TITEL: Braveheart
GENRE: Action
SPELTID: 177 minuter
REGISSÖR: Mel Gibson
SKÅDESPELARE: Mel Gibson, Angus MacFadyen, Patrick McGoohan
OSCARS: 5
EGET BETYG: 5
HANDLING:
Som barn upplevde Willam Wallace en fruktansvärd sak. Skottland låg i fejd med England och Willams far red iväg med några män för att förhandla med Englands kung Edward I, även kallad Edward Longshanks. Men istället för att förhandla lät Edward döda alla de skottar som kommit dit och sedan hänga upp dom som slaktade djur. Willam ger sig iväg från Skottland och återvänder först 20 år senare för att gifta sig med sin livs kärlek. Men när engelsmännen dödar hans fru för att komma åt honom startar han ett uppror mot England. De må ha tagit hans älskade, men hans frihet ska ingen få ta ifrån honom!
RECENTION:
Jag har sett den här filmen ett antal tusen gånger, vilket har gjort att videobandet som filmen är inspelad på är så gott som ospelbart. Braveheart har allt man kan förvänta sig av enb film och då menar jag allt. Alla skådisar gör ett utormodentligt bra jobb, Mel Gibson gör sin bästa rollprestation någonsin. Bäst är dock Patrick McGoohan som den vidrige Edward Longshanks och Angus MacFadyen som ger liv och själ åt Robert Bruce. Musiken, åh vad bra den är, James Horner har lyckat med något som få skulle ha klarat. Det här är en film som jag aldrig ville ta slut och på tal om slut, slutet i filmen är något av det mest tillfredställande jag någonsin har upplevt. Har du inte sett den här filmen så gör det, det är en order!
ONÖDIGT VETANDE:
Inga hästar skadades under inspelningen.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Tre ord: Beundrasvärd, Magisk och Underbar... en femma
Saknas
för
Inga inlägg
jätte bra recention venom!
jag håller med denna film är jättebra ger den jag med även fast den slutar som den gör är den superbra....
jag tror att den kommer vara väldigt svårt för mel att slå denna film någonsin. visserligen var patrioten bra men denna är mycket bättre.
jag håller med denna film är jättebra ger den jag med även fast den slutar som den gör är den superbra....
jag tror att den kommer vara väldigt svårt för mel att slå denna film någonsin. visserligen var patrioten bra men denna är mycket bättre.
Saknas
för
Inga inlägg
Denna filmen är ett bland de bästa, men den är bara lite för lång. Den får en 5/5. Helt fantastisk!
P.S.
Venom, köp den på DVD istället
D.S.
P.S.
Venom, köp den på DVD istället
D.S.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Marcus":165x2mof]Tre ord: Beundrasvärd, Magisk och Underbar... en femma [/quote:165x2mof]
håller med marcus:D
håller med marcus:D
Saknas
för
Inga inlägg
En fantastisk film! Otroligt bra skådespel, tappra och snygga scener. Ett MÅSTE inom filmvärlden!
5/5
5/5
Saknas
för
Inga inlägg
Riktigt bra film, lite för mkt scener där man ser lemmar flyga av..Vilket jag tycker är lite osmakligt!
,5
,5
Saknas
för
Inga inlägg
Jag tyckte mycket om denna film, Mel Gibson var riktigt bra i den. Den får nog 4,5/5 av mej
älskar också denna film! mel gibson är på topp! gillar också musiken. Irländsk och skottsk musik. jag hade kunnat ta mig igenom filmen genom att bara lyssna. älskar musiken! 5/5. Till filmen alltså
Saknas
för
Inga inlägg
Jag har faktiskt köpt denna filmen nu. Och det är jag mycket nöjd med. Älskar denna filmen, väntar spänt på när MEl Gibson börjar göra lika bra filmer som då igen... Strunta i Jesus och börja med lite mer tilltalande filmer
Saknas
för
Inga inlägg
Underbar film. Härlig musik och väldigt bra skådespel. Mel Gibson är utmärkt i rollen.
4,5 av 5.
4,5 av 5.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Return of the King":dqciu80a]Jag har faktiskt köpt denna filmen nu. Och det är jag mycket nöjd med. Älskar denna filmen, väntar spänt på när MEl Gibson börjar göra lika bra filmer som då igen... Strunta i Jesus och börja med lite mer tilltalande filmer [/quote:dqciu80a]
jag håller helt med om han slutar hålla på med jesus filmer och håller sig till patrioten och bravehart stilen så får han gärna producera hur många filmer som helst! fast han borde undvika komedier tyckte inte riktigt om filmen vad kvinnor vill ha....
jag håller helt med om han slutar hålla på med jesus filmer och håller sig till patrioten och bravehart stilen så får han gärna producera hur många filmer som helst! fast han borde undvika komedier tyckte inte riktigt om filmen vad kvinnor vill ha....
jag skulle vilja se honom i actionkomedi igen, typ som i dödligt vapen. gibson är duktigt på action samtidigt som han är lite rolig av sig.
[i:1f9tguzb]- Hey! How about some flied lise?
- It's called "fried rise", you plick!
Och gibson bara hånler[/i:1f9tguzb]
[i:1f9tguzb]- Hey! How about some flied lise?
- It's called "fried rise", you plick!
Och gibson bara hånler[/i:1f9tguzb]
Saknas
för
Inga inlägg
Denna filmen är helt fantastisk. Mel Gibson gör enn fantastisk presation i filmen som tveklöst är hans bästa någonsin. Hela stämningen i filmen är underbar. Bra musik och vackra miljöer. Storyn är riktgit bra. Underbar film helt enkelt. Ligger för tillfället 9:a på min lista över de 10 bästa filmerna någonsin.
Saknas
för
Inga inlägg
Den ligger delad 1 med jurassic park för mig Jag älskar bara den skottska dialekten och musiken är också underbar
[quote="Hector":2032yxv8]Crowe är briljant som Maximus![/quote:2032yxv8]
hoppsan! Fel tråd där, va?
hoppsan! Fel tråd där, va?