Uppfinnaren, miljardären, skitstöveln. Alla har vi hört historierna om Steve Jobs, men de har aldrig berättats på samma sätt som i Danny Boyles film med samma namn. Här förvandlar den visionäre regissören bakom ”127 timmar” och ”Slumdog Millionaire” Aaron Sorkins manus till en oförutsägbar biopic. I tre akter som går i realtid täcker de totalt femton år av Jobs händelserika liv, med en Oscarsnominerad Michael Fassbender i huvudrollen.
Jag träffade Danny Boyle i London, nyfiken på hur han tog sig an berättelsen om den ikoniske företagsmannen.
Det är en annorlunda biopic än vad vi är vana vid. Hur jobbade du fram den?
- Filmen utspelar sig under tre olika produktsläpp. En av de saker som Jobs återuppfann var hur man lanserar sina produkter. Den tar plats i tre olika tidsperioder, 1984, 1988 och 1998. Vi försöker att göra varje tidsepok väldigt annorlunda, i energin och i känslan.
- Första akten är inspelad på 16 millimeter. Det känns smutsigt och punkigt. Han far fram och krossar allt i sin väg för att försöka skapa den framtid han förutsett. Andra akten handlar mer om hämnd, den flyter som en underjordisk flod av dolda avsikter, som man inte riktigt kan uppfatta förrän mot slutet. Den smäktande skönheten i 35 millimeters-film kändes passande där. Den tredje delen är oändliga pixlar. Modern, digital teknologi. Vi gick över till Alexa-kameran, vilket är hur man filmar HD nuförtiden. Man kan se precis allt. Det finns inga hemligheter längre.
- Vi försökte också ge skådespelarna en annan energi för varje akt, så att de växer med historien. Fassbender rör sig mot den image som Jobs har fått senare i livet, man börjar känna igen honom mer och mer.
Kände du till ”Jobs”, filmen med Ashton Kutcher, när ni började med den här?
- Ja, när de skickade manuset så tittade jag på den filmen. Jag är glad att den var så annorlunda mot vad vi hade planerat. Vår är en helt annan variant på en biopic. De flesta biografier har inte så mycket variation, de följer sin huvudperson från vaggan till graven. Men vi tilläts göra en mer laserskarp analys, en mer intensiv approach. Jag älskar det. Man dyker ner i tre ögonblick och belyser dem och bara dem. Och man får veta precis lika mycket som i en vanlig biografisk film. Det är bara ett annat sätt att visa det på.
Har du en uppdatering på ”28 Months Later”?
- Alex Garland har jobbat på den. Han har intressanta tankar kring en tredje film. Jag har tyvärr inga mer nyheter just nu utöver det. Men det finns en intressant idé.
Och nästa för dig blir väl en ”Trainspotting”-uppföljare?
- Ja, vi kommer förhoppningsvis att spela in den i maj eller juni. Det finns ett väldigt bra manus, och alla skådespelarna är tillbaka och taggade. Det borde bli av. Man kan aldrig vara helt säker, förrän man sätter igång kameran, men i teorin ja. Vi hoppas kunna släppa den redan i slutet av 2016, vilket ju är 20-årsjubileet för originalfilmen. Jag håller tummarna!
Vad kan vi vänta oss av den?
- Haha! De har blivit lite äldre och klokare. Ungefär som Steve Jobs blir när man kommer till slutet.
Danny Boyles ”Steve Jobs” får svensk biopremiär 22 januari.