De nämner David Lynch och David Fincher som sina stora influenser. Skaparna bakom Netflix nya tv-mysterium har definitivt god smak, och deras idolers inflytande märks tydligt över "Dark" - ett småstadsdrama med sci-fi-inslag.
Baran bo Odar och Jantje Friese är det tyska filmskaparparet som dras till mörka och övernaturliga berättelser. Jag mötte dem på filmfestivalen i Toronto där de första två avsnitten premiärvisades.
”Dark” utspelar sig i en fiktiv liten tysk stad, där barn har försvunnit under mystiska omständigheter. Handlingen följer fyra familjer som bor där - tonåringar, föräldrar och mor- och farföräldrar - och som alla på något sätt är länkade till barnens försvinnanden. Spåren leder tillbaks till liknande händelser år 1986.
- Det blir som ett pussel, avslöjar manusförfattaren Jantje Friese. För varje nytt avsnitt får man nya ledtrådar, nya pusselbitar. Så småningom får man veta att det handlar om ett slags fenomen som böjer tid och rum.
Baran bo Odar och Jantje Friese är det tyska filmskaparparet som dras till mörka och övernaturliga berättelser. Jag mötte dem på filmfestivalen i Toronto där de första två avsnitten premiärvisades.
”Dark” utspelar sig i en fiktiv liten tysk stad, där barn har försvunnit under mystiska omständigheter. Handlingen följer fyra familjer som bor där - tonåringar, föräldrar och mor- och farföräldrar - och som alla på något sätt är länkade till barnens försvinnanden. Spåren leder tillbaks till liknande händelser år 1986.
- Det blir som ett pussel, avslöjar manusförfattaren Jantje Friese. För varje nytt avsnitt får man nya ledtrådar, nya pusselbitar. Så småningom får man veta att det handlar om ett slags fenomen som böjer tid och rum.
Friese och Odar fångade Netflix intresse med filmen ”Who Am I” (2014), en tysk biosuccé som även den visats i Toronto. De erbjöds att göra om den till tv-serie, men ville inte upprepa sig. Istället pitchade de in andra idéer och streamingjätten nappade på ”Dark”.
Blir du överraskad när serien jämförs med "Stranger Things"?
- Båda är serier som kretsar kring mysterier, visst kan man säga att det finns likheter. Men våra influenser går längre tillbaka än så. Vi har båda växt upp med ”Twin Peaks”, och ska vi prata influenser så hittar vi dem snarare i David Lynchs värld, svarar Friese.
- Men om folk ser ”Stranger Things” och sedan får förslag att titta på ”Dark” på Netflix, då är det ju fint…! Då har vi en succé (skratt). Jag förstår varför man tror det, men har man sett ett par avsnitt så går vi i en annan riktning.
Blir du överraskad när serien jämförs med "Stranger Things"?
- Båda är serier som kretsar kring mysterier, visst kan man säga att det finns likheter. Men våra influenser går längre tillbaka än så. Vi har båda växt upp med ”Twin Peaks”, och ska vi prata influenser så hittar vi dem snarare i David Lynchs värld, svarar Friese.
- Men om folk ser ”Stranger Things” och sedan får förslag att titta på ”Dark” på Netflix, då är det ju fint…! Då har vi en succé (skratt). Jag förstår varför man tror det, men har man sett ett par avsnitt så går vi i en annan riktning.
Baran bo Odar och Jantje Friese på inspelningen med producenterna Eric Barmack, Quirin Berg och Justyna Müsch.
Baran bo Odar har regisserat alla tio avsnitt. Han är en i den långa raden av europeiska filmskapare som fått pröva lyckan i Hollywood: i våras släpptes hans actionfilm ”Sleepless” med Jamie Foxx på bio.
Stilen i ”Dark” känns väldigt amerikansk.
- Våra influenser kommer definitivt från Amerika, säger Odar. Särskilt 70-talets Hollywood och filmer som ”Alla presidentens män” eller ”Taxi Driver”. Men jag gillar också asiatiska filmer, de är kanske en ännu större inspiration för mig. Vad de gör, och vad vi försöker göra, är att blanda genrer. De kombinerar komedi med monsterfilm, som Bong Joon-hos ”The Host”, vilket jag tycker är en briljant film tack vare just kombinationen.
Jantje Friese flikar in:
- Men det är definitivt en väldigt tysk serie. Vi har tyska skådespelare, tyskt team, och vi är tyskar. Amerikanerna har inte ensamrätt på snygga bilder. Det här är hur vi tycker att tv ska se ut.
Och visst blir det mörkt, som titeln antyder. För den visuella stilen tog man inspiration från New York-fotografen Gregory Crewdson. Baran bo Odar förklarar:
- Crewdson gör vackra förortsbilder där något konstigt eller mystiskt gömmer sig i varje bild. Det kan vara en köksscen med en familj vid matbordet och en naken kvinna i dörröppningen. Jag gillar sådana bilder för att de väcker frågor, och jag föredrar frågor framför svar. Det var vår approach med ”Dark”, vi var ute efter den känslan.
Stilen i ”Dark” känns väldigt amerikansk.
- Våra influenser kommer definitivt från Amerika, säger Odar. Särskilt 70-talets Hollywood och filmer som ”Alla presidentens män” eller ”Taxi Driver”. Men jag gillar också asiatiska filmer, de är kanske en ännu större inspiration för mig. Vad de gör, och vad vi försöker göra, är att blanda genrer. De kombinerar komedi med monsterfilm, som Bong Joon-hos ”The Host”, vilket jag tycker är en briljant film tack vare just kombinationen.
Jantje Friese flikar in:
- Men det är definitivt en väldigt tysk serie. Vi har tyska skådespelare, tyskt team, och vi är tyskar. Amerikanerna har inte ensamrätt på snygga bilder. Det här är hur vi tycker att tv ska se ut.
Och visst blir det mörkt, som titeln antyder. För den visuella stilen tog man inspiration från New York-fotografen Gregory Crewdson. Baran bo Odar förklarar:
- Crewdson gör vackra förortsbilder där något konstigt eller mystiskt gömmer sig i varje bild. Det kan vara en köksscen med en familj vid matbordet och en naken kvinna i dörröppningen. Jag gillar sådana bilder för att de väcker frågor, och jag föredrar frågor framför svar. Det var vår approach med ”Dark”, vi var ute efter den känslan.
- Vi gillar inte ljusa bilder, och vi gillar inte färg. Vi ville egentligen göra den ännu mörkare men det kunde vi inte. Minns ni när ”Panic Room” kom ut, och alla blev chockade för att de inte kunde se någonting? Jag tyckte det var genialt, det bidrog till filmens atmosfär. Som sagt, jag föredrar frågor framför svar. Jag gillar att se något och inte direkt förstå vad det är. Det är det fina med skräck.
Hur vet ni hur mycket som ska förklaras? Hur hittar ni den balansen?
- Vi svarar definitivt på alla frågor, men steg för steg. Du får inte alla svaren direkt, för då finns det ingen poäng att titta vidare. Det är som med ”Lost”, vi lakade när den sändes för att den väckte så många frågor. Den fick några säsonger för mycket, men till dess var den briljant. Vi googlade alla våra frågor och det fanns sajter man kunde fördjupa sig i. Det var en del av det roliga.
Båda försäkrar mig om att tittarna kommer få ”många svar, men också många nya frågor”. Historien är inte slut i den här säsongen, man har lämnat dörren öppen för en fortsättning.
Hur vet ni hur mycket som ska förklaras? Hur hittar ni den balansen?
- Vi svarar definitivt på alla frågor, men steg för steg. Du får inte alla svaren direkt, för då finns det ingen poäng att titta vidare. Det är som med ”Lost”, vi lakade när den sändes för att den väckte så många frågor. Den fick några säsonger för mycket, men till dess var den briljant. Vi googlade alla våra frågor och det fanns sajter man kunde fördjupa sig i. Det var en del av det roliga.
Båda försäkrar mig om att tittarna kommer få ”många svar, men också många nya frågor”. Historien är inte slut i den här säsongen, man har lämnat dörren öppen för en fortsättning.
Seriens ensemble leds av unga tyska stjärnskottet Louis Hofmann. Även han är på plats i Toronto för att prata om ”Dark” och sin karaktär, Jonas.
- Jonas är introvert, och när man först möter honom är han trasig sedan hans fars självmord. Han kan inte hantera det, så han har gått i terapi. Han ser fortfarande sin far i sina drömmar, och när ett barn försvinner börjar hans resa. Han börjar upptäcka en familjehemlighet…
- En av många, tillägger Jantje Friese med ett skratt.
Många berättar om den kreativa frihet som Netflix ger dem. Hur var den upplevelsen för er?
- Det är sant. De ger dig mycket utrymme. De tillsätter ett kreativt team som de litar på, berättar Friese.
- De kan komma med kommentarer, men väldigt precisa sådana. Vi fick några korta anteckningar per avsnitt: ”Kan den här relationen få mer konflikt?” ”Kan den här scenen bli mer emotionell?” Det är inte så att de försöker lägga sig i, snarare lyfta upp en så att man kan göra sitt bästa. När vi skrev och skapade serien hade vi all frihet vi kunde ha hoppats på.
- Jonas är introvert, och när man först möter honom är han trasig sedan hans fars självmord. Han kan inte hantera det, så han har gått i terapi. Han ser fortfarande sin far i sina drömmar, och när ett barn försvinner börjar hans resa. Han börjar upptäcka en familjehemlighet…
- En av många, tillägger Jantje Friese med ett skratt.
Många berättar om den kreativa frihet som Netflix ger dem. Hur var den upplevelsen för er?
- Det är sant. De ger dig mycket utrymme. De tillsätter ett kreativt team som de litar på, berättar Friese.
- De kan komma med kommentarer, men väldigt precisa sådana. Vi fick några korta anteckningar per avsnitt: ”Kan den här relationen få mer konflikt?” ”Kan den här scenen bli mer emotionell?” Det är inte så att de försöker lägga sig i, snarare lyfta upp en så att man kan göra sitt bästa. När vi skrev och skapade serien hade vi all frihet vi kunde ha hoppats på.
”Dark” släpps på Netflix under vintern 2017.