Predator är tillbaka. Mer än 30 år efter att Arnold Schwarzenegger jagades av "Rovdjuret" är det dags för en fristående film som tar oss bakåt i tiden. Amber Midthunder spelar en ung comanche-kvinna som möter en utomjordisk motståndare. "Prey" är redan en stor succé och blev Hulus mest sedda premiär när den släpptes 5 augusti. I Sverige kan den ses på Disney+.
Inför premiären träffade MovieZine regissören Dan Trachtenberg och producenten Jhane Myers för ett snack om att lyfta fram comanche-kulturen i en mainstreamfilm, att designa Predator för en modern publik och om de någonsin behövde tona ned våldet i den Disney-producerade skräckthrillern.
Är det här en prequel till de existerande filmerna, eller en reboot på filmserien?
DT: Tekniskt sett är det en prequel, eftersom händelserna utspelar sig 300 år innan originalfilmen. Det är inte en origin-story för Predator, och inte heller början på en ny tidslinje. Vi säger inte att de andra filmerna aldrig fanns, utan det här är vad som hände för 300 år sen.
Hur bestämde du dig för den här specifika miljön och karaktärerna?
DT: Jag ville göra en film med alla de genreelement man väntar sig av "Predator". En livfull, intensiv och spännande åktur. Men jag hoppades också det skulle bli något emotionellt. Jag ville göra en underdog-historia. Vore det int fint om protagonisterna var några som vi sällan får se i en sån här film? Jag tänkte genast på den amerikanska ursprungsbefolkningen, och mer specifikt Comancherna. Det påverkade när filmen skulle utspela sig.
Ni har en häftig hjältinna i Amber Midthunder. Men låt oss också prata om Rovdjuret. Hur mycket frihet hade du när du skapade hans look och hans förmågor, och hur mycket måste länkas samman med de förra filmerna?
DT: Vår interna kompass guidade oss. Hur mycket kan vi förändra den så att Predator känns ny och spännande, men ändå som Predator? Jag ville att varelsen skulle kännas mycket mer utomjordisk och otäck. Det påverkade hur masken skulle se ut. Vi ser käken även när den har masken på sig vilket gör den mycket läskigare men också mer uttrycksfull. En del vapnen liknar vad vi fått se i franchisen, andra är nya.
DT: "Rovdjuret" hade många överraskningar, så därför blev det en så stor succé i populärkulturen. Vi ville se till att vår film har lika mycket överraskningar, även för de mest inbitna fansen.
I Sverige visas "Prey" på Disney+, och hittas någonstans emellan "Peter Pan" och "Prinsessan och grodan". Fanns det en diskussion om att sänka åldersgränsen? Den är rätt brutal.
DT: Nej, det fanns inga såna krav från Disneys sida. Jag hade önskat det! Jag är själv ett stort Disney-fan och hade gärna gjort en PG-13-film så att den kunde användas i en av Disneys parker på något vis. Jag älskar Disneyland och allt det där, och drömmer om att en gång få göra en riktig Disneyfilm. Men Disney bad mig aldrig tona ned något.
Amber Midthunder, Dan Trachtenberg och Jhane Myers på Londonpremiären av "Prey"
För att inte tumma på autenticiteten när det kommer till karaktärerna och deras värld tog man in Jane Myers som producent. Som expert på comanche-kulturen var hon exalterad över att få göra en Hollywoodfilm med starka kulturella influenser:
JM: När jag först såg manus och insåg att dialogen var helt på comanchespråk, kändes det så spännande! Det är otroligt hur mycket kultur man får se i en film. När man streamar filmen kan man välja en dubbning på Comanche. Vanligtvis får man se karikatyrer i en Hollywoodfilm, men nu kan man få se något verkligen autentiskt.
JM: När jag först såg manus och insåg att dialogen var helt på comanchespråk, kändes det så spännande! Det är otroligt hur mycket kultur man får se i en film. När man streamar filmen kan man välja en dubbning på Comanche. Vanligtvis får man se karikatyrer i en Hollywoodfilm, men nu kan man få se något verkligen autentiskt.
Vad är ni mest stolta över i filmen?
JM: Jag är stolt över allt! Jag är ett stort fan av "Rovdjuret" och att få para ihop det med in kultur och med språket, känns så stort. Nu får hela världen möjligheten att höra hur comanchesråket låter och se hur de levde under 1700-talet.
DT: Jag är stolt över att folk kan se den här filmen och bli rörda. Genrefilmer behöver inte bara vara underhållande. Man kan ha kul, men man kan också bli omskakad. Det är allt jag någonsin vill göra. Vad vi hört från fansen hittills så sitter man på helspänn samtidigt som den rör något inom en.
Dan, ditt genombrott kom med en "Portal"-kortfilm. Tror du det någonsin blir en långfilm av spelet?
DT: Jag tror att den fortfarande är under utveckling. Men jag är inte inblandad.
Och vad hände med "Uncharted", som du var kopplad till?
DT: Många filmskapare har varit länkade till den. Jag var ombord ett litet tag, men lämnade den. Jag gjorde "Prey" istället. Jag har inte sett "Uncharted" än men det verkar som att de har lyckats bra.
Hur känns det att släppa "Prey" på streaming och inte på bio?
DT: Vi gjorde aldrig en "mindre" film för att passa streamingrutan. Vi gjorde den så storslagen och filmisk som möjligt. Och att man inte behöver gå iväg till biografen är en fin gåva. Du behöver bara gå till soffan. Och du får något som du aldrig hade fått på bio, och det är möjligheten att klicka fram den cmanche-dubbade versionen av filmen. Om du ser den först eller sen, det spelar ingen roll. Den finns över hela världen och det är vi lyckliga över.
"Prey" finns nu att streama på Disney+.