Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[b:1t5ewzto]Titel:[/b:1t5ewzto] Requiem for a Dream
[b:1t5ewzto]Genre:[/b:1t5ewzto] Drama
[b:1t5ewzto]Regissör:[/b:1t5ewzto] Darren Aronofsky
[b:1t5ewzto]Speltid:[/b:1t5ewzto] 102 min
[b:1t5ewzto]Skådespelare:[/b:1t5ewzto] Ellen Burstyn, Jared Leto, Jennifer Connely, Marlon Wayans
[b:1t5ewzto]Imdb länk:[/b:1t5ewzto] [url:1t5ewzto]http://www.imdb.com/title/tt0180093/[/url:1t5ewzto]
[b:1t5ewzto]Mitt betyg:[/b:1t5ewzto]

[b:1t5ewzto]Handling: [/b:1t5ewzto]
Harry (Jared Leto) och hans flickvän Marion (Jennifer Connely) vill skapa en framtid som passar ihop med deras drömmar. Men för att kunna förverkliga det, samt att finansiera sitt drogmissbruk, krävs pengar.
Det ljusnar när Harry och hans bästa kompis Tyrone (Marlon Wayans) framgångsrikt lanserar sig som knarklangare.
Samtidigt drömmer Harrys mamma Sara (Ellen Burstyn) om ett spännande liv och uppmärksamhet. En dag får hon beskedet att hon ska vara med i TV, men luras samtidigt in på en livsfarlig pillerdiet för att gå ner i vikt.

[b:1t5ewzto]Personlig kommentar:[/b:1t5ewzto]
Detta är en skakande filmupplevelse. Aronofsky har med sitt extrema bildspel skapat en mycket snygg film som lyckas fånga kärnan i missbrukarnas paranoida och desperata känslor. För att förstärka dessa känslor finns även den underbara stråkmusiken med som ett ständigt tema och skapar en otrolig stämning.
Skådespelarna gör kanoninsatser med att porträttera människor som befinner sig på botten. Ellen Burstyns grymma förvandling filmen igenom är hemsk att se, och Jennifer Connelys desperation efter nästa fix gör en äcklad.
Finalen är lika sorglig som den är hemsk och för att inte fälla en tår så får man nog vara totalt avtrubbad...
Lysande!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Riktigt bra film av Aronofsky som jag har stora förhoppningar på inför framtiden, hans debutfilm Pi är också riktigt bra. Till och med Marlon Wayans är bra och framförallt Ellyn Burstyn gör en kanoninsats och skulle självklart haft oscarn istället för Julia Roberts.

Filmen är helt knäpp men ändå så otroligt bra gjord som när de tar droger så får man ju se en massa snabba klipp och i början så undrade jag vad det för för något konstigt men ju fler gånger jag ser det desto bättre blir det. Det är likadant med musiken ibland (främst summer overture) som är en rätt så udda låt men som passar perfekt in i filmen, Aronofsky är riktigt bra på att använda saker som man aldrig tror kommer funka och göra det till något riktigt bra.

Sen så håller jag fullständigt med om Fabbans kommentar, bra skrivit också!

Nu när jag har skrivit det här så börjar jag fundera på varför jag "bara" har gett filmen en stark fyra, för jag kommer inte på någonting negativt om den.
213 inlägg
för
213 inlägg
Plockade ner Requiem for a Dream på måfå från en hylla på en bensin station, var lite sugen på att se en film så det blev Requiem for a Dream. Hade inte hört något om den förutom en polare som sa att den var konstig. Så jag visste inte vad som väntade mig när jag satte i dvdskivan i dvdspelaren. Det som sedan utspelades på tv skärmen framför mig är nog bland det mest gripande jag någonsin har sett. Skådespelar prestationerna är helt fel fria. Berättelsen är som jag nämnde tidigare otroligt gripande och som Fabban och Thomas har sagt är fotot i denna fantastiskt. Ni där ute som inte har sett denna filmen, gör det omgående. En oförglömlig film upplevelse.
2408 inlägg
för
2408 inlägg
[b:aph4q41x]Requiem For A Dream[/b:aph4q41x] är en stark och grym filmupplevelse. Den känns så realistisk i sin skildring av droger. Skådespelarna är lysande och man mår illa efteråt.
Måste se den en gång till.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
En väldigt gripande film som jag aldrig kommer att glömma (möjligen när jag blir senil)! Otroligt bra skådespelarinsatser som verkligen berör, det känns ända in i benmärgen när nåt hemsk händer, delvis för att filmen är så fruktansvärt realistisk, delsvis för att den är så otroligt snyggt filmad!

En klar 5:a, dock en film som jag inte kan se om när som helst, har sett den en enda gång, kommer att vänta lite till innan jag ser om den! Den berör mig på en nivå som jag inte trodde var möjlig, mer tragisk film får man leta efter!

...och musiken, herregud vilken musik, helt underbar rakt igenom filmen!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Hector":3pr6es2n]Dock en film som jag inte kan se om när som helst, har sett den en enda gång, kommer att vänta lite till innan jag ser om den! [/quote:3pr6es2n]

Håller med dig, det är inte en film man bara sätter sig ner o tittar på en gång till...
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Det har varit så mycket snack om den här filmen på sistone här på forumet så jag tyckte att det var dags för mig att se den här filmen.

Och oj, vilken otroligt omskakande filmupplevelse. Det kan nog mycket väl vara den starkaste film jag sett. "Stämningen" byggs verkligen upp genom hela filmen tills att man sitter helt tagen när eftertexterna börjar rulla framför en. Jag satt ärligt talat och kallsvettades och bara rös under de avslutande scenerna, otroligt starkt filmskapande.

Hur allting är filmat och klippt bidrar i högsta grad till känslan man får när man ser filmen. Musiken ska vi inte ens prata om, WOW säger jag bara. Snacka om att Darren Aronofsky är en regissör att hålla koll på, han är ju löjligt begåvad.

Och skådespelarna...ja vad ska man säga? De är helt fantastiska allihop. Den som dock gör det starkaste intrycket på en är ju självklart Ellen Burstyn. Henns förvandling är helt fruktansvärd, det är så otroligt tragiskt (hur i helvete kunde Burstyn inte vinna Oscarn???). Jared Leto och Jennifer Connelly är också helt fantastiska, fy vad man lider med deras karaktärer i slutet. Och jag trodde aldrig att jag skulle uttala dessa ord men: Marlon Wayans var faktiskt riktigt bra han också!

Nej, jag ska inte skriva för mycket nu. Men det intressanta med den här filmen är hur den verkligen suger in en i berättandet ju längre in i filmen man kommer. Tillslut sitter man bara där helt omskakad.

Betyg kanske man ska utdela också:

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
JAg trodde aldrig att denna filmen skulle vara så bra som den är. Helt fantastisk rakt igenom. Den är så otroligt snyggt filmad dessutom, vilket är ett stort plus. Det läskigaste med filmen är mamman som tar tabletter. Det finns inget annat betyg än
781 inlägg
för
781 inlägg
Jag har skrivit en del om den här filmen i en annan tråd men skall skriva ngn rad ändå tänkte jag mig.
Jag såg den här filmen i somras efter allt snack om den som Richie nämnde.
Jag blev fast direkt i den måste jag säga. Det är en så grym,vacker,skrämmande och underbar film så jag satt nästan helt stum och omskakad när eftertexterna till sist kom.
Någon vidare sensmoral vet jag inte om den direkt har förutom att droger är dåligt och det får de verkligen fram.
Jared Leto är verkligen otrolig, men han slår inte Ellen Burstyn som är totalt fantastisk.
Detta är en film som inte släpper ens tankegångar på en lång tid.

Finns inget annat möjligt betyg än
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Nu har man sett denna omtalade film. Fyfan vad hemsk den är! Lysande skådespelare, speciellt Ellen Burstyn som skrämde skiten ur mig. Musiken är riktigt hackande, den tränger in i hjärnan och gör en galen. Dessutom påminner musiken lite om Saw (den första) musiken. Handlingen är ju toppen, underhållning på hög nivå. Jag blev riktigt dyster av att se filmen, man känner sig helt trasig efter filmen. Men detta är riktigt bra... Det enda som hindrar mig från att ge full pott är att den tog för mycket av mig, jag känner mig inte hel.

3462 inlägg
för
3462 inlägg
Jag såg den för en vecka sen och är alldeles för överskattad.
Musik och skådisar är kalas men historien är ju bara för tråkig.
Jag kan bara inte känna något för karaktärerna och då blir den bara onödigt utdragen och ointressant. Men jag har svårt med filmer som fokuseras på en knarkares avdomnade vardag.

En trea är den värd för skådespelarprestationerna och musik. Men jag kommer nog aldrig se om den...
6342 inlägg
för
6342 inlägg
Direkt överskattad är den ju inte, men som du säger är det ingen film som man ser två gånger.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="FiLmGaLeN":3d00054g]Direkt överskattad är den ju inte, men som du säger är det ingen film som man ser två gånger.[/quote:3d00054g]

Jo det är det.

Jag har sett den 2 gånger än så länge och jag planerar att se om den igen fast inte på ett tag såklart...
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
=)
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag håller inte med. MAn kanse denna filmen fler gånger. JAg såg den för ett tag sen igen och den var minst lika bra, om inte bättre alltså
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag ser Ett Anständigt Liv just nu på filmkunskapen men efter det blir det Requiem of a Dream igen, får se om jag ändrat min uppfattning då!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Ett mästerverk, dock en av få mästerverk man inte vill se mer än en gång!

3462 inlägg
för
3462 inlägg
Hur kan det då vara ett mästerverk

Ett mästerverk kan man titta på i stort sett jämt. Man tröttnar aldrig, för man upptäcker nya detaljer för varje gång.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Han menar väl att den är så hemsk så att man inte vill se den.
[quote:28gol34s]Ett mästerverk, dock en av få mästerverk man inte [b:28gol34s]vill[/b:28gol34s] se mer än en gång! [/quote:28gol34s]
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag ångrar mitt förra "statement" helt.
Den här filmen är absolut på min top10 om inte min top5 lista

Jag vill se Pi av samma regissör, Afronofsky (stavning?) och även The Fountain som har biopremiär i februari, I can't wait!
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden