TITEL: Leon
GENRE: Action/Drama/Thriller
REGISSÖR: Luc Besson
SPELTID: 110 min
SKÅDESPELARE: Jean Reno,Gary Oldman,Natalie Portman
IMDB-LÄNK: http://www.imdb.com/title/tt0110413/
MITT BETYG: 4.5
HANDLING:
Leon (Jean Reno) är en ensam och mystisk man som bor i New York, fast är av italienskt ursprung. Han tjänar sitt levebröd som yrkesmördare. Leon träffar på grannen Mathilda, vars föräldrar blivit brutalt mördade av Stansfield (Gary Oldman) p.g.a knark-affärer. Leon tar på sig ansvaret att skydda den 12-åriga flickan Mathilda. Och hon visar snabbt intresse för hans yrke.
PERSONLIG KOMMENTAR:
Den här filmen är ett måste, av alla som gillar starkt gripande actiondraman. Rollprestationerna skapar starka och förstående karaktärer. Handlingen är väldigt bra och gripande. Måste ses!
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Jodu..kände att det var ett måste som liten recension.
Saknas
för
Inga inlägg
Filmen får en klar 5:a av mej.
En annan lysande Reno-rulle är "De blodröda floderna" som bara måste ses på franska.
En annan lysande Reno-rulle är "De blodröda floderna" som bara måste ses på franska.
Saknas
för
Inga inlägg
Har inte sett den, men ska nog ta o göra det.
Saknas
för
Inga inlägg
Har inte sett den, men är det en fransk rulle ( jag vet, det låter som en maträtt )
Saknas
för
Inga inlägg
Den finns med engelskt ljud men det låter som en riktigt dålig tysk-dubbning. Nä, orginalspråk ska det vara. (Tänk hur dåliga Taxi-filmerna skulle vara med engelskt tal)
"Det stora blå" är också en bra film med Jean Reno... tycker jag
Saknas
för
Inga inlägg
Blodröda floderna var en medioker prestation och för att tala om dåligt så är Godzilla värst
Saknas
för
Inga inlägg
Tycker du att han gör en dålig prestation i de filmerna?
Saknas
för
Inga inlägg
Det är bara att läsa och tänka efter om vad jag skrev. Svaret finns där.......ute (!)
Saknas
för
Inga inlägg
Jaha... ja, men det tycker inte jag. Han gör ju "Godzilla" sevärd.
Saknas
för
Inga inlägg
Ingen var bra i "Godzilla", det fanns ju inget man kunde jobba på det fanns inget Reno kunde göra (förutom att strunta i att medverka i filmen)
Saknas
för
Inga inlägg
Jo, helt klart.
Förövrigt har jag precis köpt DVD, men tyvärr visste jag inte att det fanns en annan DVD med massor av extramaterial , men man får i alla fall njuta av en av de bästa filmerna som någonsin har gjorts
Förövrigt har jag precis köpt DVD, men tyvärr visste jag inte att det fanns en annan DVD med massor av extramaterial , men man får i alla fall njuta av en av de bästa filmerna som någonsin har gjorts