2010 års "Snabba Cash" kom med en enkelbiljett till Hollywood för Daniel Espinosa, och efter tre engelskspråkiga filmer med internationella storstjärnor öppnar sig nu Marvels universum för den svenske regissören. I veckan släpps "Morbius" på bio - filmen som introducerar en av Spider-Mans fiender för den breda biopubliken. Jared Leto tar sig an den komplexa rollen och Espinosa får äntligen utlopp för sin enorma kärlek till serietidningar.
I en exklusiv intervju med MovieZine berättar Espinosa om sitt bidrag till Sonys Marvel-universum, om Jared Letos omskrivna metodskådespeleri och varför han hellre lyssnar på fans än kritiker.
För några år sen när "Life" skulle släppas så gick det galna teorier om att det fanns någon koppling till Spider-Man och Venom... Folk hade "listat ut" att det var en hemlig serietidningsfilm du hade gjort.
- Ja, precis (skratt) Jag var ju Marvel-nörd och det var en varelse som inte hade några ögon... Det var faktiskt jag som satte igång ryktet för att jag ville ha jobb på Marvel, haha! Nä, så var det inte men jag tyckte det var lite kul.
Jag minns att du inte förnekade det iallafall.
- Och det som hände var att jag fick möjligheten att prata med Sony om att jag gärna skulle göra en Marvelfilm.
På den vägen är det. Är du en Marvelnörd?
- Ett fan snarare. Jag är väldigt beläst. Jag brukar kalla mig en av Skandinaviens största serietidningsköpare. Andra människor kan vara större fans. Men det är få människor som har möjlighet att lägga ned så mycket pengar som jag gör. Och jag prenumererar på alla Marvel-tidningar som ges ut. Har gjort det sedan 2004, sen jag fick min första lön från "Babylonsjukan", min första långfilm.
- Den som jag vet köper mer än jag är skådespelaren Nicolas Bro. Det är för att han är mycket rikare än vad jag är. Och tokigare. Han köper allt som ges ut men också allt som har getts ut. Han kan allt.
Jag är inte insatt i serietidningarna utan håller mig till filmerna. Så Morbius är en ny bekantskap för mig. Hur är hans status i Marvels värld? Vad gör honom speciell?
- Morbius är en slags outsider. Han introduceras som en fiende till Spindelmannen. Hans karaktär är väl lik andra Marvelkaraktärer, som Connors som blir Lizard. Det finns en tradition av forskare som försöker ordna något på sig själva, men det går fel och de får den här förbannelsen, dr här krafterna, över sig.
- Morbius är döende och kommer att dö inom ett par veckor. Så han gör ett ganska radikalt försök på sig själv. Det gör honom frisk och stark. Det ger honom otroliga krafter som han inte riktigt vet var de tar slut. Men det förändrar honom också. Sidor som han inte trodde att han hade kommer upp till ytan, och driver honom till att göra horribla saker. Så filmen handlar mycket om att Morbius ska kunna acceptera den nya personen han blivit, för att han ska kunna "harness the power" - och bli en superhjälte.
Snygga effekter när doktor Morbius förvandlas till levande vampyr.
Nu när du tar den här hjälten till bioduken, vad kände du att du kunde bidra med? Vad var din pitch?
- Jag tyckte det var kul med krafterna, att försöka hitta ett sätt att uttrycka dem. Krafter är ofta något man ser hända. Men tänk om man fick ett till sinne, som eco-location, så skulle den ju läggas ovanpå de sinnen man har nu. Hur skulle det upplevas? Hur gör man det visuellt? Det tyckte jag var väldigt kul att leka med.
- När Morbius flyger så har han inte en motor bakom sig, som Stålmannen, utan han flyger på vind. Vi tittade mycket på windsuits och hur de fungerar. Och det ger en känsla av vertigo, för när han flyger så ser det ut som om han kan falla när som helst. Såna saker tyckte jag var väldigt kul. Där tror jag att jag tog ut svängarna mer än vad många andra gjort. För att jag tycker om serietidningar, och i serietidningar är det okej att göra sånt.
Sen fick du chansen att jobba med en av Hollywoods mest spännande skådisar, enligt mig. Jared Leto är ju känd för sin method acting, att han försvinner in i karaktären. Är det något som du fick uppleva?
- Han blev ju Michael Morbius. Hur Morbius var innan han förvandlades, det blev hans grundkaraktär. Så han var den här skadade Michael Morbius under hela inspelningen för att på något sätt bibehålla den känslan. För Michael Morbius har levt som sitt svaga jag hela sitt liv. Så även när han förändras så pratade vi om att det måste finnas fantomsmärtor. Då valde han att bli den lidande professorn. Och det var ganska imponerande att se hur långt han gick med det.
Jared Leto stannade kvar i sin rollfigur under hela inspelningen.
När MovieZine talade med Espinosa inför premiären av "Safe House" (2012), hans första engelskspråkiga film efter genombrottet med "Snabba Cash", berättade han öppet om hur lite frihet man får som Hollywood-debutant. Att få stöd från stjärnorna Denzel Washington och Ryan Reynolds hjälpte honom att få göra filmen på sitt sätt. Jag blev nyfiken på hur läget ser ut för Espinosa tio år senare.
Nu har du några års erfarenhet av det amerikanska filmmaskineriet. Samtidigt är "Morbius" en film som ska passa in i ett större pussel, som är Sonys Marvel-universum. Hur mycket har du som regissör att säga till om, och hur mycket är studion inne och bestämmer hur en sådan film ska formas?
- Det är både och. Jag hade en lång debatt med mig själv om hur det skulle vara att ha såna här samarbeten med studion. Då insåg jag att en massa filmer idag ingår i canons. Det är annorlunda mot mina tidigare filmer. "Safe House" ingår inte i någon canon. Det universumet finns bara tills filmen tar slut. Men när du gör en canon så gör du något som existerar i en kontext, och där människorna som du gör det för kan lika mycket, om inte mer, om ämnet. Då gör du filmen inte bara för din egen njutning, utan för fansen, vad man tror att de skulle vilja ha, och så vidare. Så det är mycket mer av ett samarbete.
- När Peter Jackson gör "The Hobbit" så måste han förhålla sig till sin egen canon, och det han själv har skapat. När han sen blir sågad eller hyllad, så är det i förhållande till hans egen canon. Det är en annan grej att göra filmer som är canonifierade.
Men blev "Morbius" till 100 procent så som du ville?
- Nej, det är sällan filmer blir det. Men jag är stolt över vad den är. Jag tycker den är fin, spännande och rolig. Det finns några vackra ögonblick. Men 100 procent nöjd? Det är väldigt sällan man upplever det.
Espinosa använde extratiden under pandemin till att finputsa klippningen.
Första trailern kom för över två år sen. "Morbius" skulle släppas sommaren 2020. Vi vet ju vad som hände - en pandemi slog till. Vad hände med filmen när den flyttades fram?
- Vi fortsatte bara klippa. Vi fortsatte över sommaren och vintern som kom. Det var ganska skönt och kul att få en längre deadline. Vi färdigställde den nu för några veckor sen. Det blev bara en lite längre process. Jag tror alla människor i världen har sett fram emot att få gå tillbaka till biograferna. Inte bara sitta i sitt vardagsrum och titta på film, utan sitta tillsammans, i ett rum med okända människor och garva och ha kul.
Det måste vara skönt att få ut den nu.
- Ja, jättekul! Verkligen.
Marvelfans kan vara både väldigt passionerade, men också jobbiga och kritiska. Det sprids även mycket rykten och spekulationer. Läser du själv vad som skrivs på nätet om "Morbius"?
- Jag läser faktiskt jättemycket av vad som skrivs av fansen. Jag läser inte så mycket av vad som skrivs av kritikerna. För kritikerna - det har med filmen att göra. Fansen har att göra med vad de upplever som sin tillvaro, de regelverken som de har för sin värld. Och det respekterar jag. Det förhåller jag mig till.
Tar du med dig något av fansens idéer och förhoppningar?
- Det fanns inte så mycket förhoppningar när jag gjorde filmen, för den var relativt okänd. Jag har ju tänkt kring vad de pratar om, när det gäller olika tidslinjer och parallella universum. Jag kan själv tycka ibland det är frustrerande, eftersom jag själv förstår hur saker hänger ihop. Men jag kan förstå att det kan vara svårt ibland att sätta ihop det. Därför har det varit kul att åka på pressturné och prata med folk.
Det finns planer för fler filmer efter "Morbius".
Det känns som att slutet hintar om en uppföljare eller möjligen spinoff. Hur mycket har ni tänkt framåt om vad som kan komma efter "Morbius"?
- Det finns jätteavancerade planer. Men om jag säger något så dödar de mig. Jag kan inte ge dig mer ledtrådar än vad som finns i filmen.
Skulle du vilja göra mer?
- Jag skulle tycka det var jättekul att göra fler saker inom Marvelvärlden, absolut. Jag tycker det är kul med film överhuvudtaget. Det var jättekul att göra en rymdfilm. Jättekul att göra en Bourne-aktig action. Jättekul att göra Marvelfilm. Jag tycker de flesta projekt är roliga så jag ser fram emot allt.
Hur går det med din nästa film, "Madame Luna"?
- Sist jag pratade med MovieZine i Cannes så letade jag efter skådespelare. Jag var tvungen att hitta en eritreansk tjej som var 25 och som kunde prata tigrinja, franska, arabiska och italienska. Och det har jag gjort. Hon är jättebra. Jag ska jobba med samma scenograf som jag gjorde "Safe House" med, och som också gjort "Moulin Rouge" och "Biutiful". Hon och jag och en ung colombiansk filmfotograf som heter Juan Sarmiento, som gjorde en film som heter "Amparo" som kommer ut snart, vi ska spela in "Madame Luna" i augusti. Det ska bli jättekul.
Och väldigt annorlunda mot Marvels universum.
- Ja, en filmkamera och lite skådespelare. Back to basic.
"Morbius" går upp på svenska biodukar onsdagen 30 mars