Intervju

Skribent

Lina Svensson

9 december 2019 | 18:00

David Leitch: "Det är fel att stuntmän inte uppmärksammas mera"

MovieZine slog sig ner tillsammans med regissören David Leitch för att prata lite om hans senaste film "Fast & Furious: Hobbs & Shaw" som idag släpps på DVD och bluray.
Regissören David Leitch är just nu aktuell med Fast and Furious-spinoffen “Hobbs and Shaw”. MovieZine träffade honom i London för att bland annat prata med honom om hur man skapar de bästa actionscenerna, hans erfarenheter som stuntman och hur besviken han är över att stuntmän och stuntkvinnor får så pass lite cred för sina oersättliga insatser i filmindustrin. 
 
Hur fick du detta filmprojekt?  
 
- Jag var mitt uppe i filmatiseringen av "Deadpool 2" när jag fick höra att de sökte en regissör till “Hobbs & Shaw”. Min fru, som också är producent till denna film fick manuset från Chris Morgan, som hon sedan tog med sig hem och visade mig. När jag läste det kändes det som att någonting bara skrek inom mig att detta var den perfekta actionfilmen som jag bara måste få göra.
 
- Jag älskade twisten som de ville göra med karaktärerna Luke Hobbs och Deckard Shaw och att dessa två karaktärer skulle få en egen film, jag älskade de tidigare filmerna som de båda karaktärerna var med i och jag tänkte att om jag kunde sammanfläta båda dessa två herrars härliga energi i en och samma film skulle det kunna bli helt fantastiskt. Så jag kontaktade Universal och berättade för dem att detta var en film som jag gärna ville regissera. 
 
 
I dessa typer av filmer måste man ju ständigt toppa actionscenerna för att överträffa tidigare filmer i samma genre. Även denna film innehåller ju några riktigt spektakulära actionscener, har du ens några galna idéer kvar till framtida projekt ?  
 
- Haha! Ja, vi gjorde som sagt några riktigt galna scener i denna film, som jag är väldigt nöjd med, även om det var en riktig utmaning som tog lång tid. Det är svårt att knäcka nya idéer som inte har gjorts tidigare, men jag har ett fantastiskt team av stuntmän och koreografer vid min sida som kom med sina egna inputs och idéer, och hjälpte mig att skapa någonting spektakulärt. Så mina idéer till olika scener skapas med hjälp av flera andra personer och jag tror absolut att vi kommer kunna toppa oss själva ytterligare i framtida projekt.
 
Jag har svårt att tänka mig hur ni ska kunna toppa era actionscener efter denna film! Du var ju redan inne på att vissa scener var en stor utmaning för er att genomföra. Var det någon scen i denna film, eller i någon av dina tidigare filmer som kändes omöjliga från början, men som ni i slutändan lyckades med? 
 
- Ja du, den tanken har jag tänkt många gånger. Det är ju bara att ta slutscenen i "Hobbs & Shaw" som ett exempel där vi får se en vild biljakt med bland annat en helikopter som är inblandad.  

Haha, ja jag hade faktiskt den scenen i åtanke nu när jag ställde frågan.

- Haha, jag förstod nästan det. För det är en otrolig scen som tog lång tid att genomföra och det var många i teamet som trodde att den var för avancerad. Men jag hade en så tydlig bild i mitt huvud vad det var jag ville göra och hur allting skulle se ut.
 
- Det är ju många saker som måste timas för att få till en sådan scen. Planeringen med stuntmännen, konstruktionen av bilarna, vinklarna på kameror, och verkliga foton på en flygande helikopter som ska funka till resten av materialet som vi filmar. Det är mycket som man måste tänka på och det var många gånger som jag trodde att vi skulle misslyckas, men i slutändan satte vi den och jag är riktigt nöjd.
 
 
Vad var det som gjorde att du ville bli regissör? 
 
- Alltså, jag vet inte riktigt. Jag har en lång karriär som stuntman och fightkoreograf bakom mig där jag fick vara med och berätta historien under just sådana typer av scener, efter det fick jag testa på jobbet som andre regissör och gillade det verkligen. Jag kände där och då att jag gillade att få vara med och forma historien och inte bara genomföra scener i en story som någon annan berättade. Jag ville expandera mitt eget historieberättande och få styra berättelsen själv och inte bara berätta delar av den. Jag har mitt eget sätt att berätta och jag bestämde mig för att sträcka på vingarna och försöka, det kändes som en naturlig övergång i mitt arbete. 
 
Har dina tidigare erfarenheter som stuntman under många år format dig som regissör? 
 
- Absolut! Mitt förflutna har haft en stor betydelse i mitt skapande och det är någonting som jag bär med mig varje dag under en filminspelning. Tack vare mina tidigare erfarenheter kan jag relatera så mycket mer kring hur det är för skådespelarna, och hur vissa typer av situationer och scener kan kännas, eftersom jag har varit del av den biten i filmskapandet så länge. Jag förstår jobbet både framför och bakom kameralinsen, och det är det få  regissörer som gör. 
 
Dwayne Johnson och Jason Statham är ju två erfarna, stora skådespelare med en lång karriär bakom sig. Hur var det att få jobba med dem? 
 
- Helt underbart! Jason har jag känt i ungefär 15 år och vi har pratat länge om att det skulle vara kul att få göra ett projekt tillsammans. Och Dwayne är kort och gott en helt underbar person. Både Dwayne och Jason är ju actionikoner och ska man göra en riktigt bra actionfilm gäller det att ha rätt skådespelare med i filmen, vilket dessa två herrar absolut är och det gör actionscenerna ännu bättre. 
 
 
På grund av dina egna erfarenheter som stuntman antar jag att du vet hur mycket jobb dessa personer bidrar med för att en film ska kunna bli till överhuvudtaget. Tycker du att stuntmän/kvinnor får tillräckligt mycket cred för sitt arbete i filmbranschen? 
 
- Det får de definitivt inte, tyvärr. De förtjänar så mycket mer! Jag är ärligt talat ganska besviken över att stuntmän inte får någon som helst cred på filmgalor eller liknande. För vi som jobbar speciellt med actionfilmer vet att en film flippar eller floppar huruvida bra actionscenerna i filmerna är, och i varje bra actionscen i en film finns det otroliga stuntmän som gör dessa scener möjliga. Ändå får de noll uppmärksamhet vid diverse prisceremonier. 
 
- Detsamma gäller stunt-koreografer, utan dessa fantastiska människor skulle det inte bli bra filmer och så är det bara. Men ändå uppmärksammas inte deras arbete över huvudlaget. Denna film hade inte kunnat bli av utan dem, jag har mina idéer men det är de som ser till att mina idéer blir verklighet och ser bra ut på filmduken. 
 
- Stunts är en konstform som kräver enormt mycket träning och erfarenhet, som för vilken annan skådespelare som helst. Ändå finns det till exempel priser som delas ut till personer som jobbar med ljudredigering i filmer men inte till de som jobbar med stunts. Det är bara så fel och konstigt att det inte uppmärksammas. 
 
Om någon skulle säga till dig, "David, nästa film du gör får inte vara en actionfilm". Vad hade velat skapa då? Är actiongenren den enda genren som intresserar dig eller finns det någon annan typ av film som du skulle vilja regissera?
 
- Alltså, det är ju action som finns i mitt blod. Det är den jag är, det är de filmerna som jag vill göra och som jag vet att jag gör bra. Sedan tycker jag att det är väldigt roligt att få porträttera en viss karaktär och den karaktärens liv under deras upp och nedgångar i livet. Men om man tänker efter så finns ju denna dramatiska ådra redan i mina filmer. Det är ju bara att tänka på "Atomic Blonde", "John Wick" och till och med "Deadpool 2". Visst det är actionfilmer, men samtidigt pågår det ju så mycket annat i dessa filmer också. Det är dramatiska livsöden, sorg, skratt och vrede. 
 
- Sedan kan man ju skapa filmer utan actionscener där dessa typer av porträtteringar av en person finns med ändå. Och om det dyker upp ett manus där jag fastar vid huvudpersonens karaktär och livsöde skulle jag gärna göra den, även om det inte skulle finnas några typiska actionsekvenser med i manuset. Så jag kan inte säga att det är någon specifik genre jag dras speciellt mycket till, allt handlar om huvudkaraktären och personens berättelse. Om den fångar mig när jag läser manuset så gör jag  gärna den filmen, oavsett genre. 
 
 
"Fast & Furious Presents: Hobbs and Shaw" släpps på blu-ray och DVD idag 9 december. Kommer du att se den?
| 9 december 2019 18:00 |