?
Ja någon stream borde väl dyka upp, tycker dock att NBC kunde bjussa på den här galan världen över för det är ju fler än amerikaner som konsumerar bland annat serier, bland dessa deras egna.
Ja GG är definitivt bättre än Oscars, för det första inkluderar man serier som krossar film numer, sedan bättre värd iom Gervais självklart och absolut, mycket mer avslappnat.
Ja GG är definitivt bättre än Oscars, för det första inkluderar man serier som krossar film numer, sedan bättre värd iom Gervais självklart och absolut, mycket mer avslappnat.
Ja, Gervais är tungan på vågen för mig. Vill verkligen se!
https://www.youtube.com/watch?v=DPDPVItsdg8
https://www.youtube.com/watch?v=DPDPVItsdg8