EXKLUSIVT

Skribent

MovieZine

18 augusti 2017 | 18:00

Adam Wingard: Jag fick dödshot på grund av "Death Note"

MovieZines Gunnar Rehlin pratar med regissören Adam Wingard, aktuell med en omdebatterad adaption av den japanska mangan.
Bakom sig har han bland annat hyllade ”You´re Next” och rebooten av ”Blair Witch”. Framför sig har han ”Godzilla vs. Kong”. Nu är Adam Wingard aktuell med Netflix-filmen ”Death Note”, baserad på en klassisk japansk manga.
 
En ung student hittar en bok med vars hjälp han kan önska livet ur människor. Han blir en vigilante. I Japan har det gjorts flera filmer och tv-serier baserade på ”Death Note”. MovieZines Gunnar Rehlin mötte 36-årige Wingard i London.

Du jobbar hårt?

- Ja, direkt efter det att ”Death Note” var inspelad började jag göra press för ”Blair Witch”. Sen började jag jobba med efterarbetet på ”Death Note”. Vi var klara med ljudläggningen för två dagar sedan och nu är jag redan igång med press för den. Så det är non stop.

När en film görs för Netflix, tar du hänsyn till det när du jobbar med ljudet?

- Nej, så fort du gör en film så måste du vara medveten om att den förr eller senare hamnar på en streamingtjänst eller kan ses i en telefon. Så det enda man kan göra är att göra det så bra man kan. Gör det så bra du kan och hoppas att om nån ser filmen i sin telefon att dom har bra hörlurar.

Tar du hänsyn till bildformatet när du gör en film direkt för tv?

- Vi filmade i en bred ratio, vi ville att filmen skulle se annorlunda ut än det mesta annat som görs för TV. Den kommer att visas så som vi gjorde den, med svarta fält uppe och nere i TV-rutan. Dom försökte få oss att använda en ny ratio, jag kommer inte ihåg vad den heter, tv-serien ”The Crown” har den. Men till sist sa jag att ”ni spenderar 40 miljoner dollar på den här långfilmen, visst vill ni att den ska se annorlunda ut än era vanliga tv-filmer”. Alla våra beslut baserades på att detta i princip är en biofilm, och det är så den känns.
 
 
Kände du till mangan som filmen bygger på?

- För fyra år sedan ringde min bror och sa att ”om du någonsin funderar på att adaptera något, ta en titt på Death Note”. Då hade jag bara hört talas om det och visste inte vad den handlade om. Så jag började läsa mangan och tittade på de animerade filmerna och sen kom en dag manuset till mig. Det var lite kul, från början var det meningen att Gus van Sant skulle regissera, och jag förstår inte riktigt hur det gick från honom till mig…men så jag kände till mangan innan jag började med filmen.

Ångrade du att du gav dig in i det, med tanke på alla kontroverser kring manga-adapteringar?

- Du menar om jag ångrade mig med tanke på de dödshot jag fick? När jag skrev på för det här jobbet var situationen annorlunda. ”Ghost in the Shell” fanns inte då. Min producent låg bakom de amerikanska versioner av ”Ring”, ”The Grudge” och ”The Departed”, han hade fört över japanska filmer och gjort amerikanska versioner av dem, och det hade aldrig orsakat problem tidigare. Det som hände med ”Ghost in the Shell” var att de låg så nära originalmaterialet och ändå ändrade de skådespelarna, till vita karaktärer som bodde i Japan. Vi hade inga påbud om hur skådespelarna skulle se ut eller så. Vi hade ett manus och vi följde det i vår casting.

Varför utspelas den i high school-miljö?

- I manuset började handlingen där och fortsatte till college. Jag tyckte det kändes för splittrat. Jag visste ju att vi inte skulle berätta hela ”Death Note”-storyn, så jag sa ”låt oss hålla oss till high school”. Och jag ville göra det till nån sorts tragisk tonårs high school-romans. En sequel blir om det som händer efter high school.

Fick du verkligen dödshot?

- Ja, det var galna människor på Twitter. Man måste påminna sig själv om att på Twitter är det bara de mest högljudda som hörs, de representerar inte majoriteten. Men det kan kännas jobbigt. I samma sekund som det sas att vi skulle göra filmen, innan vi gjort någonting, fick jag hot. Herregud, hur allvarligt kan man ta saker? Se filmen, bry dig inte om trailern. Trailers kan vara bra, men de representerar inte stilen eller stämningen i filmen. Vår film är på många sätt annorlunda än mangan, men kärnan och stämningen finns där. Vad är ont, vad är gott, vad finns där emellan, hur definierar du det?
 
 
I mangan är huvudpersonen ond, han är the bad guy. I din film blir han lite mer av en hjälte, hans flickvän blir the bad guy.

- Jag såg detta som en berättelse om starten på allt, och att gå från att han är en normal high school-kille till att bli en superintelligent bad guy… jag ville visa utvecklingen där och i filmen använder han sin Death Note på smarta och på ibland onda sätt. Jag ville visa den utvecklingen och det finns många likheter med mangan.

Du vill göra fler filmer på ”Death Note”?

- Absolut. När jag talade med Netflix sa jag att jag ser minst tre filmer framför mig, och sen kan man göra flera spin-offs.

Men först kommer ”Godzilla vs King Kong”?

- Ja, så de kommande åren är rätt upptagna just nu. Större än så kan det inte bli, det är tidernas två största monster. De ska slåss med varandra… ”Death Note” var en bra uppvärmning. Den hade en hyfsat stor budget, så jag går inte in i den nya filmen utan att veta hur det är att jobba med en stor budget och vilket tryck den kan innebära – vilket kan vara scary.
 
 
- Att jobba med Netflix gjorde att jag kunde göra en dyr film utan att behöva oroa mig över hur den skulle gå på bio. Bara att kunna göra den var en framgång. Och hade den varit gjord för en stor studio hade det nog kommit tryck på att göra den mindre våldsam. Det talades lite om det här, skulle vi inte kunna göra den lite mindre blodig? Som tur var blev det aldrig så. Och Netflix tror verkligen på filmen.
 
Det finns en John Carpenter-touch i musiken. Var det avsiktligt?

- Ja, min bakgrund ligger i elektronisk musik. Jag visste att musiken skulle andas 80-tal, som Vangelis blandad med John Carpenter. Ur det föddes musiken, jag ville också ha over the top-ballader som t.ex. Chicago.

Vilket är tuffast: att göra skräck som är rotad i det övernaturliga, som här, eller vardagsskräck som i ”You’re Next”?

- Båda är svåra. Men det här är lite enklare, det finns inte så många begränsningar kring vad du kan göra. I en film som ”You´re Next” finns det regler som inte får missbrukas. Stilistiskt kunde jag experimentera med en massa grejer här. Jag kände mig lite friare här. Och i ”Blair Witch” med sitt ”found footage”-foto fanns det också en massa regler som måste följas.

Är ”Death Note” en moralisk berättelse?

- Absolut. I slutet av filmen spelas balladen ”The Power of Love” och den summerar på ett sätt vad filmen handlar om. Kanske är det en pessimistisk kärlekshistoria – och vi vill att publiken ska ifrågasätta vad huvudpersonen gör.
 
 
"Death Note" får premiär på Netflix den 25 augusti.
| 18 augusti 2017 18:00 |