Bästa film - drama
The Theory of Everything
Foxcatcher
The Imitation Game
Selma
Boyhood
Bästa film - musikal eller komedi
Pride
Into the Woods
St. Vincent
The Grand Budapest Hotel
Birdman
Bästa manliga huvudroll - drama
David Oyelowo – Selma
Eddie Redmayne – The Theory of Everything
Jake Gyllenhaal – Nightcrawler
Benedict Cumberbatch – The Imitation Game
Steve Carell – Foxcatcher
Bästa kvinnliga huvudroll - drama
Felicity Jones – The Theory of Everything
Reese Witherspoon – Wild
Rosamund Pike – Gone Girl
Julianne Moore – Still Alice
Jennifer Aniston – Cake
Bästa manliga biroll
Edward Norton – Birdman
Robert Duvall – The Judge
J.K. Simmons – Whiplash
Ethan Hawke – Boyhood
Mark Ruffalo – Foxcatcher
Bästa kvinnliga biroll
Jessica Chastain – A Most Violent Year
Meryl Streep – Into the Woods
Emma Stone – Birdman
Keira Knightley – The Imitation Game
Patricia Arquette – Boyhood
Bästa regi
Wes Anderson – The Grand Budapest Hotel
David Fincher – Gone Girl
Ava DuVernay – Selma
Richard Linklater – Boyhood
Alejandro González Iñárritu – Birdman
Bästa manus
The Grand Budapest Hotel – Wes Anderson
The Imitation Game – Graham Moore
Gone Girl – Gillian Flynn
Birdman – Alejandro González Iñárritu, Nicolás Giacobone, Alexander Dinelaris och Armando Bo
Boyhood – Richard Linklater
Bästa sång
"Yellow Flicker Beat" (Lorde) – The Hunger Games: Mockingjay - Part 1
"Opportunity" (Sia Furler) – Annie
"Mercy Is" (Lenny Kaye och Patti Smith) – Noah
"Glory" (John Legend och Common) – Selma
"Big Eyes" (Lana Del Rey) – Big Eyes
Bästa musik
Interstellar – Hans Zimmer
Birdman – Antonio Sanchez
Gone Girl – Trent Reznor och Atticus Ross
The Theory of Everything – Jóhann Jóhannsson
The Imitation Game – Alexandre Desplat
Bästa animerade film
Lego filmen
Draktränaren 2
Big Hero 6
The Boxtrolls
Manolos magiska resa
Bästa utländska film
Mandariinid (Estland)
Gett (Israel)
Turist (Sverige)
Leviatan (Ryssland)
Ida (Danmark/Polen)
Filmer med flera nomineringar
7 nomineringar: Birdman
5 nomineringar: Boyhood, The Imitation Game
4 nomineringar: Gone Girl, Selma, The Grand Budapest Hotel, The Theory of Everything
3 nomineringar: Big Eyes, Foxcatcher, Into the Woods
2 nomineringar: Annie, St. Vincent
Jag var med i chatten ett tag, men tillslut blev galan mig övermäktig och jag fick erkänna mig besegrad. (Jag somna.)
ja den är i längsta laget med 3-4 minuters pauser och sånt och alla jävla kategorier. men det går rätt fint att snabbspola igenom svtflow idag
Ja, det var jäkligt störigt att dom körde reklam så sjukt mycket!
Det var verkligen galet mycket reklam. I övrigt, trist att Boyhood tog hem det finaste priset.
Såg inte galan, men: https://www.youtube.com/watch?v=8hYuE2Y2y6A! Var det några reaktioner på det eller?
Nja, folk skrattade väl till lite under galan bara. Inget märkvärdigt direkt. Om det kommit massa snack på nätet om det i nyheter nu vet jag dock inte.
Tyckte Jeremy kändes ganska nervös när han presenterade dock.
Tyckte Jeremy kändes ganska nervös när han presenterade dock.
1593 inlägg
Reklampauserna var riktigt dryga, men så är det Amerika! Vi som klagar på att våra kanaler har så mkt reklam, att det visas en massa trailers innan biofilmen osv är ändå relativt skonade från hur andra länder har det! I USA och ja hela Amerika är det sanslöst mkt reklam och en viss dos av den varan fick man erfara igår!
Jag var tvungen att lägga mig då jag hade ett jobb att gå till idag, men såg det jag missade i efterhand idag! Tycker det var en spridd gala. Det var inga direkt givna storslamvinnare även om de finaste priserna gick till två filmer som bekant. Ingen Globe för Sverige och denna gången var det Ryssland och inte Polen som tog den så Oscarschanserna ser rätt små ut för den, men jag hoppas ännu på att Sverige ska få en revansch!
Tycker värdparet skötte det bra men att vinnarnas tal var generellt rätt tråkiga, inget som direkt stack ut!
Jag var tvungen att lägga mig då jag hade ett jobb att gå till idag, men såg det jag missade i efterhand idag! Tycker det var en spridd gala. Det var inga direkt givna storslamvinnare även om de finaste priserna gick till två filmer som bekant. Ingen Globe för Sverige och denna gången var det Ryssland och inte Polen som tog den så Oscarschanserna ser rätt små ut för den, men jag hoppas ännu på att Sverige ska få en revansch!
Tycker värdparet skötte det bra men att vinnarnas tal var generellt rätt tråkiga, inget som direkt stack ut!
102 inlägg
Jag tycker årets GG var förhållandevis blek. Väldigt straightforward. Varken några prisutdelare eller tacktal som var särskilt minnesvärda. Nah, hoppas på mer röj på Academy Awards.
Mycket upp och ner måste jag säga, skrev ihop lite tankar om den här!
en sak till, hur fan kan george clooney vinna life achievement award? det är ju skämskudde fram när man ser dom sammanfatta filmerna han spelat i...
Det värsta var att de tog med Tomorrowland, en film som inte ens fått premiär än. Give me a breaaaakkkkkkk.
Billy Bob Thorntons tal var fan i mig klockrent! Något i stil med: Man kan inte säga någonting utan att hamna i trubbel nuförtiden så jag säger bara tack.
Word!
Word!
Ja Billy Bobs tal var det bästa på år och dag!
skittal. säg nåt och hamna i trubbel istället så blir det roligare.
tänk om ricky gervais hade den inställningen "nej folk blir upprörda vad man än säger så jag säger ingenting i år"
vad är det för jävla larv.
tänk om ricky gervais hade den inställningen "nej folk blir upprörda vad man än säger så jag säger ingenting i år"
vad är det för jävla larv.
Ja jag håller med Bonk här. Om han nu vill angripa maktstrukturerna så är det väl kontraproduktivt att erkänna sig besegrad.
Jag tyckte att det var en klockren känga till PK-samhället som bara blir värre och värre.
Typ så här tråkigt blir det om vi inte slutar att leta med ljus och lykta efter saker att bli kränkta av. Till slut blir det bara ett "tack" kvar.
Typ så här tråkigt blir det om vi inte slutar att leta med ljus och lykta efter saker att bli kränkta av. Till slut blir det bara ett "tack" kvar.