Hej!
Jag skriver b-uppsats i skolan om slow motion.
Vad kan ni därute om slow motion?
En vän till mig påstod att det blivit klichéartat idag. Tycker ni det stämmer?
När skedde detta isåfall?
Håller ni inte alls med! Hur tänker ni?
All hjälp värdesätts, det är svårt att hitta information om detta ämne:)
Ha en bra dag,
Mvh
Benjamin
@ bonk
Hur menar du? Har du filmer i slow motion på VHS eller kan du trycka på en knapp så blir allt i slow mo?
Hur menar du? Har du filmer i slow motion på VHS eller kan du trycka på en knapp så blir allt i slow mo?
jag har en moddad vhs som har både slow mo och fast forward, bra filmer ser jag i slow mo för jag vill att dom aldrig ska ta slut, dåliga filmer kör jag fast forward på. enligt mig det enda sättet att se film.
slow motion är engelska och betyder "långsam rörelse". Det är vanligt förekommande i t ex the matrix från 1999.
andra filmer som använt slow motion:
1. raging bull
2. spider-man 2
1. raging bull
2. spider-man 2
Kan dessvärre inte dess historia, förstår att vissa tycker det är klichéartat. Tror dock inte detta gjort det tabubelagt inom filmen, eller liknande, exempel på nya filmer som använder slow motions är Hjärtslag (2010) och Room (2015). Den förstnämnda mest för att vara stikisk, den sistnämnda för att höja dramatiken. Det är väl främst den dramatiska slowmotionen som anses klichéartad, skulle jag tro.
Ganska sällan slow motion funkar tycker jag. Just i Hjärtslag överanvänds det ju något enormt, förstår inte riktigt hur Dolan kommer undan med det om jag ska vara ärlig. Håller inte riktigt med AntonKane där; att använda slow motion i stilistiskt syfte idag på ett effektivt sätt är fan svårt. Det blir lätt sådär utstuderat, krystat "konstnärligt" – speciellt när postmodernister som Tarantino, Ritchie (uppföljaren till Sherlock Holmes tappar det ju totalt), Wes Anderson m.fl. har använt det till leda. Lyckade exempel enligt mig är väl t.ex. In the Mood for Love, Drive och Road to Perdition. Och Kubrick. Även i Inception är det ju på riktigt coolt. Kanske för att det, av förklarliga skäl, är mer befogat.
För Hollywoodfilmen var väl Bonnie and Clyde ganska avgörande. Innan dess Kurosawa?
För Hollywoodfilmen var väl Bonnie and Clyde ganska avgörande. Innan dess Kurosawa?
Nja, ganska intressant ämne att diskutera. Kunde inte bry mig mindre om hur lat han är.
Det första användandet av slow motion som någonsin dokumenterats var i Steven Allen Spielbergs Jurassic Park som kom ut år 1992. Människorna i salongerna hade aldrig sett någonting liknande och sprang ut ifrån filmen i skräck, för de trodde att dinosaurierna var riktiga och inte på låtsas och skulle äta upp dem. Detta gjorde att många filmskapare var rädda att använda slow motion i fortsättningen för de ville inte skrämma sina tittare. Steven Spielberg har uppgivit i många intervjuer att han ångrar sitt val att inkludera slow motion i Jurassic Park, och har släppt en alternativ version på blu-ray där man istället lagt en fast forward-effekt på scenerna som tidigare varit slow motion. På grund av detta har man sagt att slow motion är den mest kontroversiella typen av filmskapande som hittills uppfunnits.
vill minnas att spike lee var tidigt ute med filmen (slow) mo' better blues
Jag tror det var Alfred Hitchcock som myntade det nu klassiska citatet "Slow Motion Is Pure Cinema."
men det har ju att göra med att dom inte hade tillgång till höghastighetskameror förr?
Intressant anekdot; användandet av slow motion har ökat med flera tusen procent från början av 1300-talet. Kanske en miljard procent från 1200-talet.
Det kanske låter som väldigt mycket, men det är för att det inte fanns några filmkameror på den tiden.
1965
Kodak introduced the Slow Mo format, which included film, cameras and projectors. Cheaper and more convenient than previous formats, this is what really brought movie-making to the masses. Cartridge loading eliminated threading the film and was virtually foolproof. Made out of plastic, it meant no more jamming, which was a common issue with the 16mm Cine-Kodak magazine. And the entire 50-foot cartridge could be shot without interruption.
The cartridge itself provided information to the camera about the speed (ASA) of the film as well as filter information for black-and-white products. Precision notches were set at specific points on the edge of the cartridge, activating mechanical or electronic switches in most Slow Mo Cameras, most of which were built with battery-powered motors, eliminating the need to wind a spring-driven transport.
Kodak introduced the Slow Mo format, which included film, cameras and projectors. Cheaper and more convenient than previous formats, this is what really brought movie-making to the masses. Cartridge loading eliminated threading the film and was virtually foolproof. Made out of plastic, it meant no more jamming, which was a common issue with the 16mm Cine-Kodak magazine. And the entire 50-foot cartridge could be shot without interruption.
The cartridge itself provided information to the camera about the speed (ASA) of the film as well as filter information for black-and-white products. Precision notches were set at specific points on the edge of the cartridge, activating mechanical or electronic switches in most Slow Mo Cameras, most of which were built with battery-powered motors, eliminating the need to wind a spring-driven transport.
baaah.. jesus visste bättre än att använda såna tarvliga metoder:
xxx-rated jesus stuff
xxx-rated jesus stuff
Vet inte ursprunget, men nådde sin peak och bemästrades till fullo av slow motion mästaren Sam Peckinpah i filmer som The Getaway (1972) och The Wild Bunch (1969!
Hej alla! Har varit lite frånvarande från denna tråden.
Tack för alla svar, verkligen, jag ska försöka baka in det i min b-uppsats :)
/benji
Tack för alla svar, verkligen, jag ska försöka baka in det i min b-uppsats :)
/benji