Tänkte det kunde bli lite mer spontant än Vilken musik lyssnar du på nu. Om man tex har någon favorit grupp/artist eller nån som man bara tycker är bra så kan man rekommendera eller berätta om dom/den här.
Jack Off Jill som jag upptäckte bara någon månad sen har grymt skön musik speciellt sångerskan är otrolig. Tyvärr splittrades dom efter två full längdare, kan dock rekommendera sångerskans nya band Scarling.
Deras två full längdare, båda är jättebra men fram för allt är Clear Hearts, Grey Flowers genialisk.
Morrisey har jag svårt för men Tom Waits är en favorit. Nja Noise och Konkret Musik är väl inte en av mina expertisämnen. Typ Throbbing Gristle men annars har jag inte lyssnat så mycket.
Själv har jag svårt att gilla Dylan. Tom Waits är väl tillsammans med Kent och Misfits en av de tre musikakter jag roterar med att svara på frågan vilken som är min favoritmusik.
På så viss, vilka plattor har du lyssnat igenom? Aha, Misfits, har "American psycho", ganska bra faktiskt. Införskaffade den på grund av Marky Ramone vill jag minnas (som även var trummis i Voidoids och Ramones).
Framförallt 60-talsgrejerna. Blonde on Blonde och de där, och sen låtar här och där på Spotify osv från diverse andra plattor såklart. Det är lite med Dylan som det är med Beatles för mig, jag fattar grejen men känner inget personligt för det.
Tror inte Marky har nåt med American Psycho att göra. Han spelade med de så kallade "Misfits" senare en sväng dock, när Jerry Only tog över som frontman. Är det CD eller LP eller vad har du den på?
Tror inte Marky har nåt med American Psycho att göra. Han spelade med de så kallade "Misfits" senare en sväng dock, när Jerry Only tog över som frontman. Är det CD eller LP eller vad har du den på?
Jag förstår. Om du gillar blues är ju hans senare plattor att rekommendera, men har för mig att du har sagt att du sett honom live och då hörde du väl troligen en del av det kan jag tänka mig. Annars tycker jag mycket av hans bästa material är ifrån 1970-talet så som Planet waves, Desire, street legal och slow train coming.
Ah, var flera år sedan så jag minnas nog fel. Hur som helst var det han som fick mig intresserad av dom på något vänster, när jag var inne i en Ramones-period, skicklig trummis... Det är CD, har inga LPs tyvärr. Vad är det du gillar med Misfits?
Ah, var flera år sedan så jag minnas nog fel. Hur som helst var det han som fick mig intresserad av dom på något vänster, när jag var inne i en Ramones-period, skicklig trummis... Det är CD, har inga LPs tyvärr. Vad är det du gillar med Misfits?
Ja, jag såg honom på Peace & Love när han var där och tyckte det var rätt uselt. Antog att han helt enkelt blivit sämre med åren, men du gillar honom fortfarande live har jag förstått. Även Sigge Eklund har ju sagt att han är grym live fortfarande, så jag vet inte. Det är dock lite kul att ha sett honom då han är en sån fruktansvärd gigant inom musik och popkultur över huvud taget.
Ja du, Misfits är bara så jävla bäst. De är gravallvarliga samtidigt som det finns något humoristiskt över dem, men helt oironiskt. På tal om estetik så är ju Misfits svårslagna. Bara en sån sak som att Doyle Frankenstein ser ut som en goth-body builder är svårslaget. Sen älskar jag punk, och Misfits är en perfekt blandning av det skitiga och det melodiösa, med två av rock-världens bästa sångare, Glenn Danzig i början av deras karriär på 70/80-talet ( samt nu när de återförenats) och Michale Graves på 90-talet som faktiskt är min favoritsångare i Misfits. De har hela paketet på nåt sätt. Upptäckte skräckfilm via deras referenser när jag gick på högstadiet, har spelat i ett coverband som nästan bara spelade Misfits osv osv. De ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Har dock sett dem live 2010 i Florens, under deras mörka 2000-tals period när bara Jerry Only var kvar. Det var liksom knappt Misfits, utan mest sorgligt och rätt dåligt. Annars var de kända som ett fantastiskt liveband och jag vill väldigt gärna se dem nu när Danzig och Doyle kommit tillbaka till bandet. Hörde att Dennis Lyxzen från Refused (som också är ett stort Misfits-fan) sa att återföreningskonserten med Danzig var det absolut bästa han sett, och han lär ha sett en del om man säger så.
Ja du, Misfits är bara så jävla bäst. De är gravallvarliga samtidigt som det finns något humoristiskt över dem, men helt oironiskt. På tal om estetik så är ju Misfits svårslagna. Bara en sån sak som att Doyle Frankenstein ser ut som en goth-body builder är svårslaget. Sen älskar jag punk, och Misfits är en perfekt blandning av det skitiga och det melodiösa, med två av rock-världens bästa sångare, Glenn Danzig i början av deras karriär på 70/80-talet ( samt nu när de återförenats) och Michale Graves på 90-talet som faktiskt är min favoritsångare i Misfits. De har hela paketet på nåt sätt. Upptäckte skräckfilm via deras referenser när jag gick på högstadiet, har spelat i ett coverband som nästan bara spelade Misfits osv osv. De ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Har dock sett dem live 2010 i Florens, under deras mörka 2000-tals period när bara Jerry Only var kvar. Det var liksom knappt Misfits, utan mest sorgligt och rätt dåligt. Annars var de kända som ett fantastiskt liveband och jag vill väldigt gärna se dem nu när Danzig och Doyle kommit tillbaka till bandet. Hörde att Dennis Lyxzen från Refused (som också är ett stort Misfits-fan) sa att återföreningskonserten med Danzig var det absolut bästa han sett, och han lär ha sett en del om man säger så.
Ja, jag tycker Dylan är en riktigt bra liveartist. Men han varierar ju väldigt från konsert till konsert, är övertygad om att han är en känslomänniskan av proportioner som låter sitt humör avgör exakt hur hans konserter ska vara. Älskar hans röst live och att han inte ens behöva sjunga så dekadent, om du har hört hans Sinatra-låtar är det plötsligt en helt annan stämma, en klar röst som kan ta långa toner. Man vet aldrig var man har honom vilket alltid gör det så väldigt intressant. En extra nerv till det hela är att han är så skygg som live-artist, släcker ljuset och dra igång nästa låt. Lite rörande att han är tycks vara så blyg live trots all bekräftelse. Gillar att det finns noll inställsamhet. Avskyr mellansnack i största allmänhet. Konserten Sigge har hyllat var jag faktiskt på (såvida han inte var kvällen efter), Stockholm 2013. Tycker dock lika mycket om två konserter jag sett efter det. I Helsingborg gjorde han exempelvis en fullständigt enastående version av Things have changed (finns kort inspelat här https://www.youtube.com/watch?v=XL0PtHY6uhI ).
Intressant. Blir lite sugen att lyssna på dom igen. Den där smala luggen ner över mitten av ansiktet är något absurd. Hade väldigt kort period jag var intresserad av punk så hann väl mest lyssna på Ramones, Sex pistols, The Clash, Ebba grön, Imperiet (lite som killen i nollor och nördar, haha), Voidoids och så kort genomlyssning av Misfits då. Och så Joy division såklart, dom lyssnar jag fortfarande på ofta. Vad gillar du mer för punkband?
Intressant. Blir lite sugen att lyssna på dom igen. Den där smala luggen ner över mitten av ansiktet är något absurd. Hade väldigt kort period jag var intresserad av punk så hann väl mest lyssna på Ramones, Sex pistols, The Clash, Ebba grön, Imperiet (lite som killen i nollor och nördar, haha), Voidoids och så kort genomlyssning av Misfits då. Och så Joy division såklart, dom lyssnar jag fortfarande på ofta. Vad gillar du mer för punkband?
Den frisyren heter Devil's Lock. Verkligen synonymt med Misfits.
När det kommer till punk så finns det helt enkelt för många band för att nämna egentligen. Det var limewire-åren då man tankade hem nya band varenda dag för att hitta nya guldkorn. Men mina favoriter, och som jag fortfarande lyssnar regelbundet på, är väl The New York Dolls, The Ramones, The Cramps, Dead Kennedys, Bad Brains, Turbonegro och Black Flag. Och Misfits då såklart.
När det kommer till punk så finns det helt enkelt för många band för att nämna egentligen. Det var limewire-åren då man tankade hem nya band varenda dag för att hitta nya guldkorn. Men mina favoriter, och som jag fortfarande lyssnar regelbundet på, är väl The New York Dolls, The Ramones, The Cramps, Dead Kennedys, Bad Brains, Turbonegro och Black Flag. Och Misfits då såklart.
Yea Swans var förutom Tool den bästa konserten jag varit på, en fullständigt pulveriserande upplevelse och en uppvisning i musikalitet som får det mesta att blekna, ren jävla psykologisk krigföring stundtals. Stod med öppen mun och vibrerade av trans i två timmar, magiskt. Snackade med Gira efteråt och fick min tröja signerad, ofattbart trevlig och empatisk snubbe även om han är lite som en snedtrippande demon på scen. Nu kan jag dö lycklig.
Ja jo. Bästa konserten jag varit på. Total helt jäkla galenskap i två timmar plus. Gira var lite småförbannad kan man ju säga. När snubben som gick upp på scenen så blev han lite småilsk. Fem "låtar" på 140 minuter men inte någonsin blir det tjatigt. "The Man Who Refused To Be Unhappy" är kanske den bästa liveupplevelsen jag haft. Otrolig kväll överlag.
Lyssnar på Pharmakon. Det känns som att jag öppnat portarna till helvetet och att alla demoner nu istället fyller mitt rum.
Lyssnar för stunden mycket på Masters of Reality.
Mest på andra plattan... Baker är chef
Mest på andra plattan... Baker är chef
Mycket tråkigt... Egendomligt att han hann spela in en ny platta vid tanke på att han inte kommit ut med nytt material sedan 1979, kanske Bowie och Cohen-kallet?
Mycket möjligt, man får hoppas att han hann spela in allt planerat material.
Satt igår och och försökte hitta någon ny bra hårdrock men hittade tyvärr inget. Så de fick bli Deep Purple - Machi Head. De är ju en fantastisk platta! Bra låtar hela vägen.
I alla fall några riktigt bra låtar från det albumet.
Deep Purple är dock ett av de klassiska rockbanden jag ännu inte riktigt lyssnat mig in på. Vilket kan verka skumt då jag lyssnar mycket på Black Sabbath och Led Zeppelin.
Deep Purple är dock ett av de klassiska rockbanden jag ännu inte riktigt lyssnat mig in på. Vilket kan verka skumt då jag lyssnar mycket på Black Sabbath och Led Zeppelin.
Då tycker jag du ska lyssna på "In rock" och "Burn". Fantastiska album! In rock håller jag helt klart som en ac mina solklara favoriter. Men jag har faktiskt inte lyssnat speciellt mycket på Led Zeppelin. Vad har du för skivtips där?
Då får det bli att lyssna på dessa två någon gång denna vecka. :)
Jag skulle säga att "Led Zeppelin" är en bra skiva att börja med. Och sen fortsätter man i kronologisk ordning.
Personliga favoriten är "Led Zeppelin 3", men den brukar folk ha svårt för p.g.a de för många folk rock/akustiska låtarna.
Jag skulle säga att "Led Zeppelin" är en bra skiva att börja med. Och sen fortsätter man i kronologisk ordning.
Personliga favoriten är "Led Zeppelin 3", men den brukar folk ha svårt för p.g.a de för många folk rock/akustiska låtarna.