Imorgon så går vi alla in i December månad och då brukar jag av mångårig tradition ta tillfälligt i akt och se en julfilm om dagen för att bygga upp rätt julkänsla. Detta år är inget undantag och jag tänkte dela med mig om hur mitt program ser ut. Eftersom jag inte tycker det finns 24 högkvalitativa rena julfilmer så har jag även tagit med feelgoodfilmer som ger mig samma härliga känsla som de bästa julfilmerna ger.
Så hur ser mitt program ut:
1. Miracle on 34 th Street / Det hände i New York (1947)
2. A Christmas Story / En Julberättelse (1983)
3. Mitt liv som hund (1985)
4. Jerry Maguire (1996)
5. Bad Santa (2003)
6. The Terminal (2004)
7. While You Were Sleeping / Medan du sov (1995)
8. The Bishop's Wife / Ängel på prov (1947)
9. Love Actually (2003)
10. The Polar Express / Polarexpressen (2004)
11. The Office - Christmas Special / The Office - Julfesten (2003)
12. Die Hard (1988)
13. Black Jack (1990)
14. The Cider House Rules / Ciderhusreglerna (1999)
15. The War of the Roses (1989)
16. Sällskapsresan (1980)
17. The Family Stone / Välkommen till familjen (2005)
18. Dead Poets Society / Döda poeters sällskap (1989)
19. Planes , Trains & Automobiles / Raka spåret till Chicago (1987)
20. Fanny och Alexander (1982)
21. Groundhog Day / Måndag hela veckan (1993)
22. Tomten är far till alla barnen (1999)
23. It's a Wonderful Life / Livet är underbart (1946)
24. Christmas Vacation / Ett päron till farsa firar jul (1989)
Är det fler som brukar göra som jag och vad ser ni isf? Är det någon film som jag glömt? Lägg gärna upp egan listor om ni känner för det. Ho-ho och merry christmas i förtid :)
@Lemontree
Ja, jag har inte sett den, men såg att du hade med den i din gamla lista. Jag gillar medeltida filmer så tänkte jag lägger till den :) Är också sugen på att se The Apartment som jag såg att du har med på din lista, men spontant känns det inte som en film i sammanhanget (jag kan naturligtvis ha fel, har ju inte sett den). Men den ligger på att se-listan till senare, eventuellt en bubblare om man har tid över :)
Ja, jag har inte sett den, men såg att du hade med den i din gamla lista. Jag gillar medeltida filmer så tänkte jag lägger till den :) Är också sugen på att se The Apartment som jag såg att du har med på din lista, men spontant känns det inte som en film i sammanhanget (jag kan naturligtvis ha fel, har ju inte sett den). Men den ligger på att se-listan till senare, eventuellt en bubblare om man har tid över :)
Ja, jag hade The Lion in Winter på min lista tidigare, för den utspelar sig under julen 1183. Men när jag hittade ytterligare filmer som jag ville ha med, fick den ryka. Får inte så mycket julkänsla av den. Den är dock bra med strålande skådespel. Får helt enkelt se om den vid ett senare tillfälle.
Har du inte sett The Apartment ska du absolut göra det! Det är min absoluta favoritfilm, med min favoritskådespelare, favoritskådespelerska och favoritregissör. Snacka om fullträff! Jag förstår att man kanske inte ser den som en direkt julfilm, särskilt om man inte har sett den. Men den utspelar sig faktiskt mellan jul och nyår, så den hör mer än väl in i sammanhanget. Den ska du se!
Har du inte sett The Apartment ska du absolut göra det! Det är min absoluta favoritfilm, med min favoritskådespelare, favoritskådespelerska och favoritregissör. Snacka om fullträff! Jag förstår att man kanske inte ser den som en direkt julfilm, särskilt om man inte har sett den. Men den utspelar sig faktiskt mellan jul och nyår, så den hör mer än väl in i sammanhanget. Den ska du se!
Det är lugnt Ljusbus :)
Just klar med min film för dagen, imorgon blir det sköna Bad Santa.
Just klar med min film för dagen, imorgon blir det sköna Bad Santa.
Den ser jag fram emot!
Nu tänkte jag ta och se Scrooge :)
Fjärde filmen i min kalender visade sig vara en av mina absoluta favoritfilmer, och den första som inte är en julfilm - nämligen Frank Capras You Can't Take It with You från 1938. I rollerna ser vi bland annat James Stewart, Jean Arthur och Lionel Barrymore.
Det är en alldeles underbar romantisk komedi som värmer, med ännu ett passande budskap så här års: Att man ska njuta och ha roligt så länge man kan, och att rikedom inte alltid kan mätas i hur mycket pengar man har på banken. För man kan, trots allt, inte ta det med sig in i graven. Detta kommer på tal när två helt olika familjer kommer samman på grund av ett giftermål mellan den strikta överklassfamiljens son och den mer lättsinniga medelklassfamiljens dotter. Det blir en total krock när de ska presentera varandras familjer för varandra!
Det är svårt att inte må bra av den här feelgood filmen och jag kom på mig själv med att sitta med ett stort leende på läpparna efteråt. Det är inget hemlighet att jag älskar den här filmen, allting är perfekt. Frank Capra gjorde många mästerverk, och jag anser att den här filmen är en av dem. Den får en full femma!
Det är en alldeles underbar romantisk komedi som värmer, med ännu ett passande budskap så här års: Att man ska njuta och ha roligt så länge man kan, och att rikedom inte alltid kan mätas i hur mycket pengar man har på banken. För man kan, trots allt, inte ta det med sig in i graven. Detta kommer på tal när två helt olika familjer kommer samman på grund av ett giftermål mellan den strikta överklassfamiljens son och den mer lättsinniga medelklassfamiljens dotter. Det blir en total krock när de ska presentera varandras familjer för varandra!
Det är svårt att inte må bra av den här feelgood filmen och jag kom på mig själv med att sitta med ett stort leende på läpparna efteråt. Det är inget hemlighet att jag älskar den här filmen, allting är perfekt. Frank Capra gjorde många mästerverk, och jag anser att den här filmen är en av dem. Den får en full femma!
Ska kolla in den filmen Lemmontree, älskar både Stewart och Capra! Capra gjorde ju flera underbara filmer under karriären som Mr. Deeds och It happened one night, [b][/b]två klockrena femmor i min bok, förutom It's a Wonderful life.
@Brent
Ja, det tycker jag absolut att du ska göra, tror inte att du kommer bli besviken. Jag är också ett stort Capra fan, han är tillsammans med Billy Wilder den stora favoriten för min del. Håller med om de filmerna som du räknade upp, de är väldigt bra allihopa. Tar man de tre tillsammans med Mr. Smith Goes to Washington och You Can't Take It with You har vi förmodligen fått ihop hans allra främsta filmer.
Ja, det tycker jag absolut att du ska göra, tror inte att du kommer bli besviken. Jag är också ett stort Capra fan, han är tillsammans med Billy Wilder den stora favoriten för min del. Håller med om de filmerna som du räknade upp, de är väldigt bra allihopa. Tar man de tre tillsammans med Mr. Smith Goes to Washington och You Can't Take It with You har vi förmodligen fått ihop hans allra främsta filmer.
Efter tre stycken klassiker, varav två var svartvita, var det dags att åka fram något i tiden till en modern julfilm i färg. Lucka nummer fem gömde Mixed Nuts, en helgalen komedi från 1994 med bland annat Steve Martin, Madeline Kahn och Rita Wilson i rollerna. Även Adam Sandler och Juliette Lewis är med.
Filmen kretsar kring sju personer som med bara timmar kvar till Jul kommer samman av olika anledningar. I centrum står firman Lifesavers, som tar emot samtal för att hjälpa människor i nöd. Och i juletider blir det självklart ännu mer självklart hur ensam man är om man är ensam och ens problem tenderar att bli ännu mer självklara. Men det är också självklart att livet inte alltid är en dans på rosor. Firman är bankrutt och riskerar att bli vräkt, samtidigt som personliga problem och upptåg löser av varandra.
Detta är en underhållande och rolig julfilm som lockar fram en hel del skratt. Och den har verkligen sina ljusa sidor. Men det är något som fattas, det är en något ojämn film kan jag tycka. Inte ens Steve Martin, som jag alltid har gillat, kan riktigt hålla upp filmen. Missförstå mig inte, det är ingen dålig film, men ingen direkt bra film heller. Den befinner sig litegrann emellan där någonstans.
Den är dock ett måste så här års, jag kände mig tvungen att ha med den på min lista. För den är roande för stunden om inget annat. Så jag råder ändå alla att se den för vad den är: En helgalen och skruvad julfilm med en hel del skratt. Man kan, när allt kommer omkring, inte klaga på att det inte händer något. För det gör det, hela tiden!
Det får bli en tvåa, en stark sådan.
Filmen kretsar kring sju personer som med bara timmar kvar till Jul kommer samman av olika anledningar. I centrum står firman Lifesavers, som tar emot samtal för att hjälpa människor i nöd. Och i juletider blir det självklart ännu mer självklart hur ensam man är om man är ensam och ens problem tenderar att bli ännu mer självklara. Men det är också självklart att livet inte alltid är en dans på rosor. Firman är bankrutt och riskerar att bli vräkt, samtidigt som personliga problem och upptåg löser av varandra.
Detta är en underhållande och rolig julfilm som lockar fram en hel del skratt. Och den har verkligen sina ljusa sidor. Men det är något som fattas, det är en något ojämn film kan jag tycka. Inte ens Steve Martin, som jag alltid har gillat, kan riktigt hålla upp filmen. Missförstå mig inte, det är ingen dålig film, men ingen direkt bra film heller. Den befinner sig litegrann emellan där någonstans.
Den är dock ett måste så här års, jag kände mig tvungen att ha med den på min lista. För den är roande för stunden om inget annat. Så jag råder ändå alla att se den för vad den är: En helgalen och skruvad julfilm med en hel del skratt. Man kan, när allt kommer omkring, inte klaga på att det inte händer något. För det gör det, hela tiden!
Det får bli en tvåa, en stark sådan.
Ja, Mr. Smith glömde jag, har en klockren femma på den med :)
Just sett min film för dagen och det var den sjukt underhållande och elaka Bad Santa! Den var lika bra som vanligt och alla skådisar är verkliga perfekta i sina roller. Den har ju även en del hjärta i slutet så det är en ganska perfekt julfilm tycker jag.
Tänkte även se en film som jag inte har på min lista, nämligen Nobody's Fool. Var längesen jag såg den och har mycket goda minnen från den, så det blir dubbelt med julmys för min del idag.
En annan film som ingen har nämnt och som jag fullkomligt älskar är Beautiful Girls från 1996. Den var nästan min favoritfilm ett tag för drygt ett decennium sedan så den ska jag nog se om imorgon efter att jag öppnat lucka nr. 6, The Terminal.
Just sett min film för dagen och det var den sjukt underhållande och elaka Bad Santa! Den var lika bra som vanligt och alla skådisar är verkliga perfekta i sina roller. Den har ju även en del hjärta i slutet så det är en ganska perfekt julfilm tycker jag.
Tänkte även se en film som jag inte har på min lista, nämligen Nobody's Fool. Var längesen jag såg den och har mycket goda minnen från den, så det blir dubbelt med julmys för min del idag.
En annan film som ingen har nämnt och som jag fullkomligt älskar är Beautiful Girls från 1996. Den var nästan min favoritfilm ett tag för drygt ett decennium sedan så den ska jag nog se om imorgon efter att jag öppnat lucka nr. 6, The Terminal.
Ja, vad ska man säga. Även om Bad Santa! är en stundtals rolig film, tillhör den inte en av mina favoriter. Det är nog inte riktigt min typ av humor, om jag ska vara ärlig.
Då gillar jag Nobody's Fool och The Terminal betydligt bättre, trots att de inte är direkta julfilmer. Båda filmerna ger precis rätt känsla såhär års, och både Paul Newman och Tom Hanks är ju toppskådespelare som inte gör någon besviken. Jag har själv Nobody's Fool på min lista, ska bli kul att se den igen. Men jag såg The Terminal igen för inte så längesedan. Bra val av film, den värmer.
Beautiful Girls har jag inte ens hört talas om. Ska jag skämmas eller vad tycker du?
Då gillar jag Nobody's Fool och The Terminal betydligt bättre, trots att de inte är direkta julfilmer. Båda filmerna ger precis rätt känsla såhär års, och både Paul Newman och Tom Hanks är ju toppskådespelare som inte gör någon besviken. Jag har själv Nobody's Fool på min lista, ska bli kul att se den igen. Men jag såg The Terminal igen för inte så längesedan. Bra val av film, den värmer.
Beautiful Girls har jag inte ens hört talas om. Ska jag skämmas eller vad tycker du?
Nobody's Fool ska även jag se om snart, som sagt en helt underbar pärla med Newman. Ett måste!
Nej då, skämmas ska du verkligen inte göra. Det är en indiepärla med en lysande cast som tyvärr inte många har sett, så du är inte ensam. Men en rekommendation i juletid, även om det inte är en ren julfilm.
@Eric
Fast du tycker ju att allt med Paul Newman är bra, så du kanske inte rätt person att fråga... Haha, skojar bara. Du har förstås alldeles rätt, Nobody's Fool är väldigt bra och Newman är lika bra som alltid. Alla som inte har sett den här filmen bör göra det, inte minst nu när vintern och julen är här.
@Brent
Oh, vad skönt. Då kan jag sova lugnt i natt. Jag kan inte lova något, men går den på TV någon gång och jag tänker på det kanske jag ska ta en titt på den.
Fast du tycker ju att allt med Paul Newman är bra, så du kanske inte rätt person att fråga... Haha, skojar bara. Du har förstås alldeles rätt, Nobody's Fool är väldigt bra och Newman är lika bra som alltid. Alla som inte har sett den här filmen bör göra det, inte minst nu när vintern och julen är här.
@Brent
Oh, vad skönt. Då kan jag sova lugnt i natt. Jag kan inte lova något, men går den på TV någon gång och jag tänker på det kanske jag ska ta en titt på den.
Hahah ja det är ju sant, allt med Newman är bra :) Han är utan tvekan mästerlig i alla sina filmer, han har aldrig varit dålig, medioker eller sådär.. Utan mästerlig, genial och kung är orden jag alltid beskriver legenden med :)
Nu tänkte även jag ge mig på Bad Santa :)
Hoppas du gillade den Ljusbus! Blir The Terminal idag för min del och Beautiful Girls som en bonusfilm om jag hinner och är på humör.
Absolut David Brent, tyckte den var underhållande med härligt elak humor :) Blev en 3:a på den. Hakar på dig även idag med The Terminal, ännu en film jag inte sett innan. Ser fram emot den.
Bad Santa är bra, har en trea på den jag också. Gillar att den är så långt ifrån politiskt korrekt som bara är möjligt.
The Terminal däremot är ingen favorit, godkänd i min bok, inte mer.
The Terminal däremot är ingen favorit, godkänd i min bok, inte mer.
Är beredd att hålla med dig angående The Terminal, Rasmus! Hade bara sett den en gång tidigare för 5-6 år sedan, men den här omtitten lämnade en hel del att önska. Tycker den är alldeles för sentimental och smörig emellanåt, både i regin och i musiken. Spielberg har tyvärr en tendens att bli för sentimental ibland. Tycker även att Tom Hanks spelade över en hel del. Klart bäst är störtsköna karaktären Gupta och Stanley Tucci är lika briljant som vanligt. Den har även en del fina scener som jag gillar, så det blir en stark tvåa i betyg.