Under sommaren fick vi veta att svenska Massive Entertainment i Malmö håller på att utveckla spelet "Star Wars Outlaws", som är ett äventyrsspel i en öppen värld som utspelar sig mellan "The Empire Strikes Back" och "Return of the Jedi".
I spelet följer vi den laglösa kvinnan Kay Vess och hennes följeslagare Nix, som ger sig ut för att försöka sig på ett av de största rånen som galaxen har skådat.
MovieZine har fått en exklusiv intervju med John Björling, som är associate narrative director på Massive Entertainment.
Först och främst, vad skulle du säga att "Star Wars Outlaws" handlar om?
- Tjuven Kay Vess växte upp ensam med bara sin följeslagare Nix vid sin sida. Tillsammans kämpar de varje dag för att överleva. Kay drömmer om att lyckas få pengar som gör att hon kan utforska galaxen utan att något håller henne tillbaka. I sin strävan efter frihet, efter ett rån som gått fel, blir Kay oväntat en av galaxens mest efterlysta. Det leder till att hon försöker utföra ett av de största rånen som galaxen någonsin har sett.
Hur är det att skriva en berättelse i "Star Wars"-universum, där man måste följa vissa regler och inte har kreativ frihet?
- Galaxen i "Star Wars" är full av möjligheter för många olika typer av berättelser och vi är glada över chansen att få berätta Kay Vess historia. Vi utvecklade Kay och hennes berättelse i nära samarbete med Lucasfilm Games för att säkerställa att allt är en autentisk del av den bredare Star Wars-galaxen och att den respekterar källmaterialet och tidsperioden det utspelar sig i. Det faktum att vi låter spelare uppleva en öppen värld i Star Wars-galaxen för första gången någonsin, har varit ett enormt privilegium.
Berätta mer om manusarbetet med att skapa Kay Vess. Är ni inspirerade av andra Star Wars-karaktärer? Vad vill ni säga med karaktären?
- Vi har sett liknande bovar i Star Wars tidigare, men ingen som Kay Wess. I "Star Wars Outlaws" får vi träffa hennes i början av hennes karriär och följa henne på ett farligt uppdrag kopplat till ett lömskt kriminellt syndikat. Med Kay kan vi verkligen belysa vad det innebär att vara en skurk i den här galaxen och hur allting mäts i termer av krediter, inflytande eller rykte.
Varför valde ni eran mellan "The Empires Strikes Back" och "The Return of the Jedi"?
- Eftersom att "Star Wars Outlaws" är en berättelse om en skurk med fokus på den undre världen, kände vi att tidsperioden passade perfekt. I bakgrunden har vi rebellerna som förlorade stort på Hoth och ett imperie som fortsätter att styra galaxen med järnhand. Samtidigt finns den kriminella världen där skurkar frodas när de utnyttjar kaoset för sin egen vinning. Den undre världen är en rik och spännande plats. Det är väldigt spännande att berätta historien om en nybörjare som Kay som hamnar i det där när hon försöker hitta sin egen plats. Det är den perfekta tiden att berätta hennes historia.
Kan du berätta mer om Kays följeslagare Nix?
- Nix är en merqaal, som är en ny ras som vi är väldigt glada över att ha fått skapa i samarbete med Lucasfilm Games. Han kompleterar Kays färdigheter genom att skapa distraktioner så att du kan smyga, få övertaget eller till och med hämta användbara vapen. När det gäller berättandet är deras nära vänskap en viktig del av handlingen, som vi får följa under deras stora äventyr tillsammans.
Kommer "Outlaws" referera till berättelsen i Star Wars med karaktärer vi känner igen, eller är det här en mer fristående berättelse?
- Vi vill verkligen fokusera på att berätta Kays historia, men med tanke på tidsperioden kan du få träffa ett gäng bekanta ansikten – som du kanske har sett i trailern.
"Outlaws" utspelar sig som bekant i en öppen värld. Hur påverkar det berättandet?
- Den öppna världen är avgörande för att berätta vår historia och vi är så glada över att spelare får uppleva en det Star Wars-galaxen för första gången. Det gjorde det möjligt för oss att grunda berättelsen i tre viktiga och kontrasterande upplevelser. För det första har vi de täta städerna som myllrar av aktivitet och livfulla kantiner där brottssyndikat och imperialister möts. För det andra har vi de stora och vackra planeterna som verkligen ger stor inlevelse. För det tredje har vi rymden, vilket är en lukrativ men ändå riskabel upplevelse och där de laglösa verkligen får stå i rampljuset. En öppen värld är perfekt för att vara en skurk, så att du kan utforska och ta dig an galaxen på dina egna villkor.
Vad tycker du gör Star Wars speciellt och hur implementerar ni det i berättelsen?
- Det är mycket som gör Star Wars speciellt. Att få berätta en berättelse i ett klassiskt matinéäventyr är verkligen härligt, speciellt när det utspelar sig i galaxens skumma undre värld. Det låter oss balansera mellan mystik och fara, samt en lättsammare känsla av äventyr.
Vilken film eller tv-serie är din favorit?
- Jag håller verkligen originaltrilogin varmt om hjärtat och är fortfarande imponerad av hur George Lucas och ILM-teamet lyckades skapa något så unikt och sätta en ny ribba för filmmediet i stort. När det gäller tv-serier har "Andor" snabbt blivit en personlig favorit och det är häftigt att få se en show som har ett självsäkert tempo och en vuxet perspektiv på galaxen, samt riktigt välskrivna karaktärer.
Vad är det absolut viktigaste som en Star Wars-berättelse måste ha?
- Det vackra med Star Wars är att även om det rör sig över så många typer av genrer och en så vidsträckt tidslinje, men handlar i princip alltid om berättelser som handlar om hopp och hjärta. Det kommer uppenbarligen från en lång tradition av äventyrsberättelser och sagor, så jag tror att det är en av huvudorsakerna till varför Star Wars fortsätter att vara så kraftfullt och tilltalande. När vi arbetar med "Star Wars Outlaws," återkommer vi hela tiden till den enkla men viktiga idén – att alltid ha hopp och hjärta i åtanke.
"Star Wars Outlaws" släpps till Playstation 5, Xbox Series X/S och PC någon gång under 2024.
Ser du fram emot "Star Wars Outlaws"? Vilket är det bästa Star Wars-spelet genom tiderna?