Är det inte lite konstigt att det finns så få kvinnliga filmskapare? Vad beror det på?
Jag kommer knappt på någon alls, Sofia Coppola är den enda som dyker upp i huvudet. Vilka är de kändaste egentligen?
En annan väldigt duktig regissör är Kathryn Bigelow som bland annat gjort The Hurt Locker.
Ja, Ana Lily Amirpour och Bigelow är bra regissörer. Själv känner jag att jag borde kanske köra ett maraton med bara kvinnliga regissörer. Har missat många av de kändare namnen känner jag.
Ja, man borde köra ett maraton för att se mer filmer av det kvinnliga könet.
eller köra ett marathon med bara regissörer som har skägg.
finns ett gäng mindre kända kvinnliga regissörer också!
Amy heckerling har regisserat Fast times at ridgemont high...
debra granik (winter's bone) kommer med my abandonment (med casey affleck)
flesta kvinnliga har inte gjort så många så det räcker oftast med att handplocka en eller två.
Det är så, finns bara en handfull duktiga kvinnliga regissörer. Det är synd!
det kan också vara så att folk sett filmer av kvinnliga regissörer men inte insett det.
american psycho t ex.
american psycho t ex.
Jo så kan det vara, man vet inte att det är en kvinna när man ser en filmen.
Men vi får hoppas att det blir fler!
Men vi får hoppas att det blir fler!
ja precis kvinnor ska vara bakom kameran så man slipper se dom!
HAHA! Jag tror de flesta föredrar dem framför kameran! XD
nä men seriöst så är det betydligt viktigare att kvinnor får chansen bakom kameran än framför, jag ser hellre fler kvinnliga regissörer än en kvinnlig james bond.
Ja seriöst, så vill jag definitift se fler kvinnor bakom kameran det finns alldeles för få! Det är antagligen först nu som folk börjar acceptera kvinnorna. Jag ser mycket hellre en kvinnlig regissör än en kvinnlig James Bond (Jane Bond- låter så B)
En som helt glömts bort i den här tråden är Nora Ephron. Visserligen mest känd för sina manus (3 Oscarsnomineringar) men har även regisserat b.la. Sömnlös i Seattle och Du har Mail.